Tekisitkö töitä joista on haittaa tulevaisuuden kannalta?
Kieltäydyin perhepäivätyöhoitajan paikasta, ensisijaisesti sen takia että minulla ei ole alan koulutusta eikä työkokemusta. Lisäksi olen koulutukselta merkonomi ja jatkonkannalta merkintä CV:ssä saattaisi jopa jatkossa haitata työnsaamista kaupan ja talouden alalta. Teinkö väärin vai teinkö oikein kieltäytyessä työstä johon minulla ei ole itsellä mitään pätevyyttä ja josta olisi ollut itselleni vain haittaa?
Kommentit (47)
Otsikon perusteella ajattelin, että tässä olisi kyseessä joku "menisitkö töihin ydinvoimalaan"-pohdintaketju...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkeita kommentteja.
Itsen olisin tehnyt aivan samoin. Itse olen kieltäytynyt töistä arvovaltaisessa paikassa, sillä työ ei olisi vienyt minua haluamaani suuntaan - päinvastoin kauemmaksi siitä. Jotkut työt myös stigmatisoivat ja voivat tuoda ihmisille mielikuvia sinusta, vaikka olisit tehnyt hommaa vain väliaikaisesti. Kaksi huomiota:
A.) jos sinulla ei ole aikaisempaa työkokemusta, lastenhoitajan työ kannattaa ottaa vastaan, sillä siten saat edes jotain kokemusta, mitä hyödyntää tulevaisuudessa ja minkä päälle rakentaa.
B.) Toisaalta, jos sinulla on varaa kieltäytyä, kieltäydy. Tämä sen takia, että myöhemmin sinun voi olla vaikea perustella itseäsi niihin oman alan kaupallisiin töihin, kun olet aikaisemmin suuntautunut vain lastenhoitoon. Saatetaan kysyä, että miksi olet aikaisemmin hakenut aivan eri alan töihin, oletko motivoitunut kaupalliseen alaan ollenkaan?
Tässä minun mietteeni:) Mielestäni teit ihan oikein ja itse olen tiennyt samanlaisen ratkaisun. Ps. tukiin en ole koskaan ollut oikeutettu.
Eihän työn vastaanottaminen sitä tarkoita, että sitä täytyy sitten tehdä eläkeikään saakka. Aloittaja olisi hyvin voinut ottaa paikan vastaan ja jatkaa työuransa kannalta paremman paikan metsästystä siinä sivussa.
Kukaan ei katso pahalla sitä, että on ahkera ja ottaa työtä vastaan työttömänä ollessaan!! Päin vastoin työnantajat arvostaa sitä, ettei heti olla nirsoilemassa työtehtävien suhteen jos se ei ole sitä omien haaveiden mukaista.
Tämä riippuu ihan siitä, millainen tilanne aloittajalla on. Ihan samaa mieltä olen, että työ kannattaa ottaa vastaan, jos on vähäisesti muuta työkokemusta. Kaupallisella alalla kilpailu on kuitenkin kovaa. Jos lähtee viemään uraansa aivan väärään suuntaan, sitä suuntaa voi olla myöhemmin vaikea vaihtaa. Kannustaisin hakemaan niihin edes hieman omaan alaan liittyviin tehtäviin. Aikaa ei kannata tuhlata johonkin mistä ei pidä, eikä hyödytä tulevaisuudessa.
Sinä itse kuitenkin tiedät parhaiten sen, mikä juuri sinun tilanteessasi on fiksuinta.
Ei se ura mene yhtään sen enempää oikeaan suuntaan työttömänä ollessa kuin lapsia hoitaessa.
Miten se tuhlaa aikaa? Tuhlaa aikaa pois työttömänä olemiselta!?
No haloo nyt :D Itse olen aina ollut ensin työttömänä ennen kuin olen saanut oman alan asiantuntijaduunia. Tämä on kuitenkin vaatinut sen, että minun on ollut mahdollista käyttää päiväni töiden hakemiseen, eikä lasten kaitsemiseen.
Että kyllä se minun ura lähti vaan oikein hyvin käyntiin siitä että ensin olin työttömänä työnhakijana, enkä tuhlannut aikaani kaikenmaailman lastenhoitajan tehtäviin tai kaupan kassalla istumiseen!
Kyseessä on kuitenkin käsitykseni mukaan kunnianhimoinen kouluttautunut ihminen.
Tavallinen työtön merkonomi ilman mitään työkokemusta on vielä aika kaukana kunnianhimoisesta kouluttautuneesta huippuosaajasta. Jos olisi opiskellut lastenhoitajaksi niin olisi saman tasoinen koulutus...
Töiden hakemiseen ei tarvitse kymmeniä tunteja viikossa aikaa. Kyllä sen pystyy tekemään vakituisen työn ohella. Suurin osa ihmisistä hakee joskus uusia töitä vakituisen työn ohella. Työhaastatteluissa voi käytä kun menee vaan. Ilmoittaa nykyiselle työnantajalle, että on silloin ja silloin poissa. Ei se nyt oikeasti ole niin vaikeaa.
Ei ole mitään syytä norkoilla työttömänä kuukaudesta toiseen odottelemassa sen unelmaduunin löytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa oman alasi töitä? Jos vastaat, että työpaikkoja ei ole, niin miten kuvittelet, että tilanne muuttuu sinä aikana, kun odotat töitä?
Kilpailu on kovaa. Sen sijaan että keskittyisin vain postaamaan työhakemuksia, olen keskittynyt enemmänkin omien taitojen ja osaamisen parantamiseen omalla ajallan jotta pärjäisin tässä kilpailussa paremmin. Kaikille (valtio) ei kuitenkaan sovi että hetkeksi ittaannun täysin mielettämästä kilpailusta opiskelemaan itsenäisesti ja työstän omaa henkilöbrändiäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ilkkujille: Veisitkö lapsesi hoitoon paikkaan jossa hoitajalla ei olisi kokemusta ja/tai koulutusta lastenhoitotyöstä? En minä ainakaan.
Muutama on alapeukuttanut tätä ja ilmeisesti veisivät lapsensa kouluttamattomalle tai kokemattomalle hoitajalle.
En muuten palkkaisi siistijääkään jolla ei olisi kokemusta/koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kommenteista, joiden mukaan työstä olisi kieltäydytty, paistaa läpi se että tuota työtä ei vain olisi haluttu tehdä. Sen voi ihan rohkeasti myöntää, ei tarvi selittää että olisi muka jotain haittaa tai olisi epäpätevä. Jos työn olisi saanut, siihen olisi silloin ollut pätevä.
Yleisellä tasolla, riippuu siitä kauanko oikeaa työtä on haettu. Jos on mennyt kuukausi, ok vielä kieltäytyä mutta vuoden jälkeen pitää alkaa jo miettiä muita vaihtoehtoja.
Totta, en halua tehdä työtä johon en ole pätevä. Jos haluaisin, niin kouluttautuisin kyseiselle alalle. Mitä taas voi sanoa perhepäivähoitajan työhön kannustaville, niin heistä paistaa läpi, että ovat luultavasti lapsettomia työssäkäyviä; ihan sama millainen ihminen niitä lapsia siellä hoitaa, kunhan eivät saa senttiäkään omista verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa oman alasi töitä? Jos vastaat, että työpaikkoja ei ole, niin miten kuvittelet, että tilanne muuttuu sinä aikana, kun odotat töitä?
Kilpailu on kovaa. Sen sijaan että keskittyisin vain postaamaan työhakemuksia, olen keskittynyt enemmänkin omien taitojen ja osaamisen parantamiseen omalla ajallan jotta pärjäisin tässä kilpailussa paremmin. Kaikille (valtio) ei kuitenkaan sovi että hetkeksi ittaannun täysin mielettämästä kilpailusta opiskelemaan itsenäisesti ja työstän omaa henkilöbrändiäni.
Ap
Millä tavalla sinä edes teoriassa pystyt sitä henkilöbrändiäsi työstämään monta kymmentä tuntia viikossa? Eikä niitä uusia työpaikkoja mitä hakea niin paljoa voi koko ajan tulla esiin, että työhakemusten lähettämiseenkään hirveästi aikaa saisi kulumaan.
Millä tavalla töissä oleminen haittaisi koulutustasi vastaavan työn etsimistä? Minun mielestäni ei millään tavalla. Siitä sinun itsenäisestä opiskelusta ei ole työllistymisen kannalta mitään hyötyä. Et pysty sitä työhaastattelussa kuitenkaan kovin hyvin tuomaan esille. Ainakaan niin, että sillä olisi ratkasevasti merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kommenteista, joiden mukaan työstä olisi kieltäydytty, paistaa läpi se että tuota työtä ei vain olisi haluttu tehdä. Sen voi ihan rohkeasti myöntää, ei tarvi selittää että olisi muka jotain haittaa tai olisi epäpätevä. Jos työn olisi saanut, siihen olisi silloin ollut pätevä.
Yleisellä tasolla, riippuu siitä kauanko oikeaa työtä on haettu. Jos on mennyt kuukausi, ok vielä kieltäytyä mutta vuoden jälkeen pitää alkaa jo miettiä muita vaihtoehtoja.Totta, en halua tehdä työtä johon en ole pätevä. Jos haluaisin, niin kouluttautuisin kyseiselle alalle. Mitä taas voi sanoa perhepäivähoitajan työhön kannustaville, niin heistä paistaa läpi, että ovat luultavasti lapsettomia työssäkäyviä; ihan sama millainen ihminen niitä lapsia siellä hoitaa, kunhan eivät saa senttiäkään omista verorahoista.
Perhepäivähoitajan palkka maksetaan verorahoista ja se on jopa korkeimmillaan kolmekertaa enemmän kuin mitä työtön saa tukia. Elätät siis verorahoillasi sekä perhepäivähoitajan että työttömän.
Niille joidettaville lapsille tuosta olisi ollut enemmän haittaa jos lasten hoitoon ei ole osaamistä eikä pätemystä. Nykyään siinät työssä vaaditaan näitä juurikin niiden lasten turvallisuuden ja hyvinvoinin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Niille joidettaville lapsille tuosta olisi ollut enemmän haittaa jos lasten hoitoon ei ole osaamistä eikä pätemystä. Nykyään siinät työssä vaaditaan näitä juurikin niiden lasten turvallisuuden ja hyvinvoinin kannalta.
Ei se ole työttömän homma murehtia tuollaisia asioita.
Työnantaja varmasti palkkaisi mielummin koulutetun ihmisen siihen hommaan, mutta kun ei tässä maassa ole koulutettuja lastenhoitajia läheskään niin paljon mitä työvoimalle on tarvetta. Silloin palkataan paras mahdollinen tekijä siihen työhön. Lapset pitää joka tapauksessa saada hoidettua. Jos ei sitä tee AP niin sen tekee joku muu. Joku vielä huonommin työhön soveltuva luultavasti. Koska muuten työtä ei olisi ensin tarjottu AP:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole työttömän homma murehtia tuollaisia asioita.
Työnantaja varmasti palkkaisi mielummin koulutetun ihmisen siihen hommaan, mutta kun ei tässä maassa ole koulutettuja lastenhoitajia läheskään niin paljon mitä työvoimalle on tarvetta. Silloin palkataan paras mahdollinen tekijä siihen työhön. Lapset pitää joka tapauksessa saada hoidettua. Jos ei sitä tee AP niin sen tekee joku muu. Joku vielä huonommin työhön soveltuva luultavasti. Koska muuten työtä ei olisi ensin tarjottu AP:lle.
Ei minua edes olisi haluttu palkata töihin sen takia että rekrytoijan mielestä olisin ollut sopiva työhön, vaan sen takia että olen ystävällinen, iloinen, avoin, eeipas, positiivinen ja TYÖTÖN. Lisäksi ystäväni oli suositellut minua, edes kysymättä siitä onko minulla mitään halua tai motivaatiota ryhtyä perhepäivähoitajaksi.
Ap
Olisi kiva tietää, mitä ap haluaisi työkseen tehdä? Mielitkö investointipankkiiriksi, seniorianalyytikoksi vai sittenkin vastaamaan laskentatoimen digitaalisesta kehittämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkeita kommentteja.
Itsen olisin tehnyt aivan samoin. Itse olen kieltäytynyt töistä arvovaltaisessa paikassa, sillä työ ei olisi vienyt minua haluamaani suuntaan - päinvastoin kauemmaksi siitä. Jotkut työt myös stigmatisoivat ja voivat tuoda ihmisille mielikuvia sinusta, vaikka olisit tehnyt hommaa vain väliaikaisesti. Kaksi huomiota:
A.) jos sinulla ei ole aikaisempaa työkokemusta, lastenhoitajan työ kannattaa ottaa vastaan, sillä siten saat edes jotain kokemusta, mitä hyödyntää tulevaisuudessa ja minkä päälle rakentaa.
B.) Toisaalta, jos sinulla on varaa kieltäytyä, kieltäydy. Tämä sen takia, että myöhemmin sinun voi olla vaikea perustella itseäsi niihin oman alan kaupallisiin töihin, kun olet aikaisemmin suuntautunut vain lastenhoitoon. Saatetaan kysyä, että miksi olet aikaisemmin hakenut aivan eri alan töihin, oletko motivoitunut kaupalliseen alaan ollenkaan?
Tässä minun mietteeni:) Mielestäni teit ihan oikein ja itse olen tiennyt samanlaisen ratkaisun. Ps. tukiin en ole koskaan ollut oikeutettu.
Eihän työn vastaanottaminen sitä tarkoita, että sitä täytyy sitten tehdä eläkeikään saakka. Aloittaja olisi hyvin voinut ottaa paikan vastaan ja jatkaa työuransa kannalta paremman paikan metsästystä siinä sivussa.
Kukaan ei katso pahalla sitä, että on ahkera ja ottaa työtä vastaan työttömänä ollessaan!! Päin vastoin työnantajat arvostaa sitä, ettei heti olla nirsoilemassa työtehtävien suhteen jos se ei ole sitä omien haaveiden mukaista.
Perhepäivähoito ja ei paljoa haastatteluissa käy, lapset hoidossa välillä 7-17.
En edes tajua miten tuollaista voidaan "tarjota". Ei ketään voida velvoittamaan ottamaan omaan kotiinsa vieraita lapsia hoitoon.
Ja lasten turvallisuus? Itse selviän max yhden lapsen vahtimisesta koko päivän. Hetkellisesti voisi mennä muutama. Mutta en uskaltaisi jättää tällaisen adhd:n vahdittavaksi useampaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä mitä haittaa siitä voisi sinulle olla? Ihan oikeaa haittaa.
Sano sitten mitä hyötyä ja etuja perhepäivähoitajan työstä on jos tarkoitukseni on työllistyä kaupan ja talouden alalle, mitä minä siitä hyödyn ja saan sellaista jota todella tarvitsisin? Entä haluaisitko itse jättää omat lapsesi pätemättömän ja kokemattomam perhepäivähoitajan kasiin? Minä en. Sitä paitsi joku muu hyötyy ja sopii siihen työpaikkaan takuu varmasti minua montakertaa paremmin ja jos olison hyväksynyt työn, se olisis tältä pois.
Ap
Kysehän oli siitä, olisiko työstä sinulle jotain haittaa ja sitä en usko. Ei ehkä hyötyäkään, mutta tuskin haittaa.
En haluaisi lapsiani epäpätevälle/kokemattomalle pph:lle missään nimessä, mutta se on eri juttu.
Täällä moni tuntuu missaavaan erään työttömyystuen tärkeän pointin, tai sitten vaan oikeasti ovat sitä mieltä ihmistä pitäisi voida pakottaa mihin työhön tahansa sillä hinnalla millä työnantajat päättävät.
Itse en ole ikinä ollut työttömänä siten että olisin saanut tukia. Silti pidän länsimaisen demokraattisen työmarkkinan toiminnan kannalta oleellisena sitä, että on mahdollista kieltäytyä työstä jota ei halua ottaa vastaan sillä hinnalla millä sitä tarjotaan. Muuten työn oikea palkka ei toteudu. Ja jos työstä ei olla valmiita maksamaan niin paljon että joku suostuisi sen tekemään, on parempi että resurssi käytetään jossain missä työlle katsotaan sopivaa palkkaa vastaava arvo. Tuet suojelevat siten kaikkien työtä tekevien palkkoja, kuin myös kansantalouden tehokkuutta.
Jos ollaan huolissaan että töitä jää tekemättä, mieluummin tuetaan työttömyyden lisäksi työntekoa (esim. kansalaispalkka tai käänteinen tulovero) kuin jätetään tuet nostamatta tai rankaistaan työstä kieltäytymistä.
Jaa, aattelin vähän isommassa skaalassa tulevaisuuden kannalta.
Esim. olla kehittämässä jotain palvelua josta oma omatunto sanoo ettei se ole välttämättä loistava idea mutta firma joka sitä kehittää meinaa tienata sillä isot kasat rahaa. Ei siis mitään ympäristön tuhoamista tai muuta vaarallista vaan muuten "harmaalla alueella" liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sitten mitä hyötyä ja etuja perhepäivähoitajan työstä on jos tarkoitukseni on työllistyä kaupan ja talouden alalle, mitä minä siitä hyödyn ja saan sellaista jota todella tarvitsisin? Entä haluaisitko itse jättää omat lapsesi pätemättömän ja kokemattomam perhepäivähoitajan kasiin? Minä en. Sitä paitsi joku muu hyötyy ja sopii siihen työpaikkaan takuu varmasti minua montakertaa paremmin ja jos olison hyväksynyt työn, se olisis tältä pois.
Ap
Kysehän oli siitä, olisiko työstä sinulle jotain haittaa ja sitä en usko. Ei ehkä hyötyäkään, mutta tuskin haittaa.
En haluaisi lapsiani epäpätevälle/kokemattomalle pph:lle missään nimessä, mutta se on eri juttu.
Onhan työstä aina hyötyä! Siitä maksetaan palkkaa.
Ei työttömyyskorvaukset ole siihen tarkoitettu, että työttömälle on töitä tarjolla, mutta ei huvita ottaa vastaan. Mitä siitä tulisi jos työttömänä voisi vuosikaudet vaan makoilla himassa ja odottaa sitä työtarjousta missa palkkaa maksetaan kymppitonni kuukaudessa ja kesäloman pituus on neljä kuukautta. Sanoa vaan, että kyllä minä etsin töitä sen pitää vain olla sellainen työpaikka mikä minulle kelpaa.
Kyllä yhteiskunnan tukien varassa työttömänä ollessa pitää olla valmis ottamaan työtä vastaan ja elättämää ihan itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, mitä ap haluaisi työkseen tehdä? Mielitkö investointipankkiiriksi, seniorianalyytikoksi vai sittenkin vastaamaan laskentatoimen digitaalisesta kehittämisestä?
Takaisin linjoilla. Eli siis, pyrin pääsemään digitaalisenmarkkinoinnin konsultiksi ja palvelumuotoilijaksi. Tämä "kutsumus ammatti" on muodoltaan freelancer tyyppistä kevytyrittääjyyttä, jossa yrityksia laskutetaan tehdystä työstä. Ainoa tapa päästä tähän työhön on itseopiskelu ja Amk tutkinto. Amkkiin on kuitenkin todella vaikeaa päästä, joten jo neljäkertaa hakemeena, käytän siurimman osan vuodesta pääsykoneisiin treenaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En haluaisi lapsiani epäpätevälle/kokemattomalle pph:lle missään nimessä, mutta se on eri juttu.Onhan työstä aina hyötyä! Siitä maksetaan palkkaa.
Ei työttömyyskorvaukset ole siihen tarkoitettu, että työttömälle on töitä tarjolla, mutta ei huvita ottaa vastaan. Mitä siitä tulisi jos työttömänä voisi vuosikaudet vaan makoilla himassa ja odottaa sitä työtarjousta missa palkkaa maksetaan kymppitonni kuukaudessa ja kesäloman pituus on neljä kuukautta. Sanoa vaan, että kyllä minä etsin töitä sen pitää vain olla sellainen työpaikka mikä minulle kelpaa.
Kyllä yhteiskunnan tukien varassa työttömänä ollessa pitää olla valmis ottamaan työtä vastaan ja elättämää ihan itse itsensä.
Ihmiset ovat erillaisia, yksilöitä. Siksi jokaisella pistäisi olla ihan aidosti oikeus kieltäytyä sellaisesta työstä johon ei sovellu ja josta on omalle uratavotteille haittaa. Yksi haitta on se, ettei siitä ole mitään hyötyä tulevaisuuden ja tavotteiden kannalta, vaan se ohjaa aivan väärille urille ja on ristiriidassa niiden kanssa. Ihmisiä ei koskaan muutenkaan pitäisi niputtaa eikä nähdä identtisenä massana, sillä se johtaa ensinnäkin syrjintään eli rasismiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En haluaisi lapsiani epäpätevälle/kokemattomalle pph:lle missään nimessä, mutta se on eri juttu.Onhan työstä aina hyötyä! Siitä maksetaan palkkaa.
Laskuttamaalla eli kevytyrittäjänä saan työstään enemmän rahaa kuin perus palkollisena ja pystyt tekemään työtä samaan aikaan useammalle asiakkaale.
No haloo nyt :D Itse olen aina ollut ensin työttömänä ennen kuin olen saanut oman alan asiantuntijaduunia. Tämä on kuitenkin vaatinut sen, että minun on ollut mahdollista käyttää päiväni töiden hakemiseen, eikä lasten kaitsemiseen.
Että kyllä se minun ura lähti vaan oikein hyvin käyntiin siitä että ensin olin työttömänä työnhakijana, enkä tuhlannut aikaani kaikenmaailman lastenhoitajan tehtäviin tai kaupan kassalla istumiseen!
Kyseessä on kuitenkin käsitykseni mukaan kunnianhimoinen kouluttautunut ihminen.