Tekevätkö teillä lapset kotityöt?
Meillä lapsuudenperheessä minut ja muut sisarukset laitettiin tekemään kotitöitä milloin vedoten siihen että niin ansaitsee viikkorahaa, milloin vedoten siihen että vanhemmat tarjosivat ruokaa ja ilmaisen katon päänpäälle, milloin taas vedoten siihen että vanhemmat kävivät töissä ja me lapset koulussa. Itselle tuli sellainen olo että olin omille vanhemmille enemmänkin joku kykkipiika kuin rakastettu ja hyväksytty lapsi. Ei tämän pitäisi mennä näin kenenkään perheissä, vanhempien pitäisi rakastaa lapsiaan, hyväksyä heidät ja jakaa lämpöään. Ei lapsi ole mikään orja eikä kyökkipiika.
Kommentit (14)
Olen nuoruudessani tehnyt jonkin verran kotitöitä, siis viikottain oli omat hommat. Samoin on ollut lapsillani. Eikä meistä kukaan ole ollut kyökkipiikana tai ilman rakkautta.
Kaikki tekee kotitöitä. Lapset kerää omat lelut paikoilleen. Lisäksi pienempi laittaa raksut lemmikin kuppiin ja isompi vie roskapussin. Olen ajatellut lisätä tehtäviä sitä mukaa kun kasvavat. Mielestäni on hyvä oppia, että arkeen kuuluu kotitöitäkin.
Lapset ovat erinomaisia palvelijoita ja minun lapset ovat lakkoilleet ja vastustaneet diktatuuriani lahjakkaasti jo vuosia. Välillä kumminkin siivoavat ja tekevät ruokaa aivan vapaaehtoisestikin. Tiedän ainakin että osaavat vaikka ei huvittaisi. Ryhmätyönä kaikki sujuu nopeampaa ja palkkaa en maksa, oma-aloitteisuus kuitenkin palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhemmat sitten orjia ja kyökkipiikoja?
Oikeuttaako tuo sitten teettämään kaikki kotityöt lapsilla ruokaa ja ilmaista asuntoa vastaan jotta vanhemmat voivat sitten vaikka levätä tai karata omien harrastustensa pariin (muka) rankan työpäivän jälkeen?
Ap
Totta kai tekee. Leikin varjolla alettii opettamaan pienestä pitäen. Itse olen mies ja minäkin tein kotitöitä. Siivoan ja teen ruokaa,pyykkään. Mitenkään ihmeellistä.
Vaimon perheessä vain tytöt tekivät kotityöt. Esim joulusiivouksen ajaksi appiukkl ja poika lähtivät muualle kun vsimo ja tytöt siivosivat.
Tulos:poika ei osaa siivota tai pyykätä.tuo vaatteensa äitille pesetettäväksi. Mies taas ei pärjää hetkeäkään yksin kun ei edes ruokaa osaa tehdä.vaimo pakkaa matkallekkin vaatteet.
Ajattele millaisia ihmisiä kasvaa lapsista joiden ei tarvitse koskaan tehdä mitään ja kaikki tehdään heidän puolestaan?
Minusta lasten pitää oppia tekemään kotitöitä mutta se, että vain ja ainoastaan lapset tekevät vuosia kaikki kotityöt ei ole minusta oikein!
Tekevät ja eivät. Periaatteessa vaatimus on oman huoneen siivoaminen (toinen ei sitä oikein tee ja toisella todella siisti huone) Lisäksi astianpesukoneen tyhjennys ja roskien viemiset tulevat pyynnöstä. Olohuoneen, keittiön yms. siivouksessa auttavat kun sanotaan, mutta jälki ei ole kovin kehuttavaa. Parasta on, että tekevät ruokaa jos muuten ei ehditä, käyttävät koiraa yms.
Minulla oli teini-ikäisenä ystävätär, jolla oli neljä siskoa. Veljiä ei ollut. Vanhin heistä 18, muut siitä alaspäin 5-vuotiaaseen asti.
Nuorin ei joutunut tekemään mitään, mutta muut tytöt tekivät kaikki muut kotityöt paitsi ruoan laittoa. Äidillä oli lonkkavika ja ontui, ja siihen vetosi. Kuulin itse omin korvin kun hän kärsivällä äänellä julisti tyttärilleen että kyllä äiti pian kuolee kun äiti on niin sairas. (Elää edelleen, 20 vuotta myöhemmin).
Isä ei pistänyt tikkua ristiin huushollin eteen, paitsi kävi töissä. Äiti oli kotona.
Kyllä minua monta kertaa kiukutti kun kuulin sitä itsesäälistä ruikutusta! Kaverini piti aina ensin siivota tai tiskata tai pestä pyykit tai... ennen kuin päästiin mihinkään. Toki ymmärrän, että isojen tyttöjen piti tehdä oma osansa, mutta että pyörittää koko huushollia! Ja isä katseli päältä.
Itselläni on ollut omieni kanssa tapana esim. illalla ennen nukkumaan menoa sanoa, että puoli tuntia vielä ja sitten aletaan kerätä leluja. Ja se toimii. Lapsilla on aikaa lopetella leikki ja yhdessä kootaan Legot yms.
Meillä jokainen osallistuu kotitöihin. 15-vuotias vähän enemmän, 9-vuotias vähän vähemmän. Lähinnä auttavat tiskikoneen tyhjäämisen/täyttämisen sekä roskien viemisen kanssa ja molempien vastuulla on pitää oma huoneensa järjestyksessä. Vanhempi myös imuroi välillä omaa huonettaan itse. Ja ruoanlaitossa tykkäävät auttaa täysin vapaaehtoisesti toisinaan :)
Minusta se on hyvä oppia, että kaikkien kuuluu tehdä jotakin eikä kukaan voi olla perheessä vain "vapaamatkustajana" ja että tuollaisiakin askareita kuuluu arkielämään. Toki suurimman osan kotitöistä teemme mieheni kanssa, kuten edellä olevasta voikin päätellä, mutta en näe syytä miksi lasteni ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään.
Eli tekeekö lapset kaikki perheen kotityöt?
Kyllä lapsille kannattaa opettaa pienestä asti, että kotityöt on osa elämää ja kuuluu kaikille. Ikätasoisesti auttavat. Meillä ekaluokkalainen esim.vie roskia, hakee postin, siivoaa huoneensa, vie likapyykit, auttaa pikkusiskolle kenkiä/vaatteita/vaipanvaihtoa ym pikkujuttuja. Näistä avuista sitten palkitaan silloin tällöin taskurahalla tai käydään perheellä hoplopissa, uimassa tms. Meillä toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eli tekeekö lapset kaikki perheen kotityöt?
Ei. Yhdessä on aina tehty ja hyvin menee.
Ovatko vanhemmat sitten orjia ja kyökkipiikoja?