Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vanhempasi tai isovanhempasi teki/käytti tms. aikanaan, mitä sinä tai lapsesi ette enää tee?

Vierailija
28.05.2018 |

Sekä isovanhempani, vanhempani että minä ollaan käyty rippikoulu, mutta lapseni eivät sitä ole käyneet. Eli nykysukupolvi muuttaa perinteitä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erilaista oli 1900 Karjalan kannaksella syntyneen isoäitini elämä kuin 1988 Turussa syntyneen tyttäreni elämä on.

Rippikoulun kyllä molemmat kävivät.

Vierailija
2/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kotityöt. Toivottavasti yksikään nainen ei enää suostu ottamaan kaikkea vastuuta kodin-, lasten- ruoka- ja vaatehuollosta. Turha muuten sanoa, että eiväthän äidit muka ennen osallistuneet työelämään, kyllä osallistuivat.

Mankelointi on sellainen asia, jota teen enää harvoin, oma äitini ja molemmat mummoni melkein rentoutuivat mankeloimalla!

Tuo automaattinen kirkkoon kuuluminen on myös jäänyt pois, sisarukseni kuuluvat kuka mihinkin "suuntaukseen" tai sitten ei mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena avioituminen.

Vasta joskus 1960- ja enemmän 1970-luvulla tuli avoliitto muotiin. Vanhempi polvikaan ei enää leskeydyttyään mene uusiin naimisiin, vaan vain asuvat yhdessä, elleivät peräti pidä omia asuntojaan.

Vierailija
4/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoivat ja tappelivat kännissä. Onneksi kumpikaan vanhemmistani ei ole enää elossa.

Vierailija
5/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoisä syntyi 1896 Petroskoissa ja trokasi pirtua Valamon munkeille turkisrukkasia vastaan. Tytär syntyi 2001 Tampereella ja on vielä aika lapsellinen, elämän isoja murheita ovat ulkonäköasiat. Aika eri maailmoista ovat.

Vierailija
6/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäänny.

Vierailija
7/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummuni ja äitini mummu käytti huivia ulkona ja aina mekko päällä. Kaupungille oli eri vaatteet joita ei käytetty muulloin.

Tämä ei ole periytynyt enää äidille eikä minulle 😊

Myös sukuloiminen ja sukulaisiin runsas yhteydenpito on(valitettavasti) jäänyt.

Vierailija
8/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtivät vesisuksilla kesämökillään.

Minulla ei ole vesisuksia, eikä mökkiäkään.

Vierailija
9/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko kertoa missä vaiheessa mikäkin muutos on tullut?

Mummoni pukeutui aina hameeseen tai mekkoon, äitini pukeutui lähes aina hameeseen tai mekkoon paitsi ulkotöissä käytti housuja. Äitini syntyi kolkytluvulla. Mä pukeidun taas lähes aina housuihin, kuten tyttärenikin. ap.

Vierailija
10/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtivät vesisuksilla kesämökillään.

Minulla ei ole vesisuksia, eikä mökkiäkään.

Isovanhempani siis.

Vierailija
11/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoisäni sanoi mitä ajatteli ja teki sen mitä lupasi.

Tänä päivänä ei saa sanoa mitä ajattelee koska joku kuitenkin pahoittaa mielensä ja syntyy somekohu. Sekin mitä sanotaan on merkityksetöntä, kun ei oikeasti ole tarkoitusta tehdä mitään mitä lupaa.

Vierailija
12/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isoisäni sanoi mitä ajatteli ja teki sen mitä lupasi.

Tänä päivänä ei saa sanoa mitä ajattelee koska joku kuitenkin pahoittaa mielensä ja syntyy somekohu. Sekin mitä sanotaan on merkityksetöntä, kun ei oikeasti ole tarkoitusta tehdä mitään mitä lupaa.

Kiitos, ettet sanonut mitä ajattelit.

Vierailija
13/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käytti kaikki rahansa viinaan ja vaikka kuivakaappi oli melkein tyhjä, aina sieltä löytyi siideriä ja sitä täytettiin ahkerasti joka kauppareissulla. Meiltä lapsilta puuttui paljon kaikkea, mutta viina oli tärkeämpää. Itse juon joskus, mutta ikinä ei lapseltani mitään ole puuttunut, hänen tarpeensa tulevat aina ensin, niinkuin sen kuuluisikin mennä kun lapsia on päättänyt hankkia.

Nykyään äitini ihmettelee, miksen ole hänen kanssaan tekemisissä, jaksoi aina selittää kun vielä olin tekemisissä, miten hän kaikkensa teki että meillä lapsilla oli hyvä lapsuus ja harvalla näin hyvää lapsuutta oli. On surullista, miten alkoholistit selittävät asiat itselleen parhain päin ja vielä uskovat omia valheitaan.

Vierailija
14/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla oli monta lasta eikä korkeakoulutusta, tämä ei pidä paikkaansa vanhempieni ja minun kohdalla. Äidinäiti leipoi karjalanpiirakoita ja kuivakakkuja, äiti ja minä emme (muuta kyllä, mutta ei noita). Minä ja lapsi emme kuulu kirkkoon (erosin kun täytin 18), lapsi on oman suvun eka jota ei ole kastettu mutta puolisoni ei ole koskaan kuulunut kirkkoon eikä ole kastettu myöskään. 

Vierailija
15/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesivät pyykkiä ensin pyykkilaudalla ja sitten pulsaattorikoneella. Kehräsivät villasta lankaa. Synnyttivät monta lasta. Käyttivät lapsilla sideharsovaippoja. Käyttivät päällyskenkiä ja alushameita. Pitivät ulkona huivia.

Vierailija
16/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on sukuni ensimmäinen, joka on ollut avoliitossa.

Vierailija
17/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mielikuva että poikani (14 v) ei ole koskaan käyttänyt lankapuhelinta. En ainakaan muista sellaista tapahtuneen. Tytär (19 v) saattaa ollakin joskus mummolassa sellaisella soittanut.

Vierailija
18/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien arjesta en valitettavasti paljon tiedä, paitsi että kotityöt veivät ilmeisesti hirveästi aikaa verrattuna nykyiseen. Nuorena kävivät tansseissa (tosin niinhän minäkin yökerhoissa).

Äiti harrastaa ompelua ja puutarhanhoitoa ja mankeloi lakanat, itse en.

Muuten aika samoja vapaa-ajan viettotapoja: lukeminen, elokuvat, liikunta, (isä ja minä harrastamme molemmat kestävyysjuoksua), matkustelu.

Vierailija
19/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ja vanhemmat kävivät oppikoulua, minä peruskoulua.

Vierailija
20/20 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konepistoolia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi