Miehen negatiivisuus ja nihkeys ottaa päähän
Olen huomannut, että mä en jotenkin jaksa parisuhteen "huonoja hetkiä" eli esim. miehen huonoja päiviä tai negatiivisuutta juuri yhtään, koska ne vaikuttavat hyvin paljon siihen, miten mies kohtelee minua. Jokainen päivä on arvoitus, että olenko tänään ihana vai pakollinen paha.
Miehellä on "huonoja päiviä" vähän väliä ja on todella raskasta kun itse haluaisi vaikka tehdä jotain kivaa, harrastaa seksiä tai ylipäätään olla hyvällä fiiliksellä, niin sitten toinen on nihkeä ja naama norsunv*****a ja se pilaa minunkin päiväni. Tiettyä syytä näihin päiviin ei ole, niitä vain on.
On todella rasittavaa kun maanantaina mies saattaa olla kuin aurinko, koskettelee ja lähettelee itse mukavia viestejä ja sitten tiistaina kun herään uuteen päivään, hän ei edes vastaa viesteihin tai vastaukset on todella tylyjä ja lyhyitä. Keskiviikkona sitten taas ollaan normaaleita ja sunnuntaina taas nihkeitä. MITÄÄN en ole tässä välissä tehnyt eli aina on kyse jostain hänen oman päänsä sisällä tapahtuvasta. Miksi se pitää minuun purkaa? Ihan helvetin ailahtelevaa meininkiä kumppania kohtaan.
En tajua miten jotkut haluavat kuluttaa useita päiviä vaikka viikossa siihen, että päivä on "huono". Ja sitten seuraavana päivänä kaikki voikin taas olla hyvin. Onko pakko antaa niin vahvasti valtaa huonoille fiiliksille?
Miten tällaista on helpompi jaksaa suhteessa? Miten opin sietämään paremmin sitä, että kaikki eivät ole yhtä positiivista ilmapiiriä kaipaavia kuin minä? Tai että jotkut vaan kohtelee toisia näin?
Ja teen kyllä sitten usein omia juttuja, jos miehellä on huono päivä, mutta ei se varsinaisesti tätä ratkaise, koska joka tapauksessa se miehen käytös on jo ehtinyt vaikuttaa minuun.
Kommentit (54)
Miehellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Kuka mies on kyseessä. Asuinkumppani, poikkis, aviomies ?
Ei kaikilla ole tollasta. Ei mulla ole juuri huonoja päiviä, ellei satu jotain tosi ikävää. Ja niinäkin seura piristää. Tai siis piristäisi, olen yksinäinen sinkku. Kaikki ei kelpaa oikein kellekään, mulle parisuhde kelpaisi, mutta en sellaista saa. Ihmettelen kyllä, miten kaiken maailman ankeuttajat saa...
Mä tapailin puoli vuotta negailijaa ja sitten loppui jaksaminen. Positiivinen perusluonne on ominaisuus, joka ei juurru kehenkään ulkopuolelta eikä positiivisuutta voi pakottaa. Tosin toteat itsekin, että miten oppisit sietämään tätä... siten, että hyväksyt hänet ajoittaisena negailijana, tai sitten etsit positiivisemman miehen.
Mä päädyin jälkimmäiseen ja kyllä on mukavaa kun joku ei inise mitättömiä ongelmiaan vaan voi iloita elämästä yhdessä.
Jos kyseessä on samassa taloudessa asuva mies niin lopeta heti lähettämäsi tekstiviestit. Ei ihme että ovat lyhytsanaisia miehesi taholta.
Terve mies ei pysty ahdistavaan läheisyyteen. Hänen huono tuulensa voi johtu sinun käytöksestäsi.
Tuttua menneisyydestä. Aina sai olla sensorit pystyssä millainen päivä miehellä on tänään, koska se kyllä määritti koko ilmapiirin yhteisessä kodissa. Myös ihmettelin tuota samaa, miksi pitää heittäytyä niin täysvaltaisesti siihen ikävään fiilikseen sen sijaan, että koittaisi vaikka tsempata siitä yli, kun kuitenkaan mistään kriiseistä ei ikinä ollut kyse, ihan vaan tunnetiloista. Yäh, painostavaa.
Mieshoitsu kirjoitti:
Ei ole, ihan oikeasti. Se on vain hänen luonteensa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on samassa taloudessa asuva mies niin lopeta heti lähettämäsi tekstiviestit. Ei ihme että ovat lyhytsanaisia miehesi taholta.
Terve mies ei pysty ahdistavaan läheisyyteen. Hänen huono tuulensa voi johtu sinun käytöksestäsi.
Nyt meni vähän ohi? Siis mies lähettää ITSE ensimmäisenä niitä iloisia tekstiviestejä minulle hyvänä/normaalina päivänä, mutta sitten huonona päivänä jos minä satun lähettämään viestiä, hän ei vastaa tai vastaa lyhyesti/tylysti.
- AP
No mä valotan toiselta puolelta. Mä loukkaannun joskus puolisolle, kun sanoo jotain ilkeää. Tai en loukkaannu, mutta pahoitan mieleni. Ja kumppani ei tätä huomaa. Olen aiemmin sanonut näistä tölväisyistä, mutta silloin on vetänyt herneen nenään. Nyt siis vain vetäydyn ja yritän sulatella. Mä taas toivon, että kumppani lopettaisi ilkeilyt, koska olen moneen kertaan sanonut niistä loukkaantuvani. Mutta ehkä teillä ei ole kyse tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mieshoitsu kirjoitti:
Ei ole, ihan oikeasti. Se on vain hänen luonteensa.
Ei, kyllä se mt-sairaus vaikuttaa siihen luonteeseen. Vittumainen, ailahteleva ja heittelevä luonne on oire jostakin.
Kauanko ootte olleet yhdessä? Meillä vähän samanlaista, tosin mies on masentuneisuuteen taipuva. Onko mitään mikä piristäisi miestä noina huonoina päivinä vai onko päivä kokonaan pilalla jos hänellä huono fiilis? Eli jos esim. ehdotat jotain tekemistä niin tyrmääkö kaiken jne. vai tekeekö kyllä mutta vastahakoisesti
Ja ennen kaikkea ootko puhunut miehen kanssa tuosta ja mitä hän ajattelee noista sinun tuntemuksista tässä tilanteessa? Joka tapauksessa tsemppiä ja jaksamista AP:lle ja kaikille muille samanlaisessa tilanteessa oleville, kannattaa tosiaan yrittää noina huonoina päivinä löytää itselle iloa muista asioista mahdollisimman paljon mikäli haluaa suhteessa kuitenkin pysyä
13 jatkaa vielä sen verran että komppaan kyllä mieshoitsua siinä, että usein tuollasen ailahtelun taustalla on jonkinlaisia mt-ongelmia
Miehenä sanoisin että mies on naiselle (tunnetasollakin) taloudellinen resurssi. Onhan oikein "opas nuorelle vaimolle" kirjasessa ohje: Esitä ylisuuri vaatelasku miehellesi kun olet ensin otanut häneltä kengät jalasta, sytyttänyt piipun ja tarjonnut viskiasin käteen".
Koska mies on huomannut että hyvä tuuli ja hyvällä päällä olo usein maksaa jotain hömpää niin mies ei tätä hyvää tuultaan luonnollisestikkaan näytä vaan neutraalia etäisyyttä. Kaikesta huolimatta vaikka taloudellinen vastuu pereheestä ei enää olekkaan miehen harteilla niin edelleen mies kokee niin, tästä seuraa että mies on usein vastahakoinen asioille jotka maksavat jotain.
Jos haluatte että mies on mahdollisimman paljon hyvällä tuulella niin älkää yhdistäkö hyvää tuulta jonkin asian tai muun pyytämiseen.
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa vielä sen verran että komppaan kyllä mieshoitsua siinä, että usein tuollasen ailahtelun taustalla on jonkinlaisia mt-ongelmia
Olette ihan oikeassa, mutta jotkut ovat mielestäni myös persoonaltaan tuollaisia ihan aidosti. Mies on ihan lapsesta asti ollut oman kertomuksensa mukaan tällainen. Eli on vain niin "itsevarma" ja jääräpäinen, että kokee voivansa mennä täysin oman olonsa mukaan eikä koe tarvetta miettiä miltä se toisesta silloin tuntuu. Hyvinä päivinä on empaattinen, huonoina ei.
En usko hetkeäkään mihinkään sairauteen, osaan sitä aika hyvin kyllä arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko ootte olleet yhdessä? Meillä vähän samanlaista, tosin mies on masentuneisuuteen taipuva. Onko mitään mikä piristäisi miestä noina huonoina päivinä vai onko päivä kokonaan pilalla jos hänellä huono fiilis? Eli jos esim. ehdotat jotain tekemistä niin tyrmääkö kaiken jne. vai tekeekö kyllä mutta vastahakoisesti
Ja ennen kaikkea ootko puhunut miehen kanssa tuosta ja mitä hän ajattelee noista sinun tuntemuksista tässä tilanteessa?
Yhdessä 3 vuotta, asumme erillään. Hän ei anna edes mahdollisuutta piristymiseen/piristämiseen, joten huonoina päivinä hänen oloonsa ei yksinkertaisesti voi vaikuttaa, koska hän ei anna siihen edes mahdollisuutta. Olen puhunut asiasta, hyvänä päivänä sanoo lyhyesti ymmärtävänsä minun kannan, mutta eipä se käytökseen vaikuta. Huonona päivänä jos asiasta sanoisin/sanon, suuttuu.
Tämä on suunnilleen ainoa oikeasti negatiivinen piirre miehessä, joten mieluiten löytäisin tähän jotain muuta ratkaisua kuin esim. eron.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni vähän ohi? Siis mies lähettää ITSE ensimmäisenä niitä iloisia tekstiviestejä minulle hyvänä/normaalina päivänä, mutta sitten huonona päivänä jos minä satun lähettämään viestiä, hän ei vastaa tai vastaa lyhyesti/tylysti.
- AP
Vaikutat prinsessalta. Et ole kiitollinen niistä hyvistä viesteistä joita saat (useimmat ei saa niitä koskaan). Miksi et tyydy niihin? Et tajua miestä. Ajattelet että miehen pitäisi hieroa nenäänsä sinun nenääsi koko ajan. Miehet eivät toimi niin.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä sanoisin että mies on naiselle (tunnetasollakin) taloudellinen resurssi. Onhan oikein "opas nuorelle vaimolle" kirjasessa ohje: Esitä ylisuuri vaatelasku miehellesi kun olet ensin otanut häneltä kengät jalasta, sytyttänyt piipun ja tarjonnut viskiasin käteen".
Koska mies on huomannut että hyvä tuuli ja hyvällä päällä olo usein maksaa jotain hömpää niin mies ei tätä hyvää tuultaan luonnollisestikkaan näytä vaan neutraalia etäisyyttä. Kaikesta huolimatta vaikka taloudellinen vastuu pereheestä ei enää olekkaan miehen harteilla niin edelleen mies kokee niin, tästä seuraa että mies on usein vastahakoinen asioille jotka maksavat jotain.
Jos haluatte että mies on mahdollisimman paljon hyvällä tuulella niin älkää yhdistäkö hyvää tuulta jonkin asian tai muun pyytämiseen.
En ole varma ymmärsinkö tämän oikein, mutta jos ymmärsin, niin tällaisesta ei kyllä meidän suhteessa ole kyse. Kuulostaa aika sairaalta tuollainen asetelma, jos jollain tuollaista on.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Vaikutat prinsessalta. Et ole kiitollinen niistä hyvistä viesteistä joita saat (useimmat ei saa niitä koskaan). Miksi et tyydy niihin? Et tajua miestä. Ajattelet että miehen pitäisi hieroa nenäänsä sinun nenääsi koko ajan. Miehet eivät toimi niin.
Ai että sen sijaan miehet toimii niin, että mieliala ja käytös toista kohtaan vaihtelee vähän väliä? Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, mies on seinähullu ja pitäisi pakkosiirtää mielisairaalaan.
Mies on selvästi mt-ongelmainen ja tuo mt- vaikuttaa kaiken lisäksi istuvan lujasti tässä miehessä.
Kumpi sinä vai minä kirjoittaa lähetteen tälle mt-ongelmaiselle miehelle?
Sama tilanne täälläkin. Vinkit kelpaisivat myös mulle. Tsemppiä ap:lle, mä tiedän, että toi voi olla todella kuluttavaa.