Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä koiran kiinni pidossa on niin vaikeeta?

Vierailija
26.05.2018 |

Pikkukoirien omistajat pahimpia. Tuli taas todistettua.

Itsellä oli koira kiinni, ja eikös joku rouva minikoiransa tullut paikalle ja koira vapaana. Ei totellut omistajaansa vähääkään, kun syöksyi koiraani kohti räksyttäen. Itsellä oli täysi työ pitää oma koirani aisoissa, jo pelkästään tassun heilautus olisi tappanut sen rääpäleen. No, rouva kantoi koiransa pois härkkimästä koiraani.

Hetken päästä minua ja koiraani osoiteltiin ja jotain supateltiinkin.

Pitäkää ne koirat kiinni. Johan sen laki ja järjestyssäännötkin vaativat.
Ei luulisi olevan vaikeaa kenellekään.

Väkisinkin tulee mieleen, että alkaa olla joku buumi pikkukoirien omistajilla, kun näkevät isoja koiria olevan paikalla, joten ei muuta, kun oma pikku karvakasa irti ja isompaa härkkimään, jotta päästään lehtiin itkemään isosta, pahasta "sudesta" joka pikkukoiran saattoi Manan maille.
Näin ei käynyt, koska pidin koirani kiinni ja olin koirien välissä estäen omaani innostumasta liikaa tilanteesta.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallispuistoissa näkee ihan liian usein koiria vapaana. Siellä koirien irti pitäminen on ehdottomasti kiellettyä, koska puiston vakiasukkaat eli linnut, piennisäkkäät ja muutkin voivat häiriintyä. Tästä kuitenkin usein viis veisataan. Pari vakioselitystä:

- Ei se meidän koira kuitenkaan mitään tee. (Ei teekään. Paitsi että tulee syömään meidän ruokiamme.)

- Me luultiin ettei täällä ole ketään muita. (Niin, sääntöjähän ei tarvitse noudattaa, jos kukaan ei ole katsomassa.)

Vierailija
2/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallinen retkeilijä kirjoitti:

Kansallispuistoissa näkee ihan liian usein koiria vapaana. Siellä koirien irti pitäminen on ehdottomasti kiellettyä, koska puiston vakiasukkaat eli linnut, piennisäkkäät ja muutkin voivat häiriintyä. Tästä kuitenkin usein viis veisataan. Pari vakioselitystä:

- Ei se meidän koira kuitenkaan mitään tee. (Ei teekään. Paitsi että tulee syömään meidän ruokiamme.)

- Me luultiin ettei täällä ole ketään muita. (Niin, sääntöjähän ei tarvitse noudattaa, jos kukaan ei ole katsomassa.)

Tuon viimeisen lauseen kuulin eilen, kun koiraansa tuli hakemaan koirani luota pois.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun jää haistelemaan ja minun pitäisi pysähtyä joka kerta. 

Kun on vapaana haistelee, mitä haistelee ja ottaa spurtin perääni. Minä voi tehdä oman juoksulenkin. 

Koira vetää myös paljon siksakkia eli liikuntaa koiralle tulee paljon enemmän kuin remmissä. Jostain luin, että keskimääräisesti nelinkertainen määrä kuin että roikotetaan hihnassa. 

Tämä on myös koiralle kasvatuksellinen kysymys. Onhan täysin väärinpäin, että omistaja pysähtyy, kun koira haluaa pysähtyä. Koiran tehtävä on seurata johtajaa, ei toisinpäin. 

Vierailija
4/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on vapaana haistelee, mitä haistelee ja ottaa spurtin perääni. Minä voi tehdä oman juoksulenkin. 

Koira vetää myös paljon siksakkia eli liikuntaa koiralle tulee paljon enemmän kuin remmissä. Jostain luin, että keskimääräisesti nelinkertainen määrä kuin että roikotetaan hihnassa. 

Tämä on myös koiralle kasvatuksellinen kysymys. Onhan täysin väärinpäin, että omistaja pysähtyy, kun koira haluaa pysähtyä. Koiran tehtävä on seurata johtajaa, ei toisinpäin. 

Sinulle olis parempi lemmikki vaikka ilmapallo.

Vierailija
5/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle olis parempi lemmikki vaikka ilmapallo.

No ei, 

Koira on elävä, hauska ja älykäs olio.

Elän tällä hetkellä yksin niin varsinkin hyvää seuraa. Lapset ovat jo pois kotoa. Silloinkin oli koira, mutta ei niin merkittävässä asemassa minulle kuin nyt. 

Tutustuu valtavasti ihmisiin ja pakottaa myös lenkille kolme kertaa päivässä. Ei niitä voi jättää väliin, ellei ole jokin eläinrääkkääjä. 

Vierailija
6/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista. Sinusta siis koirasi voi olla vapaana, koska saa siten enemmän liikuntaa? Ei mitään merkitystä, mitä ympärilläsi tapahtuu?

Vierailija
7/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista. Sinusta siis koirasi voi olla vapaana, koska saa siten enemmän liikuntaa? Ei mitään merkitystä, mitä ympärilläsi tapahtuu?

Liikunta oli vain yksi pointti, joskin melko suuri sellainen. 

Enemmän ajattelen tätä luottamussuhdetta. Johtaja, jota ihmisen aina pitäisi koiralle olla, määrää tahdin. 

Joskus se jää johonkin puskaan vähän kauemmaksi aikaa, mutta ryhtää aina perään. Ei välitä juuri muista koirista tai ihmisistä. 

Yksikään koiristani ei ole käyttäytnyt aggressiivisesti. Yhtä lailla ihmisistä voi ajatella, että tuolla ne vapaana liikkuvat valmiina puukottamaan jotakuta selkään. 

Ja onko jokin palstajuttu tämä, että ihmiset vihaavat vapaana olevia koiria? En minä saa kuin joko hymyjä tai neutraaleja ilmeitä. 

Yksi kylähullu kerran sai kohtauksen, mutta se on aika vähän suhteuteutettuna siihen, että lenkkeilen joka päivä kolme kertaa ja menossa kolmas vuosikymmen. 

Bordercollie kyseessä. 

Soitti muuten poliisille ja lupasin olla paikalla siihen asti kuin tulevat pillit soiden. Häkestä sanottiin, että eivät tod. vaivaudu paikalle, ellei koira ole vahingoittanut muita. 

Vierailija
8/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvätkö nämä vapaana olevista koirista kitisijät koskaan ulkomailla? 

Jo Saksassa käytännössä lähes kaikki koirat ovat vapaina. Tosin siellä on muita säännöksiä, esim. kuonokoppapakko joillekin roduille. 

Vierailija
9/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo Saksassa käytännössä lähes kaikki koirat ovat vapaina. Tosin siellä on muita säännöksiä, esim. kuonokoppapakko joillekin roduille. 

Suomessa on eri lait ja säädökset kun jossain Saksassa. Aina löytyy joku vetoaa "kun muuallakin pidetään koiria irti".

Ei Suomessa.

Älä sitten itke, kun koirallesi käy huonosti irti ollessaan, enkä tarkoita että aina on toinen koira asialla.

Vierailija
10/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan kiinnipitosääntöä kansallispuistoissa, mutta ihan tavallisessa taajamametsässä pidän koiraani kyllä vapaana. Saa enemmän liikuntaa ja pääsee paremmin toteuttamaan koiramaisia tarpeitaan näin. Joskus tulee ihmisiä vastaan koiran kanssa tai ilman ja koirani osaa näissä tilanteissa käyttäytyä hyvin. Tätä taajaman kiinnipitosääntöä en oikein ymmärrä muuta kuin ihan kävely/pyöräteillä, jossa se onkin ensisijaisesti turvallisuuskysymys myös koiran kannalta. Mutta esimerkiksi minun koirani on paimen, ei yhtään riistaviettinen ja pysyy lähes aina metsässäkin polulla - käytännössä sama asia olisi pitää sitä flexissä, ajatellen siis näitä mahdollisesti häiriintyviä metsäneläimiä, joka on kyllä perusteena hyvä ja ymmärrettävä - jos sattuu olemaan sellainen pupun perään säntäävä metsästyskoira vaikka.

Vierailija
11/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on eri lait ja säädökset kun jossain Saksassa. Aina löytyy joku vetoaa "kun muuallakin pidetään koiria irti".

Ei Suomessa.

Älä sitten itke, kun koirallesi käy huonosti irti ollessaan, enkä tarkoita että aina on toinen koira asialla.

Hah, uhkailet siis....

Onneksi sieltä suljetulta osastolta ei niin vain lähdetä. 

Kuten sanoin, en ole nähnyt kuin iloisia katseita tai vähintään neutraaleja tätä yhtä hullua lukuun ottamatta. 

Niin eri on oikea maailma. Ehkä pääset siihenkin vielä tutustumaan. 

Vierailija
12/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa.

Hah, uhkailet siis....

Kuten sanoin, en ole nähnyt kuin iloisia katseita tai vähintään neutraaleja tätä yhtä hullua lukuun ottamatta. 

Irti oleva koira voi jäädä auton alle, aiheuttaa vaaratilanteen mopoilijalle/ pyöräilijälle, toinen irti oleva koira voi käydä päälle, kaikki eivät pidä koirista, jotkut voivat pelätä irtokoiria ja koiria muutenkin.

Niin. Mitäpä muita huomioon ottamaan?

Vierailija
13/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten itsekkäitä jotkut ovat. Vähät muista, kun oma napa on tärkeämpi.

Vierailija
14/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään, ei vain huvita. 

Vierailija
15/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa.

Hah, uhkailet siis....

Irti oleva koira voi jäädä auton alle, aiheuttaa vaaratilanteen mopoilijalle/ pyöräilijälle, toinen irti oleva koira voi käydä päälle, kaikki eivät pidä koirista, jotkut voivat pelätä irtokoiria ja koiria muutenkin.

Niin. Mitäpä muita huomioon ottamaan?

Koira tunnistaa autotien eikä mene sinne. On myös kevyen liikenteen väylien ulkopuolella eli lenkkeilee "pusikoissa". On siis täysin koulutettu tähän. Tulee vain, kun kutsun. 

Jos toinen irti oleva koira tulee päälle (ei koskaan tällaista ole sattunut), niin paremmathan mahdollisuudet irti olevalla uhrilla on selviytyä kuin remmissä olevalla, joka ei pääse karkuun tai välttämättä tekemään tarvittavia vastahyökkäyksiä tai alistumiseleitä. 

Jos joku ei pidä koirista tai pelkää, niin se on sitten aivan hänen asiansa. 

Vierailija
16/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien omistajana häpeäkseni täytyy tunnustaa huomioni, monet koiranomistajat ovat todella omahyväisiä paskoja🙈

Koira saa juosta irti, kakkat saa jättää jalkakäytävälle keräämättä, mun koira saa tulla haistelemaan sun koiraa jos se haluaa jne...

surullista luettavaa noi lemmikkien kadonneet faceryhmät, tajuton määrä koiria ja kissoja etsii omistajiaan tai omistajat niitä, tuskin kaikki ihan vahingossa kyllä välinpitämättömyyttäkin on mukana.

Tässäkin ketjussa moni vapaana koiraansa ulkoiluttava sanonut sen vanhan tutun mantran ’ei se ole ikinä kenenkään kimppuun hyökännyt’. Toi sama mantrahan lausutaan ihan joka kerta kun se koira hyökkää kimppuun.

Vierailija
17/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkukoirien omistajat pahimpia. Tuli taas todistettua.

Itsellä oli koira kiinni, ja eikös joku rouva minikoiransa tullut paikalle ja koira vapaana. Ei totellut omistajaansa vähääkään, kun syöksyi koiraani kohti räksyttäen. Itsellä oli täysi työ pitää oma koirani aisoissa, jo pelkästään tassun heilautus olisi tappanut sen rääpäleen. No, rouva kantoi koiransa pois härkkimästä koiraani.

Hetken päästä minua ja koiraani osoiteltiin ja jotain supateltiinkin.

Pitäkää ne koirat kiinni. Johan sen laki ja järjestyssäännötkin vaativat.

Ei luulisi olevan vaikeaa kenellekään.

Väkisinkin tulee mieleen, että alkaa olla joku buumi pikkukoirien omistajilla, kun näkevät isoja koiria olevan paikalla, joten ei muuta, kun oma pikku karvakasa irti ja isompaa härkkimään, jotta päästään lehtiin itkemään isosta, pahasta "sudesta" joka pikkukoiran saattoi Manan maille.

Näin ei käynyt, koska pidin koirani kiinni ja olin koirien välissä estäen omaani innostumasta liikaa tilanteesta.

Hei vapaa maa ja ei voi haittaa..Koira tottelee kyllä, mutta jos olet itse uhkaava tai pelkäät, niin koira suuttuu....

Noin kuulin eilen itse. En ollut uhkaava vaan poljin pyörällä kohti kauppaa, kun rakas vaimoni soitti ja kysyi että mentäskö ottaa pari bissee terdelle kun keli suo tämän ja jos ostettais syntistä safkaa, kun lapset lähti pöndelle. Sanoin tälle koiraspedelle, että eipä kuule kiinnosta ruffes, joten jos et hinaa sitä vttuun mun jaloista, niin se saa adidasta päähän. Mua ei sun koirakoulu kiinnosta, joten menes kotiin netttiin ja googleta kuinka koiraa saa pitää vapaana yleisillä paikoilla.

Vierailija
18/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirien omistajana häpeäkseni täytyy tunnustaa huomioni, monet koiranomistajat ovat todella omahyväisiä paskoja🙈

Koira saa juosta irti, kakkat saa jättää jalkakäytävälle keräämättä, mun koira saa tulla haistelemaan sun koiraa jos se haluaa jne...

surullista luettavaa noi lemmikkien kadonneet faceryhmät, tajuton määrä koiria ja kissoja etsii omistajiaan tai omistajat niitä, tuskin kaikki ihan vahingossa kyllä välinpitämättömyyttäkin on mukana.

Tässäkin ketjussa moni vapaana koiraansa ulkoiluttava sanonut sen vanhan tutun mantran ’ei se ole ikinä kenenkään kimppuun hyökännyt’. Toi sama mantrahan lausutaan ihan joka kerta kun se koira hyökkää kimppuun.

Suomessa on n. 800 000 koiraa. On äärimäisen harvinaista, että koira käy ihmisen kimppuun tuosta vain. 

Eli monella kokeneella koiran omistajalla on hyvä syy olettaa koiransa olevan rauhallinen ja ystävällinen. 

Ovatko nämä pitbull-tapaukset sotkeneet ihmisten päät vai miksi tämä ketju tihkuu vihamielisyyttä koiria kohtaan? 

Se on totta, että koiria otetaan liikaa olosuhteiseisiin, joissa niistä ei huolehdita riittävästi tai ei ole alkeellistakaan käsitystä koiran kasvatuksesta. Juuri eilen näin ukkelin, joka ei päästänyt nelikuista pentua tutustumaan yhtään toisiin koiriin. Tätä ääneen vähän ihmettelin, niin oli vakaasti sitä mieltä, että siitä seuraa vain harmia. Ei koiran tarvitse tutustua kehenkään. Saa nähdä mitä koiraparasta tulee. 

Kultainen noutaja kyseessä. 

Vierailija
19/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n. 800 000 koiraa. On äärimäisen harvinaista, että koira käy ihmisen kimppuun tuosta vain. 

Eli monella kokeneella koiran omistajalla on hyvä syy olettaa koiransa olevan rauhallinen ja ystävällinen. 

Ovatko nämä pitbull-tapaukset sotkeneet ihmisten päät vai miksi tämä ketju tihkuu vihamielisyyttä koiria kohtaan? 

Se on totta, että koiria otetaan liikaa olosuhteiseisiin, joissa niistä ei huolehdita riittävästi tai ei ole alkeellistakaan käsitystä koiran kasvatuksesta. Juuri eilen näin ukkelin, joka ei päästänyt nelikuista pentua tutustumaan yhtään toisiin koiriin. Tätä ääneen vähän ihmettelin, niin oli vakaasti sitä mieltä, että siitä seuraa vain harmia. Ei koiran tarvitse tutustua kehenkään. Saa nähdä mitä koiraparasta tulee. 

Ei koiran tarvitse kimppuun käydä. Minulle on liikaa, että koira tulee alle 10 cm päähän tai lähelle näyttämään hampaita, murisemaan tai haukkumaan. En ole kiva näille koirille ja niiden omistajille. Kaikilla on oikeus liikkua ulkona rauhassa.

Vierailija
20/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla helle sekoittanut pään? Kun et muista, että se on laki joka määrää taajama-alueella koiran kiinnipidon. Ei siitä päästä yli eikä ympäri. Toisekseen aloituksessa ei ollut kysymys ihmisen kimppuun hyökkäämisestä vaan toisen koiran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan