Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Kun esikoiseni syntyi 13 vuotta sitten, lähdimme mökille reilu viikko lapsen syntymästä. Meillä meni kaikki mukavasti, peseydyin saunassa ja vauva hoidettiin yhteistuumin. Ei siitä mitään traumoja jäänyt. Itseäni harmitti kun uiminen oli kielletty. Anoppi oli siellä myös ja hemmotteli minua ja vauvaa. Kantoi valmiit ruoat eteen ja piti vauvaa sylissä jatkuvasti. Nukuimme mökin viileässä aitassa erinomaisesti ja päivisin vauva torkkui hyttysverkon alla makeasti. Itselläni ei ollut mitään massiivista vuotoa enää siinä vaiheessa.
Lisäksi tuoreen äidin on hyvä välillä päästä vähin irti koko touhusta pariksi tunniksi. Mökillä sitä jumitetaan jossain kaukana kaikesta. Jos on vähänkään taipumusta klaustrofobiaan ei kannata. Tuossa edellä joku mainitsi palvelualttiin anopin. Tilannehan muuttuu heti kun ei olla vain kahdestaan, vaan mukana apujoukkoja, jolloin paine purkautuu helpommin kuin kaksinapaisesti. Muutoin menee nopeasti hermot niin puolisoon kuin vauvaankin.
Ap täällä. Huomasin, että ketjua on nosteltu ja kysytty olenko siellä mökillä. En ole. Vauva syntyi juhannuksen aikoihin, ja synnytys oli vaikea, kesti pari vuorokautta ja repesin pahasti. Olen ollut aika kipeä sen jälkeen ja kaikki aika on mennyt vauvaan, en ole täällä palstalla käynyt ennen kuin nyt. En näiden repeämien kanssa sinne mökille lähde, ihan pelkkä istuminenkin on vaikeaa ja sattuu. Ei tulisi mieleenkään automatka tai elämä ilman suihkua nyt. Mies ymmärtää asian mutta häntä kyllä ärsyttää se. Että näin tässä kävi sitten. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olet negatiivinen valittaja. Mikä ihanampaa kuin olla rauhassa mökillä rakkaidensa kanssa. en tiedä miten olette jakaneet työt mökillä, mutta mökille ei mennä työleisille. Siellä ei ole juuri raskaampia hommia kuin veden Ja puiden haku ja perunoiden kuokkiminen sekä mökin ja saunan lämmitystarpeen mukaan, pikkuisen kokkailua. jos tänä vuonna on luvassa raskaampia hommia esim puun kaatoa tai vastaavaa niin ehkä joku voisi tulla auttamaan? Ei mökillä tarvitse syömisen olla mitään grillauksen tapaista välineurheilua, vaan sen voi hoitaa tekemällä helppoja ja yksinkertaisia ruokia mitä jaksaa. Mies varmasti hoitaa fyysiset työt mökillä ja mitä vauvan ja itsesi hoitoon tulee niin käytä mielikuvitustasi: esim peseytymiseen voi käyttää vanhoista pyyhkeistä revittyjä pesulappuja jotka heittää käytön jälkeen pois (niitä ei kannata pestä) ja reilusti vettä vanhanaikaisessa pesuvadissa. Vadin kuivuessa myös kaikki patogeenit (tulehduksia aiheuttavat bakteerit) kuolevat. vuotoon suosittelen ostamaan siteiden sijasta kunnon aikuisten vaippoja joita ei tarvi yrittää kohdistaa pikkuhousuissa. säästyt ylimääräiseltä pyykiltä.lämmintä vettä saa saunan padan lisäksi keittämällä hellalla isossa kattilassa vettä josta laimentaa sopivaa pesuvettä esim öisiä pesuja varten. Yöksi voi mökkiin ottaa ämpärin tai muun yöastian, jotta ei huussiin tarvitse yöllä lähteä. Vaatteiden pesua ei kuulu mökkeilyohjelmistoon lainkaan, kun hoitaa sen kerralla kotiin tullessa esim. pyykkituvassa tai ip-pesulassa. Kuka muutenkään vaihtaa mökillä vaatteita jatkuvast?. Vauvan vaatteita voi pestä nyrkkipyykkinä muutamia kertallaan jos ne ovat ihan loppumassa (tai ottaa vauvalle enemmän vaatteita) ja miehesi osaa varmasti hoitaa sen. noilla ohjeilla ainakin hygienia puoli hoituu. Mitä taas tulee tähän että vauvaa ei roudattaisi ympäriinsä ennenkuin hänet on tarkastettu niin sehän liittyy lähinnä siihen infektioalttiuteen joka pikkuisella on ennenkuin hänen oma normaaliflooransa on kehittynyt ja immuunivaste vahvistunut. Eli vieraiden ihmisten pariin ei lasta pitäisi retuuttaa. Se ei tarkoita että lasta pitäisi pitää jotenkin steriilissä ympäristössä kunnes neuvolantäti on käynyt vaan teidän perheeltähän se vauva bakteerikantansa saa, joten siinä mielessä on ihan sama oletteko mökillä vai kotona. Mökki ei ole sen likaisempi ympäristö kuin koti, vaan samaa bakteerikantaa siellä on kuin kodissanne. Ja nopeasti se vauvan immuunivaste alkaa toimia. Tuskin muuten tksikään vauva pääsisi synnytyssairaalasta kotiin ( sairaala on huomattavasti paskaksempi paikka kuin mökki). . Voisit nauttia ajasta rauhassa lapsen ja puolison kanssa mökillä ilman hössötystä vaunuista ja vieraista ja sukulaisista ymym.Toki jos inhoat mökkeilyä muuten vaan niin sitten kannattaa hylätä ajatus, mutta vauvaa ei kyllä voi siinä käyttää tekosyynä. Olen itse elänyt hyvinkin samanlaisessa tilanteessa mutta minä nautinkin ulkoilmaelämästä ja lisäksi elänyt täällä kaupungissa yhden putkiremontin läpi ja jos saisin valita ottaisin tämän mökki ja lapsi kokemuksen takaisin milloin vain. Kun istuu yöllä ulkona vauvaa syöttämässä ja haistelee kesän tuoksua ja nauttii hiljaisuudesta ja rakas mies on mukana. Silloin tietää mitä asioita elämässä arvostaa ja mitä haluaa vaalia. Entä oletko miettinyt vaihtoehtoa että lähtisit kokeilemaan mökkeilyä miehesi kanssa kun vauba on syntynyt. Kokeilet esim 3 päivää (tai mikä tuntuu sinulle kuontevalta ajalta) ja jos tilanne on ihan täysi mahdottomuus niin tulet kotiin joko yksin, vaivan tai sekä miehesiettä vaivan kanssa. Suunnitelmistaanhan voi aina joustaa ja muuttaa koska nehän ovat vain suunnitelmia. Eivät muuta
En lukenut koko tekstiä mutta otan kantaa vain tuohon peseytymiseen.
Jos alapäässä on tikkejä niin ei se pesuvadin päällä kyykkiminen välttämättä onnistu kun ei voi olla kivun ja tikkien repeilyn takia kyykyssä. Eikä niitä tikkejä millään pesulapuilla tee mieli hieroa.
Itselleni tehtiin kuukausi sitten gynekolokonen leikkaus ja välilihaa operoitiin. Kyllä se käsisuihku vaan oli hyvä kun sai joka vessareissulla suihkuttaa puhdasta vettä paineella sinne tikkeihin kun ei koskea voinut.
Ja esikoisen synnytyksen jälkeen olin niin kipeä etten olisi voinut missään kyykyssä olla pesuvadin päällä.
Joo mökille lähtisin itsekin, mikä sen ihanampaa kuin makoilla kiireettömänä vauvan kanssa kesällä mökillä, mutta vasta kun mahdolliset tikit olisi parantuneet ja jälkivuoto loppunut tai enää tosi niukkaa. Ja imetyksen pitäisi sujua tai sitten pulloruokinnan.
Ja oliko sinne mökille 6 tunnin ajomatka? Alussa siellä neuvolassa voi joutua käymään tiheästikin. En jaksaisi ajaa edes takaisin vastasyntyneen kanssa tuollaista matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuoreen äidin on hyvä välillä päästä vähin irti koko touhusta pariksi tunniksi. Mökillä sitä jumitetaan jossain kaukana kaikesta. Jos on vähänkään taipumusta klaustrofobiaan ei kannata. Tuossa edellä joku mainitsi palvelualttiin anopin. Tilannehan muuttuu heti kun ei olla vain kahdestaan, vaan mukana apujoukkoja, jolloin paine purkautuu helpommin kuin kaksinapaisesti. Muutoin menee nopeasti hermot niin puolisoon kuin vauvaankin.
Minusta juuri mökillä pääsee arjesta irti kivasti - meillä tosin se ei ole mikään ahdas loukko kaukana kaikesta vaan kylän lähikauppaan ajaa viidessä minuutissa. Ja mikäs sen mukavampaa kuin anoppi tai joku muu läheinen nainen joka auttaa vauvan kanssa ja kokkailee. Ei anoppi olisi suostunut meille kotiin tulemaan useammaksi päiväksi, mutta mökillä hänelle oli luontevaa tarjota apuaan ja tukeaan ja olla yhdessä. Minulle jäi mökkikesästä vauvan kanssa hyvät muistot.
Ap on vastannut sivulla 43!
Onpa kurjaa, kun mies mököttää. Toivottavasti alkaa tajuta pian todellisuuden, on muitakin kesiä kuin 2018.
Mies ymmärtää mutta mököttää.... no justiinsa! Tsemppiä ap:lle ja toivottavasti vauva-arki on muuten lähtenyt hyvin liikkelle ja vointi siitä kohenee. Tämä oli vain yksi kesä, ensi kesänä teillä on reipas vuoden ikäinen jonka kanssa mökkeily on paljon helpompaa ( ja toisaalta haastavampaa kun osaa kävellä ja juoksee koko ajan rantaan ja silmät pitää olla selässäkin ). Mutta sellaista se on lasten kanssa... toivottavasti mieskin sen tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Huomasin, että ketjua on nosteltu ja kysytty olenko siellä mökillä. En ole. Vauva syntyi juhannuksen aikoihin, ja synnytys oli vaikea, kesti pari vuorokautta ja repesin pahasti. Olen ollut aika kipeä sen jälkeen ja kaikki aika on mennyt vauvaan, en ole täällä palstalla käynyt ennen kuin nyt. En näiden repeämien kanssa sinne mökille lähde, ihan pelkkä istuminenkin on vaikeaa ja sattuu. Ei tulisi mieleenkään automatka tai elämä ilman suihkua nyt. Mies ymmärtää asian mutta häntä kyllä ärsyttää se. Että näin tässä kävi sitten. Ap.
Hyvä, ettet lähtenyt! Onnea vauvasta ja tsemppiä toipumiseen <3
Mies on oikeasti typerys, en ihmettelisi ollenkaan, jos heille tulee parin vuoden sisään ero, kun mies on noin "ihana ja ymmärtäväinen mököttäjä."
Niin, ap työllä ja tuskalla synnyttää lapsen maailmaan ja kärsii sen jälkeen vielä kivuista, mutta kyllä ehdottomasti tässä miehellä on oikeus olla pahoilla mielin ja kiukutella, kun mökille ei päässyt suunnitelmiensa mukaan. Kyllä ap:n olisi ehdottomasti pitänyt hoitaa synnytys helposti ja ilman jälkiongelmia!
Outoa että mies mököttää, vaikka on nyt nähnyt, miten vaikeaa ap:lla on. Ei vaikuta kovin empaattiselta ihmiseltä. Osaakohan myöhemminkään laittaa omia tarpeitaan sivuun tarvittaessa lapsen takia, mikä on väistämätöntä vanhemmuudessa. "Lapsi on ehkä kipeä ja pitäisi viedä lääkäriin, mutta tv:stä tulee matsi, en jalua viedä tänään, viedään sitten huomenna."
No toivottavasti tilanne kotona tasaantunut. Meillä kävi itsellä samanlailla et repesin joten olin kuin vaipoissa 12 päivää synnytyksen jälkeen ja kävelin kaksi viikkoa kuin olisin norsun synnyttänyt. Pissaaminen yms teki ikävää vielä kotiuduttua.Ehkä miehesi ymmärtää että hyvä et meni näin. Mutta voithan sie sanoa että mää ihe mökille.
Onnea ja ihanaa vauva-aikaa!
Muistan itsekin kuinka järkyttynyt olin 1.lapsen syntymän jälkeen vaikka en mitään hupiretkeä odottanutkaan. Sydänäänet katosi lopussa ja tuli kiire punnata vauva ulos ja repesin vaikka vauva oli pieni 2,9kg. Tuli 13 tikkiä.
Ja seuraava yllätys oli että maito ei noussut ollenkaan. Olin viikon sairaalassa mutta ei mikään auttanut.
Kotona jatkettiin yritystä kunnes vauva sai hirveän paniikin kun vain näkikin tissin kun tiesi että ei siitä mitään tule. Siinä vaiheessa siirryin täysin korvikkeeseen. Jatkoin "maidon" pumppaamista mutta tuli vain vettä eli jotain kudosnestettä ja verta. Menkat alkoi tasan 28 päivää synnytyksestä eli kroppa ei kyllä tajunnut yhtään missä mennään vaan palasi normaaliin heti.
Mutta todellakaan en olisi pystynyt istumaan autossa tuntikausia tai olemaan jossain alkeellisella mökillä kun kotonakin oli omat ongelmansa.
Mutta vaikka alku on hankalaa niin kaikki meni kuitenkin lopuksi hyvin. 4 vuotta myöhemmin kävin vielä punnaamassa 4kg pojan maailmaan :)
Jos miestä ärsyttää, niin se on eri asia kuin että hän mököttää.
Kyllä moni asia voi ihmistä ärsyttää vaikka ymmärtää ettei sille asialle kukaan mitään voi, se on täysin sallittua että harmittaa asiat jotka ei mene kuten itse toivoisi.
Se että mököttää on taas ihan eri asia, ei ap ole sanonut että miehensä murjottaisi, mököttäisi tai muutenkaan osoittaisi mieltään.
Aika erikoista että miestä ärsyttää tuossa tilanteessa.
Luulisi että on helpottunut ja onnellinen vauvasta. Ja siitä että vaimokin selvisi hengissä vaikeasta synnytyksestä.
Siinä kun voi tulla hyvinkin yllättäviä komplikaatioita.
Vauvan ja äidin voinnin pitäisi olla tärkeimpiä asioita hänelle tällä hetkellä.
Oma mieheni jätti suosiolla jokavuotisen rallireissunsa väliin kun se oli lähellä laskettua aikaa. Eikä hän harmitellut lainkaan vaikka vauva syntyi vasta pari viikkoa sen rallin jälkeen.
Mun mies on aina ihan ihmeissään, kun joku pystyy kävelemään ensisynnytyksen jälkeen. Mä en viitsinyt ap:ta pelotella, mutta tuollainen oli oma tilanteeni. Viisi viikkoa meni, että pystyin kivuitta istumaan. Pelkästään sairaalassa meni viikko, kun mulle nousi tulehduksen takia kova kuume. Vauva kyllä oli hyvävointinen, vaikka alussa olikin pari tuntia happikaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista että miestä ärsyttää tuossa tilanteessa.
Luulisi että on helpottunut ja onnellinen vauvasta. Ja siitä että vaimokin selvisi hengissä vaikeasta synnytyksestä.
Siinä kun voi tulla hyvinkin yllättäviä komplikaatioita.Vauvan ja äidin voinnin pitäisi olla tärkeimpiä asioita hänelle tällä hetkellä.
Oma mieheni jätti suosiolla jokavuotisen rallireissunsa väliin kun se oli lähellä laskettua aikaa. Eikä hän harmitellut lainkaan vaikka vauva syntyi vasta pari viikkoa sen rallin jälkeen.
Tämä juuri.
Se on outo reaktio mieheltä. Todella erikoinen, ei ole luonnollinen suhtautuminen tapahtuneeseen.
Hän on osoittautunut tässä koko jutussa olevan epäkypsä ja itsekäs. Ehkä ap:n ja miehen suhteessa ei ole ollut ennen vastaavia hetkiä, joista olisi paljastunut, miten mies kykenee tai ei kykene laittamaan omia toiveitaan sivuun. Onko ollut edes esim. lemmikkiä, joka olisi saanut huomiota, joka miehen mielestä olisi kuulunut hänelle itselleen.
Tulossa vaikea arki ja iso todennäköisyys erolle.
Mökki elämä on hauskaa,sen kertoo jo niiden lukuisa määrä.Sitä on myöskin useimmiten kaikenlainen luonnossa toimiminen.Itsekin viihdyn rannalla hyvin viisi vuorokautta,sen jälkeen on pakko palata ihmisten ilmoille. Teidän tilanne on mielestäni perin outo,koska kenenkään ei tarvitse lähteä mihinkään ilman omaa suostumustaan.Miehesi mainitsemat sanat",negatiivinen valittaja,"on siitä merkillinen lausahdus,että se kertoo vain hänestä itsestään,eikä se ole mairittelevaa.Järkevä huomioitsija,mitä seuraavaksi?Minun rehellinen mielipiteeni on,ettei noin pienen vauvan kanssa ole mitenkään järkevää lähteä mökille asumaan koko kesäksi,koska vaarannat molempien terveyden,etkä itse sinne halua edes lähteä.
Tämä helevetin keskustelu ei sitten lopu ikinä...
Oikeasti älä suostu menee. Ensinnäkin jos vuodat vielä on haastavaa pestä itseään kantovedellä. Lisäksi kaikki mikä helpottaa tuoretta äitiä, kuten sisävessa ja juokseva vesi, tiskikone ja muu, kuin puulämmitys, on tervetullutta. Menkööt mies yksin. Meillä mies luuli tekevänsä vessaremontin kun tulin synnäriltä. Ilmoitin muuttavani hotelliin jos näin tekee. Ei tehnyt..onneksi, sillä tikattuna bidee tuli tarpeeseen. Lisäksi pakotti mut vastaavaan tilanteeseen mökille. Tulin taksilla lapsen kanssa takaisin kotiin kahden yön jälkeen, paskat ei jäänyt aina vaippaan eli lapsen pepun pesu yhdistettynä paskassa olevien vaatteiden pesuun oli helvettiä ilman kunnallistekniikkaa ja kantovedellä. Yhdistä siihen vielä tuttien ja pullojen desinfiointi kaasuhellalla, ihanaa mökkilomaa tuoreelle äidille. Multa siis ei tullut kunnolla maitoa ja jouduin pumppaamaan usein ennen, kuin tissit heräs, että jotain on tehtävä..ennen oli ennen, nyt on nyt. Jaksat paljon paremmin, kun on mahdollisimman paljon "teknistä tukea" tarjolla.