Lääkäri totesi mulla tänään rasvamaksan
...ihmettelen kovasti, en ole alko-ongelmainen. Harmittaa tuo! Kohtalotovereita? Onko se perinnöllinen?
Kommentit (125)
Pelkällä kohonneella ALAT-arvolla ei aseteta rasvamaksadiagnoosia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oirehti ennen lääkärin hakeutumista?
Ei mitenkää. Mutta verikokeista tuli ilmi.
On mulla kymmenisen kiloa ylipainoa, on sellainentynnyrimäinen keskivartalo.
Mistä verikokeesta?
Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.
Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.
Otettiinko sinulta ultraus?
Ultraaminen on ajanhaaskausta kun tuon voi todeta jo verikokeellakin. Arvon pitäisi olla mieluiten alle 40.
Mutta kai se syy on hyvä tietää? 🤔 Minulla oli maksa-arvot pilvissä, ultratessa syylliseksi paljastui sappikivi. Eihän se varmaan aina ole tarpeen, en ole lääkäri, mutta ei ne veriarvot kaikkea kerro.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko koholla? Voi olla perinnöllistä.
Ei todellakaan ole perinnöllistä. Itse aiheutettu sairaus. Toki vanhemmat ovat vastuussa alaikäisten lastensa syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kohollaan oleva oli 2 kertainen kuin mitä pitäisi maksimissaan olla.
80?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä verikokeesta?
Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.
Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.
Ultraaminen on ajanhaaskausta kun tuon voi todeta jo verikokeellakin. Arvon pitäisi olla mieluiten alle 40.
Paskapuhetta. Mulla on maksa-arvot olleet aina normaalit mutta niin vain ultrassa löytyi rasvamaksa. Ylävatsavaivojen takia tutkittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ihmettelen kovasti, en ole alko-ongelmainen. Harmittaa tuo! Kohtalotovereita? Onko se perinnöllinen?
Kyseessä on ns viskeraalinen rasva joka kerääntyy elimien ympärille. Rasvaiset ruoat ja elintavat aiheuttavat tätä. Pahimmillaan maksa menee kirroosiin, usein alkoholisteilla voi käydä näin.
Kannattaa laihduttaa ja muuttaa ruokailutottumuksiaan.
Näin se on tehtävä, ja olen vaihtanut vähärasvaiseen margariiniin, sokerittomaan mehuun, ruisleipään.
Siideristäkin löysin vasta, että on light-versio -> iloinen yllätys! Pitää kuitenkin tehdä ei liian radikaalia vaan sellainen, että tehdään pieniä parempia valintoja.
Tässä ap:n akuutein hätä ei ole ylipaino vaan rasvamaksa. Se rasva pitää saada sulamaan pois maksasta. Sen vuoksi sen vuoksi joutuu käyttämään radikaaleja konsteja.
Minulle myös diagnosoitiin rasvamaksa. Olen 55 vuotias, työtön, köyhä, nainen. Hoidan vanhaa isääni. Ruokavalioni on yksipuolinen, ei varaa syödä kunnolla. Halpaa ruokaa, isälle yritän laittaa parempaa. Itse syön mitä halvalla saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on ns viskeraalinen rasva joka kerääntyy elimien ympärille. Rasvaiset ruoat ja elintavat aiheuttavat tätä. Pahimmillaan maksa menee kirroosiin, usein alkoholisteilla voi käydä näin.
Kannattaa laihduttaa ja muuttaa ruokailutottumuksiaan.
Näin se on tehtävä, ja olen vaihtanut vähärasvaiseen margariiniin, sokerittomaan mehuun, ruisleipään.
Siideristäkin löysin vasta, että on light-versio -> iloinen yllätys! Pitää kuitenkin tehdä ei liian radikaalia vaan sellainen, että tehdään pieniä parempia valintoja.
Toisella voi olla tilanne niin paha, että voi olla jouluna elinluovutusjonossa ja sinä mietit siideriä! Ajattele tai yritä edes!
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä kohonneella ALAT-arvolla ei aseteta rasvamaksadiagnoosia
No näin se kyllä nyt vaan todettiin, toki oli laajat verenkuvat ja keskustelut monsita asioista, painoindeksit ja mittanauhat. Massun ympärys ylitti reippaasti lantion. No, näistä aineksista se pääteltiin.
Ei sitä diagnosoida ilman ultraa ja/tai magneettikuvamtamista.
ALAT voi nousta muustakin syystä kuin rasvamaksasta.
Provohan tämä tai sitten ap. on käsittänyt lääkärin puheet väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä verikokeesta?
Verikoe voi olla normaali ja maksa-arvo siitä huolimatta huidella pilvissä. Silloin ultrataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oot läski, siitä se vaan johtuu
Ei tarvi olla edes ylipainoinen jos maksa on rasvoittunut liiallisen sokerin ja sen johdannaisten nautiskelun vuoksi. Hienossa sokerissa on puolet fruktoosia.
Mikähän siinä fruktoosissa on niin paha, olen ajatellut että se on terveellisepi kuin tavallinen sokeri ja on ihan luonnontuote.
Kieltämättä olen käyttänyt paljon sokeria/suklaata, mutta nyt olen aloittanut vähärasvaisen dieetin.
Ymmärrän että on oma terveys kyseessä ja voi tulla diabeteskin muuten.
Rasvan määrä ei ole nyt ykkösongelmasi vaan ne sokerit ja -johdannaiset. Rasva-asioita ehdit viilaamaan sitten kun olet päässyt eroon rasvamaksasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä diagnosoida ilman ultraa ja/tai magneettikuvamtamista.
ALAT voi nousta muustakin syystä kuin rasvamaksasta.
Provohan tämä tai sitten ap. on käsittänyt lääkärin puheet väärin
Ilman ylävatsan maksan ultrausta (röntgen) ei voi rasvamaksaa diagnosoida.
Verikokeesta maksan rasvatilannetta ei näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kohollaan oleva oli 2 kertainen kuin mitä pitäisi maksimissaan olla.
80?
No. Mulla ei siitä raporttia, mutta lääkäri sanoi, että se on kaksinkertainen kuin mitä pitäisi olla, ja vaikka siinä on huomiotu, että olen jo keski-ikäinen ja vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmien syönnilläkin voi saada aikaan rasvamaksan.
Ymmärsin juuri päinvastoin, että nyt kannattaa alkaa syödä hedelmiä paljon, ja korvata makeat herkut hedelmillä
Olet ymmärtänyt oikein koska hedelmässä tulee mukana kuituja ja vitamiineja. Kuinka monta grammaa sokeria on yhdessä omenassa? Kuinka monta grammaa sokeria on kahdessa keksissä? Käykääpä vertailemassa Finelissä. Siellähän voi valita myös eniten tai vähiten sokeria sisältävimmät vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä verikokeesta?
Verikoe voi olla normaali ja maksa-arvo siitä huolimatta huidella pilvissä. Silloin ultrataan.
Korjaan: hemoglobiini voi olla normaali ja maksa-arvot olla koholla.
Valitettavasti jo lapsillakin on todettu rasvamaksaa. Samoin hoikilla henkilöillä.
Ei ainoastaan ylipainoisten vitsaus.
Vierailija kirjoitti:
Minulle myös diagnosoitiin rasvamaksa. Olen 55 vuotias, työtön, köyhä, nainen. Hoidan vanhaa isääni. Ruokavalioni on yksipuolinen, ei varaa syödä kunnolla. Halpaa ruokaa, isälle yritän laittaa parempaa. Itse syön mitä halvalla saan.
Tuttu juttu, ja se ei ole terveellistä, että syö esim riisiä ja mausteeksi voita, tai puuroa ja voita, se on täyttävää, mutta terveydelle ei paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvamaksassa laihdutus, ruokavalio ja liikunta auttaa huomattavasti.
Maksan kuntoa on syytä hoitaa myös maksan toimintaa hoitavilla ja sitä puhdistavilla ruoilla rasvaisten ja maksaa kuormittavien asemesta.
Viestissäsi oli asiaa vain laihdutus ja ruokavalio. Muuten olet pihalla. Rasvamaksaisen ei pidä leikkiä tulella ja uskoa höpöteorioita puhdistavista ruokalajeista ja liikunnasta. Pitää luopua sokerista kaikissa sen eri muodoissaan.
Ja mitkään ”maksanpuhdistusteet” tai ”maksanpuhdistustabletit” eivät auta muuta kuin niiden myyjää. Itse asiassa niilläkin voi tuhota maksansa yhtä lailla. Itse asiassa rasvamaksan hoito on säästöä kun jättää aiemmissa viesteissä mainitut sokerit, tärkkelyssiirapit jne pois.
Ei pidä paikkaansajos nyt ei päivät pääksetysten syö viinirypäleitä, taateleita ja viikunoita.