Tekisitkö töitä joista on haittaa tulevaisuuden kannalta?
Kieltäydyin perhepäivätyöhoitajan paikasta, ensisijaisesti sen takia että minulla ei ole alan koulutusta eikä työkokemusta. Lisäksi olen koulutukselta merkonomi ja jatkonkannalta merkintä CV:ssä saattaisi jopa jatkossa haitata työnsaamista kaupan ja talouden alalta. Teinkö väärin vai teinkö oikein kieltäytyessä työstä johon minulla ei ole itsellä mitään pätevyyttä ja josta olisi ollut itselleni vain haittaa?
Kommentit (47)
En ymmärrä miten siitä olisi ollut haittaa. Todennäköisesti oman alasi työnantaja arvostaisi enemmän sitä, että olet tehnyt jotain töitä, kuin että olet ollut työttämänä. Ja jos ei arvostaisi, ei kaikkia työpaikkoja ole pakko laittaa ansioluetteloon. Oisit voinut jättää sen vaan pois tiedoistasi, jos siitä mukaa haittaa olisi.
Mua nyt ei oikeestaan kiinnosta ollenkaan tuo harhainen väite, että siitä olisi sinulle haittaa. En itse ainakaan katsoisi, että työn tekemisestä olisi kenenkään palkkaamisessa syytä ketään syrjiä. (päinvastoin)
Mutta asiaan. Sen sijaan katson asiaa niin, että jos roikut vaikka 10 kuukautta lasten hoitajana, niin sinä aikana voit hyvinkin löytää oman alasi töitä.
Se on ainoa syy miksi itse (ehkä) kieltäytyisin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten siitä olisi ollut haittaa. Todennäköisesti oman alasi työnantaja arvostaisi enemmän sitä, että olet tehnyt jotain töitä, kuin että olet ollut työttämänä. Ja jos ei arvostaisi, ei kaikkia työpaikkoja ole pakko laittaa ansioluetteloon. Oisit voinut jättää sen vaan pois tiedoistasi, jos siitä mukaa haittaa olisi.
Tuo pois jättäminen aiheuttaa tyhjää gäppiä cv:n. Sitten kun siitä kysytään, niin alkaa valheen paikkailu valheella.
Itse suosittelen olemaan rehellinen työnhaussa.
Sinkkumies
Ei kannata mitä tahansa työtä tehdä. Itseään tulee arvostaa sen verran ettei mihin tahansa hömppähommaan suostu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mitä tahansa työtä tehdä. Itseään tulee arvostaa sen verran ettei mihin tahansa hömppähommaan suostu.
Mikä tahansa työ, oli se sitten vaikka karhunkakkojen keräämistä metsästä, on työttömälle parempi kuin se vaihtoehto että ei ole mitään työtä ollenkaan ja maata laakereillaan.
Jos raha sinulle se on ainoa motivaattori eikä millään muulla ole väliä, niin mene ajamaan rekkaa. Rekkakuskeista on pulaa sillä työ on palkansuuruudesta huolimatta hyvin raskasta esim pitää valvoa monta yötä putkeen. Palkka on jopa suurempi, oliko nettona jopa noin 2000 euroa. Minulla työhön on taas monet muut vaikuttajat kuten soveltuvuus, pätevyys, terveys ja jopa sosiaalisuus. Siksi panostan mieluummin siihen kutsumusammattiin kuin lähden haihattelemaan sivupoluille jotka eivät johda minnekkään. Ajattelen siis myös pitkällätähtäimellä ja ennakoin tulevaa.