Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri totesi mulla tänään rasvamaksan

Vierailija
22.05.2018 |

...ihmettelen kovasti, en ole alko-ongelmainen. Harmittaa tuo! Kohtalotovereita? Onko se perinnöllinen?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärölihavuus se kai on rasvamaksan yleisin syy nykyään. Eli sinuna vähentäisin ainakin sokerin ja alkoholin käyttöä kunnolla. Alkoholihan lihottaa myös. Vaikka viikonloppuna jotain makeaa kahvin kanssa, mutta ei kyllä joka päivä kannata herkkuja napostella. Ihan normaalia ruokaa nälkään. En tiedä, juotko limsaa tai mehua, mutta niistä kannattaa ainakin luopua.

Vierailija
102/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa olevan verrattain yleistä tuo maksan rasvoittuminen meillä länsimaalaisilla ?

Puolet naisista ja 60% miehistä ovat ylipainoisia. Helpoiten asian testaa kotona mittanauhalla eli viimeistään kun vyötärönympärys on naisella 85 senttiä ja miehellä niin sitten pitää tehdä kyllä suunnanmuutos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltikin koen kurjaksi sen, että jos todella joudun nyt lopuksi ikää luopumaan kaikesta hyvästä.siis herkuista. Että tää ei ole laihdutuskuuri vaan pitää lopuksi ikää tällaiseen muutokseen. Kieltämättä olen tunnesyöjä ja harmittaa, että omenatkin olisi kiikunkaakun, saatika kaikki muu.

Samaa mieltä. Jotenkin tuntuu ihan liian rajoittavalta, kuten mikä tahansa äärimmilleen viety ruokavalio tai dieetti. Toisaalta, näistä äärimmäisen kurinalaisista ruokavalioista varoitellaankin paljon, ne kun ei pidemmän päälle tee hyvää, heh , päälle. Jotenkin sellainen normiruokavalio olisi paras jossa saa syödä kaikkea kohtuullisesti.

Ihminen voi syödä ihan normaalisti kunhan rajoittaa lisätyn sokerin 25 grammaan vuorokaudessa WHO:n uusimman ohjeistuksen mukaisesti.

Vierailija
104/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ja etenkin keskivaratalolihavuus alkavat nykyää olla jo yleisempi syy kuin alkoholi. Ei laihduttamaan ja ruokavaliokuntoon sekä etenkin paljon lisää liikuntaa.

Tämä "ruokavalio kuntoon" on aina yhtä hauska latteus. Miltei kaikissa ketjuissa (aiheesta riippumatta) tuota hoetaan, mutta sen tarkemmin kukaan ei asiaa avaa että mikä on se "kunnossa" oleva ruokavalio. Ja joo, kaikki tietää että roska- ja pikaruuasta koostuva ruokavalio ei sitä ole, mutta vaikkapa ap;n tilanteessa, mitä pitää syödä jotta se ruokavalio tulee kuntoon?

Menee sivulle http://www.fineli.fi ja etsii sieltä Valtion ravitsemusneuvottelukunnan viimeisimmän ravitsemussuosituksen, jota soveltaa ikäänsä, työnsä ja vapaa-aikansa aktiivisuutensa suhteen. Tekee vaikka Finelissä itselleen ruokapäiväkirjan, jonne kirjaa KAIKEN syömäänsä ja juomansa. Ohjelma näyttää selvästi onko sitten saanut riittävästi tarpeellisia ravintoaineita ja onko syönyt liikaa vähemmän tarpeellisia ravintoaineita.

Vierailija
105/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa olevan verrattain yleistä tuo maksan rasvoittuminen meillä länsimaalaisilla ?

Niinhän se on kun syötte niin saatanasti.

Syödyn määrä ei vaikuta maksan rasvoittumiseen niin paljon kuin syödyn laatu.

Vierailija
106/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa mene naama keltaiseksi, tai jotain??

Se on maksakirroosi, se kirroosi voi tulla rasvamaksan seurauksena.

Mun kaverilla todettiin just maksakirroosi, eikä ole yhtään keltainen. Se tulee vasta sitten kun on maksa ihan loppu, eikä mitään ole enää tehtävissä.

Lääkäri oli sanonut kaverille, että nykyään maksasairaudet tulee syömällä, ei niinkään juomalla. Kaverilla siis ylipainoa, diabetes ja jonkun verran käyttää alkoholia.

Vierailija
107/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltikin koen kurjaksi sen, että jos todella joudun nyt lopuksi ikää luopumaan kaikesta hyvästä.siis herkuista. Että tää ei ole laihdutuskuuri vaan pitää lopuksi ikää tällaiseen muutokseen. Kieltämättä olen tunnesyöjä ja harmittaa, että omenatkin olisi kiikunkaakun, saatika kaikki muu.

Samaa mieltä. Jotenkin tuntuu ihan liian rajoittavalta, kuten mikä tahansa äärimmilleen viety ruokavalio tai dieetti. Toisaalta, näistä äärimmäisen kurinalaisista ruokavalioista varoitellaankin paljon, ne kun ei pidemmän päälle tee hyvää, heh , päälle. Jotenkin sellainen normiruokavalio olisi paras jossa saa syödä kaikkea kohtuullisesti.

Nin no, kun olisi aiemmin syönyt kaikkea kohtuullisesti ja pysytellyt normaalipainoisena niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei nyt olisi rasvamaksaa eikä mitään muutakaan ylipainosta ja epäterveellisistä elämäntavoista johtuvaa elintasosairautta.

Sitä on jo syöty koko elämän herkuttelut ikään kuin urakalla pois ja nyt sitten loppuiäksi jäi enää ne terveelliset eväät, ne mitkä ei aiemmin maistunut. Nyt on pakko maistua tai pian ei tarvitse syödä mitään. Fiksumpi olisi jo aiemmin herkutellut kohtuudella ja syönyt pääasiassa terveellisesti niin olisi yhä edelleen varaa syödä herkkujakin.

Niinhän sitä sanotaan, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Vierailija
108/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi: syön kyllä purkista monenlaista vitamiinia, 5 erilaista. Monivitamiini, rauta, c, omega, hiuslääke (priorin). Jätän ne kokeeksi pois.

Lisäksi kun tutkii tuoteselosteita, löytää yllättävän paljon tietoa ja voi tehdä parempia valintoja. Myös vähäkalorisissa tuotteissa on täyttäviä vaihtoehtoja. Esim. Pirkka-juustopasta. 100 ckal/100 grammaa, pussissa 175 grammaa, ja siitä saa hyvin mahan täyteen.

Kylläpäs tämä poiki keskustelua, olen siitä iloinen! Vaikka on vaikea hyväksyä joitain neuvoja/kritiikkiä, niin kyllä niissä perää on.

Joku sanoi mun (ap) poistelevan viestejä ketjusta, enpä kyllä varmasti edes vois niin tehdä. En ole mikään ylläpitäjä.

Vierailija
109/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten oirehti ennen lääkärin hakeutumista?

Ei mitenkää. Mutta verikokeista tuli ilmi.

On mulla kymmenisen kiloa ylipainoa, on sellainentynnyrimäinen keskivartalo.

Mistä verikokeesta?

Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.

Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.

Otettiinko sinulta ultraus?

Ultraaminen on ajanhaaskausta kun tuon voi todeta jo verikokeellakin. Arvon pitäisi olla mieluiten alle 40.

Mutta kai se syy on hyvä tietää? 🤔 Minulla oli maksa-arvot pilvissä, ultratessa syylliseksi paljastui sappikivi. Eihän se varmaan aina ole tarpeen, en ole lääkäri, mutta ei ne veriarvot kaikkea kerro.

Nyt sekoitat kyllä kokeet keskenään.

Noup noup. Kyllä se oli nimenomaan maksa-arvot (alat, afos ja gt) jotka sappikohtauksen jäljiltä olivat kohollaan.

Vierailija
110/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi: syön kyllä purkista monenlaista vitamiinia, 5 erilaista. Monivitamiini, rauta, c, omega, hiuslääke (priorin). Jätän ne kokeeksi pois.

Lisäksi kun tutkii tuoteselosteita, löytää yllättävän paljon tietoa ja voi tehdä parempia valintoja. Myös vähäkalorisissa tuotteissa on täyttäviä vaihtoehtoja. Esim. Pirkka-juustopasta. 100 ckal/100 grammaa, pussissa 175 grammaa, ja siitä saa hyvin mahan täyteen.

Kylläpäs tämä poiki keskustelua, olen siitä iloinen! Vaikka on vaikea hyväksyä joitain neuvoja/kritiikkiä, niin kyllä niissä perää on.

Joku sanoi mun (ap) poistelevan viestejä ketjusta, enpä kyllä varmasti edes vois niin tehdä. En ole mikään ylläpitäjä.

Tuon pirkka-pastasi kcal-määrä on kyllä väkisinkin valmiista tuotteesta, jolloin annos painaa nesteineen aika paljon enemmän kuin 175 g. Siihenkin nähden epäilyttävän matala luku, kun eines-pasta-annokset on tyypillisesti 120-150kcal/100g.

Ja ravitsemuksellisestihan tuo on ihan kuraa.

Voisi olla kuitenkin viisautta käydä siellä ravitsemusterapeutilla.

Vierailija
111/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon pirkka-pastasi kcal-määrä on kyllä väkisinkin valmiista tuotteesta, jolloin annos painaa nesteineen aika paljon enemmän kuin 175 g. Siihenkin nähden epäilyttävän matala luku, kun eines-pasta-annokset on tyypillisesti 120-150kcal/100g.

Ja ravitsemuksellisestihan tuo on ihan kuraa.

Voisi olla kuitenkin viisautta käydä siellä ravitsemusterapeutilla.

En kyl usko, että siitä lisättävästä vedestä mitään energiaa tulee....

Vierailija
112/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä rasvamaksa maistuu parhaalta. Erityisesti ankan.

Vierailija
113/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nin no, kun olisi aiemmin syönyt kaikkea kohtuullisesti ja pysytellyt normaalipainoisena niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei nyt olisi rasvamaksaa eikä mitään muutakaan ylipainosta ja epäterveellisistä elämäntavoista johtuvaa elintasosairautta.

Sitä on jo syöty koko elämän herkuttelut ikään kuin urakalla pois ja nyt sitten loppuiäksi jäi enää ne terveelliset eväät, ne mitkä ei aiemmin maistunut. Nyt on pakko maistua tai pian ei tarvitse syödä mitään. Fiksumpi olisi jo aiemmin herkutellut kohtuudella ja syönyt pääasiassa terveellisesti niin olisi yhä edelleen varaa syödä herkkujakin.

Niinhän sitä sanotaan, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Täydellistä schaissee vailla tieteellistä todistusta. Maksasta voi heivata 3/4 mäkeen ja se paranee itsekseen. Sama pätee alkoholittomaan rasvamaksaan, kun vaan jättää ne sokerit mäkeen. Lihavuudella ei ole muuta tekemistä asian kanssa kuin sokerin kulutus.

Vierailija
114/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten oirehti ennen lääkärin hakeutumista?

Ei mitenkää. Mutta verikokeista tuli ilmi.

On mulla kymmenisen kiloa ylipainoa, on sellainentynnyrimäinen keskivartalo.

Mistä verikokeesta?

Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.

Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.

Otettiinko sinulta ultraus?

Ei tehty, vaan todettiin noiden verikoearvojen ja ylipainon (keskivartaloon keskittynyt) perusteella.

Laihdutuksesta puhuttiin ja että pitäisi käydä ravitsemusterapiassa (mutta tiedän kyllä itsekin miten laihdutetaan, jokainen varmasti tietää että vähärasvaiset vaihtoehdot, vaalean leivän sijasta tummaa, ei kastikkeita perunan kanssa...)

Ne leipä ja peruna tuossa ovat niitä pois jätettäviä, tai ainakin minimoitavia...

Vierailija
115/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin määrä todennäköisesti tippuu murto-osaan nykyisestä, jos lopetat kaikkien makeiden herkkujen ostamisen kotiin. Käy viikonloppuna jossain kahvilassa, siellä tuskin tulee syötyä enempää kuin yksi pulla tai kakunpala.

Vierailija
116/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerin määrä todennäköisesti tippuu murto-osaan nykyisestä, jos lopetat kaikkien makeiden herkkujen ostamisen kotiin. Käy viikonloppuna jossain kahvilassa, siellä tuskin tulee syötyä enempää kuin yksi pulla tai kakunpala.

Jollei ole herkkuja, niin syön vaikka sokeria pussista tai hillopurkin. Nyt just on sellainen olo, kuntänään en ole syönyt herkkuja.

Vierailija
117/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksaa ei voida varmasti diagnosoida ilman koepalan ottoa maksasta. Itsellä todettiin rasvamaksa ja ainut mitä muutin oli , että vaihdoin ns.punaisen maidon rasvattomaan maitoon, sillä lähti rasvat. 

Vierailija
118/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tää on niin provo. :D Pirkka-juustopasta on kyl mainio kulmakivi uudelle terveelliselle ruokavaliolle! Ja se 100kcal on 100 grammaa valmista pastaa kohden, sen paino on 500grammaa enemmän kuin tuo 170g, koska ohjeessa neuvotaan lisäämään (suunnilleen) 5dl vettä. Kaloreita siis aika moninkertainen määrä.

Vierailija
119/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on rasvamaksa, olen lähes absolutisti, mutta en aikonut siitä huolissani olla.

Vierailija
120/125 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä vaan enemmän siiderii ja hampurilaisii