Mihin lajitellaan roskiin menevät vaatteet?
Sekajätteeseen, poltettavaan jätteeseen? Vai onko jotain vaatteen kierrätyspisteitä?
Kommentit (32)
Täällä kerätään energiajäte ja sekajäte erikseen. Meiltä menee sekajäte kaatopaikalle, kun taas joillakin paikkakunnilla se poltetaan.
Eli ap, ensisijaisesti energiajätteesen, ja mikäli sellaista ei teillä ole, niin sekajätteeseen.
Katso oman alueenne jätehuollon sivuilta lajitteluohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Älkää viekö niitä vaatteitanne mihinkään vaatekauppojen ”kierrätyspisteisiin”, ne vain raahataan ulkomaille ja ties mitä niille sen jälkeen tapahtuu. Ei ainakaan ole kovin ekologista raahata jätettä pitkin maailmaa.
Lisäksi hyväntekeväisyyden nimissä mm. Afrikkaan viedyt vaatteet ovat kuihduttaneet maanosan oman vaateteollisuuden. Ja luuletteko että jätteet hävitetään siellä yhtä ympäristöystävällisesti kuin Euroopassa.
Eli ostakaa vastuullisesti, ei kertakäyttövaatteita, pidetään ne loppuun ja sitten sekajätteeseen, jossa ne päätyvät turvallisesti polttoon.
Niin, kierrättäminen on ekologinen vaihtoehto, jos vaatteet päätyvät kotimaahan tai lähialueille.
Eli paikkakunnasta riippuen on joitain toimijoita, jotka jakavat ehjät, puhtaat vaatteet eteenpäin ilmaiseksi. Helsingissä esim. Hurstin valinta.
Toivottavaa olisi ihmisten tajuta itse laittaa roskiin huono vaate ym tavara ja siistit ehjät kierrätykseen esim lahjoittaa hyväntekeväisyyteen suunnatuille kirpputoreille.
On valtava määrä huonoa vaatetta mitä ihmiset lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ja ainoastaan kuormittavat ja aiheuttavat kuluja, kun pitää heidän toimittaa roskat eteenpäin kaatopaikalle.
Usein näkee fbssä miten neuvotaan Lumput viemään kauppojen yhteydessä oleviin vaatekeräyslastikoihin eli uff pääasiassa
Lumppujen vieminen UFF:lle on karhunpalvelus. Menee roskiin. UFF joutuu maksamaan tästä roskasta, joka viedään kaatopaikalle.
Pk-seudulla Uff:n lisäksi myös Kierrätyskeskus, Fida jne. ottavat vastaan vaatteita ja tavaroita. Pitäisi tosin olla hyväkuntoisia (ei rikkinäisiä, pinttyneitä jne.).
Rikkoutuneet jne. olen laittanut ihan sekajätteisiin, jotka meillä menee poltettaviksi.
No, mä tuuppaan välillä salaa sekajätteeseen, mutta erinäisiin vaatekauppoihin ja rättijätepaikkoihinhan ne kuuluis.
Vierailija kirjoitti:
Lumppujen vieminen UFF:lle on karhunpalvelus. Menee roskiin. UFF joutuu maksamaan tästä roskasta, joka viedään kaatopaikalle.
Sinällään hyvä idea tämä eli tehdä UFF:lle karhunpalvelus. UFF kun ei onneksi ole itse kunnostautunut karhunpalveluksissa.
Vierailija kirjoitti:
No, mä tuuppaan välillä salaa sekajätteeseen, mutta erinäisiin vaatekauppoihin ja rättijätepaikkoihinhan ne kuuluis.
Ihan turhaan laitat salaa. Rikkinäiset/käyttökelvottomat vaatteet lajitellaan sekajätteeseen.
Myös lindex ja kappahl ottaa vastaan tekstiilijätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan laitat salaa. Rikkinäiset/käyttökelvottomat vaatteet lajitellaan sekajätteeseen.
No sen käsityksen tosiaan täällä saa, mutta kyllä mä siinä käsityksessä olen, että tällä alueella esim. jo mainittu Nextiili ois oikeampi osoite. No, ainakin hyödyllisempi!
Muista lajitella tekstiilit värin mukaan eri pusseihin.
End of life -tekstiilit Uffin laatikon vieressä.