Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että rintaliivien selkäosa nousee ylös?

Vierailija
28.05.2018 |

Kyseessä siis mittojen mukaan oikean kokoisesta liivistä? Onko edes mahdollista että se pysyy vaakasuorassa niin kuin kaikissa ohjeissa neuvotaan? Minulla se ainakin nousee jonkin verran niskaa kohti kun päivän mittaan liikehtii.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, syitä liivin nauhan niskaan nousuun on useita:

1. Liian iso ympärys (sulla ympärys on ilmeisesti okei)

2. Liian tiukat olkaimet (tämänkin oli sulla okei)

3. Liian heikko nauhan materiaali

4. Liivin kuppiosa ei tue tarpeeksi

5. Liian pieni kuppikoko

6. Huonosti istuva leikkaus

7. Liivit on puettu päälle väärin

Eli tässä on useampi ongelma, vaikka tuo 1. ja 2. ovat kaikkein yleisimmät.

Tapaus numero 3. ja 4. voivat esiintyä yhdessä tai erikseen. Tuki rintaliiveissä tulee siitä nauhaosasta. Ja etenkin tärkeä takana on nauhan kohdat siinä kainalon ja hakasten välissä. Ota liivi käteen ja testaa varovasti venyttää tätä kohtaa nauhasta: onko napakka ja palautuu kun päästät irti vai onko löperöä kuin eilinen purukumi? Jos liivi on heikkolaatuinen, usein löperönauhaisessa liivissä voi olla heikonlaisesti tehdyt kupitkin – jos rinta on raskas ja kuppi antaa myöten, se vetää myös nauhaa ylös niskaanpäin selkäpuolella. Ratkaisu tähän on ostaa laadukkaammat liivit. Testaa liivien materiaali aina ostohetkellä.

Kohta 5 on se että kuppi voi olla liian pieni. Silloin kuppi nostaa nauhaa kyljistä vähän irti ihosta, jolloin nauha takana voi myös nousta. Kokeile samasta liivistä yhtä kuppikokoa isompaa.

Tapaus 6 on leikkaus. Siis mikä liivimalli on kyseessä, sopiiko se sinulle vai ei. Tässä kohdassa on monta eri vaihtoehtoa. Voi olla että liivin kaarituet ovat liian leveät, ja nostavat siksi nauhaa selässä ylös (jos kaarituki on liian leveä sen huomaa usein niin ettei kaarituki ihan istu, ja kun heilutat käsivarsia tiukasti kyljissä eteen ja taakse, kaarituki hiertää käsivartta.) Voi olla että liivin etuosa ei istu oikein, eli kuppien välinen osa eli silta on liian korkea tai liian leveä, tai ei muusta syystä istu kunnolla (on esim koholla eikä ihoa vasten). Voi olla että liivi on tavallaan leikattu niin että siinä on enemmän tilaa leveille kylkiluille, mutta jos sun kylkiluut eivät törrötä pystyssä, liivi nousee hieman takaa (tämän huomaa usein niin että sivusta katsoen nauhaa ei saa sijoittumaan täysin vaakasuoraan). Voi olla että rinnan painon ja muodon takia, valitsemasi liivimalli (esim. balconette) ei vaan istu sulle, usein täyteläinen rinta vaatii sen kolmesta palasta muotoillun täysikupin. Ratkaisu tässä kohdassa on kokeille eri valmistajan liivejä, eri leikkausta ja erilailla peittävää kuppia. Joskus sivutuki auttaa myös.

Kohta 7 Tämä tuntuu hullulta, mutta on aika yleinen ongelma. Liivit pitäisi nimittäin pukea päälle niin että ensin kiinnitetään nauha, sitten puetaan kupit päälle, säädetään mahdollisesti olkaimet ja sitten tehdään se monelta unohtuva "kumarru ja kuopaise" liike. Kumarrutaan eteen ja kädellä tuodaan hellästi koko rinta ja siihen liittyvä rintakudos kainalon puolelta kuppiin. Tämän jälkeen noustaan pystyasentoon ja tarkistetaan istuvuus kokeilemalla että kaikki tavara on kupissa ja että kaarituki on kylkeä vasten eikä rintakudoksen tai rinnan päällä. Liiviensä istuvuutta voi testata pukemalla ne ensin päälle ilman tätä kummarrusta ja kuopaisua, ja sitten vertaa kuinka ne istuvat sen jälkeen kun homman tekee oikein. Jos rinnat ovat runsaat ja varsinkin jos kainalossa on lisärintakudosta yms. eri voi olla suurikin. Idea on siis kaapaista kuppiin kaikki sinne kuuluva tavara, silloin nauhankin pitäisi asettua oikeaan kohtaan vaakasuoraan.

Toivottavasti tästä oli apua. Sanallisesti näitä on niin vaikea selittää :)

Hieno vastaus jonka laatimisessa on nähty vaivaa ja josta moni muukin tähän ketjuun eksyvä voi saada apua rintsikkaongelmiin, kiitos!

Asiaan.

Kohdat 3 ja 4, nauhojen pitäisi olla ok ja rintsikkani ovat kaikki melko uusia. Ei ole siis mitään ikivanhoja ritsoja. Laatu on ok, käytän pääosin Panachen ja Gorsenian liivejä.

Kohta 5, kuppikoonkin luulen olevan ok, tällä hetkellä noin eu J/uk GG. Paino on noussut viime syksystä noin 4kg, mutta ongelma oli jo ennen painonnousua ja parhaillaan pudotan painoa entisiin mittoihin.

Kohta 6, tämä kaaritukien leveys on mulle ongelma. En ole koskaan oikein osannut määritellä tuota tissi vs kaarituki-leveyshommaa. En siis tiedä kuinka leveä tissini on, se vaan sulautuu kyljestä noihin kylki/selkälihoihin. Kamalan vaikea määritellä mikä on rintaa ja mikä silkkaa kylkiläskiä :/

Kohta 7, puen liivit aina siten, että kiinnitän ne vyötäröllä edessä ja pyöräytän ympäri, nostan kohdalleen ja etunojassa kahmin tissit kuppeihin. Swoop&scoop on siis tuttu juttu.

Jos sä pystyt pyöräyttämään liivit ympäri, kun hakaset on kiinnitetty, sulla on liian iso ympärysmitta niissä. Liivien pitää olla niin napakat, että pyöräyttäminen ei onnistu.

Vierailija
82/145 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5. Liian pieni kuppikoko

Tapaus numero 3. ja 4. voivat esiintyä yhdessä tai erikseen. Tuki rintaliiveissä tulee siitä nauhaosasta. Ja etenkin tärkeä takana on nauhan kohdat siinä kainalon ja hakasten välissä. Ota liivi käteen ja testaa varovasti venyttää tätä kohtaa nauhasta: onko napakka ja palautuu kun päästät irti vai onko löperöä kuin eilinen purukumi? Jos liivi on heikkolaatuinen, usein löperönauhaisessa liivissä voi olla heikonlaisesti tehdyt kupitkin – jos rinta on raskas ja kuppi antaa myöten, se vetää myös nauhaa ylös niskaanpäin selkäpuolella. Ratkaisu tähän on ostaa laadukkaammat liivit. Testaa liivien materiaali aina ostohetkellä.

Kohta 5 on se että kuppi voi olla liian pieni. Silloin kuppi nostaa nauhaa kyljistä vähän irti ihosta, jolloin nauha takana voi myös nousta. Kokeile samasta liivistä yhtä kuppikokoa isompaa.

Tapaus 6 on leikkaus. Siis mikä liivimalli on kyseessä, sopiiko se sinulle vai ei. Tässä kohdassa on monta eri vaihtoehtoa. Voi olla että liivin kaarituet ovat liian leveät, ja nostavat siksi nauhaa selässä ylös (jos kaarituki on liian leveä sen huomaa usein niin ettei kaarituki ihan istu, ja kun heilutat käsivarsia tiukasti kyljissä eteen ja taakse, kaarituki hiertää käsivartta.) Voi olla että liivin etuosa ei istu oikein, eli kuppien välinen osa eli silta on liian korkea tai liian leveä, tai ei muusta syystä istu kunnolla (on esim koholla eikä ihoa vasten). Voi olla että liivi on tavallaan leikattu niin että siinä on enemmän tilaa leveille kylkiluille, mutta jos sun kylkiluut eivät törrötä pystyssä, liivi nousee hieman takaa (tämän huomaa usein niin että sivusta katsoen nauhaa ei saa sijoittumaan täysin vaakasuoraan). Voi olla että rinnan painon ja muodon takia, valitsemasi liivimalli (esim. balconette) ei vaan istu sulle, usein täyteläinen rinta vaatii sen kolmesta palasta muotoillun täysikupin. Ratkaisu tässä kohdassa on kokeille eri valmistajan liivejä, eri leikkausta ja erilailla peittävää kuppia. Joskus sivutuki auttaa myös.

Kohta 7 Tämä tuntuu hullulta, mutta on aika yleinen ongelma. Liivit pitäisi nimittäin pukea päälle niin että ensin kiinnitetään nauha, sitten puetaan kupit päälle, säädetään mahdollisesti olkaimet ja sitten tehdään se monelta unohtuva "kumarru ja kuopaise" liike. Kumarrutaan eteen ja kädellä tuodaan hellästi koko rinta ja siihen liittyvä rintakudos kainalon puolelta kuppiin. Tämän jälkeen noustaan pystyasentoon ja tarkistetaan istuvuus kokeilemalla että kaikki tavara on kupissa ja että kaarituki on kylkeä vasten eikä rintakudoksen tai rinnan päällä. Liiviensä istuvuutta voi testata pukemalla ne ensin päälle ilman tätä kummarrusta ja kuopaisua, ja sitten vertaa kuinka ne istuvat sen jälkeen kun homman tekee oikein. Jos rinnat ovat runsaat ja varsinkin jos kainalossa on lisärintakudosta yms. eri voi olla suurikin. Idea on siis kaapaista kuppiin kaikki sinne kuuluva tavara, silloin nauhankin pitäisi asettua oikeaan kohtaan vaakasuoraan.

Hieno vastaus jonka laatimisessa on nähty vaivaa ja josta moni muukin tähän ketjuun eksyvä voi saada apua rintsikkaongelmiin, kiitos!

Asiaan.

Kohdat 3 ja 4, nauhojen pitäisi olla ok ja rintsikkani ovat kaikki melko uusia. Ei ole siis mitään ikivanhoja ritsoja. Laatu on ok, käytän pääosin Panachen ja Gorsenian liivejä.

Kohta 5, kuppikoonkin luulen olevan ok, tällä hetkellä noin eu J/uk GG. Paino on noussut viime syksystä noin 4kg, mutta ongelma oli jo ennen painonnousua ja parhaillaan pudotan painoa entisiin mittoihin.

Kohta 6, tämä kaaritukien leveys on mulle ongelma. En ole koskaan oikein osannut määritellä tuota tissi vs kaarituki-leveyshommaa. En siis tiedä kuinka leveä tissini on, se vaan sulautuu kyljestä noihin kylki/selkälihoihin. Kamalan vaikea määritellä mikä on rintaa ja mikä silkkaa kylkiläskiä :/

Kohta 7, puen liivit aina siten, että kiinnitän ne vyötäröllä edessä ja pyöräytän ympäri, nostan kohdalleen ja etunojassa kahmin tissit kuppeihin. Swoop&scoop on siis tuttu juttu.

Jos sä pystyt pyöräyttämään liivit ympäri, kun hakaset on kiinnitetty, sulla on liian iso ympärysmitta niissä. Liivien pitää olla niin napakat, että pyöräyttäminen ei onnistu.

No mä kiinnitän ja pyöräytän ne vyötäröllä ympäri, mikä on kapeampi kuin rinnanalunen. Kun ovat oikein päin hiissaan ne siitä vyötäröltä ylös oikealle kohdalleen. Ympärys ei ole liian löysä, tuolla aikaisemmissa kommenteissa jo mainitsinkin, että rinnanalusmittani on 76cm ja käytän pääasiassa 65 ympäryksisiä liivejä. En pysty enkä halua kireämpiä käyttämään. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5. Liian pieni kuppikoko

Asiaan.

:) No ei pidä. Ihmisillä on useimmiten selkää kapeampi vyötärö, jossa ne liivit pyöräytetään ympäri ja sitten hilataan ylemmäs.

Vierailija
84/145 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama vartalon ympärysmitta kuin ap:lla, enkä kyllä ikinä voisi kuvitella käyttäväni 65-kokoisia liivejä.

Eli itse veikkaan, että liivit nousevat, koska ne ovat liian kireät ja ne istuessa hilautuvat ylöspäin.

Vierailija
85/145 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintsikkahommien kanssa olen toiminut jo aika pitkään ihan siitä syystä, että itsellä on, sanotaanko vaikean kokoiset varusteet tuossa edessä. Jokatapauksessa, mittaa uudestaan ja jos pyöritään kahden koon välissä niin pyöristä aina pienempään. Lisäksi, saman valmistajankin samankokoisissa liiveissä voi olla viiden senttimetrin heitto, saatikka sitten eri liivinvalmistajien tuotteiden välissä. Täten kannattaa tutustua eri merkkien kokoihin ihan kokeilemalla. Mitattu liivikoko on vaan ohjeistus josta lähdet kokeilemaan pienempää ja isompaa, niin kuppikoon kuin ympäryksen suhteen. Ja huom. hyvät rintsikat tuntuvat yleensä hieman liian tiukoilta ensimmäisen kerran, mutta aika nopiaan ne siitä löystyy!

Vinkkejä: Rintsikat nousee takaa --> Kokeile pienempää ympärystä

Tissi tulee ulos jostain kohdasta liiviä/Ei pysy kunnolla kupeissa --> Koita joko isompaa kuppikokoa tai erimuotoista liiviä.

Vierailija
86/145 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut sama ongelma ja loppuviimeksi se johtuu siitä, että mulla vain on ihan järkyttävät riipparit. Ilman liivejä ne roikkuvat navassa. On pakko pitää olkaimet lyhyinä, että tissit olisivat edes lähellä sitä, missä ne normaaleilla "pystymallisilla" rinnoilla ovat ilman liivejä. Ympärysmittaa ei voi liikaa kiristää, koska on kiva myös hengittää ja verenkin pitäisi kiertää. Oikea ratkaisu olisi rintojen pienennys, mutta varaa siihen ei ole.

Vierailija
87/145 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on välillä samallalailla. Löysää olkaimia, tai penempi ympäryysmitta.

t. Pekka, vihr.

Vierailija
88/145 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kynätesti.

Vierailija
89/145 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pieni rinnanympärys teillä oikein on ? Mä oon tosi hentorakenteinen ja oon b 75 ja istuu hyvin. Joku 65 niin en saisi happea 😱

Joko kuvittelet itsesi hentorakenteiseksi tai ympärys on täysin pielessä. Mä en ole se hentoisin, vaan ihan normaali. Bmi 19. Ympärys on 60-65..

Vierailija
90/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaamalla saatu tulos on vain suuntaa-antava. Mulla on liivejä 65-75 ympärysmitalls. Istuvuus riippuu paljon merkistä ja mallista, sovita rohkeasti erilaisia.

Vierailija
91/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pieni rinnanympärys teillä oikein on ? Mä oon tosi hentorakenteinen ja oon b 75 ja istuu hyvin. Joku 65 niin en saisi happea 😱

Joko kuvittelet itsesi hentorakenteiseksi tai ympärys on täysin pielessä. Mä en ole se hentoisin, vaan ihan normaali. Bmi 19. Ympärys on 60-65..

Siis rinnanympärys mittanauhalla mitattuna 60-65? Se on kieltämättä jo hento. Sittenhän ap:n logiikalla sun rintsikkakoko olisi joku 45.

Koska jokaisella on oma käsityksensä rintsikoiden sopivasta kireydestä ja eri valmistajillakin mitoitukset vaihtelevat, on ehkä viisaampaa puhua mittanauhan lukemista, jos aiheena on se, kuka on hento ja kuka ei.

Itse olen keskipituinen ja normaalipainoinen, mitta rintojen alta noin 74. Käytän kokoa 70, urheiluliiveissä 75. Vartaloltani olen päärynä, joten voin kyllä hyvin kuvitella sirolle ihmiselle rintsikat kokoa 75.

Vierailija
92/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaittu on vuosien varrella, nykyiset liivit ovat parempia kuin esimerkiksi 80-luvulla, leveämpiä olkaimia ym.  Kannattaa ostaa hiukan kalliimpia muutamat jos tuntuvat sopivilta.  Joskus löydetty 5 eurolla tarjouksesta hyviä, mutta joku hiertävä pitsi tai muu usein vikana.

Vierailija
93/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian suuri ympärys. Liivit pitäisi sovittaa löysimpien hakasten mukaan ja käytön myötä siirtää aina tiukemmalle, sillä käytössä löystyvät.

Vierailija
94/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma, vaikka ostan liivikaupasta myyjän mulle katsomat liivit. On pakko kiristää olkaimia koska muuten ne putoaa. Kai mulla on pienet olkapäät ja isot ( F85 ) rinnat. Ehkä vois kokeilla sellaisia kumeja olkaimiin, jos ne sit pysyis paremmin.

Vierailija
95/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama ongelma, vaikka ostan liivikaupasta myyjän mulle katsomat liivit. On pakko kiristää olkaimia koska muuten ne putoaa. Kai mulla on pienet olkapäät ja isot ( F85 ) rinnat. Ehkä vois kokeilla sellaisia kumeja olkaimiin, jos ne sit pysyis paremmin.

Veikkaan kuitenkin väärää kokoa. Liian iso ympärys tekee tyypillisesti tuota olkaimien valumista.

Ei liivikaupanmyyjän valkkaamat liivit takaa oikeaa kokoa. Mulle on monet kerrat yritetty myydä liian isolla ympäryksellä ja pienellä kupilla olevia liivejä kun varastossa ei ole mun kokoa. Ostankin nykyään kaikki nettikaupoista.

Lumingeriella on hyvä kokolaskuri https://www.lumingerie.fi/rintaliivien-kokotaulukko-kokolaskuri ja tämä on paras löytämäni http://abrathatfits.org/calculator.php

Vierailija
96/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirtynyt urheiluliiveihin. Ikinä enää ei tavallisia joissa kaarituet ja hakaset. juhlamekoillekin löytyy sopivia kun viitsii vähän hakea.

Vierailija
97/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos vaan, mun aloittama ketju on noussut kuolleista! Ap

Vierailija
98/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian suuri ympärys. Liivit pitäisi sovittaa löysimpien hakasten mukaan ja käytön myötä siirtää aina tiukemmalle, sillä käytössä löystyvät.

Luetteleko te näitä ketjuja? Ap:lla ympärys 78 tjsp ja käyttää koon 65 liivejä. Jos tuosta pienentää, tulee kuolio.

Minä veikkaisin, että liivit kokonaisuudessaan ovat liian pienet.

Vierailija
99/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika pieni kuppikoko

Vierailija
100/145 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut tulokseen, että kyse on kupin mallin sopimattomuudesta, eikä väärästä koosta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä