Brittitutkimus kyseenalaistaa ”aktiivimallin” - työttömien rankaisu johti liki katastrofiin
Tukien varassa olevien ihmisten rankaisu vaikuttaa toisin kuin toivottiin, laaja brittitutkimus paljastaa.
Viiden vuoden ajan Britanniassa tehty tutkimus osoittaa, että keppi on huono tapa motivoida työttömiä ja saada heidät jäälleen työvoiman piiriin. Usean yliopiston voimin toteutetun ja Yorkin yliopiston johtaman tutkimuksen tulokset julkaistiin tiistaina.
Tulos on yksiselitteinen: ihmisten rankaiseminen pienentämällä tai epäämällä sosiaalietuuksia ei toimi. Sen sijaan ehdollinen sosiaaliturva ajaa ihmiset köyhyyteen, heidän terveytensä heikkenee ja saa jotkut turvautumaan rikollisuuteen henkensä pitimiksi.
Aiheesta kirjoittava The Guardian toteaa, että tutkimus tyrmää täysin Iain Duncan Smithin pari vuotta sitten esittämän väitteen, että kolme neljäsosaa työttömistä työnhakijoista pitää rankaisumallia hyödyllisenä.
- Sanktioiden vaikutukset olivat lähes joka tilanteessa negatiiviset, tutkimusta johtanut professori Peter Dwyer kommentoi lehdelle.
Tutkimuksen mukaan kepillä saavutettavat hyödyt ovat mitättömät. Haittoja sen sijaan havaittiin runsaasti. Osin jopa mielivaltaisista tai julmista syistä määrätyt tukileikkaukset aiheuttivat ihmisissä stressiä, ahdistusta ja masennusta, The Guardian kertoo.
Sanktiot rohkaisivat esimerkiksi hyödyttömään ja tarkoituksenvastaiseen käytösmalliin, jossa tuen saaja käytti ennemmin energiansa "pelin sääntöjen" noudattamiseen kuin töiden saamiseen. Kaikkein sekavimmassa tilanteessa olevat, kuten kodittomat ja päihderiippuvaiset, pudottautuivat kokonaan ulkopuolelle välttyäkseen järjestelmään "sisäänrakennetulta sähläykseltä". He myös päätyivät joissain tapauksissa "eloonjäämisrikollisuuden" kuten huumekaupan pariin.
Tutkijat havaitsivat, että niissä tapauksissa, joissa tuensaajat pääsivät takaisin työelämään, keskeisessä roolissa oli henkilökohtainen, räätälöity työnhakuapu. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta työvoimatoimistot keskittyivät enemmän sanktiosäännösten valvontaan ja toteuttamiseen kuin ihmisten auttamiseen työnhaussa.
Kuuden yliopiston tutkijat suosittavat koko sanktiojärjestelmän muuttamista. He myös ehdottavat sen välitöntä jäädyttämistä vammaisten osalta, sillä tämä ihmisryhmä kärsii leikkauksista suhteettoman paljon.
Kommentit (26)
Minä haen töitä kyllä, mielestäni aktiivisesti, mutta en voi työpaikaksi muuttua, ja ekan jakson jäljiltä tukeani on nyt sitten pienennetty. Jos en seuraavassakaan jaksossa saa työtä sitä minimiä edes, niin taasko leikataan? Jos taas leikataan, niin jossain vaiheessa joudun sortumaan varastamiseen.
Olen 48v nainen, ja koko ikäni olen tehnyt töitä, nyt olen ollut pian vuoden työttömänä. Mun alalta duunit vähenee kaiken aikaa, ja niihin vähiin on hakijoita lisäkseni monia.
Menisin vaikka kaupankassalle, vaan en pääse, sinne otetaan nuorempia tai aiemmin alalla olleita. Logistiikkapuoli sama, ei mitään mahdollisuuksia töihin, tekijöitä löytyy.
Opiskelu taitaa olla ainoa vaihtoehto, mutta vaikeaa on miettiä, mitä oikeasti kannattaisi, kun kuitenkin jonkinverran myös fyysisiä rajotteita on alkanut ilmenemään.
En todellakaan halua olla työtön!
Nyt pitäisi säätää laki, ettei työssä olevat saa puoleen vuoteen hakea toisiin töihin.
Saataisiin oikeat työnhakijat töihin.
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä samaa valitusta. Miksi että vaan voisi mennä töihin, vaikka ei välttämättä nyt ihan 100% vastaisi sitä omaa koulutusta ja haavetta.
haista sinä kuule paska! minulla laborantin koulutus, olen tehnyt vain kuljetusalan töitä, terveys ei kestä enempää tätä ammattia, yrittänyt päästä kouluun opiskeleen sopivampaa, sorry nyt vaan kun ei vaan voi kävellä sisään vaan sinnekkin jonotetaan
Hallitus on on jo todennut Tanskan ja Btitannian esimerkin onnistuneen mukaisesti aktivointimallin (kannustin, keppi) toimivammaksi ratkaisuksi ja on nyt hautaamassa perustulokokeilun (palkkio, porkkana), jonka tulokset jäivät koeajan sisällä kannattamattomiksi (esim työllisyys ei parantunut ollenkaan perustulon vaikutuksesta tällä lyhyellä välillä kun taas työllisyys alkoi parantua heti aktivointimallin astuttua voimaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä samaa valitusta. Miksi että vaan voisi mennä töihin, vaikka ei välttämättä nyt ihan 100% vastaisi sitä omaa koulutusta ja haavetta.
Missähän todellisuudessa sinä elät? Mihinkään palkkaa maksaviin töihin ei noin vain mennä. Niistä jokaiseen paikkaan on paljon enemmän hakijoita kuin niihin otetaan.
Mutkumutku mutku mutku. Yhyy ei mua saa käskeä hakemaan työtä ennen kuin kaikki muut suomalaiset on työssä, demarit apuun...
Ylivoimaisesti suurin ongelma on se, että työpaikkoja - mistä maksetaan ihan oikeaa palkkaa, siis sellaista millä pystyy elämään ja tulee toimeen - ei ole tarpeeksi. Niin kauan, kun tätä asiaa ei myönnnetä, ja kun asian eteen ei mitään tehdä, ei työttömyysongelma tule ratkeamaan. Tätä asiaa yritetään vain koko ajan lakaista maton alle, työttömille keksitään erilaisia leikkureita ja palkatonta näpertelyä sen vuoksi, että työttömyystilastot siistiytyvät. Kuinkahan helvetin paljon kaikkeen tuohon näpertelyyn menee valtion varoja ja tuotto siitä taas on täysin olematonta. Tämä se vasta rahanhaaskauksen osalta pohjaton kaivo onkin.
Kunnat käyttää paljon 9 euron orjia. Toisinaan osa orjista pääsee 6-12 kuukaudeksi palkkatuelle samaan työhön. Mietin onko ihan oikein käyttää näitä orjia palkkaa saavien korvaajina? Ne höpöhöpö kurssit on pelkkä kulu eikä niissä kukaan työllisty.
Ai jo kohta puoli vuotta? Mielestäni Lindström sanoi huhtikuun puolella, että ainakin pari vuotta menee, ennen kuin voidaan sanoa juuta tai jaata aktiivimallin kannattamisesta. Ei kuulkaa näitä tärkeitä talouteen liittyviä asioita voi parin kuukauden tiedoilla mennä muuttelemaan.
Tätä ennen oli tietysti hoettu moneen otteeseen, että mallia luvataan tarkistaa ja korjata, jos siinä havaitaan virheitä. Moni varmasti luuli niiden höpinöiden jälkeen, että hallitus aikoo tarkastella sitä jo pian ensimmäisen jakson jälkeen.