Aloitekyvytön mies
En tiedä miten kauan tälläistä jaksaa, ja mietin muuttuuko saamaton ihminen koskaan?
Esim:
- Keittiön remontti jäi kesken, koska ei enää jaksanut. Siinä se seisoo vielä 4kk jälkeen ja kuulemma tekee kesälomalla loppuun. Ei tee. Tiedän sen.
- Isällään, meidän naapurissa on meidän yksi ovi, joka pitäisi maalata siellä (enemmän tilaa) ja laittaa paikoilleen täällä. Tästä on 5kk, kun se ovi sinne vietiin.
- Pihan puulaatat pitäisi sahata, että mahtuvat viimeiseen nurkkaan. Vältellyt sitä nyt 2 viikkoa.
- lupasi imuroida ja pestä lattiat. Imuroi puoliksi, lopetti ja sanoi että pesee toinen päivä lattiat, kun jaksaa.
- Vessassa ollut likoamassa roskis viikon. Pyysin viikko sitten sen tyhneltämään ja laittamaan kuivumaan. Siinä se odottelee.
- Laskut jää aina maksamatta
- Autoa ei voi huoltaa, kaikki jää minun vastuulle
- Asiota ei yleisesti voida hoitaa koskaan ajoissa / ollenkaan.
- Lupaukset petetään aina. ”Joo mennään ensi viikonloppuna sinne ja tänne” -> ei tapahdu
- Ei suunnittele / toteuta koskaan mitään. Kotona ollaan tai kaupassa käydään.
- Ei toisen huomioimista, yllätyksiä.. Seksiä ei ehdota.
- Haluaa menestyä töissä, mutta ei jaksa yletä. Yliopistokin jäi kesken
MITEN TÄTÄ JAKSAA!!! Alussa oli jotenkin reippaampi, ja itsellä niin kiire koulun, sekä töiden kanssa, etten edes käsittänyt. Nyt ollaan asuttu 2 vuotta, ja väitti että on vain hitaampi hoitamaan asioita. Olen sitten antanut mennä omalla tahdillaan kaikessa, eli en enää parista / tee puolesta, ja tahti onkin täysin olematon. Jos valitan / suutun asiasta - mies ei tee MITÄÄN! Istuu loppuillan puhelimella.
Tiedän tiedän, ehdotatte heti eroa, ja sitä mietin tässä tosissaan, mutta halusin vain kuulla, onko kukaan muuttunut?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Onko tää Nemonen sun mies?
Tuli mieleen tuosta sketsistä minä itse kun olin töissä eräässä elintarvike tehtaassa. Siellä oli isoja pahvilaatikoita missä mahtui aikuinen mies nukkumaan sikiö asennossa. Siellä tuli aika usein nukuttua piilossa ja pomo saattoi kierrellä eri osastoilla etsimässä minua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskis likoamassa...?
Sinne oli valunut jotain kanapaketin nestettä, eikä tuoksunut hirveän kivalle, niin laitoin pesuainetta ja muutamaksi tunniksi likoamaan. Miehen piti huuhdella ja laittaa väärinpäin kuivumaan, mutta.... :)
Ap
Just joo. Itse aloitat jonkun homman ja siirrät sen lopettamisen toiselle? Et tee itsekään hommiasi loppuun. Ne asiat, jotka miehessäsi ärsyttävät ovat samoja piirteitä, joita inhoat itsessäsi, reflektoit juttuja näin.
On kerrankin vakka kantensa valinnut ihan oikein.
Kysyin voiko tyhjentää sen kun minun piti lähteä tapaamiseen. Mies sanoi, että totta kai. Ja siinä se on. Mies on itse pyytänyt, että ”annan” hänelle juttuja, jotta ns. oppisi tekemään kotona kaiken oma-aloitteisesti, tästä kun olemme niin paljon riidelleet.
En työnnä omia hommani hänelle noin vain. Miksi kaikesta pitää vääntää jotain ihan toista?
Ap
Hmm, itellekin tulee ADD mieleen. Olen itse suht kunnianhimoinen ihminen, tykkään olla aktiivinen, ja tunnen kovaa syyllisyyttä siitä, jos en tee asioita ajoissa ja huolella. Siitä huolimatta monet asiat, varsinkin kotityöt, tulee tehtyä huonosti ja jätettyä usein keskenkin.
Ainoastaan hiilareiden (sokerin) vähentäminen ja pieni nälän tunne saa mut olemaan aktiivisempi. Silloin jotenkin aivot "hiljenee" sen verran, että tylsemmätkin asiat alkaa tuntua sopivan haastavilta ja herättää mielenkiinnon. Kunnon mättäämisen jälkeen ei puolestaan tee mieli tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla ja katella YT-videoita.
Joten neuvoisin sua ja sun miestä tutustumaan tähän ADD-asiaan ja tarvittaessa muokkaamaan ruokavaliota tai hankkimaan lääkityksen.
Tarkennan edellistä viestiä: Aivot ei välttämättä siis "hiljene" vaan hiilareiden vähentymisen myötä serotiniinitasot laskevat sen verran, että dopamiini pääsee valloille aivojen toiminnassa. Dopamiini puolestaan tekee ihmisestä yleensä tavoitekeskeisemmän ja aktiivisemman (serotiniini tyytyväisen ja liikaa nautittuna velton).
Mut eniveis, pointti on kuitenkin sama: hiilareiden vähentäminen saattaa auttaa. :)
BBBS kirjoitti:
Hmm, itellekin tulee ADD mieleen. Olen itse suht kunnianhimoinen ihminen, tykkään olla aktiivinen, ja tunnen kovaa syyllisyyttä siitä, jos en tee asioita ajoissa ja huolella. Siitä huolimatta monet asiat, varsinkin kotityöt, tulee tehtyä huonosti ja jätettyä usein keskenkin.
Ainoastaan hiilareiden (sokerin) vähentäminen ja pieni nälän tunne saa mut olemaan aktiivisempi. Silloin jotenkin aivot "hiljenee" sen verran, että tylsemmätkin asiat alkaa tuntua sopivan haastavilta ja herättää mielenkiinnon. Kunnon mättäämisen jälkeen ei puolestaan tee mieli tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla ja katella YT-videoita.
Joten neuvoisin sua ja sun miestä tutustumaan tähän ADD-asiaan ja tarvittaessa muokkaamaan ruokavaliota tai hankkimaan lääkityksen.
Ei aikuisia miehiä haluta tutkia tai hoitaa. Pitää ostaa kadulta amfetamiinia ja lääkitä itseään itse. Sama juttu alhaisen testosteronin kanssa, mustastapörssistä pitää ostaa. Ei ketään kiinnosta miesten terveys.
Vierailija kirjoitti:
BBBS kirjoitti:
Ei aikuisia miehiä haluta tutkia tai hoitaa. Pitää ostaa kadulta amfetamiinia ja lääkitä itseään itse. Sama juttu alhaisen testosteronin kanssa, mustastapörssistä pitää ostaa. Ei ketään kiinnosta miesten terveys.
Varmasti vaatii ennakkoperehtyneisyyttä asiaan ennen lääkärille menoa ainakin tässä ADD-asiassa, että osaa perustella lääkärille miksi epäilee itsellään kyseistä häiriötä ja sen vuoksi ehdotin myös avokin mukaanottamista asian vahvistamiseksi. Pitää osata perustella miten ongelma näkyy ja HAITTAA arkea. T. ekana ADD:tä ehdottanut
Miksi valitsit luuserivätyksen? Sitä saa mitä tilaa.
Mä olen viikonlopun aikana tehnyt noin 10 aloitetta ja kaksi niistä onnistui. Ihan hyvin oikeastaan. :D
Tänään piti melkein nipistää itseäni että olenko hereillä? Seksiä kun olo vähän helpottaa. Olin heti että mitä haluat niin käyn hakemassa. Ei mitään, halusi vain nukkua vielä. Tästä tulee hyvä päivä. :D:D
Kuulostaa masennukselta. Ei jaksa tehdä mitään eikä mikään tuo iloa. Kehita hakemaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitsit luuserivätyksen? Sitä saa mitä tilaa.
Mies oli hyvä esittämään toista kun tapailtiin. Oltiin opiskelijoita yliopistossa ja silloin todella erilainen elämä kuitenkin. Muutettiin yhteen ja olin tottunut tekemään yksin asioita, enkä kiinnittänyt huomiota. Sitten vasta kun ostettiin kämppä ja mentiin töihin kokopäiväisesti, opiskelut ohi - huomasin ettei mies sovi tälläisen elämään yhtään. On hyvin huoleton, aloitekyvytön, ja laiska. Selitti aina kuinka haluaa rempata ja tehdä sitä sun tätä.. nyt kun on se mahdollisuus ei tapahdu mitään. On hyvin kunnianhimoton mikä yllätti täysin minut! Puhui niin paljon urastaan ja kaikesta, mutta huomaan ettei pysty / osaa / halua yletä edes töissä.
Ap
Aloitettiin seurustelu teini-iässä tai mä olin teini, mies on vanhempi. Silloin sitä ei ymmärtänyt, että millainen mies on, vaikka kaikki huonot merkit oli ilmassa. Tällä elämänkokemuksella olisin kiertänyt kaukaa. Mies on kuitenkin hyväluontoinen, kiltti ja tehnyt töitä kodin ulkopuolella ja rakastaa mua, joten siksi kai tätä on sietänyt. Ja jotenkin sitä on vain sulkenut silmänsä näiltä epäkohdilta, tietoisesti tai tietämättään.
Oikeastaan tilanne on vasta nyt valjennut mulle, että miten paljon tosiaan olen miestä perässä vetänyt, kun hän ei asu enää kotona. On ollut aikaa ajatella ja ihmettelen, miten loputtoman sokea (ja tyhmä) olen ollut...
Kerro sitten seuraavaksi miten sinä itse olet ottanut asiaksi näiden tehtävien suorittamisen?
Minulle ainakin jäi sellainen mielikuva, että sinä olet ihan yhtä aikaansaamaton kuin puolisosi. Miksi joku keittiöremontti yhteisessä kodissa olisi puhtaasti miehen vastuulla? Jos se jää tekemättä niin ihan yhdessä se on teillä silloin jäänyt tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sitten seuraavaksi miten sinä itse olet ottanut asiaksi näiden tehtävien suorittamisen?
Minulle ainakin jäi sellainen mielikuva, että sinä olet ihan yhtä aikaansaamaton kuin puolisosi. Miksi joku keittiöremontti yhteisessä kodissa olisi puhtaasti miehen vastuulla? Jos se jää tekemättä niin ihan yhdessä se on teillä silloin jäänyt tekemättä.
Aha. Mies halusi tehdä keittiön seinän ja annoin. Sanoo että tekee sen kesällä loppuun. En minä sellaista osaa tehdä, enkä halua. Olisin ottanut ammattimiehen, jos olisin saanut päättää.
Minä hoidin maalaamisen, tavaroiden hankinnan, tilaukset, rautakaupassa käynnit, vaatekaappien kasaukset, laattojen hankinnat. Otin selvää mitä tavaroita siihen laatoitukseen tarvitaan ja ostin miehelle välineet. Laatoitti minun YouTube löydön avulla 2kk 5m2 aluetta (oli niin rankkaa sekoittaa sitä kiinnitysainetta). Minä kasasin myös keittiön kaapit... ja hankin putkimiehen sekä sähkömiehen.
En ole laiska, olen ärsyyntynyt ja yritän odottaa josko se mies itse tajuaisi hoitaa asian kunnialla loppuun asti.
Ja ne miehen hyvät puolet olivat...?
Siis mitä... miten edes otit tuollaisen miehen ja teit vielä lapsia??? Milloin tämä suhde alkoi?