Naisystävä pukeutuu kuin taapero
Tapasin naisystäväni vähän alle vuosi sitten, ja tapailumme alkuaikoina hän pukeutui asiallisesti. Mitä kauemmin olemme seurustelleet, sitä enemmän hänen lapsenomainen vaatemakunsa alkaa paljastua. Hänellä on esimerkiksi hopeat ja pinkit kimallekengät. Sekä kukkakuvioisia, useammat. Ja sydämenmuotoiset aurinkolasit. Ja värikkäitä kuviollisia paitoja, takkeja ja housuja, siis sellaisia, mitä ei aikuisella ihmisellä odottaisi näkevänsä. Laukussa hänellä roikkuu semmoinen karvapallo. Kerran hän laittoi Prismaan korkokengät. Silloinkin minua hävetti, koska kuka laittaa ruokaostoksille juhlakengät jalkaansa? Olen vihjaillut hänelle tyylin muutosta, mutta hän ei ole tajunnut. Esimerkiksi kun hän meinasi laittaa ystävieni kanssa illanviettoon ne kimallekenkänsä, sanoin että ei nuo oikein sovi asuun. Tai sitten kun hän käytti halinalle -paitaa yöpaitana, kysyin että onko tuo nyt niin mukava paita. Kysynpä siis, olenko turha nipottaja? Mielestäni 25-vuotiaan naisen pitäisi pukeutua ikänsä mukaan, ja minua häiritsee nämä tietyt vaatteet ja asusteet mitä hän käyttää. Turha ehdottaa eroa, koska vaatetus ei ole mikään syy erota, mutta toivoisin kuitenkin että naisystäväni pukeutuisi enemmän ikänsä mukaan. Neuvoja tai vinkkejä, miten sanon hänelle asiasta niin että hän tajuaa, mutta ei suutu? Itsekään en ole mikään muodin asiantuntija, mutta nuo tietyt asuvalinnat aiheuttavat ärtymystä minussa.
Kommentit (141)
No siis nyt on muotia tommonen leikillisyys, pupukengät glitterkengät pastellivärit. Monet ton ikäiset ovat nuorena seuranneet esim. japsityyliä. Ovat tottuneet sellaiseen. Muoti on muuttunut.
Pitäisikö mennä muodikkaasti ilman rintsikoita tai niissä string-farkuissa missä ei ole kangasta kuin vyötäröllä. Kuule jos et aio erota niin kestät vaan. Enpä tiedä kestääkö muiskisi eroamatta sinusta kun alat saneleen, mitä hän saa pitää päällänsä.
Siis onko tämän naisen pukeutuminen jotain Tanhupallo- tyyliä? Ymmärrän kyllä, että tuollainen seurustelukumppani voi tuntua nololta.
Ehkä tuo nainen jollain tavalla regressoituu parisuhteessa? Jotkut naiset tekevät niin. Alkavat lässyttää miehelle, jne.
Mielestäni asiasta kannattaa keskustella ihan avoimesti. Yleensä ne pienet harmitukset paisuvat ajan kanssa sitä suuremmiksi, mitä enemmän niitä yrittää suhteen alussa tukahduttaa.
Taas hyvä esimerkki tuplastandardeista! Mies arvostelee naistaan pukeutumisesta, BUU alapeukku alapeukku alapeukku. Mies ei saa arvostella naista - roolisuoritus on väärinpäin!
Nainen sen sijaan saa, ja naisen suorastaan pitää haukkua miestä! Jee! Niin sen pitää mennä, tää on trendikästä ja näin vain kuuluu tehdä, you go girl!
Vierailija kirjoitti:
En tajua kommentteja.
Haluaisin vaan, että nainen pukeutuisi naisellisemmin. Tyttömäisyys ei sytytä ja näyttää lapselliselta sekamelskalta.
Olisi ihan ok laittaa kukkatennarit valkoisen mekon kanssa, mutta kun siihen lisää klitterilippiksen, sydänlasit, pienen selkärepun ja värikkään kangaskassin niin ei vasn sytytä millään.
Ilmeiseti mielipide on täysin väärä.
Alkuun oli hillitympi.
Ap
Minä ymmärrän sinua, ap. Itselleni on jossain määrin tärkeää, miten kumppanini pukeutuu, koska pukeutuminen on viesti persoonallisuudesta. Pukeutuminen on itse asiassa selvästi fyysistä ulkonäköä tärkeämpi asia! Geeneihinsä kun ei voi vaikuttaa mutta vaatteisiin voi.
Mielipiteesi on epäsuosittu, koska suomalaiset eivät yleisesti ottaen välitä kiinnittää huomiota pukeutumiseensa, ja jos joku pieni osa kiinnittääkin, heidän oletetaan olevan naisia. Jos paljastuu, että asialla on jopa jollekulle miehelle merkitystä, sehän luo paineita naisille, ja siksi sinua vastaan hyökkäillään. Ymmärtäisin sinuun kohdistuvan kritiikin, jos tyttöystäväsi olisi jo tavatessanne pukeutunut lapsellisesti ja silti olisit halunnut seurustella hänen kanssaan, mutta nythän hän on jostain syystä ensin luonut itsestään toisenlaisen mielikuvan kuin mikä totuus on. Minuakin vituttaisi, jos olisin mennyt yhteen tyylikkään smart casual -miehen kanssa ja sitten myöhemmin hän alkaisikin yhtäkkiä verhoutua Angry Birds -teepaitoihin ja reisitaskuhousuihin.
En tosin osaa sinua juurikaan neuvoa, koska oman tyylin kehittäminen ja muuttaminen ovat isoja asioita, eikä ihmistä voi vaatia tekemään sellaista jos hän itse ei ole kiinnostunut. Koita elää asian kanssa? Voit myös vihjailla hienovaraisesti asiasta, mutta ehdottomasti myönteisen kautta. Katselkaa vaikka kuvia seurustelunne alkuajoilta, ja kehu avoimesti hänen tyyliään niissä kuvissa. Samoin kehu aina kun hänellä on jotain edes mukiinmenevää päällään.
Sympatiani!
Minusta tyttöystäväsi tyyli ei kuulosta mitenkään oudolta. Sen sijaan sinä olet ilmeisesti sitä lajia, joka haluaa, että kaikki pukeutuvat samanlailla. Mitään persoonallisuutta ei saa olla ja tiettyyn ikään mennessä pitää alkaa käyttämään tiettyjä vaatteita ja sulautua joukkoon, että kukaan ei vaan vahingossakaan katso. Jos olisin tyttöystäväsi ja alkaisit pukeutumistani säädellä niin kyllä raivostuisin. Naisesi käytti alussa ehkä sen takia "tavallisia vaatteita" koksa ei vielä sinua tuntenut, mutta nyt on alkanut ajatella, että uskaltaa olla oma itsensä kanssasi. Luuli ilmeisesti väärin. Minäkin, niin kuin moni muukin tässä ketjussa, haluaisin tietää miten 25-vuotiaan tulisi pukeutua. Minua vaan henkilökohtaisesti risoo tällaiset kontrollointiin pyrkivät ihmiset, koska olen joskus itse ollut suhteessa, jossa vaatteistani valitettiin. Pukeudun edelleen oudosti enkä aio lopettaa sitä vain sen takia, että olen "liian vanha". Tämä vaatevapaus toimii minusta molempiin suuntiin, eli nainen ei saa myöskään alkaa määräämään miehensä vaatteita.
Onko naisen persoonassa muuten lapsekkaita piirteitä? Siis sellaista nähtävissä, että jollain tasolla ei halua kasvaa aikuiseksi?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Onko naisen persoonassa muuten lapsekkaita piirteitä? Siis sellaista nähtävissä, että jollain tasolla ei halua kasvaa aikuiseksi?
Siis voi taivas. Ehkä tyttöystävä vain tykkää "lapsellisista" jutuista. Ei siihen tarvitse olla mitään syvällistä psykologista tekijää. Minunkin tyylistäni joku saattaisi ajatella, että se on lapsekas, mutta vaatteeni ovat vain henkilöhtainen mieltymykseni eikä niiden valinnassa piile jokin lapsuusajan trauma tai mikä ikinä. Huh, antakaa ihmisten pukeutua miten tykkäävät!
Aivan sama miten pukeudutte, mutta älkää hyvät ihmiset käyttäkö korkokenkiä päivittäin. Olen työssäni nähnyt miten haitallisesti ne vaikuttavat paitsi jalkoihin, myös polviin, lonkkiin ja lopulta selkään.
Itse oon ihan samanlainen, mutta ikää on enemmän - 29 vuotta.
Mä pukeudun niin kuin haluan ja sen ei pitäisi muiden peppua kutittaa, minähän ne vaatteet ylläni kannan. Jos aviomies alkaisi valittamaan vaatteista niin se on voivoi. Tiesi kyllä minkä tyylisen naisen vei vihille - pinkin ja kimaltavan. :DDD
Olen törmännyt samaan ilmiöön, eli että asiallisesti pukeutuva nainen alkaa yhtäkkiä pukeutumaan räikeästi, lapsellisesti, yliseksikkääksi tjs. Näissä tapauksissa syynä ovat olleet lievä mania (sairauden tai huumeiden ja lääkkeiden aiheuttamana), ikäkriisi. (25 vuotiaallakin voi todistetusti olla kriiseilyä "nuoruuden loppumisen" kanssa.) sekä yhdessä tapauksessa syy oli ns itsensä löytämäminen, jolloin henkilö vaan tajusi ettei hänen tarvitse miellyttää muita. Näissä tapauksissa toki myös käytös muuttui ja silloin voi tulla ongelmia, esim jos johtuu maniasta. Jos tyttöystävä on kuitenkin muuten oma itsensä, niin tuskinpa mitään huolta on. Voihan olla että hän jopa luulee että sinä tykkäät söpöstä tyylistä jos ette ole asiasta keskustelleet. Ehkä voitte yhdessä ostella söpöjä mutta tyylikkäitä asukokonaisuuksia. 😊
No tämä on varmaan jo sanottu (valitettavasti en ehtinyt lukea ketjua), mutta jos vaatetus ei ole syy erota, pidä leipäläpesi kiinni aiheesta.
Värikkäät kuviot ja kimallekengäthän on muotia. Ihan varmasti niitä löytää myös Voguesta.
Tämän naisen lapsellista tyyliä puolustavilla olisi varmaan aika eri ääni kellossa jos kyseessä olisi mies, joka käyttäisi vaikka Jaska Jokunen -TV-paitaa kaupungilla ja jotain pikkupoikien palloshortseja...
Vierailija kirjoitti:
Värikkäät kuviot ja kimallekengäthän on muotia. Ihan varmasti niitä löytää myös Voguesta.
Tässä Italian Vogue:
http://www.vogue.it/moda/tendenze/2018/03/13/trend-autunno-inverno-2018…
Vierailija kirjoitti:
Tämän naisen lapsellista tyyliä puolustavilla olisi varmaan aika eri ääni kellossa jos kyseessä olisi mies, joka käyttäisi vaikka Jaska Jokunen -TV-paitaa kaupungilla ja jotain pikkupoikien palloshortseja...
Siitä vaan. Käyttäköön jos lystää. En vahdi mitä mieheni pukee ylleen.
Kutsuuko vielä Daddyksi sängyssä :P
Joku täällä mainitsikin, tyttöystäväsi taitaa pukeutua japanin katumuodin vaikutteisesti. Nykyään teineillä ihan yleistä kaikkeen söpöön pukeutuminen. Ikävää kyllä jos tyyli on muuttunut sellaiseksi mistä et pidä, ymmärrän hyvin että se häiritsee, itsellekin pukeutuminen on jollain tapaa iso asia, häiritsisi jos mieheni alkaisi yhtäkkiä vaikka goottityyliseksi mikä ei minun makuuni oikein ole. En tosin osaa sanoa miten tuohon reagoida, ehkä voit ystävällisesti sanoa että pidit aikaisemmasta tyylistä enemmän, mutta turha odottaa että tyttöystävä muuttaisi tyyliään vuoksesi. Mikä minua häiritsi oli se, että aikaisemmin sanoit että tyttöystävälläsi on huono maku, ja noin ei missään nimessä pidä ajatella. Se, että hänen makunsa on erilainen kuin sinun ei tarkoita että se olisi huono.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä hän osaa myös pukeutua kunnolla, mutta nuo tietyt jutut eivät mielestäni sovi aikuiselle ihmiselle. Mieleltään hän ei ole lapsellinen, vain pukeutumisessaan. Olen vain tottunut naisiin jotka pukeutuvat housihin, paitaan, tai vaikka mekkoon, mutta pukeutuvat niin kuin aikuiset. En vaan ymmärrä, miksi aikuinen ihminen haluaa pukeutua johonkin kimallekenkiin, voisitteko sitten auttaa minua ymmärtämään?
AP
Tanssilavoilla kimallekengät on olleet muotia. Ihan aikuisilla tavallisilla naisilla niitä näkee. Ihan yhdistettynä normaaleihin vaatteisiin.
Ihme nipo AP. Tyttöystävän pukeutuminen kuulostaa leikkisältä ja söpöltä. Odotatko ap jotain (smart) casual pukeutumista arjessa?