Mihin ikään asti lapsi voi nukkua vanhempien sängyssä?
Mulla nyt 5v tyttö, oon sinkku yh. Tyttö on vauvasta asti nukkunut ainakin osan yötä mun vieressä (yösyötölle oon nostanut viereen rinnalle ja siihen nukahdettu). Sitten kun siirtyi omaan sänkyyn niin sieltäkin aina yöllä hipsi mun viereen 2-3 aikaan yöllä. Nyt oon luovuttanut ihan kokonaan ja viimesen melkein vuoden nukkunut ihan joka yö mun sängyssä. Omassa sängyssään ei ole edes ollut tyynyä :D
Mietin nyt vaan että mihin ikään asti ok? Nyt vielä ehdottomasti, eikä mua haittaa ollenkaan. Mutta varmaan kouluikään mennessä pitäisi saada tyttö omaan sänkyyn. Kuitenkin jossaan vaiheessa tulee yökyläjuttuja ja kaikkea niin se on sitten noloa jos on aina nukkunut äidin vieressä :/ Mummilassa vain ollut yökylässä ja sielläkin nukkuu aina mummin ja vaarin välissä.
Jotenkin en vaan raaskisi pakottaa omaan sänkyyn. En jaksa uskoa että rakkautta ja läheisyyttä voi koskaan olla liikaa lapsen ja äidin välillä. Mutta toisaalta ajattelen tulevaisuutta että olisko sittenkin parempi jo alkaa opettaa omaan.
Kommentit (22)
Meillä nukkui kanssa tosi pitkään vanhempien huoneessa. Olisko jotain kouluikään asti. Ajateltiin että mitäpä sitten, ihan mukavaa se on olla kaikkien samassa huoneessa nukkumassa.
Nyt on 10v ja nukkuu kyllä yleensä omassa huoneessa. Joskus vaihdetaan nukkumapaikkoja ja joku muu nukkuu yksin.
Olen itse nukkunut äitini vieressä n. 9-vuotiaaksi. Muistan vielä selkeästi kun yhtenä päivänä kerroin äidilleni, että nyt haluan oman sängyn ja siitä lähtien nukuin yksin.
Vanhempi lapsistani ei pahemmin ole nukkunut vieressä, mutta nuorin kyllä. Nyt on tullut joku kausi ja nukkuu koko ajan meidän välissä. On siis jo oma huone ja sänky ollut pitkään mutta viimeiset kaksi kuukautta on oma sänky ollut käyttämätön. Ja ikää 8-vuotta. On kyllä ollut sukulaisilla ja leireillä yötä, mutta meille kotiin ei ole yövieraita kutsuttu.
Yh:na ei varmaan niinkään väliä, mutta on aikamoinen parisuhteen tappaja jos lapsi, nukkuu vanhempien huoneessa ja vielä pahempaa jos samassa sängyssä. Ja ennen kuin alatte näsäviisastelemaan niin kyllä, on ok että vauva jota tarvitsee öisin imettää nukkuu vanhempien huoneessa mutta siitä vanhemmat omaan huoneeseen nukumaan.
Mieheni 11- vuotias tyttö tulee meidän väliin aina, ei todellakaan kiva.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni 11- vuotias tyttö tulee meidän väliin aina, ei todellakaan kiva.
Oletko mustasukkainen pienelle tytölle? Haloo..
Vierailija kirjoitti:
Yh:na ei varmaan niinkään väliä, mutta on aikamoinen parisuhteen tappaja jos lapsi, nukkuu vanhempien huoneessa ja vielä pahempaa jos samassa sängyssä. Ja ennen kuin alatte näsäviisastelemaan niin kyllä, on ok että vauva jota tarvitsee öisin imettää nukkuu vanhempien huoneessa mutta siitä vanhemmat omaan huoneeseen nukumaan.
Tästä mä olen kylä täysin eri mieltä. Pieni lapsi kaipaa useimmiten vanhempien turvaa yöllä. Mitä ihmeen parisuhteen hoitamista se nukkuminen muka on?
Jos et halua yökastelijaa, laita omaan sänkyyn. Hanki vaikka oman sänkysi viereen toinen sänky.
Vierailija kirjoitti:
Meidän parisuhde voi oikein hyvin vaikka lapsi nukkuu vieressä. Läheisyyttä ja hellyyttä on pitkin päivää ja seksiin ei sänkyä tarvita. Juuri vaohdettiin leveämpään sänkyyn, että tuleva vauvakin mahtuu turvsllisesti perhepetiin.
Tämä on sellainen asia, mikä jokaisen lapsen ja vanhemman pitää miettiä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä mä olen kylä täysin eri mieltä. Pieni lapsi kaipaa useimmiten vanhempien turvaa yöllä. Mitä ihmeen parisuhteen hoitamista se nukkuminen muka on?
No sellaista, että kun lapset on mennyt nukkumaan voi vanhemmat nauttia toisistaan oman huoneen rauhassa.
Ei kai tuossa mitään ikärajaa ole.
Lasta voi myös kieltää tulemasta viereen, omaan huoneeseen voi vaikka laittaa yövalot ja neuvoa vaikka herättämään aikuinen, jos näkee pahaa unta ja haluaa jutella, jonka jälkeen taas mennään takaisin omaan sänkyyn.
Anna nukkua niin kauan kun nukkuu jos ei itseäsi häiritse 😊
Meillä on pian viisi vuotta täyttävä tyttö. Hän hipsii yöllä edelleen meidän väliin nukkumaan. En ole ajatellut, että tälle olisi mitään ikärajaa. Tyttö varmaan kertoo itse, kun ei halua enää nukkua vieressä. Nyt tosin toivoo parisänkyä. Siellä saisi kyllä nukkua koko yön ihan vaan turvallisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sellaista, että kun lapset on mennyt nukkumaan voi vanhemmat nauttia toisistaan oman huoneen rauhassa.
Meillä on muitakin huoneita. Ja toisekseen vaimo menee lähes samaan aikaa lasten kanssa nukkumaan, koska menee aikaisin töihin. Ei haittaa vaikka lapsi haluaakin välillä tulla viereen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se tappaisi parisuhteen? Meillä isä nukkuu nuorimman (4v) kanssa ja minä ja esikoinen yksin tahoillamme, koska näin ihmiset nukkuu parhaiten. Ja parisuhde ja erityisesti seksielämä on paremmalla tolalla kuin koskaan 18 vuoden yhdessäolon aikana. Me harrastetaan seksiä kun olemme hereillä, ei nukkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne lapset nukkuu makkarissa niin vanhemmillehan jää useampi huone omaa tilaa nauttia toisistaan rauhassa lapsilta. Vai onko ongelmana se että toinen ajautuu vahingossa keittiöön ja toinen olkkariin jos ei joku manuaali tai rutiini ohjaa samaan huoneeseen? Silloin puuttuu vetovoimaa ja yritystä.
Niin kauan kuin haluaa. Mun kakskymppinen tyttöni nukkuu vieläkin välillä mun vieressä. Se on ihanaa <3
Mulla on 5v erityislapsi, joka nukkuu vieressäni. Olen kokenut kauheaa painostusta joka puolelta, että lapsen pitäisi nukkua omassa sängyssä. Lääkäri, psykologi, sairaanhoitaja, lastenhoitaja ainakin sanoneet asiasta. Kyseessä on 2-vuotiaan tasolla oleva lapsi, ja ihmettelen kyllä tätä painostusta. Kun monilla nukkuu ”normaalit” alle 10-vuotiaat vielä vieressä (mikä on mun mielestä täysin ok). Oon lukenut tutkimuksia, ja missään ei käy ilmi, että vieressä nukkuminen olisi jotenkin pahasta, päinvastoin. En ymmärrä painostusta.
Ihan turhaa painostusta! Kuka nyt haluaa nukkua yksin, aikuisetkaan. Erityislapsi voi kaivata tavallista enemmän läheisyyttä tai pelätä yksin, ei ole mitään syytä pakottaa pelkäämään yksinään liian pienenä.
Hyvä ikä voisi olla vaikka 16? Minun 10-vuotiaani haluaa nukkua äidin vieressä ja nukkuu niin kauan kuin haluaa. Ei ole erityislapsi, ei ole kastellut sänkyä edes vauvana ja on tosi reipas, sosiaalinen ja hyvä koulussa jne.
Luottaisin siihen, että hänelle tulee itsenäisempi vaihe ja haluaa itse mennä omaan sänkyyn. En näe mitään ihmeellistä perhepedissä, tuskin hän siinä sun vierestä enää teininä nukkuu ☺️