Ei löydy kummeja...
Olen viimeisillään raskaana. Laskettuun aikaan on aikaa enää pari viikkoa.. Olen todella ahdistunut siitä, etten löydä tulevalle lapselleni kummeja. Raskausaikana muutenkin suurin osa ystävistä hylkäsi. Elävät vilkasta yliopistoelämää bileineen, eikä minun seurani ilmeisesti enää kiinnosta, kun menenkin elämässä eri polkua (olen kihloissa, ostimme asunnon ja saan lapsen). Tiedän että olen nuori, ja muut ikäiseni haluavat elää toisenlaista elämää, mutta itse en kyllä hyviä ystäviä hylkäisi.. Paha mieli siis ollut siitäkin että raskausaika on mennyt yksin ja ilman tukea. Paras ystäväni jäi kuitenkin, mutta kun häntä pyysin lapseni kummiksi, tuli kieltäytyminen. En minä ketään siihen tehtävään halua pakottaakaan, mutta kyllä tuli paha mieli kieltäytymisestä, pakko myöntää... Nyt kysyin siskoani, joka jäi miettimään. Ei kuulemma olisi varaa ostaa hienoja lahjoja, joita haluaisi. Miksi ihmiset luulevat että kummin tehtävä on toimia vain lahjojenkantajana?? Ahdistaa sekin miten jotkut ajattelevat että kummin pitäisi olla jokin uskonnollinen opastaja ja rukoilla lapsen puolesta, ja kieltäytyvät koska eivät sellaista halua olla. Minä ja mieheni emme usko, vaikka kirkkoon kuulutaankin. Emme kuitenkaan koe että kirkosta tarvitsisi erotakaan. Onhan näitä tapakristittyjä paljonkin. Mutta, itse siis ajattelen että kummin tehtävä on enemmänkin vain olla läsnä lapsen elämässä, käydä joskus kylässä kyselenässä kuulumisia tai vaikka lähettää joskus kortti. Jokainen voi itse olla juuri sellainen kummi kuin haluaa. Ei siitä paineita tarvitsisi ottaa...
Nyt tuntuu etten uskalla enää kysyä ketään koska pettymys kieltäytymisestä olisi suuri.. Vaihtoehdotkin käyvät jo vähiin. Miehen puoleltakaan ei tahdo löytyä ketään. Minkä vuoksi nykyään kukaan ei halua ryhtyä kummiksi? Kertokaa nyt kieltäytyjät mikä siinä tuntuu niin hirveältä? Itse en ole koskaan kummiksi päässyt vaikka kovasti haluaisin. Minulle olisi kunnia asia jos joku siihen tehtävään minua kysyisi. Olisin todella iloinen. Nyt tuntuu ettei kukaan välitä tulevasta lapsestamme. Itselläni on kummit, joiden kanssa edelleen viihdyn. Lapsena sain heiltä synttärilahjat ja joululahjat kyllä, mutta tärkeimmäksi koin aina heidän kanssaan vietetyt lyhyetkin hetket. Edelleen ovat tärkeitä minulle ja yhteyttä pidetään. Samaa toivoisin lapselleni...
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella nyt olen muka marttyyriurhautujaäiti? Toivon fiksuja vastauksia, onhan aloituksenikin asiallinen.
Ja sekä on kunniallista elämää reuhata vain yliopistobileissä tuhannenpäissään.
No meitä ihmisiä on moneksiSiellä bileissä syntyy juuri niitä kontakteja, mitä tarvitaan työllistymiseen tulevaisuudessa. Joten kyllä, se on noin nuorelle kunniallista elämää.
Ja niin usein nämä ihmiset sitten nelikymppisenä herää siihen ajatukseen että haluavat sittenkin miehen ja lapsia. Sitten yrittävät kaikella tapaa raskaaksi tuloksetta. Parhaat päivät meni ryyppäämiseen, eikun anteeksi näiden kontaktien luomiseen. Juna meni jo. Katkerana saa sitten olla ihan vain omalle itselleen miksei niitä lapsia hankkinut silloin kun olisi vielä ollut nuorempi
Hieman sairaaloinen suhtautuminen alkoholin käyttöön, ellei tämä koko aloitus ole provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella nyt olen muka marttyyriurhautujaäiti? Toivon fiksuja vastauksia, onhan aloituksenikin asiallinen.
Ja sekä on kunniallista elämää reuhata vain yliopistobileissä tuhannenpäissään.
No meitä ihmisiä on moneksiSiellä bileissä syntyy juuri niitä kontakteja, mitä tarvitaan työllistymiseen tulevaisuudessa. Joten kyllä, se on noin nuorelle kunniallista elämää.
Ja niin usein nämä ihmiset sitten nelikymppisenä herää siihen ajatukseen että haluavat sittenkin miehen ja lapsia. Sitten yrittävät kaikella tapaa raskaaksi tuloksetta. Parhaat päivät meni ryyppäämiseen, eikun anteeksi näiden kontaktien luomiseen. Juna meni jo. Katkerana saa sitten olla ihan vain omalle itselleen miksei niitä lapsia hankkinut silloin kun olisi vielä ollut nuorempi
Hieman sairaaloinen suhtautuminen alkoholin käyttöön, ellei tämä koko aloitus ole provo.
Näin, varsinkin kun vielä nelikymppinenkin tulee suhteellisen helposti raskaaksi.
Itse en haluaisi olla kummi koska en olisi hyvä siinä. En jaksa pitää ihmisiin yhteyttä, en kävisi koskaan missään perhejuhlissa ellei olisi "pakko", en ole hyvä lasten kanssa enkä haluaisi vapaaehtoisesti käydä sitä kummilasta koskaan katsomassa.
Ap, kummien tehtävä on tukea lastan tämän kristillisessä kasvatuksessa. Jos kaipaat aikuista joka on lapselle läsnä, mutta ei kasvata kristillisyyteen, et tarvitse lapselle kummeja, vaan muita läheisiä.
Jos ehdottomasti haluat kastaa lapsen, kannattaa kysellä seurakunnasta onko heillä joku joka suostuisi lapsen kummiksi, jotta lapsi saadaan kastettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olisit sinäkin ap elänyt sellaista elämää kun noin kaihertaa. Kuka käski tehdä lapsen tai ostaa asunnon?
Anteeksi nyt vaan mutta kuka on sanonut että minä tuollaista elämää haikailisin!!? Olen todella tyytyväinen siihen että löysin vierelleni upean rakkaan miehen. Saamme lapsen jota niin kovin toivoimme, kaikki eivät lasta saa vaikka kuinka yrittäisivät. Ja ostimme ihanan asunnon, jossa jatkaa elämän seuraavaa vaihetta. Aikuituisivat nuo ystäväni niin tajuaisivat että on sitä elämässä muutakin kuin viina
Paljonko joit ennen raskautta ja ehkä vielä raskausaikana, jos menneisyytesi on pelkkää alkoholinhuuruista juhlimista? Enkä usko, että kukaan haluaa vaihtaa vapauttaa lapsesi ilmaiseksi hoitajaksi, koska siihenhän sinä kummia tarvitset.
En ole bilettäjätyyppiä koskaan ollutkaan. Raskausaikana en ole nauttinut pisaraakaan alkoholia. En tarvitse ilmaishoitajaa lapselle, hoidan hänet itse mieheni kanssa kaikella rakkaudella. Enkä kaipaa sinunlaisia tyhjäpäitä tänne vittuilemaan.
Joten kiitos ja näkemiin.
Toivon vastauksia siihen miksi kummiksi pyytäminen otetaan vastaan niin nihkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olisit sinäkin ap elänyt sellaista elämää kun noin kaihertaa. Kuka käski tehdä lapsen tai ostaa asunnon?
Anteeksi nyt vaan mutta kuka on sanonut että minä tuollaista elämää haikailisin!!? Olen todella tyytyväinen siihen että löysin vierelleni upean rakkaan miehen. Saamme lapsen jota niin kovin toivoimme, kaikki eivät lasta saa vaikka kuinka yrittäisivät. Ja ostimme ihanan asunnon, jossa jatkaa elämän seuraavaa vaihetta. Aikuituisivat nuo ystäväni niin tajuaisivat että on sitä elämässä muutakin kuin viina
Ja muista sinä välimerkkisäännökset.
Kummius on muinaisjäänne jostain kivikaudelta. Miksi pakkoliität viattoman lapsen kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko joit ennen raskautta ja ehkä vielä raskausaikana, jos menneisyytesi on pelkkää alkoholinhuuruista juhlimista? Enkä usko, että kukaan haluaa vaihtaa vapauttaa lapsesi ilmaiseksi hoitajaksi, koska siihenhän sinä kummia tarvitset.
En ole bilettäjätyyppiä koskaan ollutkaan. Raskausaikana en ole nauttinut pisaraakaan alkoholia. En tarvitse ilmaishoitajaa lapselle, hoidan hänet itse mieheni kanssa kaikella rakkaudella. Enkä kaipaa sinunlaisia tyhjäpäitä tänne vittuilemaan.
Joten kiitos ja näkemiin.
Toivon vastauksia siihen miksi kummiksi pyytäminen otetaan vastaan niin nihkeästi.
Koska nämä ihmiset eivät pidä kummiutta tärkeänä. Osa ei pidä kastettakaan tärkeänä. Kummius ei siis tuo kummille mitään sellaista, mitä ei voisi saada ilman kummiuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sun paras ystävä kieltäytyi?
Jos te ette usko, niin miksi te kuulutte kirkkoon? En oikein jaksa käsittää tätä.Jaa niin, vain poikkeusluvalla (kirkkoherran mielivalta, ilmeisesti), voi lapsen kastaa ilman kahta kummia, ihan vain tiedoksesi. Ja kummien pitää olla konfirmoituja ev.lut.-kirkon jäseniä.
Täälläpäin ei ole trendinä kirkosta eroaminen niinkuin ehkä eteläsuomessa.. Kukaan lähipiirissäni ei ole uskovainen, mutta suurin osa kylläkin kirkon jäseniä edelleen. En tiedä, olen kyllä eroamista itsekin miettinyt mutta en koe että tarvitsee. Kirkollisvero on kuitenkin mikroskooppisen pieni osa tuloja, en koe että se on minulta pois.. Tehdäänhän sillä rahalla hyvääkin..
Jos löytyy yksikin kummi niin voi oman seurakunnan kirkkoherralta pyytää voisiko kummeja lisätä jälkeenpäin. Voi kysyä myös löytyykö seurakunnalta kummiksi suostuvia.
Pyydä isovanhempia? Hekin saavat ruveta kummeiksi. Ja sympatiani, itsellä tuo sama ongelma. Ei ole kunnon ystäviä ja sisarukset kierretty useaan kertaan..
Mihin kummia edes tarvitaan? Minulla ei ole kummia. En ole koskaan sellaista kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kummia edes tarvitaan? Minulla ei ole kummia. En ole koskaan sellaista kaivannut.
Lapsi ei saa kastetta ilman kummeja. Se ainakin itselle oli kynnyskysymys, koska ehdottomasti halusin vauvan kastettavan enkä antaa vain nimeä kuin koiralle.
Sun tai miehesi sisarukset? Hätätapauksessa jomman kumman vanhemmat.
En suostuisi itsekään kummiksi. En suostunut siskoni lapsellekaan. En kuulu kirkkoon ja siskoni lapset ovat muutenkin jo tärkeitä minulle. Myöskään kavereideni lapsille en suostuisi, sillä en koe sitä oikeaksi tehtäväksi minulle. Hoidan ja muistan kavereideni lapsia kyllä.
Enkä liittyisi kirkkoon vain siksi, että voisi olla jonkun kummina, sillä se ei ole omien arvojeni mukaista. Itse en henk.koht. ymmärrä miksi lapsi pitää kastaa. Me ei kastettu. Saavat itse päättää kouluikäisinä menevätkö uskonnon tunneille vai et. Saavat kyllä mennä päiväkodin kanssa kirkkoon. Enkä itse ymmärrä tätä tapauskovaisuutta. Miksi maksaa siitä tavasta kuulua kirkkoon, jos ei usko?
Tässä on oma syyni miksi kieltäytyisin.
Vierailija kirjoitti:
Eiksi sellaista osaa kaivata mitä ei ole kokenut. Itselleni juuri muodostuneet tärkeiksi nuo omat kummit. Tuskin niin olisi käynyt jos he eivät kummejani olisi. Toivon samaa lapselleni, että hänellä olisi elämässään pari muutakin tärkeää aikuista, jotka välittävät aidosti. (Siis isovanhempien lisäksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei saa kastetta ilman kummeja. Se ainakin itselle oli kynnyskysymys, koska ehdottomasti halusin vauvan kastettavan enkä antaa vain nimeä kuin koiralle.
Tämä minullekin tärkeää.
T: ap
Ehkäpä opiskelevat kaverisi ovat erilaisessa taloudellisessa asemassa kuin sinä (eivät voi ostaa asuntoa jne.) tai he ovat oikeasti vain "hyvän päivän"-tuttuja. Lähtökohtaisesti en suostuisi jonkun opiskelukaverin lapsen kummiksi, jos ei vietettäisi aikaa yhdessä opintojen parissa, ei tunnettaisi kovin hyvin tai oltaisiin hirveän erilaisessa taloudellisessa asemassa.
Tiedätkö, miksi paras kaverisi kieltäytyi? :) Eikö miehenkään puolelta ole ketään kummia? Entä hänen kaverit tai sisarukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau! Minulta on ihan mennyt ohi, että koirankin nimi täytyy laittaa maistraattiin virallisin paperein. Eikö meidän koira olekaan nyt virallisesti Musti? Mistä nuo paperit saa, että saamme koiralle virallisesti nimen?
Uskovaisen ihmisen lapsen kummiksi en ryhtyisi koska en itse ole uskovainen. Minun olisi hyvin vaikea nähdä siinä mitään järkeä.
Jos sitten taas olisin uskovainen, en ryhtyisi sellaisen lapsen kummiksi, jonka vanhemmat eivät ole uskossa, mutta tahtovat vain tavan vuoksi liittää lapsensa kirkkoon. Minun olisi hyvin vaikea nähdä siinä mitään järkeä.
Sinun pitäisi siis löytää kaveripiiristäsi tai suvustasi joku, joka ei ole yhtään ajatellut mistä kirkkoon kuulumisessa on kyse tai joka ajattelustaan huolimatta olisi tullut siihen tulokseen, että kannattaa kuulua porukkaan, jonka ajatuksiin ei itse usko ja vielä maksaa siitä ja liittää siihen lapsensakin. Sitten sen tolvanan pitäisi vielä haluta kummiksi.
Ymmärrän hyvin, että on hankalaa.