Miten reagoida kun tuttava mustamaalaa/puhuu pahaa ex-ystävästään..?
Millainen reaktio teille tulee vastaavassa tilanteessa? Onko teillä ns. munaa sanoa tuttavalle suoraan silläkin uhalla, että sinä olet seuraava mustamaalaukse kohde, että pahoittelut, en halua kuunnella moista, minusta ko. henkilö vaikuttaa mukavalta/en ole tavannut henkilöä? Lapsemme on samassa harrastusryhmässä tämän henkilön kanssa kenestä tuttavani puhuu pahaa. En ole tutustunut tähän henkilöön, mutta usein ollaan small talkia juteltu. Minusta aina hän on vaikuttanut kovin ystävälliseltä ja ihan normaalilta kun olemme jutelleet lasten harrastustoiminnan yhteydessä. Alkanut kehittymään epämiellyttävä tunnelma tästä mustamaalaajasta :/ Mikä häntä estää puhumasta minusta pahaa selkäni takana jos hiusmallini tms ei häntä miellytä kerta hän noin "reippaasti" tästä yhdestä? Tämä pahan puhuja ja mustamaalauksen kohde ovat siis joskus kymmenen vuotta sitten tutustuneet harrastuksen kautta ja sukset olivat menneet ristiin, mutta mitä se minun ongelmani on, menisi selvittelemään välejä tämän osallisen kanssa, eikä kertoilisi hänen asioistaan minusta. Ei kauhean suoraselkäistä ja aikuismaista toimintaa. Ja ei, kyseessä ei ole teinit, vaan akateemiset vähän päälle 30-vuotiaat "kultturellit" perheelliset naiset :D Tämä pahan puhuja puhuu myös epäedullisesti yhdestä toisestakin ihmisestä ketä pitää ystäväpiirissään ja näkee säännöllisesti, mutta selän takana ihmettelee suurella ärsyyntyneellä sävyllä tämän elämänvalintoja.. Minulle tämä mustamaalaaja on ollut toistaiseksi ihan mukava, ainakin vasten kasvoja, enhän sitten tiedä mikä minussa mättää hänen mielestään selän takanani.. Mutta kokemuksia vastaavista henkilöistä ja tilanteista! Miten olette tällaiset tapaukset hoitaneet tyylikkäästi? En tykkää puhua kenestäkään pahaa, en edes niistä keiden kanssa on mennyt sukset ristiin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan on syytä katsoa myös peiliin. Sinultakin tulee aika paljon välillä ilkeilyä ja piikittelyä. Itse en näe tässä yhtä ainoata syyllistä. Kaikki on melkeimpä ihan yhtä syyllisiä. Myös ne ketkä väittää etteivät juoruile muista, mutta kyllä ne jutut vaan liikkuu.
ei kaikki oo ilkeitä p*skan jauhajii
Tuttu ihmistyyppi. Tekee ihan valtavaa tuhoa, mutta samalla erottaa vahvat heikoista ja tyhmät viisaista.
Mä pysyttelisin mahdollisimman kaukana ettei se pääse selittämään mitään keksittyjä tarinoita.
Voit olla varma että puhuu sinustakin pahaa. Myrkylliset ihmiset valuttaa myrkkyä kaikista ja kaikille. Voi olla syynä välirikkoon sekin että tuttavasi on niin pahasuinen. Itse ainakin olen himmannut sellaisten kanssa ystävyyden jotka puhuu muista ystävistään minulle ja paljastelee heidän salaisuuksia. Varmasti olen joutunut sellaisten mustalle listalle mutta en välitä. En pidä ystävänä paskanhauhajia jotka ei ole lojaaleja ystävilleen. Jotkut on niin ilkeitä että haluaa esittää toiset huonossa valossa mutta paha puhe kertoo eniten puhujasta itsestään.
Hyvä muistisääntö on valitettavasti se, että se kertoo eniten siitä pahanpuhujasta. Sitä et voi tietää että mikä on totta, mikä oletettua, kuviteltua, väärinymmärrettyä. Mutta sen tiedät, minkälainen tämä puhuja on. Ja samalla tavalla jutustelee sinusta eteenpäin, varsinkin jos jostain kokee tulleensa loukatuksi. Vaikka tietämättäsi. Pysy etäällä, sano että et halua puhua negatiivista ihmisistä keitä et tunne tai kuka ei ole sulle mitään pahaa tehnyt.
Valitettavasti et voi estää sitä mitenkään, että tyyppi jauhaa pskaa. Se kun on valinta, että tekee niin.
Mun työkaveri on tuollainen. Haukkuu aina jotain selän takana. Yleensä ei hauku niitä kenestä kokee hyötyvänsä, mut jos huomaa toisin, niin haukkuu heitäkin. Tiedän myös että haukkuu minua muille, vaikka kasvotusten mielistelee ja esittää ”liittolaista”. Olen huomannut, että käytännössä haukkuu ja juoruilee kaikista. Itse paistattelee siinä omassa auringossaan. Varmaan monen kanssa onkin sukset ristissä, koska suuttuu, jos ei ole samaa mieltä tai yhdy haukkuun. Ei tuollaiselle vaikuta edes sanoa mitään, koska hänhän vain kertoo miten asiat ovat. Itse olen pyrkinyt vastaamaan vaan: aijaa, niinkö, en ole huomannut, minä en ole kuullut, minä en osaa sanoa, en tiedä, minulle hän on ollut aivan mukava jne. Ja vaihtanut toistuvasti puheenaihetta.
Onkohan meillä sama tuttava? Alkuun tuntui että on mukava ja välitön kunnes sitten aloin ymmärtämään kuinka puhuu paljon muista negatiivisesti. Työpaikallakin toimi samalla tavalla selän takana ja lopulta ei kukaan oikein pidä hänestä ja ei luota häneen. Suhtaudun varauksella ja muutkin häneen että työasiat hoidetaan mutta ei enempää. Ennemmin tai myöhemmin tälläisia aletaan karttamaan ja menee luottamus.
Meilläkin on töissä samanlainen selän takana toimija. Kukaan ei pidä hänestä aidosti kun on oppinut tuntemaan paremmin. Pahanpuhujia inhotaan. Kenellehän tuttavasi puhuu sinun asioita? Ihan varmasti jollekkin.
Kiertäisin kaukaa. Kateellinen selvästi ja haluaa pahaa toiselle. :(
Voi ei. Kurja tilanne. Sanoisin ilkeilijälle etten pidä reiluna mustamaalausta koska minulla ei kestäisi oikeudentunto kuunnella soopaa toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Kurja tilanne. Sanoisin ilkeilijälle etten pidä reiluna mustamaalausta koska minulla ei kestäisi oikeudentunto kuunnella soopaa toisesta.
Ilkeilijä ei ymmärtäisi mistä puhut. Hän suoltaa suustaan niin sulavasti negatiivista ettei todellakaan edes tajua mitätöintinsä määrää.
Jos haluat draamaa niin kerro ihmeessä mutta älä ole yllättynyt että happamet välit vielä vuosien jälkeenkin.
Puhun omasta, ei voi sanoa kokemuksesta koska olin itse tuo negatiivinen. En löytänyt kenestäkään mitään arvostettavaa. Johtuu huonosta itseluottamuksesta joka toki vaivaa edelleen mutta nykyään ymmärrän pitää sentään suuni kiinni.
Se on ollut mun smalltalk tapani ja en voi sanoin kuvata miten paljon ärsyttää ja pistää vihaksi oma huono käytös.
Anteeksi kaikille!
Ps. Ja kyllä teen töitä itseni kanssa nyt ja olen erakoitunut tietoisesti. Opeteltava eli koodaan itseäni uudelleen. Toisten ihmisten asiat ei kuulu mulle, hankittava oma elämä. Piis!
Vierailija kirjoitti:
Voit olla varma että puhuu sinustakin pahaa. Myrkylliset ihmiset valuttaa myrkkyä kaikista ja kaikille. Voi olla syynä välirikkoon sekin että tuttavasi on niin pahasuinen. Itse ainakin olen himmannut sellaisten kanssa ystävyyden jotka puhuu muista ystävistään minulle ja paljastelee heidän salaisuuksia. Varmasti olen joutunut sellaisten mustalle listalle mutta en välitä. En pidä ystävänä paskanhauhajia jotka ei ole lojaaleja ystävilleen. Jotkut on niin ilkeitä että haluaa esittää toiset huonossa valossa mutta paha puhe kertoo eniten puhujasta itsestään.
En nykyään enää kerro mitään arempia asioitani tälle tyypille. Valitettavasti alkuun kerroin kun ei ollut tullut ilmi tuo toisten asioiden levittely :/ Eli ilmeisesti odotettavissa on että koko kylä tietää nämä asiat mitkä kerkesin jakaa.. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkeilijä ei ymmärtäisi mistä puhut. Hän suoltaa suustaan niin sulavasti negatiivista ettei todellakaan edes tajua mitätöintinsä määrää.
Jos haluat draamaa niin kerro ihmeessä mutta älä ole yllättynyt että happamet välit vielä vuosien jälkeenkin.Puhun omasta, ei voi sanoa kokemuksesta koska olin itse tuo negatiivinen. En löytänyt kenestäkään mitään arvostettavaa. Johtuu huonosta itseluottamuksesta joka toki vaivaa edelleen mutta nykyään ymmärrän pitää sentään suuni kiinni.
Se on ollut mun smalltalk tapani ja en voi sanoin kuvata miten paljon ärsyttää ja pistää vihaksi oma huono käytös.
Anteeksi kaikille!Ps. Ja kyllä teen töitä itseni kanssa nyt ja olen erakoitunut tietoisesti. Opeteltava eli koodaan itseäni uudelleen. Toisten ihmisten asiat ei kuulu mulle, hankittava oma elämä. Piis!
Onpa kurja kuulla, että sinulla on tuollainen ns taakkanasi, mutta aivan todella hienoa, että kadut vilpittömästi ja olet muuttanut suuntaa! Nyt vaan jatkat samaa malliin :) Muista myös antaa itsellesi anteeksi, ei siinäkään ole järkeä, että rankaiset alati itseäsi tehdyistä virheistä joita kuitenkin kadut, etkä enää toimi samoin. Ap
Mustamaalaaja kertoo eniten itsestään ja kun tarpeeksi mustamaalaa se kääntyy lopulta itseään vastaan. Useimmat ihmiset eivät hyväksy jatkuvaa toisista pahaa puhuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla tällaisen ihmisen tuttava?
Tämä on aika pieni kaupunki, ei viitsisi poltella siltoja kauheasti :/ Ap
Vierailija kirjoitti:
Mustamaalaaja kertoo eniten itsestään ja kun tarpeeksi mustamaalaa se kääntyy lopulta itseään vastaan. Useimmat ihmiset eivät hyväksy jatkuvaa toisista pahaa puhuvaa.
Uskon myös, että juurikin näin. Koska eihän tuollaiselle ihmiselle oikein uskalla edes puhua mitään, ettei hän sitten pahassa valossa kerro eteenpäin juttujasi :/ Ja tuntuu, että tämäkin tyyppi vääntää kaiken negatiiviseksi, ihan normaalitkin asiat. Haukkuu kauhean ylpeäksi tätä ex-ystäväänsä jonka lapsi siis samassa harrastustoiminnassa omani kanssa, ja minulla ei kyllä alkuunkaan tule ylimielinen vaikutelma hänestä. Päinvastoin, vaikuttaa jopa ujolta, sellainen rauhallinen ja avulias. Kamalaa tietää hänestä sellaisia asioita jotka ei todellakaan minulle kuuluisi, hänellä olisi pitänyt itsellään olla ihan valta päättää kenelle niistä kerrotaan. Ap
onko se kaunis kenestä puhutaan pahaa?se sun lapsen harkkakaverin äiti.kysympähän nyt vaan.
työkaveri jauhaa kakkaa veljensä vaimosta. Ei paljoo kiinnosta kuunnella. Aika hankala ja koppava työkaveri et eiköhän osa syy heidän riidoista ole senkin käytöksestä johtuvaa.
Tuo on hirveä tilanne kun todennäköisestihän mustamaalaava kaveri yrittääkin saada sinut näkemään tuon toinen huonona. Mutta kyllä huono on hän itse. Ja sen tietää siitä että puhuu toisen asioista selän takana ja negaa toista ihmistä. Kaksi merkkiä että olet tekemisissä huonon tyypin kanssa. Älä kerro itsestäsi mitään äläkä lähde taivasteluihin mukaan. Jos kauhistelen mukana tuo tyyppi menee varmaan sanomaan sille yhteiselle tutulle että Maijan mielestä sinä olet ylpeä. Toisinsanoen kääntää syyt sinun niskoille.
Ei kannata pitää totena asioita joita tälläinen ihminen kertoo toisista. Tietämäni tyyppi ainakin levittelee ihan puhtaita valheita muista. Todennäköisesti tuo haukuttu ihminen on huomannut kyseisen henkilön valehtelun ja laittanut välit poikki ja siksi on mustamaalauskampanja menossa. Tämän tietämäni henkilön lapsi harrastaa voimistelua... mutta varmaan näitä tapauksia riittää.
Tämä on juuri siis ongelmani ollut. Haluaisin ns. kasvattaa pallit, että voisin sanoa suoraan, jämäkästi, mutta tyylikkäästi, ettei kiinnosta kuulla pahaa tästä tyypistä joka on kuitenkin minun kokemuksieni mukaan ihan reilun ja kivan oloinen enkä myöskään morkkausta toisten elämäntyylistä. Ap