Mistä johtuu, että rintaliivien selkäosa nousee ylös?
Kyseessä siis mittojen mukaan oikean kokoisesta liivistä? Onko edes mahdollista että se pysyy vaakasuorassa niin kuin kaikissa ohjeissa neuvotaan? Minulla se ainakin nousee jonkin verran niskaa kohti kun päivän mittaan liikehtii.
Kommentit (145)
Mulla valuu olkaimet alas, vaikka kuinka tiukalle laittaisin. Miksihän?
Vierailija kirjoitti:
Rintsikoiden ympärysmitta on liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Syynä on osittain liivien malli, balconette malleissa olkaimet lähtevät sivuilta. Samoin monessa liivissä oletetaan että rintakehä ja selkä ovat samanlevyiset, mitä itselläni ei todellakaan ole. Selkäni on kapea, joten pienessäkin rinnanympöryksessä huonosti tehdyssä mallissa olkaimet jäävät selästä lähemmäs olkapäitä. Ostan sporttiliivejä, joissa kuppiosa on mahdollisimman iso ja olkain lähtee mahdollisimman keskeltä kuppia. En siis todellakaan kulje sitten avokaulaisissa selästä tai edestä.
Tai sitten syynä on se edellisen sanoma väärä rinnanympärys.
Jätä rintsikat pois, rinnat tykkää on on mukavampi olla.
Vaikka palstailuaikaa onkin tälle illalle enää muutama minuutti, niin kysytään nyt silti (voihan joku vastata vaikka aamulla):
Voiko liivien selkäosan ylöshilautuminen johtua myös liian PIENESTÄ ympäryksestä? Olen itse ylipainoinen ja leveäselkäinen, ja aina kun olen yrittänyt pitää näitä suositeltuja pienempi ympärys + isompi kuppi -kokoja, rintsikat puristavat selän vereslihalle ja hilautuvat pikkuhiljaa ylös kuorien suunnilleen nahan mennessään.
Mukavimpia kokoja olen huomannut olevan 85E ja 90D, vaikkeivät nekään ongelmaa kokonaan poista. Mutta pienemmän ympäryksen kanssa hilautuu ylös kahta kauheammin. Samaa ongelmaa oli jo silloin, kun olin hoikempi (mukavan tuntuiset liivit ovat aina olleet VÄHINTÄÄN 80).
Jos sulla on selkä, joka "kapenee" ylöspäin tai sulla on kumara ryhti, niin liivit ehkä luistavat joka tapauksessa. Me kun ollaan kaikki hieman eri mallisia ja joihinkin ongelmiin ei vain ole ratkaisua :) Mutta tällainen tuli vielä mieleen:
Pidennä olkaimia hiukkasen, jotta pääset asettamaan ympärysnauhan riittävän alas. Silloin se tukee parhaiten. Jos ympärysnauha on liian korkealla, liivit saattavat nousta päivän mittaan koska edessä oleva paino vetää ympärysnauhaa niskaa kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka palstailuaikaa onkin tälle illalle enää muutama minuutti, niin kysytään nyt silti (voihan joku vastata vaikka aamulla):
Voiko liivien selkäosan ylöshilautuminen johtua myös liian PIENESTÄ ympäryksestä? Olen itse ylipainoinen ja leveäselkäinen, ja aina kun olen yrittänyt pitää näitä suositeltuja pienempi ympärys + isompi kuppi -kokoja, rintsikat puristavat selän vereslihalle ja hilautuvat pikkuhiljaa ylös kuorien suunnilleen nahan mennessään.
Mukavimpia kokoja olen huomannut olevan 85E ja 90D, vaikkeivät nekään ongelmaa kokonaan poista. Mutta pienemmän ympäryksen kanssa hilautuu ylös kahta kauheammin. Samaa ongelmaa oli jo silloin, kun olin hoikempi (mukavan tuntuiset liivit ovat aina olleet VÄHINTÄÄN 80).
Mikä sun ympärysmitta sitten on? Ehkä kuppikoko ei kuitenkaan ole ollut tarpeeksi suuri. Puethan liivit yllesi siten, että etunojassa keräät tisdin kainalosta asti kuppiin ja asetat kaarituen tiukasti rinnanjuureen, ettei kaarituen ja rinnanjuureen jää väliä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuten itse arvelet, voi johtua vartalonmallista. Itse näkisin niin että joillakin selänympärys mitattuna rintojen alta voi olla pienempi, kuin siitä 5 cm alempaa. Eli jos on leveähkö vyötärön kohdalta, niin varsinkin istuessa, se leveämpi kohta alempaa työntyy ylemmäs ja puskee liivejä takaa ylös (edestähän ei voi kun rinnat ovat esteenä). Tässä ei välttämättä ole eroa ovatko liivit ympärykseltään liian isot, pienet, vai sopivat - luultavasti vaan se kropan malli vaikuttaa.
Ratkaisuksi tähän kokeilisin, kuten olet tehnytkin ympärykseltään isompia liivejä, ne saa tavallaan sijoitettua alemmas, kun taas pienempi ympärys sijoittuu juuri siihen kapeimpaan kohtaan, josta liivi satavarmasti pukkaa ylöspäin.
Kokeilisin myös olisiko ns. long line liiveistä apua, koska liivien nauha sijoittusi laajemmalle alueelle. Esim. Freyan Fancies Longline -malli (tätä ollut Lumingeriessa myynnissä, ja brittien verkkokaupoissa), siinä on 5 hakasta joten siinä voisi kikkailla hakastenkin kanssa, kokeilla voiko jättää alemmat hakaset löysemmälle tms. Riippuu vartalonmallista, miten istuu.
Sitten on tietysti vyötärölle asti ulottuvia liivejä. Ovat vähän mummomaisia eivätkä varmaan kesällä kovin kivoja käyttää, mutta muistaakseni ainakin verkkokauppa Klingelissä on tämäntyylisiä, ks. kohdasta pitkät rintaliivit.
Myös muotoilevat alusvaatteet -osastolta voisi löytyä jotain apua. Idea olisi muotoilla kropan eriparinen kohta virtaviivaisemmaksi. Housuliivi? Korseletti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on osittain liivien malli, balconette malleissa olkaimet lähtevät sivuilta. Samoin monessa liivissä oletetaan että rintakehä ja selkä ovat samanlevyiset, mitä itselläni ei todellakaan ole. Selkäni on kapea, joten pienessäkin rinnanympöryksessä huonosti tehdyssä mallissa olkaimet jäävät selästä lähemmäs olkapäitä. Ostan sporttiliivejä, joissa kuppiosa on mahdollisimman iso ja olkain lähtee mahdollisimman keskeltä kuppia. En siis todellakaan kulje sitten avokaulaisissa selästä tai edestä.
Tai sitten syynä on se edellisen sanoma väärä rinnanympärys.
Just näin. Kapea- ja/tai luisuhartiaiselle balconettejen olkaimet ovat murheenkryyni. Olkaimet vaan sijoittuvat vaakasuoraan katsoen liian lähelle olkapäätä, joten varsinkin jos kuppikoko on kookas, se vielä puskee enemmän sitä olkainta alas olkapäältä.
Tähän on joitakin enemmän tai vähemmän toimivia ratkaisuja.
Helpointa on ostaa erimalliset liivit joissa olkaimet ovat lähekkäin eivätkä luisuvaa materiaalia. Tai ostaa tai liivit, joissa olkainratkaisu on valmiiksi erilainen kuten nuo sporttiliivit.
On myös ns. monitoimiliivejä (multiway), joissa olkainten asentoa voi muuttaa, niitä ei ole kuitenkaan helposti suurissa kupeissa.
On silikoniläpyskät eli "olkainpehmusteet", jotka estävät luisumista - nämä ovat aika isot, joten avoimemmasta kauluksesta voivat näkyä (näitä myydään Suomessa ihan tavarataloissa, joten helppo löytää).
On sellaisia muovinippeleitä (bra strap clip) eli olkainyhdistäjä, jotka yhdistävät olkaimet selässä Ainakin Stokkalla on ollut näitä klipsejä, ostin itse mutta oli vaikea saada yksin päälle.
Sitten on sellainen tuote kuin StrapDoctor, joka on olkaimen sisäpuolelle liimattava silikoninauha. Vaikuttaa hyvältä ratkaisulta, mutta en osaa sanoa onko näitä myynnissä Suomessa, netistä voi varmaan tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten syynä on se edellisen sanoma väärä rinnanympärys.Just näin. Kapea- ja/tai luisuhartiaiselle balconettejen olkaimet ovat murheenkryyni. Olkaimet vaan sijoittuvat vaakasuoraan katsoen liian lähelle olkapäätä, joten varsinkin jos kuppikoko on kookas, se vielä puskee enemmän sitä olkainta alas olkapäältä.
Tähän on joitakin enemmän tai vähemmän toimivia ratkaisuja.
Helpointa on ostaa erimalliset liivit joissa olkaimet ovat lähekkäin eivätkä luisuvaa materiaalia. Tai ostaa tai liivit, joissa olkainratkaisu on valmiiksi erilainen kuten nuo sporttiliivit.
On myös ns. monitoimiliivejä (multiway), joissa olkainten asentoa voi muuttaa, niitä ei ole kuitenkaan helposti suurissa kupeissa.
On silikoniläpyskät eli "olkainpehmusteet", jotka estävät luisumista - nämä ovat aika isot, joten avoimemmasta kauluksesta voivat näkyä (näitä myydään Suomessa ihan tavarataloissa, joten helppo löytää).
On sellaisia muovinippeleitä (bra strap clip) eli olkainyhdistäjä, jotka yhdistävät olkaimet selässä Ainakin Stokkalla on ollut näitä klipsejä, ostin itse mutta oli vaikea saada yksin päälle.
Sitten on sellainen tuote kuin StrapDoctor, joka on olkaimen sisäpuolelle liimattava silikoninauha. Vaikuttaa hyvältä ratkaisulta, mutta en osaa sanoa onko näitä myynnissä Suomessa, netistä voi varmaan tilata.
Ai, lisään tuohon vielä yhden asian: jos sulla on eripariset hartiat, eli toinen on matalampi, olkaimet voivat liusua alas myös. Itsellä on näin, eli skolioosi sairastettu nuorena ja toinen hartia on lievästi erilainen kuin toinen. Silloin se alasliusuva olkain on aina se samanpuolinen.
Tässä tapauksessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että säätää olkaimet eri tasolle.
Ja sitäkin on tapahtunut, että olkainten solki liikkuu eli olkaimet löystyvät päivän aikana. Näissä liiveissä olen vaan ommellut parilla pistolla olkaimet kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, syitä liivin nauhan niskaan nousuun on useita:
1. Liian iso ympärys (sulla ympärys on ilmeisesti okei)
2. Liian tiukat olkaimet (tämänkin oli sulla okei)
3. Liian heikko nauhan materiaali
4. Liivin kuppiosa ei tue tarpeeksi
5. Liian pieni kuppikoko
6. Huonosti istuva leikkaus
7. Liivit on puettu päälle väärin
Eli tässä on useampi ongelma, vaikka tuo 1. ja 2. ovat kaikkein yleisimmät.
Tapaus numero 3. ja 4. voivat esiintyä yhdessä tai erikseen. Tuki rintaliiveissä tulee siitä nauhaosasta. Ja etenkin tärkeä takana on nauhan kohdat siinä kainalon ja hakasten välissä. Ota liivi käteen ja testaa varovasti venyttää tätä kohtaa nauhasta: onko napakka ja palautuu kun päästät irti vai onko löperöä kuin eilinen purukumi? Jos liivi on heikkolaatuinen, usein löperönauhaisessa liivissä voi olla heikonlaisesti tehdyt kupitkin – jos rinta on raskas ja kuppi antaa myöten, se vetää myös nauhaa ylös niskaanpäin selkäpuolella. Ratkaisu tähän on ostaa laadukkaammat liivit. Testaa liivien materiaali aina ostohetkellä.
Kohta 5 on se että kuppi voi olla liian pieni. Silloin kuppi nostaa nauhaa kyljistä vähän irti ihosta, jolloin nauha takana voi myös nousta. Kokeile samasta liivistä yhtä kuppikokoa isompaa.
Tapaus 6 on leikkaus. Siis mikä liivimalli on kyseessä, sopiiko se sinulle vai ei. Tässä kohdassa on monta eri vaihtoehtoa. Voi olla että liivin kaarituet ovat liian leveät, ja nostavat siksi nauhaa selässä ylös (jos kaarituki on liian leveä sen huomaa usein niin ettei kaarituki ihan istu, ja kun heilutat käsivarsia tiukasti kyljissä eteen ja taakse, kaarituki hiertää käsivartta.) Voi olla että liivin etuosa ei istu oikein, eli kuppien välinen osa eli silta on liian korkea tai liian leveä, tai ei muusta syystä istu kunnolla (on esim koholla eikä ihoa vasten). Voi olla että liivi on tavallaan leikattu niin että siinä on enemmän tilaa leveille kylkiluille, mutta jos sun kylkiluut eivät törrötä pystyssä, liivi nousee hieman takaa (tämän huomaa usein niin että sivusta katsoen nauhaa ei saa sijoittumaan täysin vaakasuoraan). Voi olla että rinnan painon ja muodon takia, valitsemasi liivimalli (esim. balconette) ei vaan istu sulle, usein täyteläinen rinta vaatii sen kolmesta palasta muotoillun täysikupin. Ratkaisu tässä kohdassa on kokeille eri valmistajan liivejä, eri leikkausta ja erilailla peittävää kuppia. Joskus sivutuki auttaa myös.
Kohta 7 Tämä tuntuu hullulta, mutta on aika yleinen ongelma. Liivit pitäisi nimittäin pukea päälle niin että ensin kiinnitetään nauha, sitten puetaan kupit päälle, säädetään mahdollisesti olkaimet ja sitten tehdään se monelta unohtuva "kumarru ja kuopaise" liike. Kumarrutaan eteen ja kädellä tuodaan hellästi koko rinta ja siihen liittyvä rintakudos kainalon puolelta kuppiin. Tämän jälkeen noustaan pystyasentoon ja tarkistetaan istuvuus kokeilemalla että kaikki tavara on kupissa ja että kaarituki on kylkeä vasten eikä rintakudoksen tai rinnan päällä. Liiviensä istuvuutta voi testata pukemalla ne ensin päälle ilman tätä kummarrusta ja kuopaisua, ja sitten vertaa kuinka ne istuvat sen jälkeen kun homman tekee oikein. Jos rinnat ovat runsaat ja varsinkin jos kainalossa on lisärintakudosta yms. eri voi olla suurikin. Idea on siis kaapaista kuppiin kaikki sinne kuuluva tavara, silloin nauhankin pitäisi asettua oikeaan kohtaan vaakasuoraan.
Toivottavasti tästä oli apua. Sanallisesti näitä on niin vaikea selittää :)
Hieno vastaus jonka laatimisessa on nähty vaivaa ja josta moni muukin tähän ketjuun eksyvä voi saada apua rintsikkaongelmiin, kiitos!
Asiaan.
Kohdat 3 ja 4, nauhojen pitäisi olla ok ja rintsikkani ovat kaikki melko uusia. Ei ole siis mitään ikivanhoja ritsoja. Laatu on ok, käytän pääosin Panachen ja Gorsenian liivejä.
Kohta 5, kuppikoonkin luulen olevan ok, tällä hetkellä noin eu J/uk GG. Paino on noussut viime syksystä noin 4kg, mutta ongelma oli jo ennen painonnousua ja parhaillaan pudotan painoa entisiin mittoihin.
Kohta 6, tämä kaaritukien leveys on mulle ongelma. En ole koskaan oikein osannut määritellä tuota tissi vs kaarituki-leveyshommaa. En siis tiedä kuinka leveä tissini on, se vaan sulautuu kyljestä noihin kylki/selkälihoihin. Kamalan vaikea määritellä mikä on rintaa ja mikä silkkaa kylkiläskiä :/
Kohta 7, puen liivit aina siten, että kiinnitän ne vyötäröllä edessä ja pyöräytän ympäri, nostan kohdalleen ja etunojassa kahmin tissit kuppeihin. Swoop&scoop on siis tuttu juttu.
Yksi tärkeä juttu on myös, että liivin kuppien väli tulee ihoa vasten, se ei siis saa leijua ilmassa. Jos se leijuu, kuppi on liian pieni eikä mene koko rinnan ympärille. Jos kaarituki on liian kapea, liivit eivät tue rintaa vaan puristavat. Suosittelisin kokeilemaan eri malleja. Kaarituki kainalon puolelta pitää myös olla täysin ihoa vasten - ei se kainaloläski sinne kuppiin mene. Kannattaa taivuttaa itseään sovittaessa sivusuunnassa myös.
Kokeilepa ihan huviksesi löysätä niitä olkaimia, koska suurimman osan tuesta pitäisi tulla tuosta ympäryksestä.
Oletko imettänyt ja silti käytät samanlaisia liivejä kuin aiemmin? Rinnan muoto muuttuu, jolloin saattaa tarvita vähän toisenlaista tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, syitä liivin nauhan niskaan nousuun on useita:
1. Liian iso ympärys (sulla ympärys on ilmeisesti okei)
2. Liian tiukat olkaimet (tämänkin oli sulla okei)
3. Liian heikko nauhan materiaali
4. Liivin kuppiosa ei tue tarpeeksi
5. Liian pieni kuppikoko
6. Huonosti istuva leikkaus
7. Liivit on puettu päälle väärin
Eli tässä on useampi ongelma, vaikka tuo 1. ja 2. ovat kaikkein yleisimmät.
Tapaus numero 3. ja 4. voivat esiintyä yhdessä tai erikseen. Tuki rintaliiveissä tulee siitä nauhaosasta. Ja etenkin tärkeä takana on nauhan kohdat siinä kainalon ja hakasten välissä. Ota liivi käteen ja testaa varovasti venyttää tätä kohtaa nauhasta: onko napakka ja palautuu kun päästät irti vai onko löperöä kuin eilinen purukumi? Jos liivi on heikkolaatuinen, usein löperönauhaisessa liivissä voi olla heikonlaisesti tehdyt kupitkin – jos rinta on raskas ja kuppi antaa myöten, se vetää myös nauhaa ylös niskaanpäin selkäpuolella. Ratkaisu tähän on ostaa laadukkaammat liivit. Testaa liivien materiaali aina ostohetkellä.
Kohta 5 on se että kuppi voi olla liian pieni. Silloin kuppi nostaa nauhaa kyljistä vähän irti ihosta, jolloin nauha takana voi myös nousta. Kokeile samasta liivistä yhtä kuppikokoa isompaa.
Tapaus 6 on leikkaus. Siis mikä liivimalli on kyseessä, sopiiko se sinulle vai ei. Tässä kohdassa on monta eri vaihtoehtoa. Voi olla että liivin kaarituet ovat liian leveät, ja nostavat siksi nauhaa selässä ylös (jos kaarituki on liian leveä sen huomaa usein niin ettei kaarituki ihan istu, ja kun heilutat käsivarsia tiukasti kyljissä eteen ja taakse, kaarituki hiertää käsivartta.) Voi olla että liivin etuosa ei istu oikein, eli kuppien välinen osa eli silta on liian korkea tai liian leveä, tai ei muusta syystä istu kunnolla (on esim koholla eikä ihoa vasten). Voi olla että liivi on tavallaan leikattu niin että siinä on enemmän tilaa leveille kylkiluille, mutta jos sun kylkiluut eivät törrötä pystyssä, liivi nousee hieman takaa (tämän huomaa usein niin että sivusta katsoen nauhaa ei saa sijoittumaan täysin vaakasuoraan). Voi olla että rinnan painon ja muodon takia, valitsemasi liivimalli (esim. balconette) ei vaan istu sulle, usein täyteläinen rinta vaatii sen kolmesta palasta muotoillun täysikupin. Ratkaisu tässä kohdassa on kokeille eri valmistajan liivejä, eri leikkausta ja erilailla peittävää kuppia. Joskus sivutuki auttaa myös.
Kohta 7 Tämä tuntuu hullulta, mutta on aika yleinen ongelma. Liivit pitäisi nimittäin pukea päälle niin että ensin kiinnitetään nauha, sitten puetaan kupit päälle, säädetään mahdollisesti olkaimet ja sitten tehdään se monelta unohtuva "kumarru ja kuopaise" liike. Kumarrutaan eteen ja kädellä tuodaan hellästi koko rinta ja siihen liittyvä rintakudos kainalon puolelta kuppiin. Tämän jälkeen noustaan pystyasentoon ja tarkistetaan istuvuus kokeilemalla että kaikki tavara on kupissa ja että kaarituki on kylkeä vasten eikä rintakudoksen tai rinnan päällä. Liiviensä istuvuutta voi testata pukemalla ne ensin päälle ilman tätä kummarrusta ja kuopaisua, ja sitten vertaa kuinka ne istuvat sen jälkeen kun homman tekee oikein. Jos rinnat ovat runsaat ja varsinkin jos kainalossa on lisärintakudosta yms. eri voi olla suurikin. Idea on siis kaapaista kuppiin kaikki sinne kuuluva tavara, silloin nauhankin pitäisi asettua oikeaan kohtaan vaakasuoraan.
Toivottavasti tästä oli apua. Sanallisesti näitä on niin vaikea selittää :)
Hieno vastaus jonka laatimisessa on nähty vaivaa ja josta moni muukin tähän ketjuun eksyvä voi saada apua rintsikkaongelmiin, kiitos!
Asiaan.
Kohdat 3 ja 4, nauhojen pitäisi olla ok ja rintsikkani ovat kaikki melko uusia. Ei ole siis mitään ikivanhoja ritsoja. Laatu on ok, käytän pääosin Panachen ja Gorsenian liivejä.
Kohta 5, kuppikoonkin luulen olevan ok, tällä hetkellä noin eu J/uk GG. Paino on noussut viime syksystä noin 4kg, mutta ongelma oli jo ennen painonnousua ja parhaillaan pudotan painoa entisiin mittoihin.
Kohta 6, tämä kaaritukien leveys on mulle ongelma. En ole koskaan oikein osannut määritellä tuota tissi vs kaarituki-leveyshommaa. En siis tiedä kuinka leveä tissini on, se vaan sulautuu kyljestä noihin kylki/selkälihoihin. Kamalan vaikea määritellä mikä on rintaa ja mikä silkkaa kylkiläskiä :/
Kohta 7, puen liivit aina siten, että kiinnitän ne vyötäröllä edessä ja pyöräytän ympäri, nostan kohdalleen ja etunojassa kahmin tissit kuppeihin. Swoop&scoop on siis tuttu juttu.
Yksi tärkeä juttu on myös, että liivin kuppien väli tulee ihoa vasten, se ei siis saa leijua ilmassa. Jos se leijuu, kuppi on liian pieni eikä mene koko rinnan ympärille. Jos kaarituki on liian kapea, liivit eivät tue rintaa vaan puristavat. Suosittelisin kokeilemaan eri malleja. Kaarituki kainalon puolelta pitää myös olla täysin ihoa vasten - ei se kainaloläski sinne kuppiin mene. Kannattaa taivuttaa itseään sovittaessa sivusuunnassa myös.
Kokeilepa ihan huviksesi löysätä niitä olkaimia, koska suurimman osan tuesta pitäisi tulla tuosta ympäryksestä.
Oletko imettänyt ja silti käytät samanlaisia liivejä kuin aiemmin? Rinnan muoto muuttuu, jolloin saattaa tarvita vähän toisenlaista tukea.
Kupit on oikean kokoiset, eli keskikappale eikä kaarituki ei missään tapauksessa leiju missään kohtaa! Ongelma ei ihan oikeasti ole niissä olkaimissa, en käytä niitä saadakseni tukea rinnoille. Se tuki tulee siitä ympäryksestä. Nytkin tässä istuessani saan olkaimien alle helposti pari kolme sormea.
Kainaloläski voi itseasiassa monella olla rintakudosta joka on siirtynyt väärän kokoisten kuppien käytön takia kainalon puolelle. Googlaa breast tissue migration. Ap
Postaaja nro. 66 tässä, kiitos asiallisista vastauksista!
Niitä tulikin niin monta, että vastaan kaikkiin tässä viestissä, ettei tule lainailujen kanssa spämmittyä koko ketjua täyteen. 🙈
Minulta kun kysyttiin tuota tarkkaa ympärysmittaa, niin kävinpä sen pitkästä aikaa mittaamassa, ja napakka mitta oli 95cm. Mutta kun siinä peilistä tarkastelin läskieni asettumista, niin tuskinpa minulla normaalipainossakaan olisi paljoa alle 90!
Minulla tuo mittauskohta oli siis suht läskitön, mutta suoraan sen alapuolella, ennen vyötäröä, oli ylipainoisille ominaiset selkäläskipussukat. Vyötärö itsessään on "minun painoiselleni" jopa suht kapea.
Mutta vartaloni malli on kieltämättä hassu; edestä päin torsoni näyttää ihan tavalliselta suorakulmiolta, mutta selkäpuoli on ilmiselvä kärjellään seisova kolmio, kuten miehillä.
Ryhdistänikin kyseltiin, ja se on kieltämättä aika huono, tai pikemminkin suorassa seisoessa selkäni ei vain fyysisesti _mene suoraan_, vaan kaareutuu ulospäin. Ei nyt ihan Quasimodo, mutta luonnostaan siis sellainen, mikä monelle tulee vuosien koneella istumisen jälkeen. (Lähes kaikilla isäni puolen suvun MIEHILLÄ on tällainen... Ei kovin imartelevaa.)
Mm. olkaimien pidentämistä ehdotettiin, ja kumma kyllä ainoa pieni apu ongelmaan minulla on ollut juuri päinvastainen! Olkaimia lyhentämällä ja nostamalla tissit "kurkkuun", olen saanut pidettyä liivit paremmin paikoillaan. Ne pysyvät siis paremmin paikoillaan, kun ovat korkealla edestä ja matalalla takaa; eivät venkslaa eikä selkäosakaan lähde niin pahasti vaeltelemaan (kun edestä ei anna periksi).
Videolla näytettyä liivien pukemistapaa olen käyttänyt lähestulkoon aina, sillä rintani ovat todella roikkuvat, joten joudun aina asettelemaan ne kuppeihin tarkoin + korjailemaan asentoa pitkin päivää.
Ehkä minun pitää vain jatkaa oikeanmallisten ja -kokoisten liivien metsästystä, kun en varsinaisesti ole mikään keskivertoihminen ainakaan kropan puolesta. 🙈 Ja kiitos liivisuosituksista, pitääkin tarkastella mitä olisi esim. nettikaupoissa tarjolla kyseisillä hakusanoilla. Ehkä minäkin vielä joskus täysin sopivat löydän!
Tähänkin saa toki vielä vastata ja neuvoja antaa jos uusien tietojen valossa tulee jotain vielä mieleen. 🙈
Ei minulla se liivien etukeskiosa mahdu rintojen väliin ihoon kiinni!! Voiko sitä itse jotenkin kaventaa?
Vierailija kirjoitti:
Liian pieni ympärys, siitä se yleensä johtuu. Vaihdoin itse vuosi/pari sitten 70-ympäryksisestä 65:een, eikä ole ollut enää ongelmia selkäosan kanssa.
Tä? Juurihan sanoit, että ap:n rintsikat on liian pienet ja sitten sanoit korjanneesi asian pienentämällä omiasi. Koeta päättää....
Ap, osta pienemmät rintsikat ja pidennä olkaremmejä. Niitä voi säätää, säädä hiukan pidemmiksi. Jos ne ovat liian lyhyet, ne vetävät rintsikoita ylös.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin valuu yksissä liiveissä. Laitoin niihin langan selkäpuolelle pitämään vähän yhdessä, ei valu enää ja muuten liivit ovat olleet käyttökelpoiset jo kolme vuotta. :)
Vierailija kirjoitti:
Laita se kiinni ennen kuin puet liivit päälle...
Tai sitten tuo kuvaamani narusysteemi, ei tarvitse laittaa olkaimia niin yhteen vaan ne ovat suorassa normaalilla leveydellään.
Aika rivon näköistä kun monilla naisilla tissit on navan korkeudella ja liivit takana niskassa.
Liian iso ympärysmitta tai kuppikoko, olkaimet liian kireällä tai liian löysällä, kuluneet/ venyneet rintsikat. Mulla on aina sama ongelma 😒