Mies tuhlaa kaikki rahansa kalastukseen, onko tämä oikein?
Mies on intohimoinen kalamies, ei siinä mitään. Mutta kaikki ylimääräiset rahansa hän käyttää kalastusvälineisiin. Olen yrittänyt vihjata että kohta olisi kesäloma, että mitä voitaisiin yhdessä tehdä. Mies sanoo vain, että katsotaan rahatilanteen mukaan. Mutta ei sitä rahaa taida enää olla, kun mies on tuhlannut ne kalastusvälineisiin.
Voinko sanoa asiasta tiukemmin vai olisiko motkottamista? Olisi kiva päästä jonnekin lomalla eikä kökkiä kotona
Kommentit (52)
Ai että kun mä luen näitä juttuja täältä, niin aina muistan, miksi en exän jälkeen ole muuttanut miehen kanssa yhteen. Ihanaa, että on omat rahat ja kukaan ei käy kukkarolla...
Vierailija kirjoitti:
Miten kalastusvälineet maksavat niin paljon?
Ymmärtäisin esim. kalastusmatkat tai jos ostaa veneen.
Laatu maksaa.
https://www.xxl.fi/shimano-shimano-twinpower-xd-4000xg/p/1152278_1_style
En ole 25 vuoden yhdessäolon aikana kesinyt yhtäkään syytä sille, miksi miehen rahat olisivat minun käytössäni. Olen tänä aikana käynyt töissä, opiskellut, ollut perhevapailla ja silti osannut/viitsinty elättää itseni. Mies ei kysele, kuka on maksanut minun autoni enkä minä ihmettele miehelle, mistä pihaan on tullut mönkijä.
Miksi naisten on niin hankala oppia maksamaan omat kulunsa?
Meillä miehen harrastus onneksi maksaa vain 1000 e vuodessa. Siihen menee noin 12 päivää vuodessa + 10 iltaa. Meillä on yhteiset rahat. Niistä yhteisistä rahoista sitten maksetaan vastineeksi sitten myös mun neljä viikonloppumatkaa Suomessa. Muut harrastukset on yhteisiä. Minä tienaan kaksi kertaa enemmän kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
En ole 25 vuoden yhdessäolon aikana kesinyt yhtäkään syytä sille, miksi miehen rahat olisivat minun käytössäni. Olen tänä aikana käynyt töissä, opiskellut, ollut perhevapailla ja silti osannut/viitsinty elättää itseni. Mies ei kysele, kuka on maksanut minun autoni enkä minä ihmettele miehelle, mistä pihaan on tullut mönkijä.
Miksi naisten on niin hankala oppia maksamaan omat kulunsa?
Miksi vain äiti olisi vastuussa lasten kotihoidosta aiheutuvista kustannuksista? Me olemme aina maksaneet kaiken 50-50 (sama palkka), paitsi silloin kun toinen on ollut kh-tuella (mies on ollut kauemmin kuin minä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri ostettiin kaksi erilaista vapaa tms erilaisiin kalastustyyleihin(?).. kyllä siihen saa helposti rahaa tuhlattua
Ja juu, olen itse opiskelija mutta odotan että mies haluisi myös minun kanssa tehdä jotain eikä hihkua vain kalastamisesta..
ap
Just. Eli miehen pitäisi maksaa matkustelusi.
Mistä tämmöstä keksit?
Näinhän ap antaa naisille tyypilliseen tapaan rivien välistä ymmärtää.
Puhuu vain miehen rahoista ja siitä kuinka olisi kiva matkustaa eikä kökkiä kotona.
Omista rahoistaan ei puhu sanaakaan.
Miksi aloittaja ei siis tarjoa matkaa miehelle?
Luet rivien välistä sellaista, mitä itse haluat lukea. Ap:n kirjoituksessa lukee vain, että hän haluaisi, että mies tekisi jotain hänen kanssaan, ei sitä, että miehen pitäisi maksaa hänenkin reissunsa. Todennäköisesti ap on ehdottanut miehellen jotain ja mies on vastannut "ei ole varaa". Mies ei ole viitsinyt sanoa, että "en halua käyttää rahaa mihinkään sinun kanssa vietettyyn aikaan". Sääli, että ap:n mies ei välitä vaimostaan tuon vertaa.
Oma mies on innokas kalastaja ja hänkin viljeli tuota "ei ole varaa" -mantraa. Suunnittelin miehen syntymäpäivien tullessa ulkomaan matkaa, joka oli miehen mielenkiinnon mukaan tehty, kyseessä ei ollut siis mitään rantaloma. Olisin maksanut kaikki kulut, miehen olisi pitänyt vain sanoa itselleen sopiva ajankohta ja hankkia passi. Arvatkaas, mentiinkö reissuun? Ei.
Minä jätin tuollaisen kala- ja metsämiehen. Me ei ikinä päästy mihinkään yhdessä, aina juurikin "katsotaan rahatilanteen mukaan sitten lähempänä kesää." No lopputulos oli se, että ei lähdetty, kun miehellä ei ollut varaa ja mun pienistä tuloista ei kustanneta kuin oma matka. Myös viikonloput oli pyhitetty kalastukselle ja metsästykselle. Asutaan Oulussa niin se ajeli lähes aina viikonlopuksi johonkin Kemin pohjoispuolelle kalastamaan. Mun rooli oli lähinnä pitää talous pystyssä ja siistinä ja kokata ne helkkarin kalat ja hirvet. Miehelle ero tuli yllärinä. "Mut meillähän menee hyvin." Melkein kysyin, että ai vaikka ei ikinä tehdä mitään yhdessä, kotona keskustellaan vain kalastuksesta, joka helvetin nurkka on täynnä kalastusromuja ja herra vaan häipyy kyselemättä vieden auton ja odottaa kotiin tullessa valmista ruokaa?
Tässä on kyse osapuolten harrastusten ja parisuhteen yhteensovittamisesta, riippumatta mitä harrastetaan. Tykkään itse enemmän miehistä, joilla on luonnonläheisiä harrastuksia kuin urbaaniseikkailijoista.
Harrastaa voi budjetin mukaan, mihin tahansa saa upotettua omaisuuden. Hyvin tuntemani kalastuksen harrastaja sanoi, että alkuhankintojen jälkeen välinekulut ovat hänellä 200..300 vuosi, ja tuolla pysyy jo hyvissä välineissä. Ei sisällä venekuluja, jotka vaihtelevat paljonkin kaluston mukaan. Eniten kuluu matkustamiseen. Lupiin menee alta satku vuodessa, mutta jos käy erityisluvallisilla paikoilla siin saa tonnnkin kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kalastusvälineet maksavat niin paljon?
Ymmärtäisin esim. kalastusmatkat tai jos ostaa veneen.
Laatu maksaa.
https://www.xxl.fi/shimano-shimano-twinpower-xd-4000xg/p/1152278_1_style
https://www.tcoflyfishing.com/collections/scott-fly-rods/products/scott…
Saahan näihin rahaa menemään jos haluaa.
Kai sinulla on omaakin rahaa? Ei sinulla ole mikään tuomio mökillä kökkiä. Ei muuta kuin passi taskuun ja menoksi!
Voi kuulkaa, kalastusvälineisiin saa helpolla menemään rahaa. Meidän kalojen hinnat on varmaan kymmeniätuhansia euroja kilo. Norjan reissut perhovavat, jigit, kelat, asusteet...kallista on. Mun miehellä on varmaan kymmenen erilaista perhovapaa ja toinen mokoma uisteluvapoja, eivätkä ne ole mitään Citymarketin tarjoussettejä. Ei aavistustakaan, miten paljon meillä on jigejä, perhoja ja vieheitä, mutta joka tapauksessa tuhansia.
Meillä molemmat tienaa, mutta se on itseänikin ärsyttänyt, kun mies peruu jonkun jo sovitun reissun rahanpuutteeseen vedoten. Silti on rahaa viimeisillä rahoillaan ostaa kalastusvälineitä. Niitä ei kuulemma koskaan ole liikaa. Ei siinä mitään, kun omillaan ostaa, mutta se tarkoitaa sitä, että minä osallistun omaa osuuttani enemmän ruokakuluihin ja muihin kuluihin. Kalastan itsekin ja meillä on myös minun omia välineitä, mutta en minä tarvitse joka säähän erilaista takkia ja pärjään yhdellä vavalla.
Minuakin harmittaa että vaimo ostelee rahoillaan vaan huulipunia ja energiakiviä eikä esimerkiksi minulle uutta vapaa.
t. kalamies