Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sinä haluaisit syödä YO-juhlissa, jos tulisit meille kahvijuhliin?

Vierailija
23.05.2018 |

Eli laitatko omat suosikkisi, mitä ottaisit pöydästä?

Mietin sitä, kun usein tulee tehtyä pöytään hirveä määrä eri tarjottavia, mutta itse juhlissa käydessä en kyllä maistele kuin paria lajia, ehkä yhtä suolaista, yhtä makeaa, ja ehkä pikkuleivän. Että millaista te muut kaipaatte tarjoiluksi?

Kommentit (342)

Vierailija
261/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mul on yleensä ihan sama mitä jossain tarjotaan. Kyllä sieltä aina jotain syötävää löytää eikä nälkään kuole. V****a tyypit jotka valittaa juhlatarjoiluista.

Miksei kukaan ole nykyään iloinen juhlista, oli ne sitten häät tai rippijuhlat? Maristaan kun on väärää pullaa ja kakussakin on vadelmaa vaikka mä tykkään enemmän kinuskista. Ja lahjakin pitää ostaa ja sit ei pääse yhtenä viikonloppuna ollenkaan mökille. Se nyt niin merkittävää voi olla onko voileipäkakku kalalla vai kinkulla

Vierailija
262/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja vastauksia.

Ei todellakaan voileipäkakkua. Sellainen kuuluu 70-luvulle.

Ei karjalanpiirakoita. Arkiruokaa.

Ei pullaa. Yöks.

Ei kuivakakkua mistään hinnsta. Se on kuivaa.

Minä haluaisin sushia tai tapaksia. Kakku tietenkin myös.

Hmm. mun lapsen kummitäti on japanilainen ja mietin tuota sushi-asiaa. Kummitäti tekee siis loistavaa sushia. Sitten rupesin laskemaan, kuinka paljon pelkästään meidän kaksi perhettä (5 + 4 henkilöä) syö sushia, niin se on jumalaton määrä paloja. Jos juhlissa käy vaikka 40 vierasta, mikä ei ole edes paljon jos ajatellaan, että kutsutaan kokonaisia perheitä, sushia pitäisi olla yli 100 palaa ja tuosta tulisi vain reilut 2 palaa per nuppi. Tapaksia vastaavasti. Tekeminen itse vie ihan hirveästi aikaa ja kylmäsäilytys on hankala järjestää. Ostettuna on kallista, eikä välttämättä hyvää.

Luovuttiin ajatuksesta jo ihan alkumetreillä. Edes tämä japanilainen ystäväni ei tarjos sushia tuon tyyppisisssä juhlissa, koska se olisi aivan liian työlästä ja/tai kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä mätivoileipiä smetanalla, voileipäpöydän klassikko.

Anjovis, muna, tilli voileipiä.

Vierailija
264/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergisena painajaismainen tarjoilu on sellaista, mistä ei näe, mitä mikäkin sisältää. Tätähän se usein on. Otan siis pelkän kahvin ja herkuttelen sitten kotona, nyyh... Laittakaa reilusti lappu kylkeen, mitä se juustokakku tai suolainen piirakka sisältää. Kauheeta syödä sellaista, mistä ei tiedä, mitä siinä on :0

Sanoisin kyllä, että sinä ilmoitat allergiat ilmoittautuessasi ja emäntä/isäntä joko valmistaa kaiken sun tarpeiden mukaan (esim. ei pähkinää) tai varaa sulle erikseen allergioihisi sopivaa tarjottavaa. Ei kukaan rupea kymmeneen sorttiin kirjoittamaan lappuja, että sisältää; kananmunaa, voita, vehnäjauhoja, suolaa, sokeria, juustoraastetta (joka taas sisältää asiat x ja x), lohta, tilliä, pippuria, tuorejuustoa (sis. asiat xx ja xx).

Ihan älytön homma olisi siinäkin ja pöytä näyttäisi joltain sairaalaosaston lounastarjoilulta. 

Enemmistö ihmisistä tekee varmasti nykyään kaiken esim. laktoosittomana.

Vierailija
265/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin löi ihan tyhjää tarjoilujen suhteen, mutta sitten kun katselin mitä pitopalvelut ehdottavat, niin löytyihän sieltä kaikkea herkullista mitä itsekin voisi syödä. 

Itselleni kaipaisin vain jonkinlaisen salaattivalikoiman, mihin voi laittaa lisukkeita oman maun mukaan. Sitten jälkiruuaksi mansikoita kermavaahdolla. Mutta koska meille tulee vieraitakin ja ylioppilaalla on myös omia toivomuksia, tarjoamme vähän muutakin. Mutta melkolailla pitopalvelun valmiilla menulla mennään.

Ilokseni huomasin, että Alkosta löytyy kivoja alkoholittomia, kotimaisia kuohujuomia. Kuusenkerkkää on maistettu jo aikaisemmin ja hyväksi havaittu, mutta ajattelin ottaa myös makeaa pihlajaa testiin, koska pihlajamehu oli äitivainaan juhlajuoma jota tarjottiin aina arvovaltaisille vieraille. Toisen pitopalvelun kautta saan kotimaiselta valmistajalta mansikkavadelmakuohuvaa ja valkoviinimarjakuohuvaa, joka on enempi aikuiseen makuun (kuivahko, maistuu suussa aluksi hieman kuohuviiniltä jopa). 

Vierailija
266/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raikas salaatti

Raikkaat voileivät

Raikas voileipäkakku

Raikas lohipiirakka

Raikkaat pororullat

Raikas juustokakku

Vierailija
267/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mansikkakermakakku, tärkeää!: Väliin mansikoita, ei mansikkahilloa, tulee raikkaampi :)

esim. mangopiltti + tuoreet mansikat väliin.

Jep, karseita kakut joissa on hillotäyte.

Vierailija
268/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja vastauksia.

Ei pullaa. Yöks.

Toiveesi tuskin toteutuu.

Noita en ole koskaan ylppäreissä nähnyt.

No, häissä olen nähnyt. Omissani.

Vierailija
269/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa v..tun iloisia että teillä yleensäkin on ruokaa. Kohta tulee ruokapula Suomeen.

Vierailija
270/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mansikkakermakakku, tärkeää!: Väliin mansikoita, ei mansikkahilloa, tulee raikkaampi :)

esim. mangopiltti + tuoreet mansikat väliin.

Jep, karseita kakut joissa on hillotäyte.

Tuoreita mansikoita ja vähän mansikkahilloa antamaan makeutta ja sitomaan. Raikas ja hyvä, eikä mansikat tummu tai lötsähdä. 

Vierailija
271/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta kertaa sana ”raikas” on jo mainittu tässä ketjussa?

Vierailija
272/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raikasta kahvia

Vierailija
273/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton on kala voileipäkakku, sitten tietty täytekakku..tuulihatut on helppoja tehä sekä suolaisina että makeina..

Vierailija
274/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvapuustin ja pasteijan.

Vierailija
275/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sinne mitään mee ruokia arvostelee. Jotain suolaista,vaikka sitten sais itse laittaa mieluisat levitteet (kinkku,kurkku,salaatti, margariini,tomaatti yms)leivälle ja joku kakku. Sit jotain naposteltavaa(esim.viinirypäleet,keksit tms.). Juon kahvia,mutta jotkut teetä ja kuumana päivänä myös kahvinjuojille maistuu kylmät juomat(limsa,mehu,vissy tms). Kuumana päivänä kannattaa laittaa myös jäävesukannu pöytään. Ja kyllä,jos tulee väkeä toiselta puolen Suomea varta vasten teidän juhliin,on ehkä korrektia tarjota jotain enemmän ruokaisaa. Esim. joku keitto ja sämpylää/ruisleipää.

Vierailija
276/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika perinteisten tarjottavien ystävä ja ilahtuisin näistä eniten:

- Mansikkakermatäytekakku

- Suklaajuustokakku

- Voileipäkakku

Lisäksi kaikenlaista pientä kivaa naposteltavaa, mutta noi olisi ne tärkeimmät. Lämmintä ruokaa en kaipaisi.

Vierailija
277/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mul on yleensä ihan sama mitä jossain tarjotaan. Kyllä sieltä aina jotain syötävää löytää eikä nälkään kuole. V****a tyypit jotka valittaa juhlatarjoiluista.

Miksei kukaan ole nykyään iloinen juhlista, oli ne sitten häät tai rippijuhlat? Maristaan kun on väärää pullaa ja kakussakin on vadelmaa vaikka mä tykkään enemmän kinuskista. Ja lahjakin pitää ostaa ja sit ei pääse yhtenä viikonloppuna ollenkaan mökille. Se nyt niin merkittävää voi olla onko voileipäkakku kalalla vai kinkulla

Kysyttiin ehdotuksia, annettiin ehdotuksia. Vaatimuksia nämä eivät ole, turha pahoittaa mieltään.

Vierailija
278/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täytyy olla kahvipöydässä hyvää kuivakakkua. Esim taateli, tiikeri tai sitruuna. Ja voilla tehty!!

Vierailija
279/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakku sanottu aika monta kertaa, mutta korostetaan vielä, että ei sitten mitään vegeversiota, vaan kalaa ja/tai lihaa thank you. Ruokahan tehdään vieraille, ei itselle. Tätä peruskäytöstapoihin kuuluvaa asiaa eivät monet vaan ymmärrä, ja pelottaakin suuresti meneminen yo-juhliin, joissa on suurehko riski kasvisruokaan.

Mä en uskalla mennä sukulaispojan yo-juhliin ollenkaan, koska olen kasvissyöjä eikä juhlan järjestäjät ymmärrä tällaista ollenkaan. Mua ei haittaa se, että mulle ei olisi mitään syötävää - se on tuttu juttu ja osaan varautua - mutta se tuomitseminen ja loukkaantuminen siitä kun en ota mitään, on liikaa. 

Eikös niitä vegeversioita tarjota usein juuri siksi, että niitä pystyvät useammat syömään; esim. vegaanista ruokaa voivat syödä myös laktoosi-intolerantit ja maito- ja kala-allergikot. Monesti vegeruuasta tehdään myös gluteeniton. 

Meillä taas päinvastainen "ongelma", ollaan kaikki joko kasvissyöjiä tai vegaaneita ja sukulaiset sekasyöjiä.  Ollaan kuitenkin päätetty, että tarjoilut menee juhlakalun mukaan joka on vegaani, mutta ei pidetä mitään etukäteis rummutusta asiasta tai tarjoiluista.

Vierailija
280/342 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja vastauksia.

Ei pullaa. Yöks.

Hmm. mun lapsen kummitäti on japanilainen ja mietin tuota sushi-asiaa. Kummitäti tekee siis loistavaa sushia. Sitten rupesin laskemaan, kuinka paljon pelkästään meidän kaksi perhettä (5 + 4 henkilöä) syö sushia, niin se on jumalaton määrä paloja. Jos juhlissa käy vaikka 40 vierasta, mikä ei ole edes paljon jos ajatellaan, että kutsutaan kokonaisia perheitä, sushia pitäisi olla yli 100 palaa ja tuosta tulisi vain reilut 2 palaa per nuppi. Tapaksia vastaavasti. Tekeminen itse vie ihan hirveästi aikaa ja kylmäsäilytys on hankala järjestää. Ostettuna on kallista, eikä välttämättä hyvää.

Luovuttiin ajatuksesta jo ihan alkumetreillä. Edes tämä japanilainen ystäväni ei tarjos sushia tuon tyyppisisssä juhlissa, koska se olisi aivan liian työlästä ja/tai kallista.

Ja hän muuten tarjoaa voileipäkakkua. On kuulemma mahtavinta mitä suomnalaisista juhlista on bongannut. Siis tämä japanilainen ystävä. Tekee senkin itse ja hyvää tekeekin.