Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amk:ssa opiskelu ilman pakkoryhmäytymistä, onko mahdollista?

Vierailija
23.05.2018 |

Hain päivä- eli nuorisopuolelle opiskelemaan erästä alaa. Koulun sivuille on jo ilmestynyt tervetulotoivotukset ja ekojen päivien ohjelma uusille opiskelijoille, ja niitä silmäillessä paniikki iski. Me-hengen, bileiden ja verkostoitumisen hehkutus sai miettimään viitsinkö edes pääsykokeisiin lähteä. Heti alkuun olisi parin päivän verran tutustumisleikkejä ja "työelämätaitojen harjoittelua", pakollisella läsnäololla tietenkin. Ei kiitos.

Haluan ottaa opinnot opintoina. Verkostot ja kaverit mulla on jo, ja vapaa-ajallakin ihan riittävästi tekemistä. Monimuotoon menisin mieluummin, mutta sinne on sisäänpääsy vaikeampaa ja opintotarjonta suppeampaa.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos en lähde fuksiaisiin (edes selvinpäin katsomaan muiden örvellystä), en tule löytämään paikkaani ryhmätöissä? En nyt ihan usko että tämä näinkään menee... Riippuu varmasti toki alasta paljon.

Vierailija
62/67 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein joka kerta, kun olen itse ollut ryhmätöissä mukana niin niissä on ollut jotakin ongelmaa tai ei ainakaan kovin sujuvasti ole sujuneet. Joskus jollakin on yllättäen käsi paketissa tai toinen on juuri kirjoitushetkellä tullut kipeäksi, tai jotakuta ei saa ryhmien muodostamisen aikaan ollenkaan kiinni, vasta hetkeä ennen palautusta tyyppi kömpii ulos luolastaan. 

En ymmärrä mitä ryhmätyötaitoja nämä opettavat. Enemmänkin sen, että kuka pääsee vähimmälle ja kuka osaa parhaiten teettää työt muilla. Varsinkin kun nykyään monet ryhmätyöt ainakin omissa ryhmissä on tehty etänä. Eli jokaisella on ollut hoidettavana vain oma osuus ja sitten osiot on yhdistetty. Ei tässä kyllä mitään ryhmätyötaitoja vaadita. Enemmänkin on hankalaa, kun pitää sovitella useamman henkilön aikataulut, jotta päästään edes keskustelemaan miten työt jaetaan. 

Mielestäni ryhmätyötaitoja opettaa enemämänkin se, miten tulee ihmisten kanssa toimeen noin ylipäätään. 

Vierailija
64/67 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on joku sote-ala, niin kuuluu työhön osata olla ihmisten kanssa. Työssä kohtaa joka päivä erilaisia ihmisiä tarpeineen ja odotuksineen. En osaa sanoa muista aloista. Meillä siis terkkaopinnoissa oli hyvin paljon ryhmätöitä.

Ei ole sote-ala ja työelämän tiimitaidot on ihan eri asia kuin pelleily ja ryhmäleikit koulussa.

Jep. Mä olen pidetty tiimikaveri ja osaava ammattilainen, vaikka vihasinkin paahtoleivän leikkimistä. Itse tosin inhosin enemmänkin leikki-yhteistyötä kuin varsinaisia opiskeluun liittyviä. Nekin ovat aika eri juttu kuin duunihommat - töissä kukaan ei ole siinä mittakaavassa lusmunnut tai hidastanut kaikkien hommia kuin pari opiskelukaveria. Se on helpompaa opiskelijana kuin töissä. 

Vierailija
65/67 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
66/67 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä koskaan lähtenyt tommosiin sosiaalisiin juttuihin mukaan opiskellessani Aallolla tietotekniikkaa. Toimin nykyään sovelluskehittäjänä.

Ainoa haitta, jonka koin, että en tuntenut joidenkin työtehtävien todellista palkkaa työelämää aloitellessani. Ehkä myös missasin jotkut rahakkaat start-up projektit.

Kuitenkin ensimmäiset työtehtävät tulivat koulun ulkopuolisilta kontakteilta ja olen saanut lisää projekteja heidä kontaktien kautta. Kontakteilla on arvoa, jos joudut siirtymään projektista toiseen.

Aloittelen myös maisterinopintoja kohta tässä työn ohella ja suhtaudun kontaktien luomiseen hieman eri tavalla kuin ennen. Ehkä passiivisesti löydän jotain opiskelijoita, joilla on oikeasti hyviä ideoita, mutta heiltä puuttuu tekijää. Yleensä kuitenkin ideat ovat huonoja tai on liian vähän rahaa takana, että uskaltaisi lähteä mukaan.

Vierailija
67/67 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiinkään opiskelijabileisiin en osallistunut, silti selvisin ryhmätöistä.

Sivunoottina, helkkarin lapsellista touhua ryhmäytyminen ja ryhmätöiden tekeminen AMK:ssa oli. Kuin ekaluokkalaiset kavereita valitsemassa. Paitsi että ekaluokkalaisetkin sietävät paremmin tehdä töitä jonkun kanssa joka ei olekaan paras kaveri....