miksi et ole kasvissyöjä
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään olenkin. Ennen kasvissyönnin aloittamista luulin, että kasvissyönti on vaikeaa ja että vegaanit ovat ärsyttäviä tuputtajia, pidin myös kovasti nakeista, enkä tiennyt, että niille on olemassa tosi lähellä alkuperäistä olevia vegaanivaihtoehtoja, olin maistanut vaan sellaisia pahoja ja jauhoisia. Savulohen jättäminen ruokavaliosta oli myös hankalaa. Siinäpä taisivat olla syyni, en nyt muista että muuta olisi ollut.
Mitä kasvisnakkeja käytät? Haluaisin löytää lähelle lihanmakuisia nakkeja jotta voisin vähentää lihankulutusta.
Vierailija kirjoitti:
papupata kirjoitti:
jos et ole kasvissyöjä ja jostakin lihasta täytyisi luopua niin mikä se olisi?
Sianlihasta. Se ei enää maistu suussani hyvältä. Jotenkin eltaantunut maku. Lammasta/vuohta/eksoottisempia eläimiä en ole edes maistanut.
T:14
Olet syönyt huonosti valmistettua sikaa. Nyhtöpossu hyvässä soosissa on taivaallista ja pekoni on todiste Jumalan olemassaolosta.
Maku on ykkössyy. Tiedän myös että aika harvat kasvissyöjät syövät pelkästään kotimaista kasvista. Eli se siitä hiilijalanjäljestä. Ylipäätään en ymmärrä miksi minun pitäisi perustella kenellekään ruokavaliotani, joka noudattaa yleisiä ravitsemussuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan suoraan sanotaan niin en löydä hyviä kasvisruokaohjeita, voisin muuten vähentää lihan syöntiä tosi paljon. En pidä lihaa mitenkään välttämättömänä, mutta sellaisten kasvisruokien tekeminen jotka kelpaisivat myös lapsille ei ole niin helppoa. Käytän tosi paljon reseptejä ja etsin viikoittain uusia kokeiltavaksi. Suurin osa resepteistä on lihalle ja varsinkin kanalle, josta erityisesti haluaisin oikeastaan eroon. Olen itse jonkin sortin kulinaristi. Ruoan maku ja koostumus on itselleni tosi tärkeää, joten en myöskään halua kokata mitään mautonta mahantäytettä, joka ehkä mauttomuuden takia menisi lapsille helpommin.
Ainakin mun kotikaupungin kirjastoista löytyy tosi hyviä kasvisruoka-keittokirjoja. Alex Niemisen ja Riikka Sukulan Vege! voisi esimerkiksi sopia viestisi perusteella sulle, keittokirjat oon kokenyt hyviksi itse jos tuntuu siltä, että hyviä reseptejä ei löydy. Kirjasto on tähän hommaan ihan huippu, ei tarvitse ostaa omaksi jos reseptit ei miellytäkään ja voi kuvata/kirjoittaa ylös parhaat ennen palauttamista.
Asun Tukholmassa. Kirjastot ei ole niin hyviä minusta täällä kuin Suomessa. Uusia kirjoja tulee paljon vähemmän ainakin meidän lähikirjastoon. Mutta täytyy tutkia valikoimaa. Toki jos oikeasti on hyvä kirja niin voisin ostaakkin. Omistan useita tavallisia keittokirjoja kyllä, mutta niissäkin kasvisruoat on ihan sivuosassa. Minusta typerää, kun tietää että ihmiset syö terveyden kannalta ihan liikaa lihaa.
Huvittavin oli silloin pari vuotta sitten se kohu mikä tuli, kun johonkin kouluun ehdotettiin kasvisruokapäivää _kerran viikossa_. Sekin joillekkin liikaa. Ihmiset ilmeisesti haluaa lapsilleen suolistosyöpää ja muuta mitä paljosta lihan syönnistä tulee.
Syön paljon kasvisruokaa, mutta pidän lihasta ja maitotuotteista. Esim. kasvisjuustot eivät aitoja korvaa.
Voisin kuvitella joskus ryhtyväni kasvissyöjäksi, mutta sen pitää tulla omasta tahdostani ja ajatusmaailman muutoksesta. Jos lähtisin siihen tämän melkein joukkopainostukselta tuntuvan ilmapiirin vuoksi, niin se varmaan loppuisi viimeistään seuraavan ruokatrendin astuessa kuvioihin, kuten varmaan monille tulee käymään. Ja jos/kun alan kasvissyöjäksi, niin luulisin ryhtyväni silloin kerrasta vegaaniksi ainakin ruokavalion osalta, koska en osaisi perustella itselleni maitotuotteita tai munia, jos en söisi lihaakaan.
Minulle vegaaniksi ryhtyminen olisi kuitenkin iso uhraus, joten tarvitsisin sen taustalle ideologian ja "oman oivalluksen". Sitä ei ole tullut esim. teurastamovideoista, mutta ehkä se vielä joskus tapahtuu. Ja tietty hyvien ja helppojen kasviskorvikkeiden kehittely auttaa asiaa.
Koska olen lihansyöjä. Tykkään syödä lihaa ja grillata kesäsin makkaraa ja pihvejä, en salaattia.
Koska olen kolmatta vuotta vegaani. Ennen sitä olin kasvissyöjä 8 vuotta, en kyllä silloinkaan käyttänyt kananmunaa enkä liivatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään olenkin. Ennen kasvissyönnin aloittamista luulin, että kasvissyönti on vaikeaa ja että vegaanit ovat ärsyttäviä tuputtajia, pidin myös kovasti nakeista, enkä tiennyt, että niille on olemassa tosi lähellä alkuperäistä olevia vegaanivaihtoehtoja, olin maistanut vaan sellaisia pahoja ja jauhoisia. Savulohen jättäminen ruokavaliosta oli myös hankalaa. Siinäpä taisivat olla syyni, en nyt muista että muuta olisi ollut.
Mitä kasvisnakkeja käytät? Haluaisin löytää lähelle lihanmakuisia nakkeja jotta voisin vähentää lihankulutusta.
Näitä:
https://www.foodie.fi/entry/bon-soya-250g-kasvisnakki/4742117001131
Minusta nämä ovat kaikista lähimpänä lihanakkeja, jotkut kasvissyöjät eivät kuulemma näistä välitä juuri sen lihamaisuuden vuoksi. Jossain kastikkeessa esim. menisivät varmaan ihan täydestä sekasyöjällekin. Grillissä ja uunissa muuttuvat vähän hassun näköisiksi. Samalla merkillä on myös grillimakkaroita, mutta niistä en ole tykännyt.
Koska pidän kasviksista, lihasta, kalasta, kanasta, kananmunista sekä maitotuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Syön paljon kasvisruokaa, mutta pidän lihasta ja maitotuotteista. Esim. kasvisjuustot eivät aitoja korvaa.
Voisin kuvitella joskus ryhtyväni kasvissyöjäksi, mutta sen pitää tulla omasta tahdostani ja ajatusmaailman muutoksesta. Jos lähtisin siihen tämän melkein joukkopainostukselta tuntuvan ilmapiirin vuoksi, niin se varmaan loppuisi viimeistään seuraavan ruokatrendin astuessa kuvioihin, kuten varmaan monille tulee käymään. Ja jos/kun alan kasvissyöjäksi, niin luulisin ryhtyväni silloin kerrasta vegaaniksi ainakin ruokavalion osalta, koska en osaisi perustella itselleni maitotuotteita tai munia, jos en söisi lihaakaan.
Minulle vegaaniksi ryhtyminen olisi kuitenkin iso uhraus, joten tarvitsisin sen taustalle ideologian ja "oman oivalluksen". Sitä ei ole tullut esim. teurastamovideoista, mutta ehkä se vielä joskus tapahtuu. Ja tietty hyvien ja helppojen kasviskorvikkeiden kehittely auttaa asiaa.
Suuri osa ihmisistä syö terveyden kannalta liikaa lihaa. Joskus 50 vuotta sitten lihaa syötiin kerran viikossa, nykyään kaksi kertaa päivässä. Minusta sen syömistä ei tarvitse kokonaan lopettaa, mutta radikaali vähentäminen tekisi varmasti monelle hyvää. Silloin olisi myös varaa ostaa se vähempi liha luomuna tai riistaa.
Koska tykkään joidenkin liharuokien mausta kuten graavilohi ja kana. Toisaalta olen viimeaikoina vähentänyt eläinperäisiä tuotteita tykästymällä kasviperäisiin maitoihin kahvissa ja smoothieissa sekä lisäämällä palkokasvien ja tofun käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
papupata kirjoitti:
Sianlihasta. Se ei enää maistu suussani hyvältä. Jotenkin eltaantunut maku. Lammasta/vuohta/eksoottisempia eläimiä en ole edes maistanut.
Olet syönyt huonosti valmistettua sikaa. Nyhtöpossu hyvässä soosissa on taivaallista ja pekoni on todiste Jumalan olemassaolosta.
AAMEN! Lisään tähän, että jos ei ihan nyhtöpossua kaipaa, niin etuselkää tai lapaa haudutetaan hitaasti juurespedillä, mausteina pippuri ja suola. Juureksista tulee niin ihania muhiessaan siinä possun sulavassa läskissä, ai että! Ja se liha.. nam!
Ja tässä on muuten tärkeää lihan laatu. Ruuantähteillä ja muuten hyvällä sapuskalla ruokittu kotipossu, jossa on kunnon kerros läskiä, joka teurastetaan omaan kotipihaan on jotain aivan muuta kuin matkustuksella stressattu rypsillä ruokittu vähärasvainen bulkkipossu. Stressipossu maistuu just sellaiselle eltaantuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
papupata kirjoitti:
Nyhtöpossu on pahaa. Tosin tuo pekoni... Sitä en ajatellutkaan. Hitsit! Se on kyllä herkkua.
Sianlihan välttelyni johtuu ehkä rasvan mausta, kun olen vuosia syönyt riistaa ja vähärasvaista naudanlihaa. Pakkasessa on nytkin 7% nautaa ja mm. hevosta ja hirvenlihaa.
Pekoni toki on käytännössä pelkkää rasvaa, mutta se savunmaku on ihan parhautta.
Mietin, että lempparini kasvisruoista on uunijuurekset. Niihin en kyllästy. Mutta minkä muun kuin lihan kanssa sekään kävisi? Kasvissosekeitto on herkkua myös, mutta ei sitäkään montaa päivää putkeen syö. Kasvislasagne on hyvää, paitsi perheen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä syö terveyden kannalta liikaa lihaa. Joskus 50 vuotta sitten lihaa syötiin kerran viikossa, nykyään kaksi kertaa päivässä. Minusta sen syömistä ei tarvitse kokonaan lopettaa, mutta radikaali vähentäminen tekisi varmasti monelle hyvää. Silloin olisi myös varaa ostaa se vähempi liha luomuna tai riistaa.
Tiedätkös mikä on suomalaisten ravitsemusasiantuntijoiden suurin huolenaihe? Se ei ole liha vaan suola. Tämä koskee ihan yhtä lailla sekasyöjiä kuin ituhippejäkin.
Liha on hyvää eikä viherpiiperrys kiinnosta.
punaisen lihan vähentäminen riittää minulle
Syön riistaa siksi, koska minusta on epäeettistä, jos esim peura tai hirvi joutuu karhun raatelemaksi. Viimeistäänkin silloin kun peura tai hirvi elää vanhaksi, eläin kituu, koska ei kykene enää hankkimaan ruokaa itselleen, silloin karhu tai susi syö elävältä ja se on kärsimystä.
Kun ihminen ampuu riistaeläimen, se on kertalaakista henki pois, eikä kitumista, toisin kuin jos karhu tai susi tai ahma käy kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä:
https://www.foodie.fi/entry/bon-soya-250g-kasvisnakki/4742117001131
Minusta nämä ovat kaikista lähimpänä lihanakkeja, jotkut kasvissyöjät eivät kuulemma näistä välitä juuri sen lihamaisuuden vuoksi. Jossain kastikkeessa esim. menisivät varmaan ihan täydestä sekasyöjällekin. Grillissä ja uunissa muuttuvat vähän hassun näköisiksi. Samalla merkillä on myös grillimakkaroita, mutta niistä en ole tykännyt.
Mahtavaa kiitos! Mä todella haluan löytää korvaavia tuotteita, ja koska rakastan lihantuntua ja makua, on hyvä jos maistuvat lihalle. Aion kokeilla näitä ihan lähipäivinä. :)
Jos mulla olisi oma kokki, niin alkaisin kasvissyöjäksi
En osaa valmistaa hyvää ja nälän kauan pois pitävää kasvisruokaa. Ja kasvisten pesu, kuoriainen ja pilkkominen on työlästä, jos sitä ainoaksi ruuakseen pitää tehdä.
Eli laiskuus. En viitsi opetella ja Koen työläämmäksi.