Lääkäri totesi mulla tänään rasvamaksan
...ihmettelen kovasti, en ole alko-ongelmainen. Harmittaa tuo! Kohtalotovereita? Onko se perinnöllinen?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
...ihmettelen kovasti, en ole alko-ongelmainen. Harmittaa tuo! Kohtalotovereita? Onko se perinnöllinen?
Ei ole käsittääkseni perinnöllinen. Toki huonot elintavat voivat periytyä ruokailutottumuksineen jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oirehti ennen lääkärin hakeutumista?
Ei mitenkää. Mutta verikokeista tuli ilmi.
On mulla kymmenisen kiloa ylipainoa, on sellainentynnyrimäinen keskivartalo.
Mistä verikokeesta?
Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.
Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.
Otettiinko sinulta ultraus?
Ultraaminen on ajanhaaskausta kun tuon voi todeta jo verikokeellakin. Arvon pitäisi olla mieluiten alle 40.
Mutta kai se syy on hyvä tietää? 🤔 Minulla oli maksa-arvot pilvissä, ultratessa syylliseksi paljastui sappikivi. Eihän se varmaan aina ole tarpeen, en ole lääkäri, mutta ei ne veriarvot kaikkea kerro.
Nyt sekoitat kyllä kokeet keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä kohonneella ALAT-arvolla ei aseteta rasvamaksadiagnoosia
No näin se kyllä nyt vaan todettiin, toki oli laajat verenkuvat ja keskustelut monsita asioista, painoindeksit ja mittanauhat. Massun ympärys ylitti reippaasti lantion. No, näistä aineksista se pääteltiin.
Rasvamaksaa ei voi todeta ilman ylävatsan ultrausta. Vaikka massu olisi litteä tai pömpöttäisi kuin nallella.
Tämä👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä kohonneella ALAT-arvolla ei aseteta rasvamaksadiagnoosia
No näin se kyllä nyt vaan todettiin, toki oli laajat verenkuvat ja keskustelut monsita asioista, painoindeksit ja mittanauhat. Massun ympärys ylitti reippaasti lantion. No, näistä aineksista se pääteltiin.
Ihan oikein tehtiin. Maksan ultraaminen on vaikeaa hommaa ja kannattaa lähinnä kasvaimia etsiessä.
Siltikin koen kurjaksi sen, että jos todella joudun nyt lopuksi ikää luopumaan kaikesta hyvästä.siis herkuista. Että tää ei ole laihdutuskuuri vaan pitää lopuksi ikää tällaiseen muutokseen. Kieltämättä olen tunnesyöjä ja harmittaa, että omenatkin olisi kiikunkaakun, saatika kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on ns viskeraalinen rasva joka kerääntyy elimien ympärille. Rasvaiset ruoat ja elintavat aiheuttavat tätä. Pahimmillaan maksa menee kirroosiin, usein alkoholisteilla voi käydä näin.
Kannattaa laihduttaa ja muuttaa ruokailutottumuksiaan.
Näin se on tehtävä, ja olen vaihtanut vähärasvaiseen margariiniin, sokerittomaan mehuun, ruisleipään.
Siideristäkin löysin vasta, että on light-versio -> iloinen yllätys! Pitää kuitenkin tehdä ei liian radikaalia vaan sellainen, että tehdään pieniä parempia valintoja.
Tässä ap:n akuutein hätä ei ole ylipaino vaan rasvamaksa. Se rasva pitää saada sulamaan pois maksasta. Sen vuoksi sen vuoksi joutuu käyttämään radikaaleja konsteja.
Ja ne radikaalit konstit on mitä? Mitä siis pitää jättää pois tai oikeastaan mitkä 5-10 ruoka-ainetta on sellaisia joita saa syödä surutta ja rasvamaksa on muisto vain?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä diagnosoida ilman ultraa ja/tai magneettikuvamtamista.
ALAT voi nousta muustakin syystä kuin rasvamaksasta.
Provohan tämä tai sitten ap. on käsittänyt lääkärin puheet väärin
Noilla edellä kuvatuilla tavoilla saa 99% varman diagnoosin. Maksa-arvot voivat nousta myös esim. luontaistuotteiden käytöstä tai vaikka liiasta vihreän teen juomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä verikokeesta?
Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.
Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.
Ultraaminen on ajanhaaskausta kun tuon voi todeta jo verikokeellakin. Arvon pitäisi olla mieluiten alle 40.
Mutta kai se syy on hyvä tietää? 🤔 Minulla oli maksa-arvot pilvissä, ultratessa syylliseksi paljastui sappikivi. Eihän se varmaan aina ole tarpeen, en ole lääkäri, mutta ei ne veriarvot kaikkea kerro.
Sappikivitauti nostaa usein maksa-arvoja, itselläni oli ALAT yli 500, haima-arvoista puhumattakaan.
Sappi ei ollut oireillut mitenkään paitsi kunnes sitten nosti korkean kuumeen ja ylävatsakivun, menin päivystykseen.
Tilannetta rauhoiteltiin kaksi vrk( sain antibioottia koska serppi liki 100, kuumetta liki 40 astetta jne) jonka jälkeen sappirakon poisto tähystyksellä.
Olen normaalipainoinen ja alkoa käytän pari kertaa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä verikokeesta?
Verikoe voi olla normaali ja maksa-arvo siitä huolimatta huidella pilvissä. Silloin ultrataan.
Maksa-arvot selviävät verikokeessa. Mitä tarkoitat?
Ihanaa, että diagnoosistasi huolimatta osasit kirjoittaa OIKEIN! Eli lääkäri totesi sinuLLA, ei (!!!) sinuLLE niin kuin aivan liian moni sanoo -_-
Onko ap provo, kun hehkuttaa sokeritonta siideriä ja samalla miettii ettei edes omenoita uskalla syödä 😑😑😑. Eihän kukaan voi olla noin pöljä, eihän?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvamaksassa laihdutus, ruokavalio ja liikunta auttaa huomattavasti.
Maksan kuntoa on syytä hoitaa myös maksan toimintaa hoitavilla ja sitä puhdistavilla ruoilla rasvaisten ja maksaa kuormittavien asemesta.
Viestissäsi oli asiaa vain laihdutus ja ruokavalio. Muuten olet pihalla. Rasvamaksaisen ei pidä leikkiä tulella ja uskoa höpöteorioita puhdistavista ruokalajeista ja liikunnasta. Pitää luopua sokerista kaikissa sen eri muodoissaan.
Ja mitkään ”maksanpuhdistusteet” tai ”maksanpuhdistustabletit” eivät auta muuta kuin niiden myyjää. Itse asiassa niilläkin voi tuhota maksansa yhtä lailla. Itse asiassa rasvamaksan hoito on säästöä kun jättää aiemmissa viesteissä mainitut sokerit, tärkkelyssiirapit jne pois.
Ei niin mitään maskanpuhdistustabletteja , mutta kyllähän siihen ruokavalioon voi lisätä maksaystävällisiä asioita, kuten vaikkapa nyt punajuurimehua, punajuurta, kurkumaa mausteena , omenaa, vettä riittävästi jne ranskalaisten perunoiden ja hampurilaisten asemesta.
Oletko syönyt lisäravinteita tai vitamiinejä?
Mulla oli rasvamaksa ja lääkäri kielsi lisäravinteisen käytön, koska ne saattavat nostaa maksa-arvoja ja pitäisi ottaa maksa-arvot puolen vuoden välein.
Lopulta syyksi paljastui sappikivet eli sappikohtauksen aikaan maksa-arvot nousevat, vaikka ei edes huomaa kohtausta.
Poistettiin sappirakko ja maksa-arvot normaalisoituvat.
Vaikuttaa olevan verrattain yleistä tuo maksan rasvoittuminen meillä länsimaalaisilla ?
[/quote]
Maksan ultraaminen on vaikeaa hommaa ja kannattaa lähinnä kasvaimia etsiessä.[/quote]
Tähän pätee vanhan viisaus : "Se on helppoa kun sen osaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä verikokeesta?
En ollut tuo jolle vastasit, mutta sappirakko voidaan tutkia vain ultrassa ja magneetti kuvauksissa, jos etsitään syytä, miksi verikokeissa maksa-arvot ovat korkeat.
Jos maksa-arvot ovat korkeat, se ei aina suinkaan johdu maksarasvasta, vaan syitä on lukemattomia. Ainakin minulla kun maksa-arvot oli korkeat verikokeessa, maksaa ei edes
tutkittu, vaan etsittiin siihen muita syitä.
Ylipaino ja etenkin keskivaratalolihavuus alkavat nykyää olla jo yleisempi syy kuin alkoholi. Ei laihduttamaan ja ruokavaliokuntoon sekä etenkin paljon lisää liikuntaa.
Olisi mielenkiintoista "kuulla" millaisia maksa-arvoja P-ALAT teillä on todettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä verikokeesta?
En ollut tuo jolle vastasit, mutta sappirakko voidaan tutkia vain ultrassa ja magneetti kuvauksissa, jos etsitään syytä, miksi verikokeissa maksa-arvot ovat korkeat.
Jos maksa-arvot ovat korkeat, se ei aina suinkaan johdu maksarasvasta, vaan syitä on lukemattomia. Ainakin minulla kun maksa-arvot oli korkeat verikokeessa, maksaa ei edes
tutkittu, vaan etsittiin siihen muita syitä.
Selvisiskö sinun kohdallasi mahdollinen aiheuttaja?
Rasvamaksaa ei voi todeta ilman ylävatsan ultrausta. Vaikka massu olisi litteä tai pömpöttäisi kuin nallella.