Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät help!

Vierailija
24.05.2018 |

Eli te jotka tästä kärsitte kyseisestä vaivasta, mistä perus ruokavalionne koostuu, mitkä aiheuttavat pahimmat oireet? Itsellä tämä juuri todettu, 23v nainen joka on aivan hukassa ja kärsii ikävistä vaivoista..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paha ärtyneensuolen oireyhtymä. Olen elänyt sen kans 6 vuotta ja olen 26-vuotias. Minulla on gluteeniton ruokavalio ja juon laktoositonta maitoa, kivut ovat kausiluonteisia ja kun stressaan ne ovat pahimillaan. Alavatsassa ku on kipua, vessa reissulla pietän lämmintä pyyhettä vatsan päällä ja otan 500mg panadolin yöksi, jotta suoli rauhoittuisi, en syö myöskään Paprikaa, sipulia, pähkinöitä ja niin ku vatsa on löysällä precosa ripuli lääke on taivaanlahja.

Vierailija
2/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäystä vielä gluteeniton ruokavalio on auttanut hirveän paljon ja mustikkasoppa aivan ihana, hellii vatsaa. Kun minulla alkoi oireyhtymä 20-vuotiaana, meinasin pyörtyä vähän väliä kipujen takia ja ramppasin lääkärissä. Otin surutta kipuihin panakodia ja vahvoja kipulääkkeita. Vuosien mittaan olen oppinut elämään vatsan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee vain rasvaisista herkuista, kuten sipseistä yms. Kätevää kai sinällään.

Vierailija
4/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän omenaa, banaania, vesimelonia, parsakaalia, maissia, herneitä, paprikaa, maitotuotteita, alkoholia, limsoja, suklaata, popcornia, pullaa, karjalanpiirakoita, puuroja, sokeripitoisia tuotteita, mausteisia tai rasvaisia ruokia.

Tossa nyt osa mitä tuli äkkiseltään mieleen, mitkä ei vain sovi vatsalleni. Ibs todettu.

Vierailija
5/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paha ärtyneensuolen oireyhtymä. Olen elänyt sen kans 6 vuotta ja olen 26-vuotias. Minulla on gluteeniton ruokavalio ja juon laktoositonta maitoa, kivut ovat kausiluonteisia ja kun stressaan ne ovat pahimillaan. Alavatsassa ku on kipua, vessa reissulla pietän lämmintä pyyhettä vatsan päällä ja otan 500mg panadolin yöksi, jotta suoli rauhoittuisi, en syö myöskään Paprikaa, sipulia, pähkinöitä ja niin ku vatsa on löysällä precosa ripuli lääke on taivaanlahja.

Pystytkö käyttämään kauraa?

Yleensä viljojen karsiminen johtaa kuidunsaantiongelmiin, ainakin jos ei perehdy aiheeseen tarpeeksi. Myös vähäinen kuidunsaanti pahentaa tilannetta.

Minä kärsin pitkään oireista jotka viittasivat ärtyneen suolen oireyhtymään ja omapäisesti lopetin sitten (tyhmyyksissäni) kaikki viljatuotteet. Jossain vaiheessa kuitenkin sitten älysin ongelmani ja aloin syömään aamuisin kaurapuuroa. Eka viikkona tuli pientä polttelua vatsaan ja uloste muuttui velliksi, mutta nopeasti tilanne parani ja nykyään ihmettelen kuinka saatoin elää yli vuoden ilman viljoja. En siis käytä muita viljoja kuin kauraa ja sitäkin vain aamupuurossa.

Vierailija
6/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän viljoista kauraa, satunnaisesti hirssiä tai tattaria. Maitotuotteet laktoosittomana. Kasvikunnasta tuore omena on pahin, sipulin ja valkosipulin olen jättänyt pois. Jos joskus haluaa leipoa jotain herkkua, käytän riisi- maissi- ja perunajauhon sekoitusta. Teen myös kaurarieskoja. Jos olet Facebookissa, sieltä löytyy ryhmä FODMAP Suomi, josta saa vinkkejä.

Vierailija
7/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat sipuli, kaalit, omena, paprika, maitotuotteet ja keinotekoiset makeutusaineet.

Onneksi nykyään saa vaikka ja mitä juomaa, jugurttia ym. kaurapohjaisena, ne sopivat minulle hyvin.

Käsilaukussa on aina varuiksi Imodiumpaketti, sitä kielelle välittömästi sulavaa mallia.

Ibs on virallisesti vaivannut kymmenisen vuotta, epävirallisesti lähemmäs 30.

Vierailija
8/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vatsa hyvänä kun vältän valmisruokia, muita viljoja paitsi kauraa, makeutusaineita ja sokeria. Ruokavalioon kuuluu maustamaton jugurtti ja itse tehty kauramysli, marjat, kasvikset, hedelmät, perusruoka esim. kana ja riisi kasviksilla. Munakas, rahka, suklaata kestää pienissä määrin...

Vierailija
9/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet, mausteiset ja rasvaiset ruoat, omena, kananmuna, punainen liha, alkoholi, hiilihappopitoiset juomat sekä viljoista vehnä, ohra ja ruis ovat pahimmat oireiden aiheuttajat.

Syön kasvispainotteisesti, kalaa jonkin verran, broileria harvemmin ja punaista lihaa en juuri koskaan.

Kuten joku edellä totesikin, onneksi nykyään löytyy iso kasa kaurapohjaisia tuotteita maitotuotteiden tilalle.

Vierailija
10/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä viljojen karsiminen johtaa kuidunsaantiongelmiin, ainakin jos ei perehdy aiheeseen tarpeeksi. Myös vähäinen kuidunsaanti pahentaa tilannetta.

Minä kärsin pitkään oireista jotka viittasivat ärtyneen suolen oireyhtymään ja omapäisesti lopetin sitten (tyhmyyksissäni) kaikki viljatuotteet. Jossain vaiheessa kuitenkin sitten älysin ongelmani ja aloin syömään aamuisin kaurapuuroa. Eka viikkona tuli pientä polttelua vatsaan ja uloste muuttui velliksi, mutta nopeasti tilanne parani ja nykyään ihmettelen kuinka saatoin elää yli vuoden ilman viljoja. En siis käytä muita viljoja kuin kauraa ja sitäkin vain aamupuurossa.[/quote

Pystyn syömään kauraa, ja alussa söinki paljon kaura puuroa. Unohdin sanoa että olen käyttänyt sundwik kuitu lisää jota saa apteekista ja luontaistuote kaupoista. Se on kallista, mutta korvaa kuidun saannin

Vierailija
11/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuidun saannista: jos on ummetuspainotteinen IBS, apteekin Vi-Siblin-kuitu on tosi hyvä! On siis psylliumkuitua ja jos on lääkärin resepti, saa Kela-korvauksen. Toisaalta olen kuullut että joillain löysävatsaisilla aiheuttaa ongelmia.

Vierailija
12/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla äso ja chroni. Pahimmat vääntelijät on palkokasvit ja ruis. Yllättäen chili ja tulisuus eivät vaikuta mahaan mitenkään. Maitoa en ole käyttänyt muutenkaan.

Vierailija
13/13 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 711 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kärsin pitkään oireista jotka viittasivat ärtyneen suolen oireyhtymään ja omapäisesti lopetin sitten (tyhmyyksissäni) kaikki viljatuotteet. Jossain vaiheessa kuitenkin sitten älysin ongelmani ja aloin syömään aamuisin kaurapuuroa. Eka viikkona tuli pientä polttelua vatsaan ja uloste muuttui velliksi, mutta nopeasti tilanne parani ja nykyään ihmettelen kuinka saatoin elää yli vuoden ilman viljoja. En siis käytä muita viljoja kuin kauraa ja sitäkin vain aamupuurossa.[/quote

Pystyn syömään kauraa, ja alussa söinki paljon kaura puuroa. Unohdin sanoa että olen käyttänyt sundwik kuitu lisää jota saa apteekista ja luontaistuote kaupoista. Se on kallista, mutta korvaa kuidun saannin

Kaurapuuro myös vahvistaa mahalaukun limakalvoa joka on ruuansulatuksen kannalta tärkeää.

En tiedä miten kuitulisät toimivat tuossa asiassa.