Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.
En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.
Vauvan kanssa ehkä pärjääkin, mutta entä se jälkivuoto, mahdolliset tulehdukset ja haavat? Imetysongelmat? Ap.
Miksi ihmeessä mies haluaa itselleen jumalattomat ylimääräiset työt, kun hänen pitäisi olla sinun apunasi, hoitaa sekä sinua että vauvaakin? En ymmärrä. Sen ymmärrän että mökkeily on tärkeää ja kivaa ja kaikkea, mutta hänellä on isyysloma siksi että hän olisi sinun ja vauvan kanssa, ei lomailemassa mökillä.
Mies ajattelee kuulemma, että joutuu jokatapauksessa hoitamaan kodin ja minut ja tekemään paljon ekstraa, niin on ihan sama tehdä se sama työmäärä mökillä nauttien kesästä ja luonnosta ja pääsee uimaan ja saunaan jne. Hänen mielestään vaiva ei ole paljoa suurempi kuin kotona. Ap.
Jaa että sama työmäärä on pestä siellä mökillä veriset ja ruikkuiset vaatteet, lakanat ja pyyhekeet kuin kotona nakata ne koneeseen? Kuinkahan moni mies oikeasti olisi tuohon valmiita? Monet miehet valittaa jo siitä että öisin ei saa nukuttua vaikka ovat luksusolosuhteissa kotonaan.
En usko, että mies ihan ymmärtää vielä sitä pyykin määrää.. Ap.
Mies voisi harjoituksen vuoksi pestä teidän pyykit käsin tästä päivästä alkaen. Miehen pitää vain ottaa huomioon, että pyykkimäärä kasvaa tuosta.
Olen ollut nyt raskausaikana vuodelevossa kotona ja muutaman päivän sairaalassakin, joten mies on jo joutunut olemaan se, joka tekee kaikki, mukaan lukien tuo ruokaa minulle sänkyyn. Ja on tehnyt valittamatta. Ap.
Silti tuo pyykinpesu käsin pitää ottaa käyttöön. Se on ihan tajuttoman raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.
Eikö mies käy työssä? Biologian tietämys huonoa. Minkä ääiäliöjampan olet löytänyt? Provoksi kuitenkin arvelen. 🤓
Tietenkin mies käy töissä, on korkeasti koulutettu ja hyvässä työpaikassa. Ja on ottanut nyt pitkän isyysvapaan + vuosilomia + palkattomia lomia koko kesäajaksi vauvan ja minun takia. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Trollollollolloooo ☺ ap
Miksi tätä epäillään provoksi? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.
Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?
Ap kuitenkin ilmeisesti on tottunut vaelluksella pärjäämään siellä hevon kuusessa. Mutta joo jos mökki todella on esim. 3 km lähimmästä tiestä/parkkipaikalla jonne pääsee autolla en lähtisi patikoimaan sinne.
Mökille pääsee autolla aivan pihaan ja mökin eteen. Automatka kotoa on viisi tuntia ilman pysähdyksiä, tauoilla tietenkin hieman enemmän. Lähimpään lääkärikeskukseen sieltä ajaa vain puoli tuntia, miehen mielestä menemme sinne jos tulee ongelmia. Ap.
Voi jumalauta! Vielä viiden tunnin automatka helteessä, alapäässä tikit ja vuoto, tissit vuotaa ja vastasyntynyt... joo ei.
Alapään tikit ja istuminen ja vuoto on ongelmia kyllä. Mutta ei se helle, autossa on tehokas ilmastointi, ei siellä hiki tule. Mies on ehdottanut, että pidämme tunnin välein jaloittelu- ja vessatauon ja imetystauon (neuvolassa sanoivat, että pitää imettää tunnin välein :D ). Ap.
Se ilmastointi on huono sille vauvalle, joutuu olla vetoisassa paikassa, voi sairastua.. ja mitä jos vauva ei olekaan kiltisti siellä kopassaan vaan alkaa huutaa heti kun laitetaan pois sylistä?
Kysyin mieheltä, että entä jos vauva huutaa koko ajomatkan. Mies vastasi, että "vauvat nyt usein huutaa, kyllä me sen kestämme". Ap.
Ap, anteeksi nyt mutta lopeta nyt koko asiasta keskusteleminen ja hanki selkäranka. Sanot vaan ettet aio lähteä, mies tehköön kuten parhaaksi näkee.
Ei tässä ole kyse minun selkärangasta, sillä minäkin haluaisin, että voisimme mennä, viihdyn siellä mökillä niin hyvin. Minä vain epäilen, että meneminen ei ole mahdollista. Ap.
No mutta herran jestas, lakkaa silti osallistumasta miehen jankkaukseen ja sano, että et tiedä voitteko lähteä ja että asian voi päättää vasta lapsen synnyttyä, ja että siihen saakka et keskustele asiasta.
Paitsi jos tuo vänkääminen on sinusta hauskaa (ulkopuolisena tätä on toki hauska seurata, joten jos itse nautit siitä niin jatka ihmeessä perustelujen syöttämistä miehelle yksi kerrallaan ja katso miten hän kumoaa ne. Ja raportoi tänne :)
Vänkääminen miehen kanssa ei ole hauskaa, minulla on huono olo ja väsyn kaikesta vänkäämisestä nyt. Kirjoitin tämän aloituksen siksi, että kyseessä on minunkin esikoinen, ja ajattelin, että jos olen liian hysteerinen kun sanon että emme varmaan voi mennä. Niin halusin siis täältä kommentteja, että olenko liian hysteerinen vai realisti. Ap.
No huomaatko nyt näissä vastauksissa tietyn kaavan?
Mekin olemme juhannusvauvan kanssa mummonmökillä kesän. Vesi kannetaan kaivosta. Kesälehmä ja kaksi kanaa. Luomua nääs. Ja kaikki vaippatavara on sideharsoa. Itse käytän jäkälää jälkivuodon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?
Ap kuitenkin ilmeisesti on tottunut vaelluksella pärjäämään siellä hevon kuusessa. Mutta joo jos mökki todella on esim. 3 km lähimmästä tiestä/parkkipaikalla jonne pääsee autolla en lähtisi patikoimaan sinne.
Mökille pääsee autolla aivan pihaan ja mökin eteen. Automatka kotoa on viisi tuntia ilman pysähdyksiä, tauoilla tietenkin hieman enemmän. Lähimpään lääkärikeskukseen sieltä ajaa vain puoli tuntia, miehen mielestä menemme sinne jos tulee ongelmia. Ap.
Voi jumalauta! Vielä viiden tunnin automatka helteessä, alapäässä tikit ja vuoto, tissit vuotaa ja vastasyntynyt... joo ei.
Alapään tikit ja istuminen ja vuoto on ongelmia kyllä. Mutta ei se helle, autossa on tehokas ilmastointi, ei siellä hiki tule. Mies on ehdottanut, että pidämme tunnin välein jaloittelu- ja vessatauon ja imetystauon (neuvolassa sanoivat, että pitää imettää tunnin välein :D ). Ap.
Se ilmastointi on huono sille vauvalle, joutuu olla vetoisassa paikassa, voi sairastua.. ja mitä jos vauva ei olekaan kiltisti siellä kopassaan vaan alkaa huutaa heti kun laitetaan pois sylistä?
Kysyin mieheltä, että entä jos vauva huutaa koko ajomatkan. Mies vastasi, että "vauvat nyt usein huutaa, kyllä me sen kestämme". Ap.
Ap, anteeksi nyt mutta lopeta nyt koko asiasta keskusteleminen ja hanki selkäranka. Sanot vaan ettet aio lähteä, mies tehköön kuten parhaaksi näkee.
Ei tässä ole kyse minun selkärangasta, sillä minäkin haluaisin, että voisimme mennä, viihdyn siellä mökillä niin hyvin. Minä vain epäilen, että meneminen ei ole mahdollista. Ap.
No mutta herran jestas, lakkaa silti osallistumasta miehen jankkaukseen ja sano, että et tiedä voitteko lähteä ja että asian voi päättää vasta lapsen synnyttyä, ja että siihen saakka et keskustele asiasta.
Paitsi jos tuo vänkääminen on sinusta hauskaa (ulkopuolisena tätä on toki hauska seurata, joten jos itse nautit siitä niin jatka ihmeessä perustelujen syöttämistä miehelle yksi kerrallaan ja katso miten hän kumoaa ne. Ja raportoi tänne :)
Vänkääminen miehen kanssa ei ole hauskaa, minulla on huono olo ja väsyn kaikesta vänkäämisestä nyt. Kirjoitin tämän aloituksen siksi, että kyseessä on minunkin esikoinen, ja ajattelin, että jos olen liian hysteerinen kun sanon että emme varmaan voi mennä. Niin halusin siis täältä kommentteja, että olenko liian hysteerinen vai realisti. Ap.
No huomaatko nyt näissä vastauksissa tietyn kaavan?
Tietenkin huomaan, melkein kaikki on sitä mieltä että ei voi lähteä. Kuten itsekin miehelle siis olen sanonut. Eikä me tästä aiheesta koko ajan miehen kanssa vängätä, pari kertaa on ollut puheena. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan kanssa ehkä pärjääkin, mutta entä se jälkivuoto, mahdolliset tulehdukset ja haavat? Imetysongelmat? Ap.
Miksi ihmeessä mies haluaa itselleen jumalattomat ylimääräiset työt, kun hänen pitäisi olla sinun apunasi, hoitaa sekä sinua että vauvaakin? En ymmärrä. Sen ymmärrän että mökkeily on tärkeää ja kivaa ja kaikkea, mutta hänellä on isyysloma siksi että hän olisi sinun ja vauvan kanssa, ei lomailemassa mökillä.
Mies ajattelee kuulemma, että joutuu jokatapauksessa hoitamaan kodin ja minut ja tekemään paljon ekstraa, niin on ihan sama tehdä se sama työmäärä mökillä nauttien kesästä ja luonnosta ja pääsee uimaan ja saunaan jne. Hänen mielestään vaiva ei ole paljoa suurempi kuin kotona. Ap.
Jaa että sama työmäärä on pestä siellä mökillä veriset ja ruikkuiset vaatteet, lakanat ja pyyhekeet kuin kotona nakata ne koneeseen? Kuinkahan moni mies oikeasti olisi tuohon valmiita? Monet miehet valittaa jo siitä että öisin ei saa nukuttua vaikka ovat luksusolosuhteissa kotonaan.
Mies voisi harjoituksen vuoksi pestä teidän pyykit käsin tästä päivästä alkaen. Miehen pitää vain ottaa huomioon, että pyykkimäärä kasvaa tuosta.
Olen ollut nyt raskausaikana vuodelevossa kotona ja muutaman päivän sairaalassakin, joten mies on jo joutunut olemaan se, joka tekee kaikki, mukaan lukien tuo ruokaa minulle sänkyyn. Ja on tehnyt valittamatta. Ap.
Oliko anoppi yhtä huonossa kunnossa jo raskauden aikana?
Tuosta tietää jo ennustaa ettei varmaan synnytyskään ole ihan helppo eikä sun kunto terästä sen jälkeen.
Ihmettelen kyllä neuvolantädin puheita, mitä se oikein meinaa kun puhuu tuollatavalla? Todella outoa, pitäisi sen kertoa mitä kaikkia riskejä siinä on eikä vaan hymistellä.
Sitten pärjää mökilläkin, kun jälkivuoto on ohi, vauvan napa parantunut ja olette tottuneet uuteen rutiiniin. Eli vähintään kuukauden olette mukavuuksien äärellä.
Kai mies tulee synnytykseen mukaan, jotta edes siellä tajuaa, että synnytys on ihan eri kaliiberin juttu kuin purkkapallon poksauttaminen.
Tee selväksi, että tarvitset tosi paljon lepoa ja se vauvan ja sun pyykki on sitten täysin hänen kontollaan. Samoin kaikki muukin fyysinen työ.
Jos muu ei auta, pyydä läääkäriä / hoitohenkilökuntaa sairaalassa puhumaan järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mekin olemme juhannusvauvan kanssa mummonmökillä kesän. Vesi kannetaan kaivosta. Kesälehmä ja kaksi kanaa. Luomua nääs. Ja kaikki vaippatavara on sideharsoa. Itse käytän jäkälää jälkivuodon aikana.
Onnea vaan sullekin. On se ihana tunne sieltä tikkien ja peräpukamien raosta sitä jäkälään kaivella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko anoppi yhtä huonossa kunnossa jo raskauden aikana?
Tuosta tietää jo ennustaa ettei varmaan synnytyskään ole ihan helppo eikä sun kunto terästä sen jälkeen.
Ihmettelen kyllä neuvolantädin puheita, mitä se oikein meinaa kun puhuu tuollatavalla? Todella outoa, pitäisi sen kertoa mitä kaikkia riskejä siinä on eikä vaan hymistellä.
Anoppi on vähän höperö, ei voi aivan luottaa siihen mitä hän muistelee omasta raskaudestaan. Ap.
Mieshän voi käydä yksinkin mökillä? Jos itse saat jonkun kaverin seuraksi?
Tulisi varmaan aika monta kertaa itku ja ikävä pesukonetta ja juoksevaa vettä. :) Ehtiihän sinne mökille myöhemminkin kun arki vauvan kanssa sujuu ja itsekin on parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi te olette kotioloissa ja siitä puuttuu vielä se vauva.
Miksi lisäännyit tuollaisen pölkkypään kanssa?
Vai autossa viisi tuntia? Ja tunnin välein jaloittelutauko + imetys.
Kai mies tietää, että monet naiset ei kykene istumaan synnytyksen jälkeen kun toosa niin hellänä edes kotona? Saati heiluvassa autossa.
Meillä matkaa synnärille/neuvolaan autolla 3min. Ja silti teki kuule tiukkaa istua. Enkä edes revennyt mainitusti.
Ja että imetys voi kestää. Saattaa mennä tuntikin, että saa vauva syötyä. Huoh.
Ei ei ja ei.
Typerä mies. Ja joo "miten lie ennenkin pärjätty", niin pitää sitten 2018 elää samalla tavalla tai on joku nirppanokka.
Se eka viikko, jopa kuukausi on sellaista opettelua ja voi tulla kohtu- tai rintatulehdus synnytyksen jälkeen. Mielellään myös jättäisi kokkailut vähemmälle vauva-arjen alussa, joten ehkä on kiva välillä hakea vaikka pakastepizzaa tai noutoruokaa. Ei istua jossain mökillä kuorimassa perunoita. Entä jos joudut sektioon? Silloin ei vesiä kannella, polttopuita eikä varmasti muutenkaan suositella sitä että lähtisi kovin kauaksi vaikka sairaalasta. Entä jos tulee jotain äidille tai vauvalle, jotain mikä edellyttäisi sairaalahoitoa?
Meillä synty esikoinen joulukuussa ja sanoin jo sillon miehelle että kesällä en mökille lapsen kanssa lähde vielä. Ihan sama vaikka kuka muu onkin sen tehnyt ennen, minä en ole muut.
Korkeasti koulutettu ei voi olla noin pihalla. Lukiossa biologia on pakollinen aine. Osa neuvolan ohjeista joista kirjoitit on päin mäntyä. Jotkut nyt vaan uskovat heikommatkin provot. 😀
Niin saatatte joutua vaikka korvikkeilla menemään ja jps vauva on huonossa asennossa niin sektiolle...silloin et tosiaan ole työleirimökki kunnossa...
Vierailija kirjoitti:
Mieshän voi käydä yksinkin mökillä? Jos itse saat jonkun kaverin seuraksi?
Ei voi. Yhteiskunta ei maksa miehelle isyyslomaa siksi, että hän saisi viettää kivaa lomaa mökillä. Miehen paikka on kotona, vauva ja vaimo tarvitsevat häntä siellä.
Trollollollolloooo ☺ ap