Miksi mielenterveysongelmaisia painostetaan kamalasti ottamaan apua vastaan vaikkei apua haluaisi?
Miksei ole oikeutta valita sitä vaihtoehtoa ettei ota mitään "apua" vastaan? Miksei kunnioiteta toisen valintaa vaan aletaan kamalasti vänkäämään ja aiheutetaan siten vaan lisää kärsimystä?
Kommentit (84)
Kaksi syytä
- läheiset ovat huolissaan siitä, kuoleeko kahjoksi tullut ja miten sillä riittää leipää pöytään ja muut tarpeet
- siksi, että mt-ongelmaisena on riesaa. Pyytää kaikenlaisia tehtäviä hoitamaan javalittaa sekopäissään.
Esimerkiksi skitsofreenikkotuttuni. Soittelee milloin sattuu ja haukkuu usein mua kamalasti. Oon muka varastanut tililtänsä rahaa tai kuulin Italian mafiaan tai salakuuntelu hänen puheluita . Ja sitten alkaa uhkailla.
Toisinaan pyytää tuomaan ruokakasseja (kun ei itse uskalla, kun naapurit on kuulemma vaarallisia), muttei häneltä saa niistä sitten rahoja. En todellakaan enää vie sinne mitään.
https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-678-4.pdf
Myös työttömyys itsessään aiheuttaa psyykkistä kuormittuneisuutta ja vaikuttaa heikentävästi mielenterveyteen
(Murphy & Athanasou 1999, McKee-Ryan et al.
2005, Paul & Moser 2009).
"...niiden, jotka olivat joutuneet työttömäksi terveydentila oli heikompi kuin vakituisen työn omaavilla. Tämä tutkimus löysi
myös viitteitä työttömyyden negatiivisesta vaikutukses
ta terveyteen pitkäaikaistyöttömyyden vaikutusten analyysissä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terapia ei aina vaikuta, tarvitaan tehokaaampi toimia
Kuten?
tiedätkö mitä on sähköshokkihoito...?
voitaisiinko ahvenanmaasta tehdä erityisalue jossa hoidettaisiin mt-potilaita, ja myös vankilat olisivat sielä
rinteen hallitus panostaa sosiaaliseen kehittymiseen
Vierailija kirjoitti:
voitaisiinko ahvenanmaasta tehdä erityisalue jossa hoidettaisiin mt-potilaita, ja myös vankilat olisivat sielä
noin vältyttäisiin monelta rikokselta
työttömyyden perussyyhyn on puututtava ennenkuin työttömälle tarjotaan töitä
Mä olin valmis antamaan pahimpina hetkinä lähes mitä vaan, että saisin sen p*skan olon pois ja hyvää apua, mutta siitä joutui tappelemaan kauan ja juoksutettiin luukulta toiselle. Tosi uuvuttavaa. En oo tähän törmännyt, että apua liikaa tyrkytettäisiin, enemmänkin moni ei uskalla tai osaa hakea apua. Toki kai aikuisella ihmisellä on oikeus kieltäytyä hoidosta ja avusta ellei määrätä pakkohoitoon.
Mä oisin tarvinnut apua jo ala-asteella mutta hyvä että nelikymppisenä sitten itse tajusi vihdoin
Mielenkiintoista. Mielenterveysongelmainen läheiseni ei saa apua vaikka sitä on hakenut vuosikaudet. Eivät tahdo ottaa vastaan mielenterv.toimistolla edes silloin kun on tk-lääkäriltä lähete.
Apua tarjotaan kovasti silloin kun henkilö on itselleen tai muille vaaraksi
vihreät ovat ehdottaneet työttömien kuntouttamisen asettamista ensiarvoisen tärkeään asemaan
todellisuudessa voi mennä hyvinkin puoli vuotta että saa edes lähetteen MTT:hen , sitä ennen jonotusta ja hoitsun kans jutteluja.
Ja jos edes saa sitä lähetettä silloinkaan.
Ja MTT jonossa sitte toiset puoli vuotta että mitään alkaa tapahtuun.
Vierailija kirjoitti:
todellisuudessa voi mennä hyvinkin puoli vuotta että saa edes lähetteen MTT:hen , sitä ennen jonotusta ja hoitsun kans jutteluja.
Ja jos edes saa sitä lähetettä silloinkaan.
Ja MTT jonossa sitte toiset puoli vuotta että mitään alkaa tapahtuun.
Mtt:ssa on vain hoitajia ja psykiatri meillä. Eli hoitsu kans juttelen kerran kuussa. Psykiatrin näen pari kertaa vuodessa. Riittää oikein hyvin minulle.
Näitä hulluja on yritetty parantaa vuosisatoja. aina lopputulos on ollut: lässytämällä ei saavuteta mitään
Vierailija kirjoitti:
Apua tarjotaan kovasti silloin kun henkilö on itselleen tai muille vaaraksi
Työttömillä on kohonnut itsemurhariski
Voitaisiinko suoneen lyödä piikki jossa on ajaxia?
maija62 kirjoitti:
kuntoutumisen tulos jää usein vaillinaiseksi, eli vaikka työtön onkin elossa, hän ei silti kelpaa työelämään, sosiaalisesti jne
siksi on tarjottava tukipalveluja
Ei kuntoutuminen onnistu jos virheellisiä asenteita ei ensin korjata
Mielenterveyspotilaat halutaan luotteloida, jotta heille ei myönnetä vakuutusta ja jotta heidät voidaan kemiallisesti kastroida lääkkeillä. Siksi.