Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kouluttaudut matalapalkka-alalle, jossa huonot työehdot, ja sitten valitat siitä? Esim. hoitajat.

Vierailija
23.05.2018 |

En voi kuin huvittua. Tuttavissani on lähihoitajia, koulunkäyntiavustajia ja kokkeja, jotka valittavat jatkuvasti huonoista työehdoista, pienestä palkasta ja raskaasta vuorotyöstä. Kateellisena parempituloisille ja kevyempää/päivätyötä tekeville.

Siis mitä hittoa?

Oma valintahan se on ollut lähteä alalle. Ja saahan sitä valittaa toki, mutta miksi lähteä jo lähtökohtaisesti noille aloille, kun on tiedossa että työehdot ja palkkaus hanurista? En ymmärrä. Tai miksi ei sitten kouluttaudu toiseen ammattiin? Ehkä valittaminen on kivempaa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot työehdot ja liian pieni palkka työn vaativuuteen nähden ovat ihan oikeita ongelmia, ja järkeväähän on pyrkiä ratkaisemaan niitä ammattikunnan sisältä käsin.

Vierailija
22/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa työssä on puolensa. Kokki voi esimerkiksi laittaa hatun naulaan, kun työaika loppuu ja mennä kotiin. Moni joutuu tekemään työtä vapaa-ajallakin, kyttäämään sähköpostia ja ahdistumaan kesälomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä tuli jos kukaan ei noin tekisi? Kaikella on tarkoituksensa.

Tämäkään ei nyt liity alkuperäiseen kysymykseen, eri asia, eikä syy alan valinnalle.

Ja tuskin kovinkaan moni miettii ammattia valitessaan, että "jonkunhan tämäkin työ on tehtävä".

Ap

Vierailija
24/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista en osaa sanoa, mutta itse ainakin pidän siitä että sitä työtä on runsaasti ainakin itselle nyt ja tulevaisuudessa ehkä myös sukupuoli auttaa, olen mies.

En valita palkasta tai mistään muustakaan, itse olen aina tietänyt mitä ne tulisivat olemaan, mutta kaikki ihmiset ovat niin erilaisia, jotkut valittavat ihan kaikesta olipa siihen syytä tai ei.

Vierailija
25/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, harva tajuaa realismia nuorena kun opiskelemaan lähdetään. Monilla toki on suvussa 4. polven lääkäreitä tai juristeja, jolloin se on automaatio hakeutua samalle alalle ja tietää, että sillä saa aika kivan elintason, talot, matkat & purjeveneet ja juhlissa lauletaan helan går ja nauretaan yhdessä miten mukavaa onkaan. Sitten on muita, jotka kulkevat vähän mutkikkaamman polun täällä

Haluatko ap Suomen, jossa meillä ei ole enää yhtään kantasuomalaisia matalapalkka-aloilla, vaan heidät kaikki roudataan kolmannen maailman maista. Tilaa meillä on, voimme tuplata väestömme parissa vuodessa. Koulutuspaikkoja ylempiin ammatteihin voidaan lisätä tuntuvasti ja pari mijoonaa lähihoitajaa, kaupanmyyjää, kokkia, bussikuskia yms. voidaan tuoda tänne ja antaa pikakurssit ko. ammatteihin. Se on mahdollista ja poliittista tahtoakin tällaiseen on ollut ainakin kok. suunnalla jonkin verran, mutta sitten on kuitenkin paljon myös vastustajia... Voisi olla järkevää, mutta pystymmekö kitkemään tästä seuraavan fasismin?

Vierailija
26/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ap haluaakin maan, jossa hoitajille maksetaan enemmän, jotta saadaan laadukkaampaa hoitoa, ihmisille pidempää ikää?

Vierailija
27/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen kouluttautunut alalle, jolla ei ole töitä ja olen töissä matalapalkka-alalla.

En ajattele, että vain "valitan", vaan koen itse esittäväni kritiikkiä ja toivon asioiden korjaamista. Matalapalkka-aloillakin on erilaisia työyksiköitä ja asiat voi hoitaa monella tavalla. Huonoissa paikoissa kritiikki leimataankin valittamiseksi, voi olla tarpeetonta hierarkiaa ja huonot vaikuttamismahdollisuudet työhön. Sitten on paikkoja, joissa kuitenkin työn raskaudesta huolimatta on hyvä työilmapiiri ja ihmiset jopa viihtyvät. Näistä aina ajattelen, että voi tehdä valintoja työssäjaksamisen puolesta eikä minnekään ole kiveenhakattu, että matalapalkkatyö on automaattisesti paskaa ja ikävää.

Vierailija
28/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän hoitajan työstäni, siksi. En tee työtä pelkästään palkan takia, mutta onhan se aika epäreilua että sähköasentaja saa tonnin enemmän peruspalkkaa kuin hoitaja. 

Itse en todellakaan haluaisi tehdä sähköasentajan töitä, en halua vaihtaa ammattia. Miksi ei saa ajaa omia palkkaetujaan, vaan pitää vaihtaa ammattia? Pimeä ajatushan tuo on. Onhan hoitajat todellisessa palkkakuopassa. 

Vierailija
29/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä tuli jos kukaan ei noin tekisi? Kaikella on tarkoituksensa.

Tämäkään ei nyt liity alkuperäiseen kysymykseen, eri asia, eikä syy alan valinnalle.

Ja tuskin kovinkaan moni miettii ammattia valitessaan, että "jonkunhan tämäkin työ on tehtävä".

Ap

Jos joku hoitaja vaikka ihan tykkää työstään? Oletkos sitä ajatellut? Tai opettajat jne. Harva kai hakeutuu nuorena alalle josta olisi tiedossa iso palkka, sinne hakeudutaan mikä kiinnostaa. 

Vierailija
30/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä näitä nyt on.

Jos ei ole mitään selkeää käsitystä, mitä muutakaan haluaisi tehdä, ja pakko valita jotain. Hoitoala ja palvelualat työllistävät varmimmin. Varmaan yksi iso syy.

Jokaisesta niemennotkosta myös löytyy todenäköisemmin se lähärikoulu kuin vaikka yliopisto tai amk, jossa voisi opiskella esim. jotain kovapalkkaista tekniikan alaa. Ja kaikki eivät voi tai halua lähteä kotipaikkakunnaltaan.

Älykkyys, koulumenestys ja kognitiiviset kyvyt. Näistähän ei saisi puhua, mutta hoitajaksi tai kokiksi opiskelu nyt vaan on aika paljon helpompaa kuin vaikka diplomi-insinööriksi. Tai edes amk-insinööriksi. Jopa tradenomiksi. Hoitotyössä ja palvelualoilla riittää, kun sosiaaliset taidot ok ja on maalaisjärkeä.

Vierailija
31/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hallitus haluaa, että korkeakoulutetut menevät kouluttautumaan uudelleen matalapalkka-alalle. Esim kauppislainen olisi mahtava lisä hoitajaksi. Miksiköhän se kauppislainen alun perin kouluttautui korkeakoulussa ja teki duunia kaksin käsin tutkintoaan varten?

Vierailija
32/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta hakeutua: Hakeudun alalle, koska pidän hoitotyöstä. En palkan takia. Minusta on ihan normaalia pitää omasta palkastaan huolta ja tarttua epäkohtiin. 

Miksi en vaihda ammattia: En oikein tiedä mihin ammattiin haluaisin vaihtaa, minulla on pitkä työkokemus ja olen hyvä työssäni, pidän työstäni jne. Pelkän palkan takia en vaihda ammattia. 

Vierailija
33/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olin niin typerä etten ottanut selvää millaista palkkaa hoitoalalla saa. Olin niin naivi ja tietämätön.

Minä muistaakseni otin selvää ja olihan se palkka silloin nuorena tyttönä riittävä. Vaan ei enää perheellisenä....

Vierailija
34/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT/Lähihoitaja oon. Palkkaa n. 22 000 vuodessa käteen.

En valita, sillä muut menot pienet (asumiseen: sis. sähköt, vesi, vastike, vakuutukset netti etc.)  hiukan alle 300 €/kk. 

Säästöön jää joka kuukausi ainakin 1000€. Tileillä 60 000€. Ja sijoitusasunto.

Asun pienessä kaupungissa. Hyvin on mennyt!/OT

Vierailija
35/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

heh, harva tajuaa realismia nuorena kun opiskelemaan lähdetään. Monilla toki on suvussa 4. polven lääkäreitä tai juristeja, jolloin se on automaatio hakeutua samalle alalle ja tietää, että sillä saa aika kivan elintason, talot, matkat & purjeveneet ja juhlissa lauletaan helan går ja nauretaan yhdessä miten mukavaa onkaan. Sitten on muita, jotka kulkevat vähän mutkikkaamman polun täällä

Haluatko ap Suomen, jossa meillä ei ole enää yhtään kantasuomalaisia matalapalkka-aloilla, vaan heidät kaikki roudataan kolmannen maailman maista. Tilaa meillä on, voimme tuplata väestömme parissa vuodessa. Koulutuspaikkoja ylempiin ammatteihin voidaan lisätä tuntuvasti ja pari mijoonaa lähihoitajaa, kaupanmyyjää, kokkia, bussikuskia yms. voidaan tuoda tänne ja antaa pikakurssit ko. ammatteihin. Se on mahdollista ja poliittista tahtoakin tällaiseen on ollut ainakin kok. suunnalla jonkin verran, mutta sitten on kuitenkin paljon myös vastustajia... Voisi olla järkevää, mutta pystymmekö kitkemään tästä seuraavan fasismin?

No joo, tuo ammatin tai koulutustason kulkeminen suvussa on ihan hyvä pointti. Yllättävän paljon varmasti, tiedostamattakin, vaikuttaa se vanhempien malli ja sosioekonominen asema, lähtökohdat.

Ap

Vierailija
36/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, muista tämä aivopieru sillä hetkellä kun saat sairaskohtauksen tai olet vakavasti sairas.

Vierailija
37/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, itse kouluttauduin it-alalle kun piti olla hyvä palkka ja varma duuni, no eipä olekaan niin varma duuni. Ehkä sairaanhoitajana olisi sittenkin parempi, vaikkei ala kiinnosta ollenkaan. Vielä jos pääsisi tekemään pelkkää yövuoroa jonnekin.

Vierailija
38/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Minusta ei oikeasti ole kuin hoitamaan ja ikävä kyllä siitä ei makseta kunnolla. En päässyt muualle kuin lähihoitajakouluun aikoinaan. Yritin kyllä opiskelemaan muualle, mutta ei siitä tullut mitään. Koulussakaan en ollut kovin hyvä. Lähihoitajakoulussa pärjäsin ja koin onnistumisen elämyksiä.

Monilla hyvinpalkatuilla aloilla tarvitsee matemaattista osaamista ja opeteltavat asiat ovat vaikeita ja työläitä.

Koen kyllä työni tärkeäksi ja olen hyvä siinä. En osaa ajatella matemaattisesti tai loogisesti tai pyöritellä numeroita ja keksiä uutta, mutta osaan puhua ihmisille.

Osaat kuitenkin kirjoittaa hyvin selkeästi ja jäsennellysti, joten on vaikea uskoa, ettet osaisi ajatella loogisesti.

Vierailija
39/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinut ap hoitaisi, jos kukaan ei kouluttautuisi ko aloille? Sinusta olisi siis parempi, että maassa ei olisi yhtään sairaanhoitajaa jne?

Vierailija
40/43 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, kympin tyttö, sairastuin opiskeluaikana masennukseen ja muutamaan muuhun liitännäissairauteen. Korkeakouluopinnot jäivät kesken, kun kognitiiviset kyvyt eivät enää riittäneet. Haaveeksi jäi se tutkinto.

Päädyin lopulta ammattikouluun ja henkilöstöravintolan rivikokiksi. Tässä työssä pärjään ja siksi teen sitä. Tässä on rutiineja, ei liikaa vastuuta ja itse työ aika yksinkertaista. En edes halua edetä. Ja kyllä, työ on raskasta kropalle ja palkka huono, mutta muuhun en kykene enää. Harmittaahan tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi