Onko tämä mekko liian "värikäs" hautajaisiin (kuva)
https://www.halpahalli.fi/media/catalog/product/cache/image/700x560/e9c…
Kyseessä ei-läheinen ihminen. Lisäksi musta bolero peittämään käsivarsia.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää vaatekomerossa puhtaana ja silitettynä yksi hautajaisvaatekerta pukupussissa varasukkahousuineen päivineen koska siinä vaiheessa kun neljänkympin rajapyykki on ylitetty alkaa olla käyttöä hautajaisvaatteille yllättävän usein.
Olketko elänyt tynnyrissä? Tilastojen mukaan ylipainoisuus on kasvussa. Harvalle sopii sama puku kovin pitkään.
Eiköhän jokainen osaa ottaa ohjeesta vaarin ja myöskin ottaa sen oman kroppansa huomioon.
Jos on taipumusta paisua niin ei kotelomekkoa vaan joku A-linjainen, kuitenkin hartioista istuva asu, esimerkiksi. Saa aika paljon lihoa ennen kuin ne hartiat alkaa muuttua.
Mun kroppaan ei a-linja sovi. Leveät hartiat (luonnostaan ja urheilusta) ja kapea lantio. A-linja imartelee pientä yläosaa ja leveää takapuolta. Mulla jää A-linjassa lantio tyhjäksi, tarvitsisin jonkun täytteen sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää vaatekomerossa puhtaana ja silitettynä yksi hautajaisvaatekerta pukupussissa varasukkahousuineen päivineen koska siinä vaiheessa kun neljänkympin rajapyykki on ylitetty alkaa olla käyttöä hautajaisvaatteille yllättävän usein.
Olketko elänyt tynnyrissä? Tilastojen mukaan ylipainoisuus on kasvussa. Harvalle sopii sama puku kovin pitkään.
Eiköhän jokainen osaa ottaa ohjeesta vaarin ja myöskin ottaa sen oman kroppansa huomioon.
Jos on taipumusta paisua niin ei kotelomekkoa vaan joku A-linjainen, kuitenkin hartioista istuva asu, esimerkiksi. Saa aika paljon lihoa ennen kuin ne hartiat alkaa muuttua.
Mun kroppaan ei a-linja sovi. Leveät hartiat (luonnostaan ja urheilusta) ja kapea lantio. A-linja imartelee pientä yläosaa ja leveää takapuolta. Mulla jää A-linjassa lantio tyhjäksi, tarvitsisin jonkun täytteen sinne.
Niin, et ilmeisesti ole niitä henkilöitä jotka paisuvat ja joille A-linjaista mekkoa suositeltiin jotta olisi useammaksi vuodeksi asiallinen hautajaisasu.
Vierailija kirjoitti:
Jollain ottaa helle koville?
Muka muka vaatesuunnittelija ohjeistaa varaamaan hautajaisasuja kaappiin, voi sitä tietenkin rahat heittää kankkulan kaivoon. Joka naisella on no. asu hautajaisiin valmiina kaapissa.
Niin, musta mekko paksua samettia ei ole helpoin asu helteellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä on, ei liian värikäs.
Ihmiset kommentoi vaan siksi että halvannäköinen trikkoomekko/rantahame kun lukee että halpahalli 😉
Jos olisi joku laatumerkki niin johan kelpais!
Ja eikös ihan lähisuku, esim leski tai lapset, pukeudu kokomustaan? Muille suodaan kyllä muut tummat värit kuten vaikka harmaa.
Ei hautajaisiin miutenkaan mennä koreilemaan, riittää että on säädyllisesti ja kunnioittavasti pukeutunut. Ei liikaa koruja(jos välttämättä ollenkaan) eikä räikeää meikkiä eikä näyttävää kampausta.
Tuohon mustat avokkaat, mustat sukkahousut ja juuri se musta bolero tai jakku tai tyköistuva neuletakki niin on hyvä asu.
Joo, voi olla että Halpa-Hallista saa miinuspisteitä :D. Aika moni on kehottanut menemään UEFfiin, mutta tilanne ei oikeesti ole niin paha. Juttu vain on niin että täällä maaseudulla Halpa-Halli ja Tokmanni voi olla kylän ainoat vaatekaupat. Lisäksi ehkä vanhemman naisihmisen pitämä pikku liike jonka valikoima miellyttää yli 60-vuotiaita. Itsekin tuon mekon hätäpäissäni ostin muodollisempaa tapahtumaa varten talvella ja se oli tässä kylässä tasan ainoa vaihtoehto... Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä on, ei liian värikäs.
Ihmiset kommentoi vaan siksi että halvannäköinen trikkoomekko/rantahame kun lukee että halpahalli 😉
Jos olisi joku laatumerkki niin johan kelpais!
Ja eikös ihan lähisuku, esim leski tai lapset, pukeudu kokomustaan? Muille suodaan kyllä muut tummat värit kuten vaikka harmaa.
Ei hautajaisiin miutenkaan mennä koreilemaan, riittää että on säädyllisesti ja kunnioittavasti pukeutunut. Ei liikaa koruja(jos välttämättä ollenkaan) eikä räikeää meikkiä eikä näyttävää kampausta.
Tuohon mustat avokkaat, mustat sukkahousut ja juuri se musta bolero tai jakku tai tyköistuva neuletakki niin on hyvä asu.
Voi olla että joku käytöksen kultainen kirja neuvoisikin noin päin, että lähisukulaiset pukeutuisivat tarkemmin etiketin mukaan, ja etäisemmillä ei ole niin väliä.
Mutta henkilökohtaisesti mulle on helpompaa olla hiukan vieraampien ihmisten seurassa kun tiedän että olen pukeutunut tasan niin kuin pitääkin.
Esimerkiksi niissä kesähautajaisissa joissa olin oli lähisuku pukeutunut vapaammin kuin olisin olettanutkaan, mutta en voinut tietää tätä ennen tilaisuutta, ja sulauduin kuitenkin joukkoon mustine mekkoineni.
Jakun kanssa hautajaisiin ihan ok.
Paljon parempi tuo on kuin kokomustat minimekot, joiden helma on hädin tuskin vesirajaan asti. Ja näitähän hautajaisissa näkee.
Yleensäkään ihmisillä ei näytä olevan kunnollisia "hautajaisvaatteita", vaan komeroista tongitaan ikivanhoja bleisereitä tai mustia vekkihameita, joita käytettiin edellisissä hautajaisissa 15 vuotta sitten.
Varsinkin miesten hautajaispukeutuminen on monen kohdalla varsinainen aikamatka. Hyvä ettei rippipukua kaiveta naftaliinista. Musta trenssi jostain 80-luvulta.
Hautajaisissa vaatteet eivät ole pääasia, vaan se, että siunaustilaisuuteen ja/tai muistotilaisuuteen ylipäätään mennään.
Nykyäänhän hautajaiset on todella pieniä, koska ihmisillä on kuulemma niin kova kiire, ettei enää ehditä edes vainajaa saattamaan...
En katsonut kuvaa, mutta jos se on mitään muuta kuin kokonaan musta niin se on liian värikäs.
Ihan hyvä mekko. Miksi Suomessa täytyy pukeutua aina pelkkään mustaan hautajaisissa? Olen ollut englantilaisissa hautajaisissa eikä siellä kaikki todellakaan olleet pukeutuneet mustiin vaatteisiin. Kukaan ei ihmetellyt. Kunniottaako musta väri vainajaa? Mä en kuulu kirkkoon, olen ateisti. En halua mitään hautajaisia. Tuhkauksen jälkeen porukka voi mennä vaikka pubiin, jos mieheni suostuu tällaiseen.
Minä taas pukeudun vähemmän läheisten hautajaisiin tiukemmalla pukukoodilla, eli kokomustaan ehdottomasti, läpinäkymättömät sukkahousut, juhlava asu, kokonaan peittävä, ei koruja eikä näkyvää meikkiä, hiukset kiinni.
Läheisten hautajaisiin pukeudun niin kuin tietäisin tämän minun läheiseni asiasta välittävän. Toisen isoäitini hautajaisiin laitan mekon, jossa näytän kauniilta (mekko on beige-musta) ja häneltä saamiani koruja ja hiukset puoliksi auki. Tiedän, että hän ei ollut perinteiden tai kovin konservatiivisen elämän ystävä. Olen isäni jälkeen myös hänen läheisin sukulainen (veljeni lisäksi). Joten on "vain itseäni loukkaavaa" pukeutua muuten kuin mustaan. Ja itse en loukkaannu asusta, koska tiedän varmaksi, että mummo pitäisi siitä asusta. Toisen mummon hautajaisiin (jotka toivottavasti eivät ole vielä pitkään aikaan!) pukeudun sen sijaan kokomustaan ja vaatimattomasti, koska hänelle sellaiset tavat ovat tärkeitä eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole - hautajaisiin voi pukeutua vaikka punaiseen. Itse asiassa pitääkin muistaa päivittää hautajaisohjeeni - minä en halua omiini mitään mustien kulkuetta.
Halusit tai et niin jos läheisesi surevat sinua, he eivät ehkä itse halua pukeutua muuta kuin tummaan tai värittömään vaatteeseen. Se on ihan luonnollinen psykologinen reaktio.
OT: Jos hankkii alennusmyynnistä, kun sellainen tulee vastaan, mustan polvipituisen mekon ja siihen mustan bleiserin, eikä pidä näitä vaatteita koskaan muulloin, on vuosikausiksi hautajaisvaatteet. Kalliimmaksi tulee, kun joutuu aina hankkimaan jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole - hautajaisiin voi pukeutua vaikka punaiseen. Itse asiassa pitääkin muistaa päivittää hautajaisohjeeni - minä en halua omiini mitään mustien kulkuetta.
Ei voi ja kuolemaso jälkeen omaiset voivat pukeutua niinkuin haluvat.
Nythän sä löit itseäsi poskelle ihan huolella yhdessä lauseessa. :D Mitä jos läheiseni haluavat pukeutua punaiseen hautajaisissani - niin silloinhan ne voivat pukeutua punaiseen ihan oman kommenttisikin mukaisesti. Ja minähän saan myös antaa niin paljon ohjeita hautajaisiani varten kuin haluan - kukkia ja pukeutumista myöten. Ja viinoja ja musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusit tai et niin jos läheisesi surevat sinua, he eivät ehkä itse halua pukeutua muuta kuin tummaan tai värittömään vaatteeseen. Se on ihan luonnollinen psykologinen reaktio.
Ei kun se on enemmänkin sellainen tapa ja ulkokultaisuutta. Ei heidän kaipuunsa tai surunsa siitä ole kiinni, minkä väriseen he pukeutuvat. Sitä paitsi minä toivoisin mieluummin, että iloitsevat siitä että olin elänyt ja pukeutuvat sen mukaisesti. Tai iloitsevat kuolemastani ja pukeutuvat sen mukaisesti.
Mielestäni tuon mekon ongelma ei ole harmaa väri, vaan raidoitus, joka on turhan reippaan oloinen hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajan toivetta pitää kunnioittaa. Itsekin olen kirjoittanut vastaavanlaiset ohjeet omien hautajaisteni järjestämistä varten. Mutta jos vainaja ei ole jättänyt minkäänlaista ohjetta saattajien suhteen niin sitten pitää mennä perinteisemmän kaavan mukaan. T. Vaatesuunnittelija
Niinpä - sen vuoksi olenkin jo kirjoittanut ohjeet hautajaisiani varten, koristeluita ja viinatarjoiluja myöten. Niistä tuleekin sitten vuosisadan bileet :D Aiemmin keväällä olimme hautajaisissa, jotka oli järjestetty viimeistä piirtoa myöten vainajan ohjeiden mukaisesti (jotka hän siis oli laatinut jo eläessään), ja ne olivat todella kauniit juhlat - ihan päähenkilön näköiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun se on enemmänkin sellainen tapa ja ulkokultaisuutta. Ei heidän kaipuunsa tai surunsa siitä ole kiinni, minkä väriseen he pukeutuvat. Sitä paitsi minä toivoisin mieluummin, että iloitsevat siitä että olin elänyt ja pukeutuvat sen mukaisesti. Tai iloitsevat kuolemastani ja pukeutuvat sen mukaisesti.
Sori, mutta minä en olisi pystynyt moiseen rakkaideni kuoltua. Oli toive tai pyyntö tai jopa vaade.
RAIDAT tekee sen arkiseksi.