Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

GPDR:stä oikeasti tietäviä paikalla? Voinko vihdoinkin saada nettiin lataamani kuvan vuodelta 2011 pois?

Vierailija
25.05.2018 |

Osallistuin yhteen tapahtumaan vuonna 2011. Sillä tapahtumalla on nettisivut, joita kukaan ei ole päivittänyt vuoden 2012 jälkeen, mutta sivut on edelleen olemassa. Tuon tapahtuman jälkeen osallistujilta pyydettiin kuvia, jotka voitaisiin julkaista nettisivuilla. Tapahtuma oli tosi tosi pieni, eikä pieneen mieleeni mahtunut tuolloin 7 vuotta sitten, että kuvaa voisi myöhemmin nähdä kuka tahansa googlatessa nimeni.

No, kuvassa minä suutelen ex-miestäni. Erosimme vuonna 2014 ja olin kokonaan unohtanut tuon kuvan (jonka kuvatekstinä lukee ainoastaan minun ja ex-mieheni nimi, ei mitään muuta), kunnes kaksi vuotta sitten satuin googlaamaan oman nimeni. Tuo kuva tuli ENSIMMÄISENÄ hakutuloksena ja on pysynyt ensimmäisenä tähän päivään asti, vaikka miten olen yrittänyt klikkailla muita kuvia, joita Google ehdottaa nimihaullani.

Lähetin tuon tapahtuman tuottajalle jo tuolloin pari vuotta sitten pyynnön poistaa kuva. Hän sanoi, ettei pysty tätä tekemään, koska hän ei vastannut verkkosivujen päivittämisestä, mutta että laittaa siihen verkkosivuja päivittäneeseen yhtiöön viestiä. Mitään ei kuulunut ja uuden kyselyn jälkeen hän sanoi, ettei voi tehdä mitään - ei ole vastuussa, eikä kukaan muukaan ole vastuussa. Nettisivuja ei päivitä kukaan, eikä kukaan tapahtumaa järjestävistä tahoista voi tehdä asialle mitään, koska kenelläkään ei ole enää pääsyä noille sivuille (vaatii jonkun salasanan, jota kukaan ei enää muista).

Nyt kun tämä GPDR tuli tänään voimaan, voinko jostain vaatia kuvani pois ottamista? Jos voin, MISTÄ ja KENELTÄ?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlelta voi vaatia poistamaan sinua koskevat hakutulokset. 

Vierailija
2/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi koska olet kuvan luovuttanut eli käyttöoikeus on sivun ylläpitäjälle luovutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ehdottaisin minäkin. Ei GDPR ota kantaa asioihin, jotka ovat tapahtuneet ennen 25.5.2018. Ja jokatapauksessa olet aika heikoilla, koska olet ihan itse sen kuvan sinne lähettänyt ja luvan julkaisemiselle antanut.

Vierailija
4/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ehdottaisin minäkin. Ei GDPR ota kantaa asioihin, jotka ovat tapahtuneet ennen 25.5.2018. Ja jokatapauksessa olet aika heikoilla, koska olet ihan itse sen kuvan sinne lähettänyt ja luvan julkaisemiselle antanut.

No nyt tuli virheellistä infoa. GDPR todellakin ottaa kantaa myös ennen 25.5. tapahtuneisiin asioihin. Se ottaa kantaa kaikkeen henkilökohtaiseen dataan mitä yritykset ovat asiakkaistaan keränneet EU -alueella myös ennen tätä päivää. Itse kuvaa tuskin kuitenkaan saa sen puitteissa poistatettua. Sen sijaan nimen kuvasta voi hyvinkin vaatia poistettavaksi.

Vierailija
5/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet kyllä täysin hakoteillä. GPDR nimenomaan liittyy kaikkeen, mikä on tapahtunut ennen 25.5.2018. Jokaisen rekisterinpitäjän on tarvittaessa luovutettava yksityishenkilöiden KAIKKI kerätyt tiedot myös ennen 25.5.3018 ajalta. Eli käytännössä jos olet jonkun lelukaupan kanta-asiakas, lelukaupan rekisterinpitäjän on pystyttävä antamaan sinulle kaikki se tieto, jota sinusta on kerätty. Vaikka se tieto olisi vuodelta 2003, kun liityit johonkin kanta-asiakasohjelmaan ja ostit yhden leluauton. 

Tuosta ap:n kuvaongelmasta en osaa sanoa. Voi olla, ettei kuvaa saa mitenkään enää poistettua.

Vierailija
6/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut. Ei onnistu.

ap

Vierailija
7/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä asialla on sinun tapauksessasi? Siis suutelet ex-puolisoasi? Eikö kyseessä ole hyvin luonnollinen asia sinänsä?

Ainakaan kyse ei ole mistään negatiivisesta asiasta.

Kyllä Google poistaa hakutuloksen jos kyse on oikeasti vahingollisesta asiasta.

Vierailija
8/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asetus ei liity tietojen poistamiseen vaan siihen, että ap:lla on oikeus saada tietää, mitä kaikkea tietoa hänestä on rekistereihin kerätty. Toki on oikeus pyytää poistamaan tietoja rekistereistä, mutta jos on itse ladannut kuvan nettiin, niin kyse ei ole GPDR:n mukaisesta henkilörekisteristä, vaan ap:n ihan itse antamista tiedoista, joiden hän tiesi päätyvän nettiin. Oikea poistaja on google, joka poistaa hakutiedot.

Vierailija
9/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen hostaamalla palvelimella kuva sijaitsee? Ota yhteyttä tahoon joka hallinnoi kyseistä palvelinta. He pääsevät kyllä aina kiinni siihen kuvaan vaikka joku webbisivujen ylläpitäjä olisikin salasanan unohtanut. Tarvittaessa voivat toimittaa varmasti myöskin salasanan webbisivun omistajalle.

Vierailija
10/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut. Ei onnistu.

ap

No jopas on kumma. Minä poistatin muutamia kuvia ja hyvin lähtivät, tosin aikaa meni jonkun verran = useampi viikko.

Vierailija
11/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku maksaa siitä palvelintilasta. Kokeile whois-kyselyllä netissä selvittää kuka. Joka tapauksessa joku nettinikkari pääsee kuvaan ja tietoihin käsiksi jos hänelle annetaan palvelimelle pääsy vaikka ftp-tunnuksilla. Jos kukaan ei enää osaa päivittää sivua, tarjoudu kustantamaan heille tyyppi joka osaa tuon tehdä?

Vierailija
12/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet kyllä täysin hakoteillä. GPDR nimenomaan liittyy kaikkeen, mikä on tapahtunut ennen 25.5.2018. Jokaisen rekisterinpitäjän on tarvittaessa luovutettava yksityishenkilöiden KAIKKI kerätyt tiedot myös ennen 25.5.3018 ajalta. Eli käytännössä jos olet jonkun lelukaupan kanta-asiakas, lelukaupan rekisterinpitäjän on pystyttävä antamaan sinulle kaikki se tieto, jota sinusta on kerätty. Vaikka se tieto olisi vuodelta 2003, kun liityit johonkin kanta-asiakasohjelmaan ja ostit yhden leluauton. 

Tuosta ap:n kuvaongelmasta en osaa sanoa. Voi olla, ettei kuvaa saa mitenkään enää poistettua.

No ei nyt tässä ap:n tapauksessa mene noin, kun datan kerääjä on LOPETTANUT TOIMINTANSA ennen 25.5.2018. Kuten tuossa aloitusviestissä hyvin selviää. GDPR koskee rekisterinpitäjiä, joilla on toimintaa 25.5.2018 jälkeen, Sitä ennen tapahtuneita ei siis huomioida eikä sanktioida..

Vierailija
13/13 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt tässä ap:n tapauksessa mene noin, kun datan kerääjä on LOPETTANUT TOIMINTANSA ennen 25.5.2018. Kuten tuossa aloitusviestissä hyvin selviää. GDPR koskee rekisterinpitäjiä, joilla on toimintaa 25.5.2018 jälkeen, Sitä ennen tapahtuneita ei siis huomioida eikä sanktioida..

Eikös ne datat pitäisi tuhota jos lopettaa toimintansa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi