Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
121/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutettu ei voi olla noin pihalla. Lukiossa biologia on pakollinen aine. Osa neuvolan ohjeista joista kirjoitit on päin mäntyä. Jotkut nyt vaan uskovat heikommatkin provot. 😀

Olen itsekin korkeasti koulutettu, ja en kyllä lukion biologiasta muista mitään synnytykseen tai raskauteen liittyviä juttuja. Myöskään yliopistossa niitä ei kuulunut alani (eikä mieheni alan) opintoihin. Ap.

Vierailija
122/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin olemme juhannusvauvan kanssa mummonmökillä kesän. Vesi kannetaan kaivosta. Kesälehmä ja kaksi kanaa. Luomua nääs. Ja kaikki vaippatavara on sideharsoa. Itse käytän jäkälää jälkivuodon aikana.

Onnea vaan sullekin. On se ihana tunne sieltä tikkien ja peräpukamien raosta sitä jäkälään kaivella.

Ajankohtaista. Kohta kaikkinainen muovijäte kielletään. Valmistaudu sinäkin tulevaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue netistä jälkivuodosta ym jos pohjatietämys on noin heikkoa. Kirjastosta löytyy kirjoja. Myös synnytyksestä voit lukea.

Vierailija
124/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi. Varmasti on ennen vanhaan pärjätty niinkin mutta nyt eletään vuotta 2018. Miehesi on tyhmä.

Ennen vanhaan pärjättiin jos ei kuoltu:

https://www.kvartti.fi/fi/artikkelit/imevaiskuolleisuuden-pieneneminen-…

https://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Olisitko-selvinnyt-saunasynny…

Vierailija
125/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.

En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.

Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?

Ap kuitenkin ilmeisesti on tottunut vaelluksella pärjäämään siellä hevon kuusessa. Mutta joo jos mökki todella on esim. 3 km lähimmästä tiestä/parkkipaikalla jonne pääsee autolla en lähtisi patikoimaan sinne.

Mökille pääsee autolla aivan pihaan ja mökin eteen. Automatka kotoa on viisi tuntia ilman pysähdyksiä, tauoilla tietenkin hieman enemmän. Lähimpään lääkärikeskukseen sieltä ajaa vain puoli tuntia, miehen mielestä menemme sinne jos tulee ongelmia. Ap. 

Voi jumalauta! Vielä viiden tunnin automatka helteessä, alapäässä tikit ja vuoto, tissit vuotaa ja vastasyntynyt... joo ei.

Alapään tikit ja istuminen ja vuoto on ongelmia kyllä. Mutta ei se helle, autossa on tehokas ilmastointi, ei siellä hiki tule. Mies on ehdottanut, että pidämme tunnin välein jaloittelu- ja vessatauon ja imetystauon (neuvolassa sanoivat, että pitää imettää tunnin välein :D ).  Ap.

Se ilmastointi on huono sille vauvalle, joutuu olla vetoisassa paikassa, voi sairastua.. ja mitä jos vauva ei olekaan kiltisti siellä kopassaan vaan alkaa huutaa heti kun laitetaan pois sylistä?

Kysyin  mieheltä, että entä jos vauva huutaa koko ajomatkan. Mies vastasi, että "vauvat nyt usein huutaa, kyllä me sen kestämme". Ap.

Ap, anteeksi nyt mutta lopeta nyt koko asiasta keskusteleminen ja hanki selkäranka. Sanot vaan ettet aio lähteä, mies tehköön kuten parhaaksi näkee.

Ei tässä ole kyse minun selkärangasta, sillä minäkin haluaisin, että voisimme mennä, viihdyn siellä mökillä niin hyvin. Minä vain epäilen, että meneminen ei ole mahdollista. Ap.

No mutta herran jestas, lakkaa silti osallistumasta miehen jankkaukseen ja sano, että et tiedä voitteko lähteä ja että asian voi päättää vasta lapsen synnyttyä, ja että siihen saakka et keskustele asiasta.

Paitsi jos tuo vänkääminen on sinusta hauskaa (ulkopuolisena tätä on toki hauska seurata, joten jos itse nautit siitä niin jatka ihmeessä perustelujen syöttämistä miehelle yksi kerrallaan ja katso miten hän kumoaa ne. Ja raportoi tänne :)

Vänkääminen miehen kanssa ei ole hauskaa, minulla on huono olo ja väsyn kaikesta vänkäämisestä nyt. Kirjoitin tämän aloituksen siksi, että kyseessä on minunkin esikoinen, ja ajattelin, että jos olen liian hysteerinen kun sanon että emme varmaan voi mennä. Niin halusin siis täältä kommentteja, että olenko liian hysteerinen vai realisti. Ap.

No, et todellakaan ole liian hysteerinen. Itse olin ehdottomasti kielteisellä kannalla jo ennen kuin kuulin 5h automatkasta, se on vastasyntynyttä kohtaan väärin (ja itse istuin esikoisen synnytyksen jälkeen viikon uimarenkaan päällä, mutta mitäpä pienistä). Eli nyt voit sanoa miehelle tuon, mitä ehdotin yllä, kun hän taas alkaa puhua asiasta (että sen näkee sitten ja että et keskustele asiasta ennen kuin tiedät miten synnytys meni ja millaista vauvan kanssa on).

Vierailija
126/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää enää ruokkiko trollia. Noin vajakkeja ei ole nykyään enää missään.

Vierailija
127/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä muiden esiin nostamiin pointteihin oman kokemukseni mökkeilystä: sairastuin mökillä rintatulehdukseen, joka nosti todella korkean kuumeen ja olin erittäin heikossa kunnossa. Kiva oli kärvistellä kauheissa kivuissa ja kuumehoureessa seuraavaan päivään ja sitten vieraassa kaupungissa etsiä päivystävää lääkärikeskusta. Lopulta pääsin kaupungin keskussairaalassa päivystykseen kun olin niin kipeä.

Tuossa vaiheessa vauva oli n. 3 kuukautta vanha ja sinänsä mökkeily jo sujui ihan hyvin samankaltaisissa olosuhteissa kuin teillä. Mutta siinä on viikon vanhaan jo valtava ero. En olisi lähtenyt viikon vanhan kanssa mihinkään. Ja vauvan pärjäämistä isompi ongelma on nimenomaan äidin vointi jälkivuotoineen, maidon nousuineen jne. Siinä on muutenkin koko ajan  niin likainen olo kun alapää vuotaa ja rinnat valuu, vauva puklailee ja imettäessä hikoaa kuin hullu. Jos vielä pesut on riippuvaisia miehen vedenkantoinnosta, niin hermo menee.

Jos te lähtökohtaisesti päättäisitte, että katsotte aikaisintaan kahden viikon päästä synnytyksestä mikä on tilanne ja päätätte silloin. Silloin olette jo paljon viisaampia sinun vointisi ja mm. jälkivuodon suhteen (itselläni se on esim. kestänyt n. kaksi viikkoa). Nyt vauva ei ole edes vielä syntynyt, et voi tietää jos vaikka joudut sektioon jne.

Vierailija
128/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa tapauksessa sinä saat jonkun tulehduksen sieltä, kun peset vuotavaa, mahdollisesti revennyttä alapäätäsi. Lisäksi kyllä se vaan on vauvan peppuakin kiva pestä ihan puhtaalla vedellä. Ja pyykkiä tulee, paljon. Muutenkin alku ensimmäisen vauva kanssa on vähän absurdia, että mites tää elämä nyt ylipäätään toimii ja etenee, minkälainen nukkuja, syöjä vauva on jne.

Ettekä edes voi tietää, onko se millään tavalla mahdollista. Sinä kun voit joutua vaikka hätäsektioon, jonka jälkeen olet about vuodelevossa.

Vierailija
129/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.

En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.

Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?

Ap kuitenkin ilmeisesti on tottunut vaelluksella pärjäämään siellä hevon kuusessa. Mutta joo jos mökki todella on esim. 3 km lähimmästä tiestä/parkkipaikalla jonne pääsee autolla en lähtisi patikoimaan sinne.

Mökille pääsee autolla aivan pihaan ja mökin eteen. Automatka kotoa on viisi tuntia ilman pysähdyksiä, tauoilla tietenkin hieman enemmän. Lähimpään lääkärikeskukseen sieltä ajaa vain puoli tuntia, miehen mielestä menemme sinne jos tulee ongelmia. Ap. 

Voi jumalauta! Vielä viiden tunnin automatka helteessä, alapäässä tikit ja vuoto, tissit vuotaa ja vastasyntynyt... joo ei.

Alapään tikit ja istuminen ja vuoto on ongelmia kyllä. Mutta ei se helle, autossa on tehokas ilmastointi, ei siellä hiki tule. Mies on ehdottanut, että pidämme tunnin välein jaloittelu- ja vessatauon ja imetystauon (neuvolassa sanoivat, että pitää imettää tunnin välein :D ).  Ap.

Se ilmastointi on huono sille vauvalle, joutuu olla vetoisassa paikassa, voi sairastua.. ja mitä jos vauva ei olekaan kiltisti siellä kopassaan vaan alkaa huutaa heti kun laitetaan pois sylistä?

Kysyin  mieheltä, että entä jos vauva huutaa koko ajomatkan. Mies vastasi, että "vauvat nyt usein huutaa, kyllä me sen kestämme". Ap.

Ap, anteeksi nyt mutta lopeta nyt koko asiasta keskusteleminen ja hanki selkäranka. Sanot vaan ettet aio lähteä, mies tehköön kuten parhaaksi näkee.

Ei tässä ole kyse minun selkärangasta, sillä minäkin haluaisin, että voisimme mennä, viihdyn siellä mökillä niin hyvin. Minä vain epäilen, että meneminen ei ole mahdollista. Ap.

No mutta herran jestas, lakkaa silti osallistumasta miehen jankkaukseen ja sano, että et tiedä voitteko lähteä ja että asian voi päättää vasta lapsen synnyttyä, ja että siihen saakka et keskustele asiasta.

Paitsi jos tuo vänkääminen on sinusta hauskaa (ulkopuolisena tätä on toki hauska seurata, joten jos itse nautit siitä niin jatka ihmeessä perustelujen syöttämistä miehelle yksi kerrallaan ja katso miten hän kumoaa ne. Ja raportoi tänne :)

Vänkääminen miehen kanssa ei ole hauskaa, minulla on huono olo ja väsyn kaikesta vänkäämisestä nyt. Kirjoitin tämän aloituksen siksi, että kyseessä on minunkin esikoinen, ja ajattelin, että jos olen liian hysteerinen kun sanon että emme varmaan voi mennä. Niin halusin siis täältä kommentteja, että olenko liian hysteerinen vai realisti. Ap.

No, et todellakaan ole liian hysteerinen. Itse olin ehdottomasti kielteisellä kannalla jo ennen kuin kuulin 5h automatkasta, se on vastasyntynyttä kohtaan väärin (ja itse istuin esikoisen synnytyksen jälkeen viikon uimarenkaan päällä, mutta mitäpä pienistä). Eli nyt voit sanoa miehelle tuon, mitä ehdotin yllä, kun hän taas alkaa puhua asiasta (että sen näkee sitten ja että et keskustele asiasta ennen kuin tiedät miten synnytys meni ja millaista vauvan kanssa on).

Itse kelluin vedessä uimarenkaalla eka viikon. Hoitui pesut samassa. Maalle nousin vain imettämään.

Vierailija
130/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itsekin rintatulehduksen noin viikko synnytyksen jälkeen. Ei ollut kiva kokemus. Alkeellinen mökki ei ole vastasyntyneen eikä äidin paikka. Mies menköön yksinään, jos on ihan pakko. Vähän kyllä kuulostaa siltä, että mökkivänkäämisen takana on tässä tapauksessa enemmänkin pelkoa isäksi tulemisesta ym. muutoksesta. Voi olla, että se mökki hyvinkin unohtuu, kun on pikkutuhisija käsivarsilla.

Vierailija
131/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieshän voi käydä yksinkin mökillä? Jos itse saat jonkun kaverin seuraksi?

Ei voi. Yhteiskunta ei maksa miehelle isyyslomaa siksi, että hän saisi viettää kivaa lomaa mökillä. Miehen paikka on kotona, vauva ja vaimo tarvitsevat häntä siellä.

Tää oli hieno kommenti, kuvastaa sitä, että yhteiskunnan asenteet ovat muuttumassa. Onhan tätä jo muutama tuhat vuotta odotettukin :)

Vierailija
132/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP puolen vuoden päästä:

Sä nuokut pimeässä tuvassa

Kuin näkemättä ketään

Vaikka ruokaakin on luvassa

Kun puuro lämmitetään

Kirkkaan keltaista on kusi

Kun sen polun varteen heittää

Ei kai saalistava susi

Ehdi jälkiänsä peittää

Miten voimme yli talven kestää

Missä hitossa me hiukset pestään

Pyykit sentään huuhdella voi laiturilta

Vai onko avanto ja järvi jäässä

Ja mihin ripustamme pakkassäässä

Lohduttoman pimeä on talvi-ilta

Niin lohduttoman pimeä

Ulvon rakkaani nimeä kuutamolla

Koko talven kesämökillä

Voi kuinka kivaa on kanssasi vain kahden olla

Älä lannistu, Anja

Vierailija
133/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Yhteiskunta ei maksa miehelle isyyslomaa siksi, että hän saisi viettää kivaa lomaa mökillä. Miehen paikka on kotona, vauva ja vaimo tarvitsevat häntä siellä.

Tää oli hieno kommenti, kuvastaa sitä, että yhteiskunnan asenteet ovat muuttumassa. Onhan tätä jo muutama tuhat vuotta odotettukin :)

Niin, kyse oli isyyslomasta, jos osasit lukea edellisen lauseen.

Vierailija
134/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli toisen lapsen jälkeen (runsasta) jälkivuotoa 6 viikkoa. En varmasti olisi lähtenyt mihinkään, missä ei ole juoksevaa vettä.

Mä selvisin hienosti toisen lapsen jälkeen ja olin elämäni kunnossa. Jälkivuoto loppui kahdessa viikossa, joten voimieni tunnossa lähdin vauvan kanssa lähijunalla Hesassa pistäytymään ja nostin vaunuja. Sen jälkeen alkoi vuoto uudelleen runsaana, eikä loppunut ollenkaan normaaliin aikaan.

Eli synnytyksen jälkeen moneen viikkoon ei saa nostaa mitään vauvaa painavampaa ja se lapsen nostelu riittääkin äidille.

Vierailija
135/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kuitenkin muutamia päiviä kotona sairaalan jälkeen ennen tätä suunniteltua mökkireissua? Se riittänee, miehesi kyllä näkee sinä aikana, ettei sinne mökille kannata lähteä. 

Vierailija
136/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyse oli isyyslomasta, jos osasit lukea edellisen lauseen.

Niin, ja?

Vierailija
137/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap. ,kerroit, että laskettu aika on juhannuksena.Okei,vauva voi syntyä vaikka pari viikkoa etuajassa tai sen pari viikkoa juhannuksen jälkeen.Älkää pohtiko tai riidelkö miehesi kanssa mennäänkö mökille sen jälkeen vai ei.Ehtii tapahtua kaikkea.Aika näyttää. Vauva voi olla super-rauhallinen tai huutaa tosi paljon.Sinä voit voida tosi hyvin mutta alapää on kipeä joka tapauksessa jonkin aikaa. Kyllä mieskin sitten näkee miten voit ja miten tulee maitoa,millainen on vauva jne. Ei hän sinua pakota mökille ,jos jo eka viikko vauvan kanssa on rankkaa tai tulee rinta-tai muita tulehduksia ( olen kolme synnyttänyt-ei tulehduksia)

No,jos kuitenkin kaikki on ok,mutta maitoa ei tule,( minulla tuli vain vajaa kuukausi ja silloinkin annoin lisävastiketta) ei siinä mitään-kyllä mies pulloja ja tutteja keittelee. Ostatte koko kesäksi kaikkea mahdollista kertakäyttötavaraa,tietty vaipat,vauvan lakanoita,paaaljon kosteuspyyhkeitä ,kertakäyttöasioita,että tiskit jää vähemmälle ainakin sun osalta.Jälleen kerran,ymmärsin,että kyllä mies tiskaa.

Ei se mitenkään mahdotonta ole.Tiedä,koska olen ihan vapaaehtoisesti viettänyt kesiä mökillä,mutta todella käytin jo -70 luvun lopulla kertakäyttötuttipulloja ja kaikkea mahdollista mikä helpotti lapsenhoitoa,mukavuudenhaluinen organisoija kun ole ikäni ollut.

Kaikki menee todella hyvin ,kun vauva on terve.Omasta hygeniasta pystyt kyllä siellä huolehtimaan ,kun on sauna ja vesipata,ei ole vaikeatakaan.

Ihan suotta ihmiset täällä maala p,,,,ja seinille.

Ja-todella mieskin ymmärtää , jos ongelmia tulee ja silloin palaatte ns kaupunkikotiin.

Iloista loppuodotusta-toivottavasti ei ole paljon hyttysiä

Ps.eikä mitää stressiä siis maidon tulosta,terveitähän tuo mun jälkikasvu on ,eikä ole allergioitakaan

Vierailija
138/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron vain oman kokemukseni, vauva syntyi heti kesäkuun alussa ja lähes koko kesä vietettiin mökillä. Oli kaikinpuolin mukavaa.

Saunassa lämmitettiin joka päivä vesi, eli aina oli pesuvettä valmiina. Mitään ongelmia ei tullut, joten rennosti siellä oltiin ja elettiin. Jos olisi tullut ongelmia, olisi ajettu kotiin, joka kahden tunnin ajon päässä.

Vierailija
139/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te nämä mäntit löydätte miehiksenne? Yhdellä sun toisella on joku tollo käsipuolessa. En voi ymmärtää.

Vierailija
140/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Ehkä sitten kun jälkivuoto on ohi, imetys sujuu(tai jos ei suju niin pulloruokinta sujuu) ja napatynkä irti ja parantunut.

Pienen vauvan kanssa mökkeily on helppoa, vuoden päästä se rankkaa on kun juokset 1-vuotiaan perässä..

Itse olin vastaavanlaisella mökillä kun vauva oli sen 6 viikkoa. Tosin oltiin vaan viikonloppu mutta olisin voinut jäädä pidemmäksikin aikaa 😊

Mökki oli kylläkin täysin remontoitu ja hienoksi sisustettu, kylppärikin vasta rempattu. Juoksevaa vettä ei kuitenkaan ollut mutta sähköllä lämpiävä säiliö jossa vettä ja siinä vieressä lavuaari ja sitten oli kemiallinen wc.

Noin pienen pyllyn pesu oli helppo ja nopea tehdä kun maitokakkaa vielä ja välillä puhdistin niillä puhdistuspyyhkeillä.

Varsinkin jos imetys sujuu niin helppoahan tuo on.

Olisiko mahdollista ostaa sinne mökille kemiallinen wc? Yöllä mukavampi.

Ja jos iso vesisammio vai mikä se on missä vettä lämmitetään, niin pysyyhän siellä vesi lämpimänä vaikka kuinka kauan.

Jos miehesi on luvannut kaiken hoitaa niin mikäs siellä on maatessa ja toipuessa. Tosin sen pahimman jälkivuodon ja muutenkin ekat viikot olisin kyllä kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi