Mihin lajitellaan roskiin menevät vaatteet?
Sekajätteeseen, poltettavaan jätteeseen? Vai onko jotain vaatteen kierrätyspisteitä?
Kommentit (32)
Niin eli onko ympäristön kannalta parempi, että vaatejäte poltetaan vai viedään sinne H&M? Ap
Täällä Päijät-Hämeen alueella tekstiilit laitetaan energiajätteisiin.
H&M tunnetusti polttaa tuhansia tonneja myymättömiä vaatteitaan joka päivä. Hyvä mammat!
Poltettavaan eli energiajätteeseen. Keinokuidut tehty öljystä. Ja luonnonkuidut palavat yhtälailla.
Uffin kierrätysastioita on aika monen s-marketin yhteydessä. Sinne olen kiikuttanut.
Supermarkettien pihalta löytyy usein vaatepisteet erikseen. Sinne olen itse tykännyt ne heittää.
Ennen tehtiin kirjavaa trasselia ja mihin sekin katosi?
Vierailija kirjoitti:
Uffin kierrätysastioita on aika monen s-marketin yhteydessä. Sinne olen kiikuttanut.
Mitäpä luulet Uffin tekevän niille sun roskiskuntoiselle vaatteelle? Nakkaavat roskiin. En ymmärrä miksi niitä omia roskia ei voi hoitaa itse vaan ne pitää dumpata muiden haitaksi. Lumpulle on omat pisteet joissa selkeesti kerrotaan, että rikkinäinenkin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla kyse nimenomaan roskiskuntoisista vaatteista. UFFn laatikoissahan on hyvin tarkat ohjeet että mitään rikkinäistä tai pinttynyttä lumppua ei saa laittaa. Eli siis yhtäkuin ei mitään mikä ei kelpaa myytäväksi.
Ihan oikeasti siis vaatteet saa nakata sekajätteeseen (jos ne siis poltetaan)? Miten minä olen koko ikäni elänyt siinä luulossa, että vaatekuidun heittämien sekajätteeseen olisi kiellettyä, monesta paikasta tästä olen lukenut/kuullut. Vai onko se vanhentunutta tietoa? Aina olen ne kyllä sekajätteeseen heittänyt, kun en ole keksinyt mitään muutakaan, mutta pienellä omantunnonpistoksella...
Sekajätteeseen, meiltä menee jätteenpolttolaitokselle.
Sekajätteeseen. H&M käyttää tekstiilijätteiden kierrätykseen yritystä, joka ensimmäisenä rahtaa jätteet Saksaan. Siellä ne sitten lajitellaan, osa jätteistä poltetaan, osa rahdataan kehitysmaihin, ehkä osa kierrätetään. Mitään tietoa ei ole siitä, kuinka suuri osa päätyy kierrätykseen oikeasti.
Joten tästä syystä itse leikkelen ensin vaatteet kappaleiksi, käytän siivousrätteinä, ja siivouksen jälkeen heitän sekajätteeseen. Minä koen tämän järkevimmäksi ratkaisuksi.
Jossain vaiheessa valitettavan näyttävästi uutisoitiin, että tekstiilijätettä ei enää saa sijoittaa kaatopaikalle. Tämä liittyy orgaanisen jätteen loppusijoituskieltoon, mikä johti siihen, että sekajätettä/poltettavaa jätettä ryhdyttiin polttamaan energiaksi. Tosiasiassa tämä ei ole kotitalouksien ongelma, sillä kotitalouksien kannalta mikään ei muuttunut: rikkinäiset ja käyttökelvottomat tekstiilit on koko ajan saanut laittaa kodin (seka)jäteastiaan. Nykyisin tekstiilit vain päätyvät energiahyödynnettäväksi, kun juuri mitään jätettä ei enää saa kaatopaikalle loppusijoittaa.
KappAhl ottaa vastaan käytetyt tekstiilit, jopa lumput, kun vie muovikassillisen tekstiilejä, saa kassalta 5 euron alennuskupongin (voimassa pari kuukautta), alennuksen saa jos ostaa yli 30 eurolla normaalihintaisia.
Älkää viekö niitä vaatteitanne mihinkään vaatekauppojen ”kierrätyspisteisiin”, ne vain raahataan ulkomaille ja ties mitä niille sen jälkeen tapahtuu. Ei ainakaan ole kovin ekologista raahata jätettä pitkin maailmaa.
Lisäksi hyväntekeväisyyden nimissä mm. Afrikkaan viedyt vaatteet ovat kuihduttaneet maanosan oman vaateteollisuuden. Ja luuletteko että jätteet hävitetään siellä yhtä ympäristöystävällisesti kuin Euroopassa.
Eli ostakaa vastuullisesti, ei kertakäyttövaatteita, pidetään ne loppuun ja sitten sekajätteeseen, jossa ne päätyvät turvallisesti polttoon.
Vierailija kirjoitti:
Älkää viekö niitä vaatteitanne mihinkään vaatekauppojen ”kierrätyspisteisiin”, ne vain raahataan ulkomaille ja ties mitä niille sen jälkeen tapahtuu. Ei ainakaan ole kovin ekologista raahata jätettä pitkin maailmaa.
Lisäksi hyväntekeväisyyden nimissä mm. Afrikkaan viedyt vaatteet ovat kuihduttaneet maanosan oman vaateteollisuuden. Ja luuletteko että jätteet hävitetään siellä yhtä ympäristöystävällisesti kuin Euroopassa.
Eli ostakaa vastuullisesti, ei kertakäyttövaatteita, pidetään ne loppuun ja sitten sekajätteeseen, jossa ne päätyvät turvallisesti polttoon.
Huijausta tuo vaatekeräys. Eräässä muotiohjelmassa kerrottiin, että parhaat vaatteet jää Eurooppaan ja loput viedään Afrikkaan. Siellä vaatteiden hinnat kirpparilla oli ihan samat kuin täällä. Kova bisnes.
Mä vien paikalliselle jäteasemalle, jossa on tekstiileille kierrätys. Saattaa ne jotain periä siitä mutta puhutaan Max parista eurosta.
H&M ottaa ainakin puhdasta tekstiilijätettä.
Eikös nykyään sekajäte polteta joka paikassa? Nämä lajitteluasiat muuten selviävät jätehuoltoyhtiösi sivuilta!