Mistä teineillä on rahaa loputtomasti?
Olisi kiva tarjota tytölle elämyksiä. Tyttö on koko elämänsä halunnut ulkomaille ja kiinnostunut reissaamisesta. Ollaan käyty Tukholmassa pari kertaa oikein kunnon kaupunkilomalla. Kierrelty nähtävyyksiä ja oltu hotellissa yö. Tallinnassa ollaan myös oltu pari kertaa ja tyttö pääsi kerran Pärnuuseen kummien mukana.
Laivamatkat ollaan saatu ilmaiseksi ja tyttö on käyttänyt omia synttärirahojaan. Risteilyllä ollaan oltu lisäksi pari kertaa. Tyttö harrastaa jalkapalloa ja harrastus on mulle aika kallis maksettava.
Tytön luokkalaiset, muut kaverit, mun tuttujen lapset, naapurit jne. Kaikkien nuoriso pääsee matkustamaan. Käydään Lapissa ja Kreikassa, Lontoossa ja Prahassa. On varaa kalliisiin kielimatkoihin. On omat skootterit ja hieno puhelin.
Ja nuo vaatteet. Kyllä mäkin nyt yksittäiset converset tai Niket pystyn kerta vuoteen ostamaan ja netistä käytettynä joku adidaksen bombertakki. Alerekistä joskus löytynyt jotain leviksen paitoja tms.
Millä ilveellä nuorisolla on varaa olla koko ajan uusissa nikeissä, calvin kleineissa, adduissa, peakissa jne ja teinitytöilläkin merkkilaukkuja.
Mulla ei ole edea itselle varaa ostaa 50-60€ meikkivoidetta ja teineillä on.
Hieno juttu. En tarkoita pahalla mitään. Ihmettelen vaan, mistä nuorisolla sitä rahaa on loputtomiin.
Vaikka vanhemmat olisivat ihan hyvätuloisia, niin silti. Aika paljon saa olla ylimääräistä, että on mahdollista viedä lapsia vuosittain Lappiin ja ulkomaille ja lisäksi ostaa paljon merkkivaatteita, skootteria, kännykkää yms
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin lapsi vasta sitten, kun meillä oli varaa näihin korkeampii arvoihin.
Duunari ei sitten tekisi koskaan lapsia tai jos, niin 35+ ikäisenä, jolloin lapsen saaminen/syntyminen terveenä alkaa olla kyseenalaisempaa.
Niin just. Jonkunhan se pitää ne pienipalkkaisten työtkin tai parempituloiset olisi ihmeissään kun palvelua ei ole missään.
Mä tiedän ( oma viimeinen lapsi on teini) useamman vanhemman jotka ottaa velkaa esim. mopoihin ja mopoautoihin. Ne teinit ajaa 5-10 kertaa kalliimmalla menopelillä kuin minä vaikka olen tehnyt töitä yli 30 vuotta. Pienipalkkaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme hyvätuloinen perhe ja matkustelemme paljon.
Kuitenkaan lapsilla ei ole merkkivaatteita ja kännytkin on useamman vuoden vanhoja.Poikani on käyttänyt reikäisiä Tokmannin verkkareista ja rikkinäisiä kangastossuja tämän kevään (kengät rikkoontuu päältä mopon vaihteita vaihtaessa).
Housuja ei saa heittää pois, kun on lempparit.
Älä Ap välitä. Ei vaatteet kerro mitään.
Eihän tässä ollutkaan millään tavalla kysymys siitä, kertooko ne vaatteet mitään. Jos teini haluaa merkkivaatteita, niin hän haluaa ja piste. Ei siinä ole kyse siitä, mitä ne vaatteet kertovat naapurin keijolle vaan siitä, että teini haluaa kokea yhteenkuuluvuutta muiden samanikäisten kanssa. Osalle nuorista vaatteet ovat tärkeitä ja halutaan olla osa jotain tiettyä porukkaa. Lisäksi nämä youtubettajat, blokkaajat jne, jotka antavat sen kuvan nuorille, että kaikilla on kaikkea ja olet erilainen, jos et käytä merkkiä xxxx. Osalle nuorista vaatteet tai merkit eivät ole tärkeitä ja osa haluaa taas boikotoida trendejä vastaan. Ei ole mitään pahaa haluta merkkivaatteita, käyttää niitä tai olla haluamatta ja käyttämättä.
Ap selväsri on harmissaa, ettei pysty tarjoamaan lapselleen samoja elämyksiä, mitä muut ja harmitelee, kun tyttö ei saa esim vaatetta, jolla voisi kokea olevansa osa jotain porukkaa tms.
Vaatteilla ei tarvitse osoittaa kuuluvansa yhtään mihinkään eikä merkkiä tarvitse näyttää kun itse tietää kuka on. Muutkin tietävät ilman mitään merkkivaatteita.
Hahhahhaa :) Ihanaa kun sä tiedät tuon, mutta yritäppä sä kertoa toi suurelle osalle teinejä !!
Luuletko sä oikeesti, että niitä kiinniostaa sun elämänviisaus ? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-16v ei kesätöillä paljoa tienaa. Harva kovin rahakkaita töitä saa. Eikä nämä teinit edes käy kesätöissä, koska lomat reissataan. Töitä tehdään ehkä sen isäpuolen firmassa, öljytään perheen sijoitusasunnon terassia tai leikataan mummolan nurmikkoa.
Kaupungin kesätyön rahoilla saa max sen uuden kännykän tai halvan skootterin.
Pari yksittäistä juttua varmaan voi pienituloinenkin perhe tarjota. Mutta esim teinin vuoden vaatekuluja
Niken air maxit n 120€
Converset 50
Addun housut 45
Calvin klein college 80-120€
Leviksen t-paita 40€
Gantin huppari 120€
Tommy hilfiger mekko 120€
Guess hame 80€
Vero moda maksimekko 30€
Vilan farkut 50€
Hm mekkoja yhteensä neljä kappaletta 100€
Bik bok kolme paitaa 60€
Peak t-paita 40€
Michael Kors olkalaukku 280€
Puma huppari 50€
Collegehousut nike 45€
Sukkahousuja muutamat 40€
Alusvaatteet 100€
Sukat 30€
Lindex kesähousut 30€
Lindex shortsit 25€
Tiger of sweden juhlamekko 200€
Only kesämekko 18€
Varvastossut prisma 13€
Guess farkut 129€
Malene birger pikkulaukku/pussukka 80€
Esprit trenssitakki 139€
Juoksukengät asics 99€
Urheiluvaatteet lenkkeily/liikkatunnit 140€
Kirppisvaatteet 100€
Daniel Wellington rannekello 139€
Kalevalan korvikset 90€
Korut ketjuliikkeistä 50€
Shortsihaalari cubus 20€
Toppeja cubus 30€
Leggareita halpa-halli 40€
Collegemekko Gant 159€
Neulemekko Gant 199
Toppahousut lasketteluun 60€
Talvikengät 80
Kaulahuivi 10€
Hanskat.20€Lisää tohon pelkästään tyttäten urheiluvälineitä vähintään 500-1000 e plus harrastuksen kuukausimaksu 150 e kk. Oliko tuo esimerkkisi nyt kallis vai halpa? Meillä menee enemmän urheiluvaatteisiin ja kenkiin ja tyhjänpäiväisiin merkkivaatteisiin vähemmän. Tyyliin Toppa-asu lasketteluun 350 e , hanskat 70 e jne. Elämä on täynnä valintoja.
Ei niitä tarvitse joka vuosi uusia. Meillä on tytölle ostettu yli 400€ laskettelutakki kaksi vuotta sitten ja se on hyvä edelleen. Harrastusasu sisältyy joukkoeen kausimaksuun, joten en tiedä mitä se pelkkä vaateosuus on. Toki kuluerä sekin on. Samat treenikengät harrastuksessa menee nyt toista vuotta jo, joten uusitaan sitten kun tarve. Sama laskettelukypärä on ollut hyvä ja on edelleen jo muutaman vuoden ja kypärän alla käytettävä huppupipo mennyt jo kauan. Tuulipuku ostettu laadukkaana ja menee jo toista vuotta sekin. Laskettelusukset veljen vanhat, koska kerralla ostettu hyvät.
Meillä siis harjoitellaan tavoitteellisesti, joten esim lenkkikenkiä ja varusteita kuluu ja rikkoutuu. Toki kaikkea ei uusita kerralla, mutta aina joutuu kuluneita/rikkoutuneita uusimaan. Sinänsä on turhaa maksaa vaatteista siitä ilosta, että niissä joku nuorisomerkki lukee. Parempi ostaa aidosti hyvälaatuisia vaatteita vaikkapa sitten vähemmän. Toki kaveripiireissä aina löytyy näitä, jotka ei muuhun pysty kuin pätemään vaatteillaan. Mutta se heille suotakoon jos perheellä on varaa siihen.
No kaikilla muilla ei olekaan, mutta näet vain ne joilla on. Jos nyt yhtään lohduttaa, niin nettopalkkani on täpärästi yli 4000 euroa ja silti ovat merkkivaatteet tiukassa, ulkomaanmatkoista puhumattakaan.
Osalla varmaan hyväpalkkaiset työt ja perinnöt yms.mukavat alkustartit varakkuuteen. Pahoin kuitenkin pelkään kanssa, että siellä yhä kasvavalla osalla kytee melkoinen velkapommi. Toivottavasti ei räjähdä kasvoille, vaan on hallinassa?
Mun teinillä ei ole merkkivaatteita. Me ei matkusteta. Mun palkka menee elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niillä teineillä ole rahaa vaan niiden vanhemmilla. Kyllä meidän taloudessa olisi hyvinkin varaa ostaa merkkivaatteita ja käydä reissussa, mutta ei käydä. Rahaa ei tarvitse törsätä pöljänä vaan sen takia että voi. Kuulin juuri kun teini puhui ostarilla kavereidensa kanssa että tekis mieli uusia vaatteita, olivat katselemassa juurikin tätä Nike- ja Adidas-osastoa. Omista lapsistani ei kasva konsumerismin uhreja jotka ostaa uutta krääsää vaan koska tekee mieli tai on tylsää. Omia lapsia kannustan harrastamaan, opettelemaan uusia taitoja, leikkimään, haaveilemaan ja nauttimaan perheen ja kavereiden kanssa vietetystä ajasta.
Mitali on jo postissa
Vierailija kirjoitti:
Osalla varmaan hyväpalkkaiset työt ja perinnöt yms.mukavat alkustartit varakkuuteen. Pahoin kuitenkin pelkään kanssa, että siellä yhä kasvavalla osalla kytee melkoinen velkapommi. Toivottavasti ei räjähdä kasvoille, vaan on hallinassa?
Hurjia lukuja lukenut jo nyt...yli 70% suomalaisista elää ylivarojensa.
Vierailija kirjoitti:
Mun teinillä ei ole merkkivaatteita. Me ei matkusteta. Mun palkka menee elämiseen.
Eli teet heidän vaatteensa itse?
Instagram on osasyynä, miksi teinien pitää saada sitä ja tätä. Vanhemmat naiset myös sokerideittailee eli saavat tavaraa seksiä vastaan.
Meillä mieheni on hyvä tuloinen insinööri ja minä olen perus duunari metallifirmassa. Kuulumme siis aivan eri tuloluokkiin, mutta kaikki on yhteistä. Meillä on 17.v tytöllä 80€ kuukausiraha ja 13.v pojalla 30€. Vaatteet on ihan perus h&m kamaa. Kyllä meillä olisi varaa ostaa niitä merkkivaatteitakin, mutta ollaan lapsille opetettu fiksua rahan käyttöä. Minä korjasin ompelukoneella farkut eilen, jotka olivat revenneet haaroista ja hyvät tuli.
Homman juju on siinä, että lapsi pitää hankkia vasta sitten, kun siihen oikeasti on varaa. Minä olen 54v ja mieheni 60v ja meillä on 15-vuotias poika. Talo on maksettu vuosia sitten ja molemmat olemme hyväpalkkaisissa töissä ja korkeakoulutettuja. Yhdessä ollaan oltu vuodesta 1985, mutta ei tullut mieleenkään hankkia lapsia siihen tilanteeseen kun vielä opiskeltiin ja elämäntilanne oli epävarma monin tavoin. Koskaan ei ole tarvinnut pojan kanssa penniä venyttää, tai miettiä että voidaanko jotain ostaa vai ei. Saa myös reilusti taskurahaa ja mopot sun muut tarvikkeet on voitu ostaa käteisellä ja uutena.
myyvät kampissa piparia ja kakkosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-16v ei kesätöillä paljoa tienaa. Harva kovin rahakkaita töitä saa. Eikä nämä teinit edes käy kesätöissä, koska lomat reissataan. Töitä tehdään ehkä sen isäpuolen firmassa, öljytään perheen sijoitusasunnon terassia tai leikataan mummolan nurmikkoa.
Kaupungin kesätyön rahoilla saa max sen uuden kännykän tai halvan skootterin.
Pari yksittäistä juttua varmaan voi pienituloinenkin perhe tarjota. Mutta esim teinin vuoden vaatekuluja
Niken air maxit n 120€
Converset 50
Addun housut 45
Calvin klein college 80-120€
Leviksen t-paita 40€
Gantin huppari 120€
Tommy hilfiger mekko 120€
Guess hame 80€
Vero moda maksimekko 30€
Vilan farkut 50€
Hm mekkoja yhteensä neljä kappaletta 100€
Bik bok kolme paitaa 60€
Peak t-paita 40€
Michael Kors olkalaukku 280€
Puma huppari 50€
Collegehousut nike 45€
Sukkahousuja muutamat 40€
Alusvaatteet 100€
Sukat 30€
Lindex kesähousut 30€
Lindex shortsit 25€
Tiger of sweden juhlamekko 200€
Only kesämekko 18€
Varvastossut prisma 13€
Guess farkut 129€
Malene birger pikkulaukku/pussukka 80€
Esprit trenssitakki 139€
Juoksukengät asics 99€
Urheiluvaatteet lenkkeily/liikkatunnit 140€
Kirppisvaatteet 100€
Daniel Wellington rannekello 139€
Kalevalan korvikset 90€
Korut ketjuliikkeistä 50€
Shortsihaalari cubus 20€
Toppeja cubus 30€
Leggareita halpa-halli 40€
Collegemekko Gant 159€
Neulemekko Gant 199
Toppahousut lasketteluun 60€
Talvikengät 80
Kaulahuivi 10€
Hanskat.20€Lisää tohon pelkästään tyttäten urheiluvälineitä vähintään 500-1000 e plus harrastuksen kuukausimaksu 150 e kk. Oliko tuo esimerkkisi nyt kallis vai halpa? Meillä menee enemmän urheiluvaatteisiin ja kenkiin ja tyhjänpäiväisiin merkkivaatteisiin vähemmän. Tyyliin Toppa-asu lasketteluun 350 e , hanskat 70 e jne. Elämä on täynnä valintoja.
Ei niitä tarvitse joka vuosi uusia. Meillä on tytölle ostettu yli 400€ laskettelutakki kaksi vuotta sitten ja se on hyvä edelleen. Harrastusasu sisältyy joukkoeen kausimaksuun, joten en tiedä mitä se pelkkä vaateosuus on. Toki kuluerä sekin on. Samat treenikengät harrastuksessa menee nyt toista vuotta jo, joten uusitaan sitten kun tarve. Sama laskettelukypärä on ollut hyvä ja on edelleen jo muutaman vuoden ja kypärän alla käytettävä huppupipo mennyt jo kauan. Tuulipuku ostettu laadukkaana ja menee jo toista vuotta sekin. Laskettelusukset veljen vanhat, koska kerralla ostettu hyvät.
Meillä siis harjoitellaan tavoitteellisesti, joten esim lenkkikenkiä ja varusteita kuluu ja rikkoutuu. Toki kaikkea ei uusita kerralla, mutta aina joutuu kuluneita/rikkoutuneita uusimaan. Sinänsä on turhaa maksaa vaatteista siitä ilosta, että niissä joku nuorisomerkki lukee. Parempi ostaa aidosti hyvälaatuisia vaatteita vaikkapa sitten vähemmän. Toki kaveripiireissä aina löytyy näitä, jotka ei muuhun pysty kuin pätemään vaatteillaan. Mutta se heille suotakoon jos perheellä on varaa siihen.
Aika yksinkertaisen ihmisen ajatusmaailmaa. Tai ehkä halusit tarkoituksella provoilla.
Eihän vaatteilla ja asusteilla ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiset taidot tai tiedot henkilöllä on. Ihminen voi olla hyvin lahjakas, fiksu, monessa mukana jne ja silti tykätä merkkilaukuista ja pintatrendeistä.
Mun lapset ovat vielä pieniä, joten en tiedä tuleeko heitä merkkivaatteet kiinnostamaan. Minä olin juuri sellainen teini, jolle oli merkit ja muoti tärkeää. Perheelläni oli onneksi varaa pukea mut hienosti. Edelleen seuraan muotia ja pidän monista pintatrendeistä. Tyylini on iän myötä toki muuttunut hyvin klassiseksi.
Mä harrastin tavoitteellisesti koko nuoruuden ja tämä harrastus on mulla kuviossa edelleen valmentajan roolissa. Olen myös korkeasti koulutettu ja mukana mm kirjoittamassa kirjaa.
Meidän teinit kiertelee kirppiksiä ja haalii sieltä merkkivaatetta halvalla.
Eikö tästä ole aina välillä lehdessä juttua, että minkälaista "vaihtotaloutta", nuoret tytöt/naiset ja vanhemmat sedät käyvät esimerkiksi muotivaatteilla.
Voisiko tämä selittää miksi teineillä hienoja kalliita vaatteita?
Me asutaan ns parempien ihmisten seassa. Asumme Pohjanmaalla maaseudulla. Tämä on kuitenkin kasvava ja elinvoimainen kunta kahden melko pärjäävän keskisuuren kaupungin välissä. Kuntamme on ollut ihan lehtien palstalla siitä, että täällä asuu suhteessa väkilukuun paljon korkeakoulutettuja. Insinöörejä, lääkäreitä, diplomi-insinöörejä, yliopettajia jne jne. Ja se näkyy. Kun on lasten joukkoeiden treenejä, niin kyllä on parkkipaikat täynnä hienoja autoja. Mun tyttö todellakin on luokkansa ainut, joka ei ole ollut Viroa kauempana. Joka vuosi tuntuu muut luokkalaiset olevan ulkomailla ja moni käy jossain Rukalla jne. On hienoa puhelinta, merkkivaatteita jne. Vanhempainilloissa päätetään luokkaretkistä ja aina kalliita leirikouluja jne, joihin vaaditaan kallis panostus myös kotoa. Tyttö viidennellä.
Esikoistyttö nyt amiksessa ja nuorin neiti vielä mun kans kotona.
Kyllä se raha vaan näkyy, vaikka ei kukaan pröystäilekään.
Jos nyt käydää pari kertaa vuodessa ulkomailla, lisäksi Lapissa, tyylikkäitä vaatteita, omakotitalo, bemari/mersu tms, niin ei nyt varmaa kovin köyhiä ole.
Me asutaan vuokralla, autona vanha opel.
no vähän ohis oli...