Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että rintaliivien selkäosa nousee ylös?

Vierailija
28.05.2018 |

Kyseessä siis mittojen mukaan oikean kokoisesta liivistä? Onko edes mahdollista että se pysyy vaakasuorassa niin kuin kaikissa ohjeissa neuvotaan? Minulla se ainakin nousee jonkin verran niskaa kohti kun päivän mittaan liikehtii.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi noin kun liivien ympärysmitta oli liian iso ja hilasin tissit ylös säätämällä olkaimet tosi kireälle. Nykyään käytän pienempää ympärysmittaa ja isompaa kuppia ja selkäosa ei enää nouse.

Vierailija
122/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ylösnousemisella tarkoitan että taivaaseen ,vähän niinkuin Jeesus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, syitä liivin nauhan niskaan nousuun on useita:

1. Liian iso ympärys (sulla ympärys on ilmeisesti okei)

2. Liian tiukat olkaimet (tämänkin oli sulla okei)

3. Liian heikko nauhan materiaali

4. Liivin kuppiosa ei tue tarpeeksi

5. Liian pieni kuppikoko

6. Huonosti istuva leikkaus

7. Liivit on puettu päälle väärin

Eli tässä on useampi ongelma, vaikka tuo 1. ja 2. ovat kaikkein yleisimmät.

Tapaus numero 3. ja 4. voivat esiintyä yhdessä tai erikseen. Tuki rintaliiveissä tulee siitä nauhaosasta. Ja etenkin tärkeä takana on nauhan kohdat siinä kainalon ja hakasten välissä. Ota liivi käteen ja testaa varovasti venyttää tätä kohtaa nauhasta: onko napakka ja palautuu kun päästät irti vai onko löperöä kuin eilinen purukumi? Jos liivi on heikkolaatuinen, usein löperönauhaisessa liivissä voi olla heikonlaisesti tehdyt kupitkin – jos rinta on raskas ja kuppi antaa myöten, se vetää myös nauhaa ylös niskaanpäin selkäpuolella. Ratkaisu tähän on ostaa laadukkaammat liivit. Testaa liivien materiaali aina ostohetkellä.

Kohta 5 on se että kuppi voi olla liian pieni. Silloin kuppi nostaa nauhaa kyljistä vähän irti ihosta, jolloin nauha takana voi myös nousta. Kokeile samasta liivistä yhtä kuppikokoa isompaa.

Tapaus 6 on leikkaus. Siis mikä liivimalli on kyseessä, sopiiko se sinulle vai ei. Tässä kohdassa on monta eri vaihtoehtoa. Voi olla että liivin kaarituet ovat liian leveät, ja nostavat siksi nauhaa selässä ylös (jos kaarituki on liian leveä sen huomaa usein niin ettei kaarituki ihan istu, ja kun heilutat käsivarsia tiukasti kyljissä eteen ja taakse, kaarituki hiertää käsivartta.) Voi olla että liivin etuosa ei istu oikein, eli kuppien välinen osa eli silta on liian korkea tai liian leveä, tai ei muusta syystä istu kunnolla (on esim koholla eikä ihoa vasten). Voi olla että liivi on tavallaan leikattu niin että siinä on enemmän tilaa leveille kylkiluille, mutta jos sun kylkiluut eivät törrötä pystyssä, liivi nousee hieman takaa (tämän huomaa usein niin että sivusta katsoen nauhaa ei saa sijoittumaan täysin vaakasuoraan). Voi olla että rinnan painon ja muodon takia, valitsemasi liivimalli (esim. balconette) ei vaan istu sulle, usein täyteläinen rinta vaatii sen kolmesta palasta muotoillun täysikupin. Ratkaisu tässä kohdassa on kokeille eri valmistajan liivejä, eri leikkausta ja erilailla peittävää kuppia. Joskus sivutuki auttaa myös.

Kohta 7 Tämä tuntuu hullulta, mutta on aika yleinen ongelma. Liivit pitäisi nimittäin pukea päälle niin että ensin kiinnitetään nauha, sitten puetaan kupit päälle, säädetään mahdollisesti olkaimet ja sitten tehdään se monelta unohtuva "kumarru ja kuopaise" liike. Kumarrutaan eteen ja kädellä tuodaan hellästi koko rinta ja siihen liittyvä rintakudos kainalon puolelta kuppiin. Tämän jälkeen noustaan pystyasentoon ja tarkistetaan istuvuus kokeilemalla että kaikki tavara on kupissa ja että kaarituki on kylkeä vasten eikä rintakudoksen tai rinnan päällä. Liiviensä istuvuutta voi testata pukemalla ne ensin päälle ilman tätä kummarrusta ja kuopaisua, ja sitten vertaa kuinka ne istuvat sen jälkeen kun homman tekee oikein. Jos rinnat ovat runsaat ja varsinkin jos kainalossa on lisärintakudosta yms. eri voi olla suurikin. Idea on siis kaapaista kuppiin kaikki sinne kuuluva tavara, silloin nauhankin pitäisi asettua oikeaan kohtaan vaakasuoraan.

Toivottavasti tästä oli apua. Sanallisesti näitä on niin vaikea selittää :)

Wau! Mistä olet oppinut kaiken tämän?

Olen nuoresta asti ollut isokuppinen ja kapeaselkäinen ja muutenkin sen mallinen, että rintaliivejä on vaikea löytää. Siispä olen kolunnut rintaliivikauppoja Suomessa ja ulkomailla. Yhdessä vaiheessa jopa ajattelin perustaa oman kaupankin, mutta sain siinä vaiheessa oman alan unelmatyöpaikan joten rintsukauppaidea jäi. Mutta olen siis tutustunut alaan usean vuoden ajan ihan vakavasti, seurannut myös ulkomaisia alusvaateliiviblogeja ja tunnen kohtuullisen hyvin isokuppisten liivien valmistajien tuotteet.

Tunnustan myös että työni liittyy tavallaan designiin, joten kiinnitän huomiota valmistustapohin, materiaaleihin, istuvuuteen, ergonomiaan, jne.

Ja tietysti, rakastan kauniita alusvaatteita :D

Olisiko sulla antaa vinkkejä hyvistä liiviliikkeistä, josta löytää laadukkaita isokuppisia liivejä? Asun Pirkanmaalla, mutta liikeet voi olla missä päin vaan etelä-Suomea.

No Suomessa valikoima on todella pieni merkeissä. Esim. mulle sopivia merkkejä on minimaalisesti tai ei ollenkaan. Tämä johtuu maahantuojista. Lisäksi esim. Stokkalla oli ennen parempi isokuppisten valikoima, nykyisin lähinnä vain Primadonnaa.  Yleensä suomalaisissa kivijalkakaupoissa on Primadonnaa, Twistiä, Marie Jota (kaikki saman valmistajat merkkejä), Anitaa ja joskus ranskalaisia merkkejä kuten Chantelle, Simone Perele Itse istan siis ulkomailta suoraan tai ulkomailta verkkokaupoista. Suomessa ison kupin verkkokaupoista paras lienee Lumingerie, todella laaja valikoima. Itse käytän brittikauppoja Brastop, Bravissimo, Belle Lingerie ja joskus Figleaves.

Asun Helsingissä joten annan kivijalkaliiviliikkeet täältä:

- Funky Ladyn kauppa Fredrikinkadulla myy lähinnä Primadonna, pari muutakin merkkiä on, isoissa kupeissa.

- Wiipurin korsetti Arkadiankadulla on klassikkokauppa. Ei niin monia merkkejä, mutta asiantuntevat myyjät ja myös korjausompelevat liivejä sekä myös valmistavat liivejä mittojesi mukaan.

- Lady's Laces on kallis kauppa Kasarmikadulla, mutta heillä on merkkejä, joita muualta Suomesta ei löydy, isoissa kupeissa mm. Empreinte ja Felina ja Lejaby yms. Tosin suurin kuppi on muistaakseni H.

- Sokos keskustassa on hyvä siitä että sielä on kaksi alusvaatekauppaa: sekä Sokoksen oma (esim. Fantasie-merkkiä) että Marks & Spencer, jossa on edullisia brittiliivejä, varsinkin isossa koossa kaarituettomia liivejä, joita muualta on vaikea saada.

- Lorella (isojen tyttöjen kauppa) myy Ulla Popken -merkkiä, jossa on ympärykseltään isoja liivejä (kupit n. D-G).

- pk-seudulla muuten hyvä kauppa on maahantuojaliike Tikkurilassa Vantaalla nimeltä Just For You. Siellä on useaa merkkiä ranskalaisesta luksusliivistä (Aubade, ei super isoja kuppeja) sellaiseen tavalliseen mutta laadukkaaseen  (Anita). 

- Vantalla Myyrmannissa on myös uusi liike, Magic Lady, jota en itse tunne, mutta jossa on perusmerkkien lisäksi mm. nuorten suosimaa Marlies Dekkersia (hollantilainen merkki, jolla sellaista S&M trendiä). ja ranskalaista merkkiä Secret d'Eva, jossa muistini mukaan on ainakin H-kuppiakin.

- Tampereella on muistaakseni sellainen kuin Sirpan alusasu ja Amelie. Samoja tuttuja merkkejä kuten muualla. 

- Turussa on Husso. Samat merkit.

Ongelmana siis että samat merkit melkein kaikilla, kokoskaala voi siis tietyssä merkissä/mallissa/värissä olla melko kapea.

Nykyisin englantilaisissa merkeissä on suurin kokovalikoima, kuppi voi mennä jonnekin M, N, yms. asti. Hintalaatusuhde on yleenäs hyvä. Näitä liivejä ei vaan vielä myydä Suomessa kovin yleisesti, vaikka heillä on nyt maahantuojakin, tietääkseni. Merkit, joissa on isoja kuppikokoja ovat Elomi, Fantasie, Freya, ja Goddess. Jotain noista oli muutamassa kaupassa myynnissä.

Puolassa valmistetaan myös ison kupin liivejä, mutta tietääkseni Suomessa kaikki myynti on verkossa.

Kiitos oikeasti sulle näistä viesteistä. Mulla on usein sellaista ongelmaa, että kaarituki tulee kainalon kohdalta liian ylös ja painuu kipeästi lihaan. Jostain Changesta olen saanut vain jäätävän puristavia liivejä, joiden kanssa ei voi olla. Suomessa myytävistä merkeistä olen löytänyt tuon sunkin mainitseman Fantasien, ja niin ihanat liivit kuin olla voi! Käytän ympärysmittaa 65F ja se on juuri sopiva. Sitä myydään Sokoksissa.

Vierailija
124/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien ongelmia. Laihduttakaa niin pysyy liivit paikoillaan.

Vierailija
125/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkurinnat etupuolella vetävät rintsikoita alas, joten takaosa nousee ylös.

Vierailija
126/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopulta tajusin mennä erikoisliikkeeseen ja sovitella rauhassa myyjän kanssa( palvelu pelaa) ei ole istuvuuden kanssa enää ongelmia ollut.

90-170€/ liivi, mutta istuu hyvin ja kestää pesusta toiseen.

Vierailija
127/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama uusissa liiveissä, jotka liiviliikkeestä asiantuntijan avulla/valitsemana ostin. Ongelma tuli vasta ekan lesun jälkeen, ja pesin kyllä ohjeen mukaan käsin. Mistä tää sitten johtuu?

Vierailija
128/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama uusissa liiveissä, jotka liiviliikkeestä asiantuntijan avulla/valitsemana ostin. Ongelma tuli vasta ekan lesun jälkeen, ja pesin kyllä ohjeen mukaan käsin. Mistä tää sitten johtuu?

Mikä merkki?

Vierailija
129/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä merkki?

Saksalainen Anita, ei kaaritukia. Kaarituki etenkin isommassa rinnassa porautuu ihoon tehden kipeää ja pahan jäljen eli en kaarituellisia voi käyttää. Kokeillut olen monet merkit.

Vierailija
130/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roikkurinnat etupuolella vetävät rintsikoita alas, joten takaosa nousee ylös.

Tämä on totuus:) Niitä liivien olkaimia pitää pidentää jos rintaliivin taka-osa menee ylös mutta ei mene tämä tyypeille perille. Myyjät tietysti sitten rahastaa näiltä kertomalla omia totuuksiaan.

Mä olen ollut nyt muutaman kuukauden liivitön. Isot ja painavat rinnat mutta pieni ympärystä. Ryhti on parantunut huomattavasti. Aluksi tuntui että vaatteet ei istu ja sovi mutta olen jonkun verran muuttanut tyyliäni rintaliivittömyyden takia ja nyt on vaatteet jotka sopivat hyvin rintaliivittömälle isorintaiselle. Käytän paljon hyvin elastisia toppeja jotka tukevat yläkroppaa joka suunnasta eli vaikka ei olisi olkaimia niin pysyy paikallaan. En yritä nostaa rintoja ylemmäs vaan annan olla omalla paikallaan. Ne eivät roiku ja nousivat huomattavasti ylemmäs kun suoristin selkä-niskapuolen. Aluksi sattui ja tuntui hankalalta mutta ei enää:) Suosittelen!!!!!

Vierailija
131/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut tulokseen, että kyse on kupin mallin sopimattomuudesta, eikä väärästä koosta.

Ap

Tämä on hyvin mahdollista. Jotkut isot kupit ovat  (kuten jo yllä todettu) leveää ja laajaa mallia, joten ne eivät ole tarpeeksi syviä kaikille rinnoille. Ap, sun kannattaa googlata netistä (englanninkielisiä) keskusteluja, joissa arvioidaan liivimerkkejä ja malleja sen perusteella missä on syvä kuppi ja kokeilla sitten sellaista liiviä.

Esim. tässä on arvioitu liivejä kupin syvyyden mukaan (shallow on matala ja deep syvä

https://www.reddit.com/r/ABraThatFits/comments/5patw1/guide_36h_the_sha…

Vierailija
132/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pieni rinnanympärys teillä oikein on ? Mä oon tosi hentorakenteinen ja oon b 75 ja istuu hyvin. Joku 65 niin en saisi happea 😱

Joko kuvittelet itsesi hentorakenteiseksi tai ympärys on täysin pielessä. Mä en ole se hentoisin, vaan ihan normaali. Bmi 19. Ympärys on 60-65..

Siis rinnanympärys mittanauhalla mitattuna 60-65? Se on kieltämättä jo hento. Sittenhän ap:n logiikalla sun rintsikkakoko olisi joku 45.

Koska jokaisella on oma käsityksensä rintsikoiden sopivasta kireydestä ja eri valmistajillakin mitoitukset vaihtelevat, on ehkä viisaampaa puhua mittanauhan lukemista, jos aiheena on se, kuka on hento ja kuka ei.

Itse olen keskipituinen ja normaalipainoinen, mitta rintojen alta noin 74. Käytän kokoa 70, urheiluliiveissä 75. Vartaloltani olen päärynä, joten voin kyllä hyvin kuvitella sirolle ihmiselle rintsikat kokoa 75.

Selän ympärysmitalla ei ole välttämättä suoraa yhteyttä naisen painoon. Toisilla selkä on levemäpi, toisilla kampeampi, joillakin on lyhyt selkä, toisilla pitkä. Jonkun kylkiluut törröttävät ulospäin, toisilla taas kylkiluut ovat olemattoman näköiset. Kaikki nämä seikat vaikuttavat selän ympärysmittaan.

Hoikannäköisellä mutta atleettisella voi olla rintaliivin selänympärys 85, kun taas pyöreällä jopa ylipainoisella voi olla 75.

Se mikä rintaliiveissä on paras ympärysmitta ei mene myöskään ihmisten ennakko-oletusten mukaan. Saattaa olla että hoittaa atleettinen tyyppi jonka selkä on mitattuna 75 cm, pitää ympärysmittaa 80 parhaana, kun taas pulleampi pehmeälihaisempi 75 cm selkäinen tykkää napakammasta ympäryksestä 70. Rintojen koko vaikuttaa myös eli mitä suurempi kuppikoko, sitä parempi se selän senttimetrejä napakampi ympärys voi olla.

Lisäksi ihmisissä on eroja, toisista napakka ympärys ei hierrä, toisilla on herkempi tunto, jossa väljempi ympärys tuntuu miellyttävämmältä.

Kaikkien samanmittaisten naisten pakollinen purkittaminen samaan rintaliivikokoon ei toimi. Jokainen liivien käyttäjä on asiantuntija siinä, mikä tuntuu hyvältä päällä.

Vierailija
133/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pieni rinnanympärys teillä oikein on ? Mä oon tosi hentorakenteinen ja oon b 75 ja istuu hyvin. Joku 65 niin en saisi happea 😱

Joko kuvittelet itsesi hentorakenteiseksi tai ympärys on täysin pielessä. Mä en ole se hentoisin, vaan ihan normaali. Bmi 19. Ympärys on 60-65..

Siis rinnanympärys mittanauhalla mitattuna 60-65? Se on kieltämättä jo hento. Sittenhän ap:n logiikalla sun rintsikkakoko olisi joku 45.

Koska jokaisella on oma käsityksensä rintsikoiden sopivasta kireydestä ja eri valmistajillakin mitoitukset vaihtelevat, on ehkä viisaampaa puhua mittanauhan lukemista, jos aiheena on se, kuka on hento ja kuka ei.

Itse olen keskipituinen ja normaalipainoinen, mitta rintojen alta noin 74. Käytän kokoa 70, urheiluliiveissä 75. Vartaloltani olen päärynä, joten voin kyllä hyvin kuvitella sirolle ihmiselle rintsikat kokoa 75.

Selän ympärysmitalla ei ole välttämättä suoraa yhteyttä naisen painoon. Toisilla selkä on levemäpi, toisilla kampeampi, joillakin on lyhyt selkä, toisilla pitkä. Jonkun kylkiluut törröttävät ulospäin, toisilla taas kylkiluut ovat olemattoman näköiset. Kaikki nämä seikat vaikuttavat selän ympärysmittaan.

Hoikannäköisellä mutta atleettisella voi olla rintaliivin selänympärys 85, kun taas pyöreällä jopa ylipainoisella voi olla 75.

Se mikä rintaliiveissä on paras ympärysmitta ei mene myöskään ihmisten ennakko-oletusten mukaan. Saattaa olla että hoittaa atleettinen tyyppi jonka selkä on mitattuna 75 cm, pitää ympärysmittaa 80 parhaana, kun taas pulleampi pehmeälihaisempi 75 cm selkäinen tykkää napakammasta ympäryksestä 70. Rintojen koko vaikuttaa myös eli mitä suurempi kuppikoko, sitä parempi se selän senttimetrejä napakampi ympärys voi olla.

Lisäksi ihmisissä on eroja, toisista napakka ympärys ei hierrä, toisilla on herkempi tunto, jossa väljempi ympärys tuntuu miellyttävämmältä.

Kaikkien samanmittaisten naisten pakollinen purkittaminen samaan rintaliivikokoon ei toimi. Jokainen liivien käyttäjä on asiantuntija siinä, mikä tuntuu hyvältä päällä.

Toki jokainen on asiantuntija omien liiviensä istuvuuden suhteen. Voi hyvinkin olla, että pulleammat ja pehmeälihaisemmat tykkäävät kireämmästä ympäryksestä, ja se heille sallittakoon. Mutta en voi parhaalla tahdollakaan sanoa, että se "napakka ympärys" näyttäisi mukavalta tiukan paidan kanssa.

Vierailija
134/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki jokainen on asiantuntija omien liiviensä istuvuuden suhteen. Voi hyvinkin olla, että pulleammat ja pehmeälihaisemmat tykkäävät kireämmästä ympäryksestä, ja se heille sallittakoon. Mutta en voi parhaalla tahdollakaan sanoa, että se "napakka ympärys" näyttäisi mukavalta tiukan paidan kanssa.

Bodyshaming on sitten asia erikseen.

Vierailija
135/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla naisilla näkyy kesäisin rintaliivien rajat paitojen läpi ja melkein poikkeuksetta niiden takaosa on liian kireä ja noussut ylös. Tulee selvästi erottuvat sivutissit takapuolelle ja myös ihoon painautuneet olkaimet näkyvät. 

Tämä ei johdu vain siitä, että liivit olisivat väärän kokoiset, vaan toinen syy voi olla liivien heikko materiaali ja liian kapea nauha.

Jos nauha ei tarjoa tarpeeksi tukea (liian löysä tai materiaali liian heikko), kannattelu siirtyy olkaimiin.

Jos kainalon ja selän alueella on ns. pehmusteita, liian kapea nauha on huono, se menee kurttuun tai painuu pehmeään lihaan aiheuttaen sivutissi-ilmiön.

Jos katsoo rintaliivejä sivusta, näkee kuinka huonolaatuinen nauha on kuperalla. Laadukas ja tarpeeksi leveä nauha on yleensä vaakasuorassa.

Vierailija
136/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivejä ylipäätään käytetään lähinnä esteettisistä syistä, joten kai liian pienistä (anteeksi, napakoista) liiveistä saa lausua myös esteettisen näkemyksen.

Vierailija
137/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva, jos välillä rintaliivien istuvuudesta tehtäisiin asiallisia lehtijuttuja. Mutta aina haastattelussa on se rintaliiviliikkeen myyjä, joka sanoo että suomalaisilla on liian iso ympärys ja liian pieni kuppi, vaikka katukuva kertoo ihan muuta.

Sanos muuta! Joku jossain ulkomailla vuosia sitten teki jutun siitä, että "kaikki naiset käyttävät liian isoa ympärystä ja liian pientä kuppia". Sen jälkeen tätä mantraa on jauhettu Suomessakin ehtimiseen.

Tapaukset ovat kuitenkin monimutkaisempia. Toki jollakin naisella tuo tilanne voi olla totta, mutta ei kaikilla. Ongelmia kun on paljon muitakin.

Lisäksi (taisi olla samaan aikaan kuin tuo liian iso ympärys-liian pieni kuppi -mantra syntyi) myös jotkut liivivalmistajat muuttivat mitoituksia, niin että levensivät ympärystä mutta pienensivät kuppia. Mulla on tallella edelleen tietyn laadukkaan ranskalaisen merkin liivit kokoa 75E jotka ostin vuosia sitten, ja saman merkin uudemmat liivit kokoa 70G ja kummatkin istuvat mun päälle yhtä hyvin. Ihan kuin sama koko siis.

Tämä muutos mitoituksissa oli usein rahanarvoinen valmistajille ja kauppiaille. Ranskassa edelleen (syrjivästi) isommasta kupista joutuu usein maksamaan enemmän, esim. sama liivi 75E ja 75G, se G-kupillinen maksaa 6,50 e enemmän.

Jos valmistajilla on kuppikoon perusteella eri mallistot, joten jos joudut siirtymään koosta 75E vaikkapa kokoon 70F joudut siirtymään toiseen (kalliimpaan) mallistoon.

Suomessa jos kuvittelet olevasi koko 75E, löydät ehkä liivit vielä peruskaupoista, mutta jos oikea kokosi onkin 70F, saatat joutua asioimaan erikoisliiviliikkeessä. Ja taas ollaan ihan eri hintaryhmässä.

Vierailija
138/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivejä ylipäätään käytetään lähinnä esteettisistä syistä, joten kai liian pienistä (anteeksi, napakoista) liiveistä saa lausua myös esteettisen näkemyksen.

Lausu toki. Omistasi. Ei sinulle kuulu miten muut liivejään käyttävät eikä ole sinun asiasi pyytämättä kenellekään mielipiteitä laukoa.

Vierailija
139/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt mars, liiviliikkeissä useita kertoja, mutta myyjät eivät tiedä mistään mitään. Mittäävät mitä sattuu jos edes mittaavat, ja tuovat sovitukselle liivejä joista tietää jo sovittamatta että huonoja ovat. Tämä sitten sovituksen jälkeen vahvistuu. Liivit ovat vähän kuin rillit, pitää vain sovittaa kaikenlaisia, ja monia kokoja, jotta alkaa silmä harjaantumaan siihen mikä itselle sopii tai ei sovi.

Asiantuntemusta ja osaamista ei ole Suomessa valtavasti. Itse sitä joutuu harjaantumaan asiassa kuten sanoit. Toisaalta eihän kukaan myyjä pysty sanomaan miltä liivi sinusta tuntuu - se on jokaisen opittava tuntemaan ihan itse.

Toinen ongelma on se, että osaavakaan liivimyyjä ei voi myydä sellaista mallia ja kokoa, jota heillä ei ole. Maahantuojat ja liikkeiden sisäänostajat tuovat Suomeen mitä tuovat. Mullekin aina tarjotaan vääränmallisia liivejä, koska niitä sopivanmallisia eivät tuo Suomeen.

Vierailija
140/145 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausu toki. Omistasi. Ei sinulle kuulu miten muut liivejään käyttävät eikä ole sinun asiasi pyytämättä kenellekään mielipiteitä laukoa.

Hetkinen, mikä olikaan tämän ketjun aihe?