Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri totesi mulla tänään rasvamaksan

Vierailija
22.05.2018 |

...ihmettelen kovasti, en ole alko-ongelmainen. Harmittaa tuo! Kohtalotovereita? Onko se perinnöllinen?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten oirehti ennen lääkärin hakeutumista?

Ei mitenkää. Mutta verikokeista tuli ilmi.

On mulla kymmenisen kiloa ylipainoa, on sellainentynnyrimäinen keskivartalo.

Onko sulla todettu maksarasva? Vai oliko sulla vain maksa-arvot koholla?

Maksa-arvot voi olla koholla monesta syystä esim. sappikivet tai jostakin lisäravinteesta, viherteestä jne. näin ainakin minulle lääkäri kertoi.

Vierailija
82/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä verikokeesta?

Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.

Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.

Otettiinko sinulta ultraus?

Ultraaminen on ajanhaaskausta kun tuon voi todeta jo verikokeellakin. Arvon pitäisi olla mieluiten alle 40.

Mutta kai se syy on hyvä tietää? 🤔 Minulla oli maksa-arvot pilvissä, ultratessa syylliseksi paljastui sappikivi. Eihän se varmaan aina ole tarpeen, en ole lääkäri, mutta ei ne veriarvot kaikkea kerro.

Nyt sekoitat kyllä kokeet keskenään.

En ollut tuo jolle vastasit, mutta sappirakko voidaan tutkia vain ultrassa ja magneetti kuvauksissa, jos etsitään syytä, miksi verikokeissa maksa-arvot ovat korkeat.

Jos maksa-arvot ovat korkeat, se ei aina suinkaan johdu maksarasvasta, vaan syitä on lukemattomia. Ainakin minulla kun maksa-arvot oli korkeat verikokeessa, maksaa ei edes

tutkittu, vaan etsittiin siihen muita syitä.

Selvisiskö sinun kohdallasi mahdollinen aiheuttaja?

Selvisi. Minulla oli oireettomat sappikivet.

Otettiin pari kertaa uusinta verikokeet ja sen jälkeen lääkäri kirjoitti lähettiin sappi-ultraan ja eihän sitä löytynyt.

Ja sen jälkeen seurattiin vuoden päivän verikokeista maksa-arvoja ja taas kerran ne oli korkeat, niin minut passitettiin sairaalaan päivystyksen kautta sappikivileikkaukseen. Sen jälkeen maksa-arvot ovat olleet normaalit.

Onko sinulla ollut sappikivi-oireita? Ne ovat yleisiä maksa-arvojen kohottajia, ainakin kohtauksen aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltikin koen kurjaksi sen, että jos todella joudun nyt lopuksi ikää luopumaan kaikesta hyvästä.siis herkuista. Että tää ei ole laihdutuskuuri vaan pitää lopuksi ikää tällaiseen muutokseen. Kieltämättä olen tunnesyöjä ja harmittaa, että omenatkin olisi kiikunkaakun, saatika kaikki muu.

Samaa mieltä. Jotenkin tuntuu ihan liian rajoittavalta, kuten mikä tahansa äärimmilleen viety ruokavalio tai dieetti. Toisaalta, näistä äärimmäisen kurinalaisista ruokavalioista varoitellaankin paljon, ne kun ei pidemmän päälle tee hyvää, heh , päälle. Jotenkin sellainen normiruokavalio olisi paras jossa saa syödä kaikkea kohtuullisesti.

Vierailija
84/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kaverilla todettu rasvamaksa. Ei juo paljoa, kerralla saattaa tosin vetäistä isot kännit kun juo, mutta syynä varmaan runsas ylipaino ja elämäntavat. Vyötärön ympärille on kertynyt järkyttävän paljon läskiä. Ihmettelen, miten hän suhtautuu asiaan niin välinpitämättömästi. Todellakin tekisin hänen asemassaan elintaparemontin. Joillakin ei vain kiinnosta.

Vierailija
85/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltikin koen kurjaksi sen, että jos todella joudun nyt lopuksi ikää luopumaan kaikesta hyvästä.siis herkuista. Että tää ei ole laihdutuskuuri vaan pitää lopuksi ikää tällaiseen muutokseen. Kieltämättä olen tunnesyöjä ja harmittaa, että omenatkin olisi kiikunkaakun, saatika kaikki muu.

Tuon ajatusketjun takia varmaan sinulla onkin rasvamaksa. Syö suurin osa ajasta terveellisesti, kohtuullisia annoskokoja, säännöllisesti niin voi vähän herkutella. 80/20 sääntö on hyvä. Ja miksi ei omenoita voisi syödä? :O

Vierailija
86/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ja etenkin keskivaratalolihavuus alkavat nykyää olla jo yleisempi syy kuin alkoholi. Ei laihduttamaan ja ruokavaliokuntoon sekä etenkin paljon lisää liikuntaa.

Tämä "ruokavalio kuntoon" on aina yhtä hauska latteus. Miltei kaikissa ketjuissa (aiheesta riippumatta) tuota hoetaan, mutta sen tarkemmin kukaan ei asiaa avaa että mikä on se "kunnossa" oleva ruokavalio. Ja joo, kaikki tietää että roska- ja pikaruuasta koostuva ruokavalio ei sitä ole, mutta vaikkapa ap;n tilanteessa, mitä pitää syödä jotta se ruokavalio tulee kuntoon?

Vierailija
87/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ja etenkin keskivaratalolihavuus alkavat nykyää olla jo yleisempi syy kuin alkoholi. Ei laihduttamaan ja ruokavaliokuntoon sekä etenkin paljon lisää liikuntaa.

Tämä "ruokavalio kuntoon" on aina yhtä hauska latteus. Miltei kaikissa ketjuissa (aiheesta riippumatta) tuota hoetaan, mutta sen tarkemmin kukaan ei asiaa avaa että mikä on se "kunnossa" oleva ruokavalio. Ja joo, kaikki tietää että roska- ja pikaruuasta koostuva ruokavalio ei sitä ole, mutta vaikkapa ap;n tilanteessa, mitä pitää syödä jotta se ruokavalio tulee kuntoon?

Jeps, ja tuntuupi joskus että vaikka mikä vaiva kyseessä niin eka kysymys tupakoitko?

Jos vastaa piruuttansa ettö joo tupakoin, niin seuraavaksi "tupakointi tulee kyllä lopettaa".

Ja alkoholinkäyttö. Liikuntaa lisätä ja syödä porkkanaa. 

Vierailija
88/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tämän vuoden tammikuussa seuraavat maksa-arvot (mitään oireita ei ollut, menin tarkistuttamaan nämä koska olin niin paljon lukenut rasvamaksasta ja olen riskiryhmää; alkoholia en käytä juuri ollenkaan mutta olen erittäin lihava):

P-Alaniiniaminotransferaasi: 104 U/l (viitearvo ≤ 35 U/l)

P-Glutamyylitransferaasi: 155 U/l (viitearvo ≤ 40 U/l)

P-Alkalinen fosfataasi 127 U/l (viiteväli 35 - 105 U/l)

P-Aspartaattiaminotransferaasi: 73 U/l (viitearvo ≤ 35 U/l)

AFOS-pitoisuus: 125 U/l (viiteväli 35 - 105 U/l)

AFOSmaksa: 119 U/l (viitearvo ≤ 75 U/l)

Minut lähetettiin maksan ultraääneen. Mitään kasvaimia ei löytynyt. Lääkäri sanoi että maksan ympärillä on rasvaa, mutta minulla ei kuitenkaan diagnosoitu rasvamaksaa sinällään. Nähtävästi nämä ovat kuitenkin eri asioita?

Minut laitettiin myös sokerirasituskokeeseen koska diabetes voi nostaa maksa-arvoja. Tulos oli normaali; ei diabetesta eikä heikentynyttä sokerinsietoa. Kolesteroli on todella hyvä (ollut aina). Sappikiviä ei voi olla koska sappirakko on poistettu jo 30 vuotta sitten (sitä en tiedä voiko sen puute aiheuttaa vaivoja).

Lopetin sitten kaikki luontaistuotteet ja vitamiinit (en ollut niitä kovin paljon käyttänytkään, mutta lopetin senkin vähän). Muita muutoksia en ruokavalioon tehnyt.

Tulokset toukokuussa (AFOS-kokeita ei otettu tällä kertaa):

P-Alaniiniaminotransferaasi: 53 U/l (viitearvo ≤ 35 U/l)

P-Glutamyylitransferaasi: 119 U/l (viitearvo ≤ 40 U/l)

P-Alkalinen fosfataasi 107 U/l (viiteväli 35 - 105 U/l)

P-Aspartaattiaminotransferaasi: 41 U/l (viitearvo ≤ 35 U/l)

Eli jostain syystä nuo arvot ovat nyt kaikki laskussa. Mitään muuta järkevää syytä ei pysty keksimään kuin nuo luontaistuotteet ja vitamiinit.

Seuraavat kokeet otetaan muutaman kuukauden kuluttua, siihen asti yritän muuttaa ruokavaliota jonkin verran.

Vierailija
89/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin helppo sanoa!

-ap

Vierailija
90/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin helppo sanoa!

-ap

No ajattele niin, että olet jo valmiiksi rapakunnossa, joten pienikin muutos on parempaan. Ei tarvi himoliikkua, mutta voisit ottaa tavaksi vaikkapa kävellä enemmän.

Ruokavalio kuntoon: ei tarkoita, ettekö IKINÄ saa syödä mitään hyvää, vaan että syöt nomaalein ruoka-ajoin tavallista ruokaa. Herkkuja vain pari kertaa viikossa. Yksi keksi pääruuan päälle ei haittaa, ellei ruoka koostu pelkästä keksipaketista tai kahdesta.

Ei vehnäleipää, vaan ruista. Ei pikaruokaa tai eineksiä, vaan tavallista kotiruokaa sopivan kokoinen annos. Kananmuna+puurokin on hyvä pikaruoka, marjoja päälle ja jaksaa hyvin kolmisen tuntia. Ei jäätelöitä, pullaa ja karkkeja välipalaksi, vaan hedelmää, mysliä ja jugurttia jne.

Ei remontin tarvitse olla valtaisan tiukka, kun tuossa jamassa huomaat väkisinkin edistystä parempaan aika pian.

Ja juu, jos syöt, niin jätä ne purkkivitamiinit pois, ne rasittaa maksaa.

Vierailija
91/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä ikävää

Vierailija
92/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa olevan verrattain yleistä tuo maksan rasvoittuminen meillä länsimaalaisilla ?

Niinhän se on kun syötte niin saatanasti.

Vierailija
93/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ihmettelen kovasti, en ole alko-ongelmainen. Harmittaa tuo! Kohtalotovereita? Onko se perinnöllinen?

Kyseessä on ns viskeraalinen rasva joka kerääntyy elimien ympärille. Rasvaiset ruoat ja elintavat aiheuttavat tätä. Pahimmillaan maksa menee kirroosiin, usein alkoholisteilla voi käydä näin.

Kannattaa laihduttaa ja muuttaa ruokailutottumuksiaan.

Näin se on tehtävä, ja olen vaihtanut vähärasvaiseen margariiniin, sokerittomaan mehuun, ruisleipään.

Siideristäkin löysin vasta, että on light-versio -> iloinen yllätys! Pitää kuitenkin tehdä ei liian radikaalia vaan sellainen, että tehdään pieniä parempia valintoja.

Minä käytän voita tai oliiviöljy/voi levitettä leivällä. Olen myös kokeillut kaikenlaisia muitakin levitteitä. Avokado on hyvää kuten myös hummus. Ruisleipää ei vatsa kestä, syön 100 prosenttista kauraleipää. En tunne sanaa sokeriton mehu, kun en käytä lisäaineilla täyteen pumpattuja tuotteita saatika mitään light tuotteita. Joskus otan lasillisen appelsiinimehua. Janojuomana juon vettä, joskus kivennäisvettä. Alkoholia en käytä. Ei ole rasvamaksaa eikä ylipainoa.

Vierailija
94/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä verikokeesta?

Sellainen missä tutkittiin koko verenkuva ja maksa-arvot kahdella eri tapaa. Mulla ei ole nyt mukana niitä tuloksia, mutta toinen arvo oli kovin koholla, toinen normaali.

Ylävatsan, juurikin maksan ultrassa näkyy ko rasvamuodostumat sekä mahdolliset sappikivet.

Otettiinko sinulta ultraus?

Ei tehty, vaan todettiin noiden verikoearvojen ja ylipainon (keskivartaloon keskittynyt) perusteella.

Laihdutuksesta puhuttiin ja että pitäisi käydä ravitsemusterapiassa (mutta tiedän kyllä itsekin miten laihdutetaan, jokainen varmasti tietää että vähärasvaiset vaihtoehdot, vaalean leivän sijasta tummaa, ei kastikkeita perunan kanssa...)

Ensisijaisesti hiilarit ovat se ongelma.

Vierailija
95/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa mct-öljyä?

Vierailija
96/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa ap, poistelet täältä kirjoittamani viestit melkein järjestäen. 

tämä surkea porvoolainen on wikipedia lääkärin aikaansaannosta parhaimmillaan, kattoo totakin luetteloa maksa-arvoista, jotka kaikki yli satasen ja seuraillaan. Sille on tasan tarkkaan syynä alkoholi, jos arvot olisivat tollaset ja tukittu. 

Läskiangstia pukkaa, ja oma tekoisia ruokavalioita. 

Ps. älä usko näistä horinoista sanaakaan. Totuudelliset viestit poistettu, että tämä tyyyppi (ylläpito, kun kritiikki poistuu yllättäen), leikkii vauvalla vilkasta keskustelua ja pakkosyöttää omaa vääntynyttä maailmankuvaansa. 

Vierailija
97/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kattoo totakin luetteloa maksa-arvoista, jotka kaikki yli satasen ja seuraillaan. Sille on tasan tarkkaan syynä alkoholi, jos arvot olisivat tollaset ja tukittu.

Jos tarkoitat minua (kirjoitin viestissä numero 90 tarkat arvot maksakokeistani, niin todellakin 100 % varmasti syynä minulla EI ole alkoholi. Olen usein kuukausiakin niin että en juo mitään alkoholipitoista. Sen, vähän, mitä juon, juon ravintolassa ruoan kanssa (alkudrinkki, yksi 12 cl:n lasi viiniä). Kotona en juo alkoholia ikinä.

Se minua aika paljon mietityttikin että uskooko lääkäri että en juo? Koska kaikki potilaathan sanovat että juu mitään en ota, mutta kun minä oikeasti en ota! Sanoin tämän lääkärille ja hän totesi hymyillen "Uskon kyllä, se näkyy kyllä selkeästi näistä muista arvoista".

Kaikki maksaongelmat eivät todellakaan ole alkoholin aiheuttamia ja se kannattaisi jokaisen muistaa.

Vierailija
98/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus ongelmaasi: Erytritoli. Sopii diabeetikoille ja munuais- ja maksavaivaisille. Ainoa huono puoli on hinta.

Vierailija
99/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tupakanpoltto pitää teidän kyllä kertakaikkiaan lopettaa, se tuntuu kyllä heti hyvällä tavalla yleiskunnossa.

- Mutta kun minä en tupakoi. Ja voin muutenkin ihan ookoo..

- No siinäs näette!

Vierailija
100/125 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette taida tuntea erytritolia. On turvallinen sokerista käyttämällä valmistettu kalliimmanpuoleinen makeutusaine. Ei vaivaa maksaa eikä munuaisia. Ja on siis hintansa väärtti aine leivontaan ja makeuttamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi