Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä koiran kiinni pidossa on niin vaikeeta?

Vierailija
26.05.2018 |

Pikkukoirien omistajat pahimpia. Tuli taas todistettua.

Itsellä oli koira kiinni, ja eikös joku rouva minikoiransa tullut paikalle ja koira vapaana. Ei totellut omistajaansa vähääkään, kun syöksyi koiraani kohti räksyttäen. Itsellä oli täysi työ pitää oma koirani aisoissa, jo pelkästään tassun heilautus olisi tappanut sen rääpäleen. No, rouva kantoi koiransa pois härkkimästä koiraani.

Hetken päästä minua ja koiraani osoiteltiin ja jotain supateltiinkin.

Pitäkää ne koirat kiinni. Johan sen laki ja järjestyssäännötkin vaativat.
Ei luulisi olevan vaikeaa kenellekään.

Väkisinkin tulee mieleen, että alkaa olla joku buumi pikkukoirien omistajilla, kun näkevät isoja koiria olevan paikalla, joten ei muuta, kun oma pikku karvakasa irti ja isompaa härkkimään, jotta päästään lehtiin itkemään isosta, pahasta "sudesta" joka pikkukoiran saattoi Manan maille.
Näin ei käynyt, koska pidin koirani kiinni ja olin koirien välissä estäen omaani innostumasta liikaa tilanteesta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirien omistajana häpeäkseni täytyy tunnustaa huomioni, monet koiranomistajat ovat todella omahyväisiä paskoja🙈

Koira saa juosta irti, kakkat saa jättää jalkakäytävälle keräämättä, mun koira saa tulla haistelemaan sun koiraa jos se haluaa jne...

surullista luettavaa noi lemmikkien kadonneet faceryhmät, tajuton määrä koiria ja kissoja etsii omistajiaan tai omistajat niitä, tuskin kaikki ihan vahingossa kyllä välinpitämättömyyttäkin on mukana.

Tässäkin ketjussa moni vapaana koiraansa ulkoiluttava sanonut sen vanhan tutun mantran ’ei se ole ikinä kenenkään kimppuun hyökännyt’. Toi sama mantrahan lausutaan ihan joka kerta kun se koira hyökkää kimppuun.

Suomessa on n. 800 000 koiraa. On äärimäisen harvinaista, että koira käy ihmisen kimppuun tuosta vain. 

Eli monella kokeneella koiran omistajalla on hyvä syy olettaa koiransa olevan rauhallinen ja ystävällinen. 

Ovatko nämä pitbull-tapaukset sotkeneet ihmisten päät vai miksi tämä ketju tihkuu vihamielisyyttä koiria kohtaan? 

Se on totta, että koiria otetaan liikaa olosuhteiseisiin, joissa niistä ei huolehdita riittävästi tai ei ole alkeellistakaan käsitystä koiran kasvatuksesta. Juuri eilen näin ukkelin, joka ei päästänyt nelikuista pentua tutustumaan yhtään toisiin koiriin. Tätä ääneen vähän ihmettelin, niin oli vakaasti sitä mieltä, että siitä seuraa vain harmia. Ei koiran tarvitse tutustua kehenkään. Saa nähdä mitä koiraparasta tulee. 

Kultainen noutaja kyseessä. 

Ei koiran tarvitse kimppuun käydä. Minulle on liikaa, että koira tulee alle 10 cm päähän tai lähelle näyttämään hampaita, murisemaan tai haukkumaan. En ole kiva näille koirille ja niiden omistajille. Kaikilla on oikeus liikkua ulkona rauhassa.

Ihmetyttää?

Käyn lenkillä lähes joka päivä täällä Munkin seudulla tunnin verran. Vähän kellonajasta riippuen tulee koiranulkoiluttajia vastaan muutamasta kymmeniin. 

Yksikään koira ei koskaan ole minulle näyttänyt hampaitaan tai muutenkaan käyttäytynyt uhkaavasti. Jokunen pyrkii tervehtimään ja se on mulle aivan ok. Eli ojennan vähän kättä koiran kuonon alle. 

Onko alueellisia eroja tässä? Ja jos on, niin miksi? Vai ovatko jotkut ihmiset niin epäilyttävän näköisiä koiran silmissä, että ovat hyökkäysasemissa ihan lähtökohtaisesti. 

Vapaana olevat koirat eivät edes lähesty. Jos omistajalla on pokkaa pitää koiraa vapaana taajamassa, niin se on koulutettu pysymään poissa vastaantulijoista. 

Tai näin ainakin päättelen, koska ohittavat ihan omissa oloissaan minut ja nähdäkseni muutkin ihmiset ja koirat. 

Vierailija
22/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyvätkö nämä vapaana olevista koirista kitisijät koskaan ulkomailla? 

Jo Saksassa käytännössä lähes kaikki koirat ovat vapaina. Tosin siellä on muita säännöksiä, esim. kuonokoppapakko joillekin roduille. 

Jos saksalaiset hyppää kaivoon hyppäätkö sinä perässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria ei saa edes lain mukaan pitää tällä hetkellä auki, pesimärauha on turvattava. Oma koirani on aina visusti kiinni, vaikka tottelevainen onkin.

Koira on eläin, eläimen vaistoin, eli siihen ei voi koskaan sata prosenttisesti luottaa. Ei, vaikka kuinka olisi superkoulutettu, riistavapaa, tottelevainen paimenkoira. Juuri viime viikolla tällainen collie juoksi pihasta pupun perään ja kuoli auton alle perheen lasten silmien edessä. Naapurini koira kyseessä.

Vierailija
24/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirien omistajana häpeäkseni täytyy tunnustaa huomioni, monet koiranomistajat ovat todella omahyväisiä paskoja🙈

Koira saa juosta irti, kakkat saa jättää jalkakäytävälle keräämättä, mun koira saa tulla haistelemaan sun koiraa jos se haluaa jne...

surullista luettavaa noi lemmikkien kadonneet faceryhmät, tajuton määrä koiria ja kissoja etsii omistajiaan tai omistajat niitä, tuskin kaikki ihan vahingossa kyllä välinpitämättömyyttäkin on mukana.

Tässäkin ketjussa moni vapaana koiraansa ulkoiluttava sanonut sen vanhan tutun mantran ’ei se ole ikinä kenenkään kimppuun hyökännyt’. Toi sama mantrahan lausutaan ihan joka kerta kun se koira hyökkää kimppuun.

Suomessa on n. 800 000 koiraa. On äärimäisen harvinaista, että koira käy ihmisen kimppuun tuosta vain. 

Eli monella kokeneella koiran omistajalla on hyvä syy olettaa koiransa olevan rauhallinen ja ystävällinen. 

Ovatko nämä pitbull-tapaukset sotkeneet ihmisten päät vai miksi tämä ketju tihkuu vihamielisyyttä koiria kohtaan? 

Se on totta, että koiria otetaan liikaa olosuhteiseisiin, joissa niistä ei huolehdita riittävästi tai ei ole alkeellistakaan käsitystä koiran kasvatuksesta. Juuri eilen näin ukkelin, joka ei päästänyt nelikuista pentua tutustumaan yhtään toisiin koiriin. Tätä ääneen vähän ihmettelin, niin oli vakaasti sitä mieltä, että siitä seuraa vain harmia. Ei koiran tarvitse tutustua kehenkään. Saa nähdä mitä koiraparasta tulee. 

Ei koiran tarvitse kimppuun käydä. Minulle on liikaa, että koira tulee alle 10 cm päähän tai lähelle näyttämään hampaita, murisemaan tai haukkumaan. En ole kiva näille koirille ja niiden omistajille. Kaikilla on oikeus liikkua ulkona rauhassa.

Ihmetyttää?

Käyn lenkillä lähes joka päivä täällä Munkin seudulla tunnin verran. Vähän kellonajasta riippuen tulee koiranulkoiluttajia vastaan muutamasta kymmeniin. 

Yksikään koira ei koskaan ole minulle näyttänyt hampaitaan tai muutenkaan käyttäytynyt uhkaavasti. Jokunen pyrkii tervehtimään ja se on mulle aivan ok. Eli ojennan vähän kättä koiran kuonon alle. 

Onko alueellisia eroja tässä? Ja jos on, niin miksi? Vai ovatko jotkut ihmiset niin epäilyttävän näköisiä koiran silmissä, että ovat hyökkäysasemissa ihan lähtökohtaisesti. 

Vapaana olevat koirat eivät edes lähesty. Jos omistajalla on pokkaa pitää koiraa vapaana taajamassa, niin se on koulutettu pysymään poissa vastaantulijoista. 

Tai näin ainakin päättelen, koska ohittavat ihan omissa oloissaan minut ja nähdäkseni muutkin ihmiset ja koirat. 

Onko vaikea ymmärtää, että tämä ei ole kaikille ok? Omistan itse kaksi koiraa, mutta en tykkää yhtään siitä kun vieras koira lähestyy minua ilman lupaani, oli kuinka kiltti tahansa. Juoksulenkillä ollessani potkaisen surutta jalkoihin pyörimään ryntäävää sesseä. En ikinään käyttäytyisi omien koirieni kanssa näin välinpitämättömästi kuin monet omistajat.

Koiraviha kasaa juuri tuollaisten ihmisten kanssa ja siitä kärsivät myös ne, jotka pitävät koiransa yhteiskuntakelpoisesti.

Vierailija
25/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään varsinaisesti vaikeaa ole. 

Mutta kyllähän jokainen kävelee/juoksee mieluummin kädet vapaina. Jos on tottelevainen kiva koira, niin tulee omillaan perässä. 

Vierailija
26/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää?

Onko vaikea ymmärtää, että tämä ei ole kaikille ok? Omistan itse kaksi koiraa, mutta en tykkää yhtään siitä kun vieras koira lähestyy minua ilman lupaani, oli kuinka kiltti tahansa. Juoksulenkillä ollessani potkaisen surutta jalkoihin pyörimään ryntäävää sesseä. En ikinään käyttäytyisi omien koirieni kanssa näin välinpitämättömästi kuin monet omistajat.

Koiraviha kasaa juuri tuollaisten ihmisten kanssa ja siitä kärsivät myös ne, jotka pitävät koiransa yhteiskuntakelpoisesti.

Siis ne vapaana olevat eivät pyri kontaktiin. Siitähän tässä oli kyse. 

Jokunen remmissä oleva voi vähän riuhtoa puoleeni ja se on minulle aivan ok. 

Jos ei olisi, niin kyllähän voin tehdä eleen, ettei se ole toivottavaa. Sitä en tiedä, miten homma siitä etenee, kun minulla ei ole kokemusta. Tervehdin aivan mielelläni koiria. 

Vierailija
27/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi paskotti ja riehutti sontasäkkejään irrallaan uimarannalla. "Eihän täällä nyt ole ketään uimassa"

Vierailija
28/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei pidä koirista tai pelkää, niin se on sitten aivan hänen asiansa. 

Minä en jotenkin ihmettele yhtään, että koiranomistajista ei hirveästi aina pidetä muiden ihmisten keskuudessa. Valitettavasti ne fiksut ja ympäristönsä huomioivatkin koiraihmiset joutuvat näiden urpojen takia tulilinjalle.

t. koirien ystävä

Vierailija
29/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kiltti ja kiltin näköinen keskikokoinen koira. Me huolehdimme koirasta, ja se on kytkettynä silloin kuin pitääkin. Vaikka koira on tottelevainen ja kiltti, se on kuitenkin eläin, ja leikkaamattomana uroskoirana sillä on joskus ollut aggressiivisuutta isoja leikkaamattomia uroskoiria kohtaan.

Siksi inhoan näitä ihmisiä, jotka päästävät ’kiltit’ irtonaiset koiransa juoksemaan ja haistelemaan, koska minun koirani ei näytä pelottavalta. No ei se ketään tappàisi, mutta kun se sitten aloittaisi irtonaisen bordercollien kanssa rähinän, sille voisi itselleen käydä myös huonosti, ja en minä sitäkään halua. Joten aina pitää noille idiooteille huudella, että älä päästä lähelle, tämä voi olla vihainen.

Ajatelkaa oikeasti joskus jotakin muutakin kuin itseännekin.

Joku koiraton muuten saattaa pelätä ihan muuten vaan irtokoiria. Ei sellaisen ohi kaikki tykkää juosta/pyöräillä.

Vierailija
30/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun jää haistelemaan ja minun pitäisi pysähtyä joka kerta. 

Kun on vapaana haistelee, mitä haistelee ja ottaa spurtin perääni. Minä voi tehdä oman juoksulenkin. 

Koira vetää myös paljon siksakkia eli liikuntaa koiralle tulee paljon enemmän kuin remmissä. Jostain luin, että keskimääräisesti nelinkertainen määrä kuin että roikotetaan hihnassa. 

Tämä on myös koiralle kasvatuksellinen kysymys. Onhan täysin väärinpäin, että omistaja pysähtyy, kun koira haluaa pysähtyä. Koiran tehtävä on seurata johtajaa, ei toisinpäin. 

Sinulle olis parempi lemmikki vaikka ilmapallo.

Tai auto, se pysähtyy silloin kun omistaja haluaa, eikä haistele mitään itsekseenkään ollessaan.

Vierailija
31/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun jää haistelemaan ja minun pitäisi pysähtyä joka kerta. 

Kun on vapaana haistelee, mitä haistelee ja ottaa spurtin perääni. Minä voi tehdä oman juoksulenkin. 

Koira vetää myös paljon siksakkia eli liikuntaa koiralle tulee paljon enemmän kuin remmissä. Jostain luin, että keskimääräisesti nelinkertainen määrä kuin että roikotetaan hihnassa. 

Tämä on myös koiralle kasvatuksellinen kysymys. Onhan täysin väärinpäin, että omistaja pysähtyy, kun koira haluaa pysähtyä. Koiran tehtävä on seurata johtajaa, ei toisinpäin. 

Mä harrastan koiran kanssa canicrossia eikä ole mitään vaikeuksia pitää koiraa hihnassa juostessa. Sille koiralle kun voi opettaa, että nyt tehdään näin eikä niin kuin koira haluaa. Tapasi pitää koiraa tuolla tavalla irti on vain suurta idiotismia ja väärin muita tienkäyttäjiä kohtaan.

Vierailija
32/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen Nixu-koirakin on nyt menettänyt henkensä. Ja vain sen takia, että omistaja ei ole laittanut koiraa hihnaan.

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/iso-terrieri-raateli-teijan-n…-”poliisi-sanoi-että-he-eivät-voi-tehdä-mitään-–-terrieri-saa-yhä-liikkua-ulkona-entiseen-tapaan”/ar-AAxPh6w?li=AAaDcIL&MSCC=1527351874&ocid=spartandhp

Yrittäkää nyt ymmärtää, että kyse ei ole mistään koiravihasta. Minulle koira on ehdottomasti lempieläin, mutta se tarvitsee selvät rajat.

Vierailija
33/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koirani (10 v mopsivanhus joka ei tekisi pahaa kärpäsellekkään) hyökkäsi alkuviikosta vapaana ollut staffi. Nyt on puremajäljet päässä ja kaulassa, kaulan haava tulehtunut ja törkeän iso patti muodostunut. Ihan kamala olo, rakas koirani on viimeinen olento tässä maailmassa joka olisi ansainnut kokea tämän. Sydän särkyy kun tuota rakasta ruttua katselee.

Vierailija
34/35 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että se on turhaa ja opettaa helpommin koiralle vääriä signaaleja. Suomessa on järkyttävä määrä räjääjiä remmissä kulkevissa koirissa verrattuna niihin muualla vapaana kulkeviin koiriin.

Tässä tosin omistajan pitää tuntea koiransa ja olla vastuussa sen käytöksestä. Koiran pitää ollamyös tervepäinen ja hallita koirien ’kieli’ (jota se remmi tosin usein vääristää, jos koira kiskoo siinä).

Itselläni on kaksi koiraa. Toinen pysyy remmissä ja pääsee juoksemaan ajoittain ainoastaan isolla aukealla missä näen itse tarpeeksi pitkälle, ettei ketään tule. Tämä siksi että en voi luottaa koiraan toisten urosten kanssa.

Toinen juurikin pikkukoira voi olla vapaana ja otan hihnaan sitten jos vastaan tulee koiria tai lapsia. Autoteiden ja pihojen läheisyydessä ei ole vapaana. Kyseinen koira ei ole kiinnostunut ihmisistä ja joitakin luokse kutsuvia saattaa pikemminkin karttaa. Lisäksi ei hauku (yksi oleellinen ominaisuus koiravalinnassamme). Ja toisten koirien kanssa tulee hyvin toimeen, on reipas mutta myös varovainen, sekä omaa nopeat refleksit. Eli ei käy myöskään syöttämässä itseään niille toisille koirille. Aika surutta on mennyt tämä 7v, ainoa joka on säikähtänyt oli parin mäyräkoiran ulkoiluttaja kun yllättäen tulivat kulman takaa ja koiransa kuulemma purevat, no eivät purreet tai edes ärisseet tällä kertaa ja koiramme tuli kyllä sitten luokseni kytkettäväksi.

Itselleni ei tuon isomman kiinni olevan koiran kanssa lenkeillä tämän 10v aikana ole koskaan sattunut mitään vaaratilannetta toisesta vapaasta olevasta koirasta. Joskus olen säikähtänyt kun joku innokas on syöksähtänyt luokse, mutta poikkeuksetta ne vapaana olleet on hyväksynyt. Enemmän pelottavia tilanteita on tullut vastaantulevista hihnassa olleista aggressiivisista koirista. On ollut jopa niitä että omistaja on kaatunut koiran vetovoimasta tai niitä joiden haukku ei ole varoitushaukkua, vaan ihan oikeasti koko niskavillasto pystyssä ollessa aggressiivista rähinää.

Mutta viime aikoihin viitaten en olekaan törmännyt vapaana oleviin taistelukoirarotuihin. Ne vapaana olleet ovat olleet yleensä hitusen eri tarkoitukseen jalostettuja koiria (joku terrierimix, Italian vinttikoira, noutajia jne). Ja pahimmat näkemäni remmirähjät ja pelottavat enemmän palvelus/alkukantaisia koiria (sakemanni, husky ja pystykorvamix). Ja vaikka yksilöissä on rodun sisälläkin eroja, niin kyllä usein miten niistä löytyy rotunsa piirteitä ja sisään kirjattuja toimintamalleja.

Vierailija
35/35 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä touhua.

Jos irti oleva koira päättää tulla koirani luo, joka ei halua olla kenenkään kaveri, minä en maksa senttiäkään sille mäntille, jolle kiinnipito on täysin vieras käsite, jos jotain sattuu.

Kukin on ihan itse vastuussa lemmikistään.

Itsellä on aina koira kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän