Sanoin juuri ex-vaimolle etten ota lapsia enää ollenkaan
Niin, meni hermo jatkuvaan kitinään. Mukulat on nyt olleet erosta lähtien joka toinen viikonloppu minulla, mutta exä haluaa että olis viikko ja viikko. Sanoin että tarttee sitten toinen mukula siirtää virallisesti mun luo asumaan, lapsilisistä toisen lisät mulle, ja elarit pois, niin sopii. Ei kuulemma käy. Ei sitten. Onneksi on tulossa muutosta nähtävästi tähänkin limboon
https://yle.fi/uutiset/3-10206368
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Luin kaikki viestit. Valitettavasti tämä "isähahmo" ei saa minua puolelleen. Jos ette pääse sopuun, oikeus ratkaisee. Tällainen lonely rider- avautuminen ja lapsilla kiristäminen herättää ajatuksen mielenterveysongelmista. Hae apua.
Suosittelen todellakin ap:ta menemään oikeuteen. Siellä saadaan varmasti ratkaisu viikko viikko ilman mitään elareita.
Terapiaa taidat muuten tarvita eniten sinä.
Periaatteessa lasten kulut menevät tasan, jos lapset ovat yhtäpaljon molempien luona. Edellyttäen, että molempien tulot ovat yhtä suuret. Jos toisen tulot ovat selkeästi isommat , voi joutua maksamaan tarinaa vähemmän ansaitsevalle.
Vierailija kirjoitti:
vieras1. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko yhteen lapseen suunnilleen menee rahaa kuukaudessa? Jos puhutaan vaikka sellaisesta kouluikäisestä 7-13v. 300e, 500e, 1000e?
Alottajan tapauksessa pikaisesti laskettuna kahteen lapseen on varattuna n. 900e/kk. Jos hänen ilmoittamansa elarit + lapsilisä+ lähivanhemman panos lasketaan yhteen.
Rahanmenohan riippuu aika monesta asiasta, harrasteista, iästä, sairauksista...
Okei, eli siis 500e/kk per lapsi pitäisi riittää sellaisessa perustapauksessa?
Ero asumiskuluissa ~250€/kk
Vesi 12€/kk
Harrastukset 35€/kk
Vakuutukset 20€/kk
Vaatteet 50€/kk
Ruoka 200€/kk (tätä en osaa tarkkaan arvioida)
Vitamiinit 20€/kk
Pyörät, sukset, luistimet, kypärät 40€/kk
Tähän päälle vielä lääkärikulut, jotka toki vaihtelee riippuen paljonko lapsi sairastaa jne. Meillä on erityislapsi, jolla paljon terapioita ja lääkärien tapaamisia.
Saathan Kelan vammaistukea (verottomana 100-300e/kk), joka kattaa ison osan lapsen sairaus- ja kuntoutuskuluista?
Ihan mielenkiinnosta, mitä vitamiinejä lapsesi syö 20 eurolla kuukaudessa? 480 e vuodessa pyörään,luistimiin ja suksiin on aika paljon. Mutta jokainen päättää ostaako edullisempaa.
Eihän se ole pelkällä pyörällä, luistimilla tai suksilla selvä, vaan ainakin puolet tuosta summasta menee pyöräkypärään, luistimien terottamiseen ja suojiin, monoihin ja sauvoihin, jotka joutuu uusimaan vuosittain, jos kasvavasta lapsesta on kysymys. Ja 480€ riittää, jos välineet ostetaan osin käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä todellakin oikein, että aloittaja hoitaisi lapsia 50/50 ja lisäksi maksaisi elarit, ja ex-vaimo saisi pitää lapsilisät? Suostuisitteko itse tähän? En usko, että monikaan palstamamma maksaisi ex-miehelleen elarit ja antaisi hänen vielä pitää lapsilisät, kun lapsia hoidetaan tasapainoisesti.
Se ei ole oikein, että isä on valmis luopumaan lapsistaan, jos hänen ehtoihinsa ei suostuta. Taloudelliset kuviothan ratkaisee oikeus, jos sopua ei muuten synny. Se, mitä toiselle oikeudenmukaisesti kuuluu, riippuu osapuolten taloudellisesta tilanteesta. Toisaalta vaikuttaa, että ap. ei ehkä ole varoissaan, kun päätoimisesti palstailee täällä. Että sikäli ymmärrän katkeruuden satasesta parista.
Minä kun erosin miehestä, niin tasan pelkät elatukset olisi joutunut maksamaan noin 220e kk. Ei sen muuta olisi tarvinut maksaa eikä olisi ton enempää maksanut. En hakenut elatuksia, koska exä ei todellakaan olisi osallistunut mihinkään muuhun. Nyt jaetaan lapsen kulut puoliksi.
Tottakai kyse on rahasta. Niin näyttää ap llakin olevan 😂 Ainut van että äiti hoitaa lapsiaan, hän ei.
Tulee häviämään oikeudessa mielivaltaisen käytöksensä vuoksi. Kyllä ne maksut oikein on laskettu lastenvalvojalla, ne menee ohjelman kautta.
Vaikka olisi viikko-viikko, rikkaampi tasaa köyhempää. Nollasopimuksia ei juuri tule laskennallisesti, ellei siihen itse suostuta.
Jos huoltajuus ja asuminen jaetaan 50/50, niin kummankaan ei pidä hyötyä rahallisesti
Ja tässä on juuri se mitä useimmat ei ymmärrä. Kyse ei ole lasten kuluista 50-50 van elatuskyvystä. Ne on eri asioita ihmiset hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Miehet...niistä tulee niin katkeria..voivoi lapsia.
Ap:n lapsilta on huoleton lapsuus päättynyt kauan sitten, jos sitä koskaan tuollaisessa perheessä on ollutkaan. Ap yrittää kääntää lapset äitiään vastaan. Munaton mies, en muuta sano.
Vierailija kirjoitti:
Jos huoltajuus ja asuminen jaetaan 50/50, niin kummankaan ei pidä hyötyä rahallisesti
Ja tässä on juuri se mitä useimmat ei ymmärrä. Kyse ei ole lasten kuluista 50-50 van elatuskyvystä. Ne on eri asioita ihmiset hyvät.
Tässä ketjussa on ap jo kertonut, että hänen ja ex vaimon tulot ovat samat. SAMANLAINEN ELSTUSKYKY. Mikä on niin vaikeaa ymmärtää, että silloin ex vaimo ei ansaitse elareita, jos huoltajuus on puoliksi molemmilla. Ja siksi ex vaimo vastustaa viikko viikko systeemiä, koska hän haluaa mieluummin rahaa kuin lapsille aikaa isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet...niistä tulee niin katkeria..voivoi lapsia.
Ap:n lapsilta on huoleton lapsuus päättynyt kauan sitten, jos sitä koskaan tuollaisessa perheessä on ollutkaan. Ap yrittää kääntää lapset äitiään vastaan. Munaton mies, en muuta sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän ero perheitä jossa viikko viikko systeemi ja lapset on "jaettu".
Elareita ei kumpikaan maksa, luonnollisestikaan. Näissä perheissa korostuu vanhempien hyvät välit mitä tulee lapsiin eli pystyvät oikeasti sopimaan isot menot kuten pyörät ja harrastus hankinnat sovussa.
Kertoo ihmisten kypsyydestä kun lapsia ei ole laitettu kärsimään parisuhteen päättymisestä.Kyllä. Olisin valmis tuohon.
ap
Ihanko oikeasti kuvittelet säästäväsi rahaa tuossa mallissa, jos nyt maksat muutaman sadan euron elatusmaksut?
Meillä ydinperheessä lasten kulut on jaettu aina puoliksi, miehen toiveesta, jo lasten syntymästä alkaen, myös äitiysloman ansionmenetyksen.
Suurimmat kulut eivät ole olleet päiväkotimaksut, vaatteet, harrastukset, ruoka, asuminen vaan toisen vanhemman ansionmenetys hoitovapaan aikana, sairaan lapsen kotihoito, päiväkotien ja koulujen vanhempain keskustelut, hammaslääkärit jne.
kun toinen vanhempi joutuu työstä ottamaan palkatonta vapaata ja helposti menee puolipäivää, jos työmatka on pitkä.Usein mieheni kanssa jaksetaan ihmetellä, kuinka usein jotkut eronneet vanhemmat jaksavat narista muutaman satasen elatusmaksusta ja satasen lapsilisästä, kun ydinperheen molemmilla vanhemmilla menee suurin osa palkasta lasten ja perheen hyväksi.
Ydinperheen vanhemmat olisi onnesta mykkänä, kun lapsiperheen elämää voisi pyörittää muutaman satasen turvin ja lopun palkasta voisi käyttää omiin menoihin ja harrastuksiin.
Ei mun tarvi säästää lasten rahaa itselleni. Eikä käyttää lapsille tarkoitettua rahaa itseeni. Tasa-arvoisuus, oikeudenmukaisuus ja reiluus käy mulle silloinkin, kun olen itse antavana osapuolena. Ei ole satasesta kiinni.
ap
Tässä ketjussa on ap jo kertonut, että hänen ja ex vaimon tulot ovat samat. SAMANLAINEN ELSTUSKYKY. Mikä on niin vaikeaa ymmärtää, että silloin ex vaimo ei ansaitse elareita, jos huoltajuus on puoliksi molemmilla. Ja siksi ex vaimo vastustaa viikko viikko systeemiä, koska hän haluaa mieluummin rahaa kuin lapsille aikaa isän kanssa.
Ei ole kyse ansaitsemisesta. Se on ihan puhdasta matematiikkaa joka perustuu numeroihin. Siinä ei oo mitään sen kummempaa. Sitte voi off topic miettiä onko tuollainen isä lapsille ylipäätään arvokas? Hylkää heidät riitojen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siis sopimukset ja uusi aika varattu?
Sinä teet sopimusrikon toimillasi. Siitä tulee sanktio, esimerkiksi elatusmaksut lasketaan uudestaan niiltä osin kun sinulla ei ole yhtään luonapitopäivää, eli maksat takautuvasti nämä päivät.
Lisäksi rikot tapaamissopimusta.
Ootsä jotenki tyhmä? Voitte neuvotella uuden sopparin, siihen asti et voi mitään.Tämä! Kuka ap luulee olevansa? Onko hän jossain asemassa muuttamaan tehtyjä sopimuksia?
Usein kyse on rahasta, lapsilisä ja elatusmaksu lasketaan tuloina esimerkiksi asuntolainaneuvotteluissa. Siten hankittu asunto on sidoksissa tuloihin. Ei elatusmaksu ole vain ruokaan ja tarvikkeisiin. Suurin osa siitä menee asumiseen.
Tietenkään niitä ei voi muuttaa räps.
Yhteiskunta toimii näin. Piste.
Huomautan, että mulle käy voimassaoleva sopimus. Tiedän myös sen ettei tapaamissopimuksen rikkomisesta seuraa yhtään mitään. Katsotaan miten äijän käy, klo 12 tänään lastenvalvoja. Ex-vaimo kiirehtinyt.
Huomautan, että mulle käy voimassaoleva sopimus. Tiedän myös sen ettei tapaamissopimuksen rikkomisesta seuraa yhtään mitään. Katsotaan miten äijän käy, klo 12 tänään lastenvalvoja. Ex-vaimo kiirehtinyt.
Ja näin hän paljasti vihdoin luonteensa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siis sopimukset ja uusi aika varattu?
Sinä teet sopimusrikon toimillasi. Siitä tulee sanktio, esimerkiksi elatusmaksut lasketaan uudestaan niiltä osin kun sinulla ei ole yhtään luonapitopäivää, eli maksat takautuvasti nämä päivät.
Lisäksi rikot tapaamissopimusta.
Ootsä jotenki tyhmä? Voitte neuvotella uuden sopparin, siihen asti et voi mitään.Tämä! Kuka ap luulee olevansa? Onko hän jossain asemassa muuttamaan tehtyjä sopimuksia?
Usein kyse on rahasta, lapsilisä ja elatusmaksu lasketaan tuloina esimerkiksi asuntolainaneuvotteluissa. Siten hankittu asunto on sidoksissa tuloihin. Ei elatusmaksu ole vain ruokaan ja tarvikkeisiin. Suurin osa siitä menee asumiseen.
Tietenkään niitä ei voi muuttaa räps.
Yhteiskunta toimii näin. Piste.Huomautan, että mulle käy voimassaoleva sopimus. Tiedän myös sen ettei tapaamissopimuksen rikkomisesta seuraa yhtään mitään. Katsotaan miten äijän käy, klo 12 tänään lastenvalvoja. Ex-vaimo kiirehtinyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän ero perheitä jossa viikko viikko systeemi ja lapset on "jaettu".
Elareita ei kumpikaan maksa, luonnollisestikaan. Näissä perheissa korostuu vanhempien hyvät välit mitä tulee lapsiin eli pystyvät oikeasti sopimaan isot menot kuten pyörät ja harrastus hankinnat sovussa.
Kertoo ihmisten kypsyydestä kun lapsia ei ole laitettu kärsimään parisuhteen päättymisestä.Kyllä. Olisin valmis tuohon.
ap
Ihanko oikeasti kuvittelet säästäväsi rahaa tuossa mallissa, jos nyt maksat muutaman sadan euron elatusmaksut?
Meillä ydinperheessä lasten kulut on jaettu aina puoliksi, miehen toiveesta, jo lasten syntymästä alkaen, myös äitiysloman ansionmenetyksen.
Suurimmat kulut eivät ole olleet päiväkotimaksut, vaatteet, harrastukset, ruoka, asuminen vaan toisen vanhemman ansionmenetys hoitovapaan aikana, sairaan lapsen kotihoito, päiväkotien ja koulujen vanhempain keskustelut, hammaslääkärit jne.
kun toinen vanhempi joutuu työstä ottamaan palkatonta vapaata ja helposti menee puolipäivää, jos työmatka on pitkä.Usein mieheni kanssa jaksetaan ihmetellä, kuinka usein jotkut eronneet vanhemmat jaksavat narista muutaman satasen elatusmaksusta ja satasen lapsilisästä, kun ydinperheen molemmilla vanhemmilla menee suurin osa palkasta lasten ja perheen hyväksi.
Ydinperheen vanhemmat olisi onnesta mykkänä, kun lapsiperheen elämää voisi pyörittää muutaman satasen turvin ja lopun palkasta voisi käyttää omiin menoihin ja harrastuksiin.Ei mun tarvi säästää lasten rahaa itselleni. Eikä käyttää lapsille tarkoitettua rahaa itseeni. Tasa-arvoisuus, oikeudenmukaisuus ja reiluus käy mulle silloinkin, kun olen itse antavana osapuolena. Ei ole satasesta kiinni.
ap
Mitä sitten ylipäätään itket, jos ei ole satasesta kiinni. Aika häränpyllyä heittää kommenttisi aloitukseen verrattuna. Oikeudenmukaista ja reiluahan todella on kostaa lapsille, käyttää heitä pelinappuloina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä vaikuttaa sen verran tunnekylmältä ja empatiakyvyttömältä, että hänen kanssa vietetty aika ei välttämättä ole niin arvokasta, kuin tuntuu itse kuvittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin hän paljasti vihdoin luonteensa😂
Satumaassa onnistuu tuollainen kiirehtiminen. Mutta onhan se niinkin, että jos menisi pidemmälle, niin draaman kaari keskustelussa kärsisi.
Mielenkiintoista nähdä tämän lopputulos.
Olen kyllä täysin ap:n puolella - lapset ja lasten elatuskulut puoliksi, samoin tuet. Reilua kaikille. Ja lapset tietenkin viikko-viikko vanhemmillaan, ei sisaruksia ollut tarkoitus erottaa (lukutaito hoi!).
Aika moni mamma näköjään pitää ihan selviönä, että kaikki tuet ja lisäksi elarit pitäisi mennä äidille, vaikka lasten kulut maksettaisi puoliksi. Ihmettelen todella, täytyy olla jotkut yh-lasit päässä kommentoijilla. Vähän objektiivisuutta lisää, kiitos.
Ja ei ollut satasesta kiinni vaan reiluudesta. Miksi se isä pitää aina laittaa maksumieheksi, vaikka ei olisi perusteitakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse ansaitsemisesta. Se on ihan puhdasta matematiikkaa joka perustuu numeroihin. Siinä ei oo mitään sen kummempaa. Sitte voi off topic miettiä onko tuollainen isä lapsille ylipäätään arvokas? Hylkää heidät riitojen vuoksi?
Ihan järkyttävää, että päämotiivi lasten kanssa olemiselle olisi se, ettei tarvitsee maksaa heidän elatuksestaan. Lapsiparat. Mutta viimeisten kommenttien ja kiireesti järjestyneen lastenvalvojatapaamisen perusteella kyseessä on provo. Vaikka kyllähän tuollaisia tapauksia oikeastikin on olemssa, mutta tuskin aamusta iltaan kirjoittelevat vauva-av:lla.
Periaatteessa lasten kulut menevät tasan, jos lapset ovat yhtäpaljon molempien luona. Edellyttäen, että molempien tulot ovat yhtä suuret. Jos toisen tulot ovat selkeästi isommat , voi joutua maksamaan tarinaa vähemmän ansaitsevalle.