Miten reagoida kun tuttava mustamaalaa/puhuu pahaa ex-ystävästään..?
Millainen reaktio teille tulee vastaavassa tilanteessa? Onko teillä ns. munaa sanoa tuttavalle suoraan silläkin uhalla, että sinä olet seuraava mustamaalaukse kohde, että pahoittelut, en halua kuunnella moista, minusta ko. henkilö vaikuttaa mukavalta/en ole tavannut henkilöä? Lapsemme on samassa harrastusryhmässä tämän henkilön kanssa kenestä tuttavani puhuu pahaa. En ole tutustunut tähän henkilöön, mutta usein ollaan small talkia juteltu. Minusta aina hän on vaikuttanut kovin ystävälliseltä ja ihan normaalilta kun olemme jutelleet lasten harrastustoiminnan yhteydessä. Alkanut kehittymään epämiellyttävä tunnelma tästä mustamaalaajasta :/ Mikä häntä estää puhumasta minusta pahaa selkäni takana jos hiusmallini tms ei häntä miellytä kerta hän noin "reippaasti" tästä yhdestä? Tämä pahan puhuja ja mustamaalauksen kohde ovat siis joskus kymmenen vuotta sitten tutustuneet harrastuksen kautta ja sukset olivat menneet ristiin, mutta mitä se minun ongelmani on, menisi selvittelemään välejä tämän osallisen kanssa, eikä kertoilisi hänen asioistaan minusta. Ei kauhean suoraselkäistä ja aikuismaista toimintaa. Ja ei, kyseessä ei ole teinit, vaan akateemiset vähän päälle 30-vuotiaat "kultturellit" perheelliset naiset :D Tämä pahan puhuja puhuu myös epäedullisesti yhdestä toisestakin ihmisestä ketä pitää ystäväpiirissään ja näkee säännöllisesti, mutta selän takana ihmettelee suurella ärsyyntyneellä sävyllä tämän elämänvalintoja.. Minulle tämä mustamaalaaja on ollut toistaiseksi ihan mukava, ainakin vasten kasvoja, enhän sitten tiedä mikä minussa mättää hänen mielestään selän takanani.. Mutta kokemuksia vastaavista henkilöistä ja tilanteista! Miten olette tällaiset tapaukset hoitaneet tyylikkäästi? En tykkää puhua kenestäkään pahaa, en edes niistä keiden kanssa on mennyt sukset ristiin.
Kommentit (52)
Varo tuollaista! Älä anna luikerrella elämääsi vaan pidä etäisyyttä. Kokemusta on moisesta ja todellakin puhuu paskaa ja keksittyjä juttuja toisista ihmisille! Sairas tapaus ainakin tämä tuntemani ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa liittyä mukaan juoruiluun, koska se on hauskaa ja todistetusti lähentää ihmisten välejä. Juoruilija luottaa sinuun ja vastajuorulla kerrot myös luottavasi häneen.
Sitä paitsi mitä se haittaa jos puhutaan pahaa jostain joka ei ole edes kuulemassa? Ihan inhimillistä.
*reps* Ihan kauhea vastaus! XD Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan, ei varmasti taida kuulua sinun sanontoihin, elämänfilosofiaan? :D Ei tuollainen pahan puhuminen ole mitään aitoa lähentymistä. Näistä mustamaalaajista tulee tunne, että he varmasti puhuvat myös sinusta pahaa kun et ole paikalla, luottamisen sijaan epäluotettavuutta.
Pysy kaukana, hän on paha ihminen.
Minulla on tapana tuollaisissa tilanteissa kyllä sanoa mahdollisimman neutraalisti aina esim., että " aijaa, enpäs ole moista huomannut, minulla on ihan positiivinen kuva kyseisestä ihmisestä". Tuon jälkeen aika usein juoruilija itse vaihtaa aihetta. En tiedä, olenko seuraava juorujen kohde, mutta enpä sen pelossa kyllä mene juoruiluun mukaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana tuollaisissa tilanteissa kyllä sanoa mahdollisimman neutraalisti aina esim., että " aijaa, enpäs ole moista huomannut, minulla on ihan positiivinen kuva kyseisestä ihmisestä". Tuon jälkeen aika usein juoruilija itse vaihtaa aihetta. En tiedä, olenko seuraava juorujen kohde, mutta enpä sen pelossa kyllä mene juoruiluun mukaankaan.
Tämä on hyvä! Tyylikkäästi hoidettu. Tuntuu kauhealta kuunnella kun toinen negtiiviseen sävyyn ruotii ihmisten edesottamuksia. Minulla menee aina jotenkin ihan pasmat sekaisin kun tämä alkaa kertoilemaan puhumaan epäedulliseen sävyyn ihmisistä, en haluisi joutua kuuntelemaan sellaista :/ Alan katsella lattiaa, ja koitan alkaa juttelemaan muista asioista. Ap
Aloittajan on syytä katsoa myös peiliin. Sinultakin tulee aika paljon välillä ilkeilyä ja piikittelyä. Itse en näe tässä yhtä ainoata syyllistä. Kaikki on melkeimpä ihan yhtä syyllisiä. Myös ne ketkä väittää etteivät juoruile muista, mutta kyllä ne jutut vaan liikkuu.
Kyllä oma mielipide pitää melkeimpä sanoa, jos myös vastapuoli tai joku muu on menetellyt lainvastaisesti tms. tai mikä on muuten omanäkemys asiasta. Välit menee jos menee, mutta asioihin pitää saada myös omanäkemys esille.
Tuollainen on tosi ikävää. Viisainta ettei ota kantaa ja poistuu keskustelusta.
Vastapuoli kyllä itse lukenut keskusteluita ja vähän väliä käydessä ollut piikittelemässä ja kyselemässä asioista, että niin. Pitäisi olla vaan niin mielin kielin kun iso isäntä kyseessä ja välit pitää hinnalla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan on syytä katsoa myös peiliin. Sinultakin tulee aika paljon välillä ilkeilyä ja piikittelyä. Itse en näe tässä yhtä ainoata syyllistä. Kaikki on melkeimpä ihan yhtä syyllisiä. Myös ne ketkä väittää etteivät juoruile muista, mutta kyllä ne jutut vaan liikkuu.
Kyllä minä katsonkin peiliin, usein. Mietin alati kuinka voisin parantaa käytöstäni, olla ystävällisempi ja kaiken kaikkiaan parempi ihminen. Rehellisesti täytyy sanoa, että en puhu pahaa ihmisistä, puhun ihmisistä, mutta en pahaa. Jos esim on keskustelu lomakohteista niin voin kertoa, että "tuttava pariskunta kävi samassa kohteessa viime vuonna ja piti siitä kovasti" tms. En voisi olla ylpeä itsestäni jos harrastaisin mustamaalaamista. Jos minulle avaudutaan herkistä asioista, kämmeistä mitä elämässä on käynyt niin en toden totta jakele niitä eteenpäin, tieto pysähtyy minuun. Kun kirjoitit, että sinultakin tulee piikittelyä, niin tietenkin kuulijallakin on vastuunsa: Jos kehun henkilön puseroa, kehun sitä oikeasti, ei ole kiva jos kuulija ei osaa ottaa vilpitöntä kehua vaan vääntää sen päässään niin, että haukuin juuri hänen paitaansa, eli piikittelin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pysy kaukana, hän on paha ihminen.
En usko, että kukaan ihminen on paha, mutta ihmisellä voi olla paha olla jostakin ja se saa hänet käyttäytymään kurjasti. Ap
Mä sanoisin hänelle, että "mitä sä musta puhut kun en ole paikalla?"
Muuta tuskin tarttee sanoa kun ton selkeästi sanoo.
Älkää nyt jaksako jeesustella. En itse osallistu mustamaalaamiseen työpaikalla (ei oikein ole ketään, kenen kanssa edes puhua muista), mutta tiedossa on, että muut kyllä ovat puhuneet minusta pahaa selkäni takana. Todella harvassa ovat ne, jotka eivät selän takana puhumiseen osallistu.
Miksi haluat olla tällaisen ihmisen tuttava?
Kuuntelemalla mustamaalausta, osallistut siihen sitä tukemalla. Mustamaalaaja saa virtaa kuuntelevista korvista. Tulet olemaan myös itse mustamaalauksen kohde, jos et miellytä mustamaalaajaa.
Olet heikko kun et kehtaa sanoa suoraan mitä ajattelet. Tuet siis hiljaisesti tätä mustamaalaajaa. No, ongelma ei ole kenenkään muun kuin sinun, sillä voin itse kokemuksesta sanoa että se jota mustamaalataan, sitä tuskin kiinnostaa pätkääkään. Se, joka on ollut tarpeeksi fiksu poistuakseen mustamaalaajan piiristä, ei kärsi siitä että takana jatketaan puhumista. Pikkumaisia ihmisiä ovat ne, jotka hiljaisesti kuuntelevat tällaista pskanjauhajaa. Alistut siis hänen tahtoonsa, ja jossain vaiheessa olet itse se mustamaalaamisen kohde. Vaikka nyt luuletkin että "Minulle ei tule koskaan käymään niin."
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei juoruile.
Ei siinä kai muuta reagointitapaa ole kuin sanoa ihan suoraan, että "tunnen hänet harrastuksen parista, vaikuttaa minusta ihan mukavalta ihmiseltä, kurjaa että teillä on huonot välit."
Ja sitten vaihdat puheenaihetta. Ei tarvitse teeskennellä eikä valehdella, ja toisaalta et myöskään ala häntä paheksua siitä, että kertoo negatiivisen mielipiteensä.
Mutta tosiaan, älä luota häneen. Ihminen joka parjaa jotakuta sinulle, parjaa varmasti sinuakin jollekin. Älä kerro hänelle mitään luottamuksellista!
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin hänelle, että "mitä sä musta puhut kun en ole paikalla?"
Muuta tuskin tarttee sanoa kun ton selkeästi sanoo.
Oletko joskus suoraan sanonut jollekin näin? Ap
Kannattaa liittyä mukaan juoruiluun, koska se on hauskaa ja todistetusti lähentää ihmisten välejä. Juoruilija luottaa sinuun ja vastajuorulla kerrot myös luottavasi häneen.
Sitä paitsi mitä se haittaa jos puhutaan pahaa jostain joka ei ole edes kuulemassa? Ihan inhimillistä.