Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko epäkohteliasta mennä ystävän häihin ilman meikkiä?

Vierailija
25.05.2018 |

En siis meikkaa ollenkaan, en arkena enkä juhliin, joskus teini-iässä käytin vielä kevyttä meikkiä mutta parikymppisenä lopetin. En koe että tarvitsisin meikkiä, enkä ole kiinnostunut meikkaamisesta lainkaan.

Nyt tuli äitini kanssa puheeksi että olen parin viikon kuluttua menossa hyvän ystäväni häihin ja äitini kysyi että kai sinne sentään meikkaan. Hänen mielestään olisi epäkohteliasta ja epäkunnioittavaa mennä ystävän häihin ilman meikkiä.

Olin aika hämmentynyt äitini ajatuksesta, en koskaan ole ajatellut että meikkaamattomuus juhlissa yhdistettäisiin epäkunnioittavaan käytökseen. Toki tiedostan että nyky-yhteiskunnassamme meikki on naisella normi ja meikkaamattomuus normista poikkeamista (mistä voi olla montaa mieltä), mutta en kyllä ajattele että meikki juhlissa olisi rinnastettavissa vaikka juhlavaan pukeutumiseen. Ja jos on, miksi tässäkin vaadittaisiin naiselta jotain mitä mieheltä ei? Olen aina mennyt juhliin puhtaana, siistinä ja juhlavissa vaatteissa, ja kokenut että se osoittaa tarpeeksi kunnioitusta juhlittavaa kohtaan.

No, lopputulemana en todennäköisesti tule häihin meikkaamaan (en edes omista meikkejä) enkä usko hetkeäkään että ystäväni ja hänen sulhasensa välittävät siitä tippaakaan. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla mielipiteitä asiasta - ajatteletko että naisella kuuluu juhlissa olla meikkiä ja miksi? Miksi olisi epäkohteliasta olla ilman?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi meikata. Varsinkaan, jos ei halua. Ole oma itsesi!

Vierailija
2/27 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet fiksu, ap! Ei mitään järkeä ruveta meikkaamaan vain ympäristön painostuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole epäkohteliasta missään nimessä. Tärkeintä juhlissa ulkonäön kannalta on se, että pukukoodi on oikein, meikittömyydellä ei ole väliä.

Vierailija
4/27 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun meikkaamattomiin, mutta jostain syystä juhliin on pakko laittaa kevyt ehostus. Se on vaan niin syvälle iskostettu, että se muka jotenkin kuuluisi asiaan. En ole kyllä sen suuremmin seurannut onko muillakin siellä pakkelit naamassa, etten osaa sanoa olisinko kovinkin outo jos jättäisin meikkipurnukat avaamatta ja koristautuisin vain tilaisuuteen sopivalla asukokonaisuudella ja pelkistetyillä koruilla.

En kyllä pitäisi sitä mitenkään pahana jos juhlavieras ei meikkaa.

Vierailija
5/27 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
6/27 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikata ei tarvi, mutta laittamattomat hiukset on yleensä kamalat.

Vierailija
7/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tynnyrissä sinä ja äitisi olette olleet, jos ette ole koskaan tavanneet meikkaamattomia ihmisiä juhlissa? Äitisi on vähän outo, jos meikkaaminen on hänen mielestään kohteliasta.

Katsopa miehiä, montako 'epäkohteliasta' näet?

Vierailija
8/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on täydellinen iho ja kaarevat pitkät ripset ja on luonnonkaunis, meikkiä ei tarvitse paljon esim. arkena. Mutta, kyllä juhliin kuuluu meikata.

Vierailija
9/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, kun itse rakastan meikkaamista. Tottakai kuuluu meikata.

Vierailija
10/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse pakkelia, laitathan kuitenkin hiukset nätisti, eikö?

Vierailija
11/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse meikata! Itsekin taistelen tässä ympäristön paineita vastaan: uskaltaisinko olla meikkaamatta omiin yo-juhliini?

Vierailija
12/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse meikata mutta siisti ulkoasu täytyy olla. Eli puhtaat hiukset jotka on kivasti laitettu ja muutenkin huolehdittu hygieniasta ja pukukoodista.

Itse kärsin puniasesta naamasta ja mustista silmänalusista enkä voisi mennä edes töihin meikittä.

Vierailija
13/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on täydellinen iho ja kaarevat pitkät ripset ja on luonnonkaunis, meikkiä ei tarvitse paljon esim. arkena. Mutta, kyllä juhliin kuuluu meikata.

Eli sä odotat, että vaikkapa 85 -vuotias isoäiti meikkaa juhliin, vaikka ei olisi koskaan meikannut? Mites puolisosi, meikkaako hän (oletan että olet nainen heterosuhteessa)?

Vierailija
14/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tarvitse meikata! Itsekin taistelen tässä ympäristön paineita vastaan: uskaltaisinko olla meikkaamatta omiin yo-juhliini?

Miksi ihmeessä ei voi laittaa meikkiä ja olla vaan nätti? Mulla oli yo-päivänä paha kosketusihottuman meikin alla, ja muistan miten se pilasi oman päiväni. :(

Vierailija
15/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tynnyrissä sinä ja äitisi olette olleet, jos ette ole koskaan tavanneet meikkaamattomia ihmisiä juhlissa? Äitisi on vähän outo, jos meikkaaminen on hänen mielestään kohteliasta.

Katsopa miehiä, montako 'epäkohteliasta' näet?

Hehän eivät puhuneet siitä, millaisia ihmisiä ovat tavanneet juhlissa, vaan siitä, mikä on kohteliasta juhlissa. Kuinka tynnyrissä kasvanut itse olet, jos et tajua eroa?

Tapasin itse vähän aikaa sitten häissä tulipunaiseen mekkoon pukeutuneen juhlavieraan. Kaunis nuori nainen ja kaunis mekko, mutta yleensä tämä koetaan etikettivirheeksi, sillä hyvin räikeät värit kilpailevat morsiammen huomiosta. Se, että tapaan juhlavieraan, joka pukeutuu tai käyttäytyy tietyllä tavalla, ei tee siitä tavasta vielä kohteliasta. 

Mitä tulee itse kysymykseen, niin meikki on lähinnä epäkohtelias/epäsopiva, jos se on kovin räväkkä iltameikki keskellä päivää (tietysti juhlista riippuen, koska tottakai on erilaisia ihmisiä ja ystäväpiirejä). Meikkaamattomuus on täysin ok.

Vierailija
16/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut mieleenkään, että meikkaaminen olisi pakollista, saatika että joku siitä loukkaantuisi. Tilanteeseen sopivaa pukeutumista ja yleisesti siistiä olemusta odotan kyllä kaikilta - ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
17/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse.Itse en meikkaa ollenkaan joten en myöskään juhliin enkä mihinkään.Mulla olisi tosi epämukava oli jos naamassa olisi jotain "ylimääräistä".

Vierailija
18/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meikkaa kerran 10 vuoteen, tuskin on siinä kovin hyvä. Parempi ilman meikkiä kuin suttuinen meikki.

Vierailija
19/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meikkaa kerran 10 vuoteen, tuskin on siinä kovin hyvä. Parempi ilman meikkiä kuin suttuinen meikki.

Riippuu aika paljon tuotteista ja ihon kunnosta siellä alla. Kyllä päivästä riippuen, vaikka käyttää samoja tuotteita ja tekee meikin samalla tavalla, niin välillä se vaan onnistuu paremmin. :)

Vierailija
20/27 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei voi laittaa meikkiä ja olla vaan nätti? Mulla oli yo-päivänä paha kosketusihottuman meikin alla, ja muistan miten se pilasi oman päiväni. :(

Meikkaaminen ja nättinä oleminen ei todellakaan ole synonyymeja. Liian usein juhlissa näkee niitä sotamaalauksia (paksut keinoräpsyttimet silmissä, pikimustat "instakulmat", räikeä huulipuna vielä räikeämmällä rajauksella, paakkuuntuva pohjustus meikissä jne. Valitettavasti siitä on siisteys ja nätteys kaukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi