Millainen olisi halvin terveellinen ruokavalio ?
Eli kuinka halvalla syön siten ettei tule ongelmia sen kanssa.
Joku papu riisi ja kasvikset ja sitten yhtenä päivänä kalaa/lihaa?
Kommentit (64)
Mä joudun elämään tällä hetkellä tosi säästeliäästi, ja silti me syömme terveellistä ruokaa. Esimerkiksi kuivatut herneet ei maksa juuri mitään ja niistä keittää ison satsin hernekeittoa, sekaan voi laittaa vaikka tarjousjauhelihaa, jos lihasta tykkää. Kaurapuuro on terveellistä ja lisäproteiinia siihen saa laittamalla päälle muutaman lusikallisen raejuustoa, ei ole kallista sekään ja sopii muuten minkä tahansa ruuan kylkeen proteiininlähteeksi.
Just ostin kilon muikkuja lähikaupasta 5 eurolla. Siitä syötiin pari kertaa, lisukkeena itse tehty perunamuusi joka sekään ei paljon maksanut. Punaisista linsseistä, porkkanoista ja sipulista keitin proteiinirikasta kasvissosekeittoa. Iso kattilallinen ei montaa euroa maksanut.
Poimin kesällä mahdollisimman paljon mustikoita, ne ovat hyviä puurojen ja lettujen kanssa, ja todella terveellisiä. Lisään myös porkkanaraastetta tai hienonnettua nokkosta lettu- ja sämpylätaikinaan. Kananmunia käytämme paljon, juuri ostin 30 kpl luomumunia 10 eurolla. Kun ruoka on kasvisvoittoista ja proteiininlähteet on huomioitu, pysyy hoikkana ja terveenä, ja kukkaro kiittää.
Gluteeniton pasta tuoreisiin kasviksiin sekoitettuna.
Kasvisvoittoinen ruokavalio, jossa käytetään proteiinina paljon (kuivattuja, ovat halvempia) papuja. Kasviksina suositaan halpoja kotimaisia tyyliin kaali, porkkana, punajuuri.
Satokauden tuoreet kasvikset ovat melko edullisia, täysjyväpasta ja -riisi on terveellisiä ja helposti varioitavissa, pavut ja linssit eivät maksa juuri mitään ja ovat huipputerveellisiä. Noista em ja tomaattimurskasta, oliiviöljystä ja mausteista koostuukin oma opiskelijabudjetin ruokavalioni ja tunnen olevani kyllä terve ja energinen kaiken aikaa.
Linssit, pavut, tomaatit ja perunat sisältävät lektiiniä joka ei ole terveellistä.
Eikö noiden papujen keittäminen lisää valtavasti sähkön kulutusta. Usein kuulee, kuinka edullista on leipoa itse ja tehdä kaikki alusta pitäen. Uuni ja liesi raikaa kuumana monta tuntia päivässä...
Sipsit ovat terveellisiä ja halpoja kuin ostaa tarjouksessa megapussin 2e 300g.
En tiedä onko kaikkein halvin, mutta kun aloin vegaaniksi (ja samalla muukin perhe kasvissyöjiksi), niin ruokalasku pieneni kolmanneksen. Ja ainakin mulle on ollut terveellinen: vuosikymmeniä vaivanneet vatsakivut ja ilmavaivat ja mahan turvotus on historiaa, runsaat kuukautiset niukentuneet, yöunet parantuneet ja hemoglobiini parantunut reilusti (ollut mulla ihan pikkulapsesta alhainen). Bonuksena se, että ruoka on mahtavan herkullista, ikinä en saisi liharuuasta näin herkullista. Paino tippui 5 kg ihan itsekseen ja nälkää näkemättä, enempää ei tarvitsekaan tippua.
Syön aamuisin täysjyväpuuroa tai tuorepuuroa + marjoja, smoothieta, jossa villivihanneksia, marjoja, manteleita, seesaminsiemeniä, banaania, vesimelonia, kurkkua, kookosmaitoa tms. Lounaaksi usein papu-kasvispataa tai -pihvejä, falafelejä, nokkoslettuja, kauramaitoon tehtyä perunamuusia, uuniranskiksia, lisänä höyrytettyä parsa- tai kukkakaalta, tuoreita vihanneksia, hapankaalta, ituja, kasvisraastetta. Päivällisellä linssi-, kasvis- tai papukeittoa + itsetehtyä siemenleipää ja tuoreita kasviksia. Iltapalalla itsetehtyä leipää tai sämpylää, avokadoa, vihanneksia, teetä, porkkanaa, itsetehtyä hummusta. Vieläkin halvemmalla varmasti voisi päästä, minä käytän joskus säilykepapuja ja ostan härkistä ja tofua ja teen raakakakkuja. Silti tulee halvemmaksi kuin sekaruoka.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noiden papujen keittäminen lisää valtavasti sähkön kulutusta. Usein kuulee, kuinka edullista on leipoa itse ja tehdä kaikki alusta pitäen. Uuni ja liesi raikaa kuumana monta tuntia päivässä...
Muutamalla kympillä keittelee papuja koko vuodeksi. Sähkönkulutus on käytännössä merkityksetön kuluerä.
Yksinkertaisinta on varmasti syödä puuroa aamulla, lämpimät ruoat sitten kasviksia/papuja/perunaa/pastaa yms- paistettuna. Lisäksi vaihdellen broileria ja kalaa (esim- silakkaa) Kesällä tuoreita kasviksia, salaattia yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvikset ole halpoja. Niitä pitää syödä monta kiloa, että niistä saa saman energian.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvikset ole halpoja. Niitä pitää syödä monta kiloa, että niistä saa saman energian.
Sinkkumies
Kasvikset syödäänkin rasvan kanssa, siitä se energia tulee.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko kaikkein halvin, mutta kun aloin vegaaniksi (ja samalla muukin perhe kasvissyöjiksi), niin ruokalasku pieneni kolmanneksen. Ja ainakin mulle on ollut terveellinen: vuosikymmeniä vaivanneet vatsakivut ja ilmavaivat ja mahan turvotus on historiaa, runsaat kuukautiset niukentuneet, yöunet parantuneet ja hemoglobiini parantunut reilusti (ollut mulla ihan pikkulapsesta alhainen). Bonuksena se, että ruoka on mahtavan herkullista, ikinä en saisi liharuuasta näin herkullista. Paino tippui 5 kg ihan itsekseen ja nälkää näkemättä, enempää ei tarvitsekaan tippua.
Syön aamuisin täysjyväpuuroa tai tuorepuuroa + marjoja, smoothieta, jossa villivihanneksia, marjoja, manteleita, seesaminsiemeniä, banaania, vesimelonia, kurkkua, kookosmaitoa tms. Lounaaksi usein papu-kasvispataa tai -pihvejä, falafelejä, nokkoslettuja, kauramaitoon tehtyä perunamuusia, uuniranskiksia, lisänä höyrytettyä parsa- tai kukkakaalta, tuoreita vihanneksia, hapankaalta, ituja, kasvisraastetta. Päivällisellä linssi-, kasvis- tai papukeittoa + itsetehtyä siemenleipää ja tuoreita kasviksia. Iltapalalla itsetehtyä leipää tai sämpylää, avokadoa, vihanneksia, teetä, porkkanaa, itsetehtyä hummusta. Vieläkin halvemmalla varmasti voisi päästä, minä käytän joskus säilykepapuja ja ostan härkistä ja tofua ja teen raakakakkuja. Silti tulee halvemmaksi kuin sekaruoka.
Sama tyhjän länkyttäjä taas raaka-kakkuineen asialla.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Kasvikset syödäänkin rasvan kanssa, siitä se energia tulee.
Maksaa taas lisää.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kasvisvoittoinen ruokavalio, jossa käytetään proteiinina paljon (kuivattuja, ovat halvempia) papuja. Kasviksina suositaan halpoja kotimaisia tyyliin kaali, porkkana, punajuuri.
Ei porkkanoita voi syödä 2 kiloa. A -vitamiinin yliannostus lisää syöpäriskiä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla kympillä keittelee papuja koko vuodeksi. Sähkönkulutus on käytännössä merkityksetön kuluerä.
Eikö ne ole myrkyllisiä?
Sinkkumies
Kunnon liharuoka. On niin täyttävää, että kunnon ateria riittää koko päiväksi. Ei tarvitse nakertaa kasviksia joka 5 minuutin välein.
Sinkkumies
Terveellinen on täysin henkilökohtaista.
Yksi on terve syömällä hampurilaisia joka päivä, toinen on terve vain karkkia syömällä kun on allerginen kaikelle, kolmas on terve kun syö vain lihaa, neljäs on terve kun ei syö ollenkaan lihaa, jne jne.