Onko epäkohteliasta mennä ystävän häihin ilman meikkiä?
En siis meikkaa ollenkaan, en arkena enkä juhliin, joskus teini-iässä käytin vielä kevyttä meikkiä mutta parikymppisenä lopetin. En koe että tarvitsisin meikkiä, enkä ole kiinnostunut meikkaamisesta lainkaan.
Nyt tuli äitini kanssa puheeksi että olen parin viikon kuluttua menossa hyvän ystäväni häihin ja äitini kysyi että kai sinne sentään meikkaan. Hänen mielestään olisi epäkohteliasta ja epäkunnioittavaa mennä ystävän häihin ilman meikkiä.
Olin aika hämmentynyt äitini ajatuksesta, en koskaan ole ajatellut että meikkaamattomuus juhlissa yhdistettäisiin epäkunnioittavaan käytökseen. Toki tiedostan että nyky-yhteiskunnassamme meikki on naisella normi ja meikkaamattomuus normista poikkeamista (mistä voi olla montaa mieltä), mutta en kyllä ajattele että meikki juhlissa olisi rinnastettavissa vaikka juhlavaan pukeutumiseen. Ja jos on, miksi tässäkin vaadittaisiin naiselta jotain mitä mieheltä ei? Olen aina mennyt juhliin puhtaana, siistinä ja juhlavissa vaatteissa, ja kokenut että se osoittaa tarpeeksi kunnioitusta juhlittavaa kohtaan.
No, lopputulemana en todennäköisesti tule häihin meikkaamaan (en edes omista meikkejä) enkä usko hetkeäkään että ystäväni ja hänen sulhasensa välittävät siitä tippaakaan. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla mielipiteitä asiasta - ajatteletko että naisella kuuluu juhlissa olla meikkiä ja miksi? Miksi olisi epäkohteliasta olla ilman?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse meikata! Itsekin taistelen tässä ympäristön paineita vastaan: uskaltaisinko olla meikkaamatta omiin yo-juhliini?
Miksi ihmeessä ei voi laittaa meikkiä ja olla vaan nätti? Mulla oli yo-päivänä paha kosketusihottuman meikin alla, ja muistan miten se pilasi oman päiväni. :(
Meikkaaminen ja nättinä oleminen ei todellakaan ole synonyymeja. Liian usein juhlissa näkee niitä sotamaalauksia (paksut keinoräpsyttimet silmissä, pikimustat "instakulmat", räikeä huulipuna vielä räikeämmällä rajauksella, paakkuuntuva pohjustus meikissä jne. Valitettavasti siitä on siisteys ja nätteys kaukana.
Ok. En tiedä, kun en ite käytä keinoripsiä, rajausta, kulmat on omat ja luonnolliset mut vissiin menee instakulmat - kategoriaan, ja pohjustus on joskus paakkuuntuva, kun ihon kunto siellä alla on mitä on.. Sille en mitään voi.
Ei tarvi meikata. Kunhan naama ja hiukset ovat puhtaat, niin se riittää juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi meikata. Kunhan naama ja hiukset ovat puhtaat, niin se riittää juhlaan.
Tottakai kuuluu meikata.
Ei tarvitse meikata mutta kaunistautua on syytä. Jos normaalisti kuljet verkkareissa, ei juhliin voi mennä verkkareissa.
Ei tarvi meikata. Hyvältä näytät varmasti ilmankin. Ei miehetkään meikkaa, miksi sinun meikkaamattomuutesi sitten olisi loukkaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse meikata mutta kaunistautua on syytä. Jos normaalisti kuljet verkkareissa, ei juhliin voi mennä verkkareissa.
Kukahan tätä ei tajua? Joo, juhliin verkkareissa.
Tottakai uskallat.
Onnea ylioppilaalle!