Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi et ole kasvissyöjä

papupata
23.05.2018 |

kysyn vaan

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö enää ikinä lihaa ( en yli 10 vuoteen ole syönyt), mutta aito kasvissyöjä en ole, koska syön kalaa ja maitotuotteita. Välillä ostan kyllä todella paljon "kasvistuotteita" ja välillä menee viikkoja, että en käytä mitään eläinkunnan tuotteita. Itsellä "hankalat" tuotteet ovat maitorahka ja juustot ja huomaan kaipaavani niitä. Täällä missä asun ei ole myöskään mitään kattavaa "kasvisruoka" valikoimaa, joten jos olisi helposti aina "korvike" saatavilla olisi varmaan helpompaa siirtyä täysin siihen ruokavalioon. Kalan syöntiä olen vähentänyt, mutta välillä ostan. Omasta mielestä nyhtökaura on aika pahaa, kun se jotenkin "muistuttaa" ja maistuu lihalta, enkä kaipaa lihan "korviketta" ja samaten kaikki soija nakit ja pihvit, niitä en syö koskaan. Härkis parempaa. Kananmunaa ei myöskään käytä, vaikka joskus voi "vahingossa" tuotteesta löytyä. En ole täydellinen ihminen ja syön niinkuin "minulle on paras" ja en jaksa olla ruoan suhteen ihan tosi tarkka. Ehkä nämäkin valinnat ovat edes pieni "hyvä" maailmalle, vaikka en "täydellinen" olekaan.

Vierailija
62/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija ei käy minulle missään muodossa, enkä palkokasvejakaan voi syödä kuin ihan hitusen. On mahdoton koostaa terveellinen ruokavalio ilman lihaa, soijaa ja palkokasveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kasvoin parikymppiseksi saakka ympäristössä, jossa syötiin periaatteessa vain poroa (lihaa, sisäelimiä, verta), riistaa (metsäkanalintuja, vesilintuja), kalaa (etenkin siikaa ja satunnaisesti taimenta/nieriää/harjusta jne.) ja niiden lisäksi marjoja, perunaa ja vaaleista norjalaisista jauhoista itse leivottua leipää. Joskus harvoin lihakeittoon saatettiin lisätä porkkanaa ja lanttua. En siis ole tottunut kasvisten makuun, en koe tulevani kasviksista riittävän kylläiseksi, enkä yksinkertaisesti vaan tiedä mitään parempaa kuin nimenomaan poro/riista/kalaruoat. 

Pienessä koulussamme sain sitten maistella muita ruokia, mutta esimerkiksi "salaattia" (joka oli yleensä porkkanaraastetta ja puolukkaa) ei onneksi ollut pakko edes maistaa. Lisäksi ruoka oli pitkälti täysrasvaista ja lihaisaa. Ala-asteen hurjina vuosina meille tarjottiin yllättävän usein jopa poroa ja lohta! Vasta 80-luvulle tultaessa ruoat alkoivat koulussa keventyä ja halventua ja maku sitä myötä huonontua, eli koululounaat eivät uponneet enää samaan tapaan kuin ennen.

Olen kyllä muutenkin kaikin puolin "nirso" syöjä. Jouduin jättämään gluteenin pois kymmenisen vuotta sitten, kun siitä alkoi tulla kaiken maailman vaivoja, mutta koska en ollut alun alkaenkaan mikään suuri leivän ystävä, menetys ei kirpaissut. En voi sietää soijaa missään muodossa, saan siitä migreenin. Sianliha ei ole kovin hyvää, eikä kanakaan oikein maistu. Inhoan kaikenlaisia öljyjä (rypsi jne). Hedelmät ovat usein minun makuuni liian happamia. Ja niin edelleen.

Mutta jos nyt IHAN pakko olisi karsia varsinainen liha pois ruokavaliosta (raipparangaistuksen uhalla), niin pärjäisin ehkä täysmaitotuotteilla ja kananmunilla (ja söisin salaa joskus kalaakin). Eli voisin kuvitella ryhtyväni pesco-ovo-laktokasvissyöjäksi. Joskin moisessa kriisitilanteessa luultavasti muuttaisin takaisin pohjoiseen, istuttaisin puikulapottua peltoon ja palaisin lapsuuteni ja nuoruuteni ruokavalioon keneltäkään kyselemättä.

Ja lopuksi pari huomautusta: minustakaan lihan tehotuotanto ei ole kovin eettistä, joten siinä mielessä on ihan hyväkin, ettei possu tai kana minulle juurikaan maistu. Maitotuotteista olen käyttänyt luomua niin kauan, kuin sitä on ollut tarjolla. Poroa saan sukulaisilta suoraan, kala tulee omasta järvestä ja riista valtion metsistä. Ja ei, en ole ylipainoinen, jos semmoinen detalji nyt ketään sattuu tässä ketjussa kiinnostamaan.