Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen olisi halvin terveellinen ruokavalio ?

Vierailija
28.05.2018 |

Eli kuinka halvalla syön siten ettei tule ongelmia sen kanssa.

Joku papu riisi ja kasvikset ja sitten yhtenä päivänä kalaa/lihaa?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakku, Kakku, Kahden kilon RAAKA-kakku ;)

tiedät kyllä kuka, kultu

Vierailija
42/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani on taas pilleripurkilla. Voi kuinka terveellinen ruokavalio heillä onkaan.

Onneksi munista ja maidosta saa d-vitamiinia ;) Kyllä se kompensoi nuo mun makuporkkanat ;)

Sinkkumies

Sori, nyt on pakko sanoa, että oot kyllä megaidiootti. Eihän A-vitamiini ja beetarkaroteeni ole edes sama asia. Ja porkkanasta saatu beetakaroteenikin on erilaista kuin joku pilleristä saatu laboratorio-beetakaroteeni. Ei kyllä ihme, että olet sinkku. Veikkaan, että pysytkin. Vai onko tämä sun huumoria? Jos on, niin selittää sekin sun sinkkuuden. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa panostaa tosiaan niihin satokauden kasviksiin. Perus juurekset ja kaali ovat aina edullisia, joten niiden pohjalle on hyvä rakentaa kasvis/hiilihydraattipuolta. Lisäksi pakastealtaat kannattaa hyödyntää - sieltä saa laadukasta kasvista ja marjaa kohtuulliseen hintaan. Edullisesti rasvoja saa pähkinöistä (osata isoja säästöpusseja, säilyvät kyllä) ja öljyistä, kun ei osta niitä kalleimpia extravirgin-designpullo -versioita. Proteiineja kannattaa katsella sekä sieltä papujen/linssien puolelta että myös kokonaisista kaloista (vaikkapa silakkaa tai tai kirjolohta/kohta) ja niistä ei niin suosituista lihoista (eli fileen sijasta vaikkapa niskaa tai potkaa), pakkasesta löytyy myös kalaa ja esim. broileri edullisesti.

Lisäksi kannattaa mennä itse metsään ja korjata sienet ja marjat pakkaseen, sekä jos on piha tai pareveke, harkita itse viljelemistä (marjapensaat, salaatti, porkkanat, miksei pieni perunamaakin). Eli ihan perus lähiruokaa se ajatus mielessä, että valitsee niitä edullisia osia ja satokauden tuotteita, hyödyntää tarjoukset, pakastaa, ostaa isoja eriä kerrallaan. Terveellinen ja edullinen syömienn on itseasiassa todella helppoa, kunhan alkuun pysähtyy hetkeksi selvittelemään asioita.

Vierailija
44/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisvoittoinen ruokavalio, jossa käytetään proteiinina paljon (kuivattuja, ovat halvempia) papuja. Kasviksina suositaan halpoja kotimaisia tyyliin kaali, porkkana, punajuuri.

Ei porkkanoita voi syödä 2 kiloa. A -vitamiinin yliannostus lisää syöpäriskiä.

Sinkkumies

Missään ei ole osoitettu, että 2 kiloa porkkanoita päivässä lisäisi syöpäriskiä, vaikka kuinka betakaroteeni JOISSAIN tutkimuksissa olisikin yhteydessä suurempiin syöpämääriin.

A-vitamiini kilpailee D-vitamiinin kanssa, joten kumman tahansa yliannostus on pahasta, jos ei vastaavasti osaa nostaa toisen annostusta tarpeeksi. D-vitamiinilla on joissain tutkimuksissa syöpää ehkäisevä vaikutus, joten yksi hypoteesi onkin, että A-vitamiini voi matalien D-vitamiinitasojen ihmisille "aiheuttaakin" syöpää sitä kautta, että se heikentää jo entisestään D-vitamiinitilannetta.

Jos syö porkkanoita paljon, niin se lisää syöpäriskiä. Meillä kun on aika vähän aurinkoa esim. talvella.

Olen siis jälleen oikeassa.

Sinkkumies

Meillä on myös aika paljon D-vitamiinia purkista. Etkä sä edelleenkään ole osoittanut, että porkkana lisäisi syöpäriskiä. Porkkana kun ei ole yhtä kuin A-vitamiini, vaan siinä on tuhansia muitakin molekyylejä, jotka voivat vaikka ehkäistä syöpää saakelisti enemmän kuin mitä porkkanan aiheuttama potentiaalinen D-vitamiinipuutos aiheuttaisi.

Eli pihalla sä olet.

Ihan tieteelliset tutkimukset tämän ovat osoittaneet, vai luuletko että just satuin keksimään ihan itse, että porkkanat ovat vaarallisia suurissa määrin syötynä.

Eiks oo ihmeellistä, että tää mun itse omasta päästäni keksimä juttu vaan noudattaa tutkittua linjaa? Kumma juttu.

Sinkkumies

Mitkähän tieteelliset tutkimukset? Laita lähdeviite.

Ei, ei ole laisinkaan ihmeellistä, että omasta päästäsi keksimäsi juttu noudattaa omasta päästäsi keksimiäsi olemattomia tutkimuksia.

Kas tässä:

https://yle.fi/uutiset/3-8626919

Eikö ole kummaa, että osa vegaaneistakin tiesi näistä tutkimuksista, mutta sinä et, vaan ne ovat taas omia itse keksimiäni?

Mielikuvitukseni on niin rajaton, että keksin juuri paikkaansa pitäviä uutisia ihan omasta hatustani.

Sinkkumies

(jos siis kuvittelet, että mä alan sun opettajaksi, niin unohda. Saat kaivaa ruokareseptisikin ihan itse)

Kyllähän sun viesteistäsi on ennenkin nähnyt, että argumentointi ja tiedonhaku on sulle haastavaa, mutta että oikein näin surkeasti kiertelet. Ei kai siinä sitten, jos ei jätkältä kerta perustelu luonnistu, niin sitten ei luonnistu.

Sä et ole vielä oppinut, että mua vähempiarvoisten sosiaalipummien kitinä ei mua haittaa pätkääkään. 

Mä en sulle ala kaivamaan lähteitä, joista jo vegaanitkin myönsivät tietävänsä. Etsi itse.

Sinkkumies

Ethän sä kaiva niitä lähteitä itsellesikään, joten et tietenkään kaiva niitä mullekaan.

Tyhmäkin näkee jo lyhyellä googlauksella, ettei porkkanoiden syöpävaarallisuudesta ole mitenkään erityisen todennäköisesti olemassa tutkimustietoa. Kirjoittamalla vaikkapa "carrots cause cancer" ei löydy mitään muuta kuin vikinää siitä yhdestä betakaroteenia ja keuhkosyöpiä käsittelevästä tutkimuksesta. "carrots rct cancer" (ilman lainausmerkkejä) tarjoaa sekin vain tutkimuksia, joissa porkkanat vähentävät syöpiä tai ovat yhteydessä vähentyneisiin syöpätapauksiin. Samoin PubMed-haulla ei tullut ainuttakaan tutkimusta vastaan, jossa olisi porkkanoista havaittu olevan syöpähaittaa.

Joten itke lisää vain.

Vierailija
45/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko kaikkein halvin, mutta kun aloin vegaaniksi (ja samalla muukin perhe kasvissyöjiksi), niin ruokalasku pieneni kolmanneksen. Ja ainakin mulle on ollut terveellinen: vuosikymmeniä vaivanneet vatsakivut ja ilmavaivat ja mahan turvotus on historiaa, runsaat kuukautiset niukentuneet, yöunet parantuneet ja hemoglobiini parantunut reilusti (ollut mulla ihan pikkulapsesta alhainen). Bonuksena se, että ruoka on mahtavan herkullista, ikinä en saisi liharuuasta näin herkullista. Paino tippui 5 kg ihan itsekseen ja nälkää näkemättä, enempää ei tarvitsekaan tippua.

Syön aamuisin täysjyväpuuroa tai tuorepuuroa + marjoja, smoothieta, jossa villivihanneksia, marjoja, manteleita, seesaminsiemeniä, banaania, vesimelonia, kurkkua, kookosmaitoa tms. Lounaaksi usein papu-kasvispataa tai -pihvejä, falafelejä, nokkoslettuja, kauramaitoon tehtyä perunamuusia, uuniranskiksia, lisänä höyrytettyä parsa- tai kukkakaalta, tuoreita vihanneksia, hapankaalta, ituja, kasvisraastetta. Päivällisellä linssi-, kasvis- tai papukeittoa + itsetehtyä siemenleipää ja tuoreita kasviksia. Iltapalalla itsetehtyä leipää tai sämpylää, avokadoa, vihanneksia, teetä, porkkanaa, itsetehtyä hummusta. Vieläkin halvemmalla varmasti voisi päästä, minä käytän joskus säilykepapuja ja ostan härkistä ja tofua ja teen raakakakkuja. Silti tulee halvemmaksi kuin sekaruoka. 

Sama tyhjän länkyttäjä taas raaka-kakkuineen asialla.

Sinkkumies

Mikä sama länkyttäjä? Tuo on ihan oma kokemukseni ja ekaa kertaa tänne ruuastani kirjoittelen. t. viisikymppinen perheenäiti

JuuJuu. 

Minäkään en ole koskaan kirjoittanut palstalle. Joka päivähän joku kirjoittelee sattumalta vegaanisista kakuista. 

JuuJuu.

Sinkkumies

Sulla on vissiin pahat harhat päällä? Et voi ymmärtää, että raakakakuista kirjoittaa ehkä useampikin kirjoittaja. Minäkin ainoastaan mainitsin, että teen joskus raakakakun, joka nostaa meillä ruokalaskua vähän ylöspäin, kuten vaikka härkis ja purkkipavutkin. Ja oli kuule ihan ensimmäinen kerta kun täällä raakakakun mainitsen, vegaaniruuasta olen kyllä kirjoittanut varmaan muutaman kerran kun asiasta on ollut kyselyitä. 

Menepä sinäkin nyt ulos ja keräile vaikka nokkosia, niistä saa maistuvia ja edullisia ja terveellisiä lettuja päivällispöytään. Samalla saat tankattua D-vitamiinia auringosta ja liikuntaakin saat. Mielenterveydellekin parempi homma kuin istua koneen ääressä höpisemässä tuulia ja taivaita.

Vierailija
46/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani on taas pilleripurkilla. Voi kuinka terveellinen ruokavalio heillä onkaan.

Onneksi munista ja maidosta saa d-vitamiinia ;) Kyllä se kompensoi nuo mun makuporkkanat ;)

Sinkkumies

Sori, nyt on pakko sanoa, että oot kyllä megaidiootti. Eihän A-vitamiini ja beetarkaroteeni ole edes sama asia. Ja porkkanasta saatu beetakaroteenikin on erilaista kuin joku pilleristä saatu laboratorio-beetakaroteeni. Ei kyllä ihme, että olet sinkku. Veikkaan, että pysytkin. Vai onko tämä sun huumoria? Jos on, niin selittää sekin sun sinkkuuden. 

Voihan öyhötys, onko D vitamiinit vähissä, vai onko hiekkaa kasviksissa?

Sinkkumies

Vierailija
47/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisvoittoinen ruokavalio, jossa käytetään proteiinina paljon (kuivattuja, ovat halvempia) papuja. Kasviksina suositaan halpoja kotimaisia tyyliin kaali, porkkana, punajuuri.

Kaalilaatikko on hyvää vaikka ainekset edullisia, porkkanaa ei kukaan hassu syökään kuin leipää.

Vierailija
48/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakku, Kakku, Kahden kilon RAAKA-kakku ;)

tiedät kyllä kuka, kultu

Nyt kaikki kirjoittamaan kahden kilon raakakakuista! Kaikki mukaan. 

Hip Hei! Jalkaa nosta.. nosta jalkaa, nosta toista jalkaa, kohta on tämä jo salsaa, se me lihan kanssa syörähän.

Sinkkumies

Vierailija
49/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja porkkanasta saatu beetakaroteenikin on erilaista kuin joku pilleristä saatu laboratorio-beetakaroteeni.

Sehän riippuu täysin pilleristä. Betakaroteeneja nyt on satoja erilaisia, mutta valtaosa on juuri sitä samaa mitä porkkanoissakin (jos meinaat höpistä jotain all-trans vs. 9-cis -eroista, niin molempia noita voidaan syntetisoida).

Vierailija
50/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa panostaa tosiaan niihin satokauden kasviksiin. Perus juurekset ja kaali ovat aina edullisia, joten niiden pohjalle on hyvä rakentaa kasvis/hiilihydraattipuolta. Lisäksi pakastealtaat kannattaa hyödyntää - sieltä saa laadukasta kasvista ja marjaa kohtuulliseen hintaan. Edullisesti rasvoja saa pähkinöistä (osata isoja säästöpusseja, säilyvät kyllä) ja öljyistä, kun ei osta niitä kalleimpia extravirgin-designpullo -versioita. Proteiineja kannattaa katsella sekä sieltä papujen/linssien puolelta että myös kokonaisista kaloista (vaikkapa silakkaa tai tai kirjolohta/kohta) ja niistä ei niin suosituista lihoista (eli fileen sijasta vaikkapa niskaa tai potkaa), pakkasesta löytyy myös kalaa ja esim. broileri edullisesti.

Lisäksi kannattaa mennä itse metsään ja korjata sienet ja marjat pakkaseen, sekä jos on piha tai pareveke, harkita itse viljelemistä (marjapensaat, salaatti, porkkanat, miksei pieni perunamaakin). Eli ihan perus lähiruokaa se ajatus mielessä, että valitsee niitä edullisia osia ja satokauden tuotteita, hyödyntää tarjoukset, pakastaa, ostaa isoja eriä kerrallaan. Terveellinen ja edullinen syömienn on itseasiassa todella helppoa, kunhan alkuun pysähtyy hetkeksi selvittelemään asioita.

Todellakin kaikki huippukokit suosittelevat parhaimpia öljyjä, eivätkä edes niitä halpoja extra-virgin öljyjä, vaan niitä kalliimpia ja parempia.

Ladasta kun ei saa Mersua, vaikka kuinka toivoisi.

Sinkkumies

Vierailija
51/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja porkkanasta saatu beetakaroteenikin on erilaista kuin joku pilleristä saatu laboratorio-beetakaroteeni.

Sehän riippuu täysin pilleristä. Betakaroteeneja nyt on satoja erilaisia, mutta valtaosa on juuri sitä samaa mitä porkkanoissakin (jos meinaat höpistä jotain all-trans vs. 9-cis -eroista, niin molempia noita voidaan syntetisoida).

Puhuttiin D vitamiinista, mutta se oli vegaanille niin kova paikka, että väänsi sen(kin) valheeksi.

Sinkkumies

Vierailija
52/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hyödyntää myös luonnonantimet, muutkin kuin sienet ja marjat. Nyt on hyvä satokausi meneillään, kannattaa syödä ihan tuoreeltaan villivihanneksia ja kerätä myös talven varalle. Nokkosia kannattaa kuivata, tehdä viherjauhetta eri villivihanneksista, jotain voi pakastaakin. Kerää kuitenkin vain kasveja, jotka ihan varmuudella tunnistat syötäviksi. 

Itse kannattaa kasvattaa niin paljon kuin. Pienellä pihallakin voi kasvattaa paljon syötävää: perunaa, sipulia, porkkanaa, punajuurta, salaatteja, yrttejä, mansikoita, tomaatteja. Jopa parvekkeella voi kasvattaa kesäksi vähän syötävää, ruukuissa ja parvekelaatikoissa. Idut kannattaa myös kasvattaa itse, syksyllä kannattaa tehdä hapankaalta. 

Vierailija
53/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilleripurkkii.. pilleripurkkii .. vegaanihan mä oon .. Pistän pilleriä kainaloon ..

Sinkkumies

Vierailija
54/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkumies on taas ihan pilleripöhnässä, älkää vastailko sille, häröilköön itsekseen. 

Vierailija
55/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hyödyntää myös luonnonantimet, muutkin kuin sienet ja marjat. Nyt on hyvä satokausi meneillään, kannattaa syödä ihan tuoreeltaan villivihanneksia ja kerätä myös talven varalle. Nokkosia kannattaa kuivata, tehdä viherjauhetta eri villivihanneksista, jotain voi pakastaakin. Kerää kuitenkin vain kasveja, jotka ihan varmuudella tunnistat syötäviksi. 

Itse kannattaa kasvattaa niin paljon kuin. Pienellä pihallakin voi kasvattaa paljon syötävää: perunaa, sipulia, porkkanaa, punajuurta, salaatteja, yrttejä, mansikoita, tomaatteja. Jopa parvekkeella voi kasvattaa kesäksi vähän syötävää, ruukuissa ja parvekelaatikoissa. Idut kannattaa myös kasvattaa itse, syksyllä kannattaa tehdä hapankaalta. 

Nokkoset viihtyvät fosfaatti/nitraattipitoisissa maissa. Niiden syöminen on vähintäänkin arveluttavaa. Ei se mitään, jos pari kertaa kesässä, mutta en suosittelisi ympäri vuoden niitä syömään.

Nitraatithan tunnetusti aiheuttavat syöpää.

Sinkkumies

Vierailija
56/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntönä. Nokkosia tai nakkeja pari kertaa vuodessa. Yhtä terveellisiä molemmat.

Sinkkumies

Vierailija
57/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandora´s box on auki. Vegaani avasi sen.

Sinkkumies

Vierailija
58/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanat kermakastikkeessa ovat kyllä hyviä. Kun sienet paistaa kunnolla voissa ja tekee niistä myös kastikkeen saa D-vitamiinia ja porkkanoiden vaikutus kumoutuu. 

Liha ja sienethän kulkevat ruuanlaitossa oikein käsikädessä.

Kumma juttu, että sienet ja kasvikset taas eivät yhdessä maistu yhtään millekään ;)

Sinkkumies

Et siis osaa maustaa. Ei kyllä yllätä tippaakaan.

Vierailija
59/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

D Vitamiinia rakkaat vegaanit saa siis lihasta, munista, maidosta, sienistä ynnä muista

seka-ruuista, joita kannattaa syödä.

Rakkaudella,

Sinkkumies

Vierailija
60/64 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on myös äärettömän terveellistä ja niissä kun on sitä "hyvää" rasvaa paljon. Sitä rasvaa ei kannata leikata pois, kuten jotkut tv-kokitkin virheellisesti tekevät.

Ehei .. se hyvä rasva kannattaa syödä!

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän