Miten yksinäinen työtön voisi viettää kesäpäivää?
En jaksa istua sisällä jokapäivä lähettämässä työhakemuksia. On tylsää ja pitäisi keksi jotain maksutonta tekemistä joka sopii yksinäiselle ja kaverittomalle, sekä on hyväksyttyä työttömälle. Harmittaa kun ei ole mitään sisältöä elämässä ja päivät vain lipuu täysin samanlaisiana ohi niin ettei seuraavana päivänä enää muista mitä teki eilen. Jos olisi edes auto, niin voisi jättää kaupungin taakseen, lähteä marjametsään ja unohtua sinne. Nyt vain olen olen ostunut sisällä enkä varmaan ole käynyt ulkona kahteen tai kolmeen viikkoon muuten kuin kaupassa ruokaostoksilla.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rannalle?
Puistoon, vaikka kirjan ja eväiden kanssa.
Katso onko jotain ilmaisohjelmaa, esim. joihinkin museoihin pääsee kerran viikossa jonain tiettynä aikana ilmaiseksi (esim. kansallismuseoon perjantaisin 16-18)
Kiinnostaako opetella tuntemaan esim. kasveja ja hyönteisiä? Kirjastosta saa oppaita ja netissä on niitä myös. Villivihannekset voisivat olla kiinnostava kohde myös ruokamielessä.
Tanssia, jumppaa, joogaa jne youtuben avulla?
Duolingo-sivustolla terästää kielitaitoa.
Käsityöt, piirtäminen, maalaaminen?
Dokumentit, tietokirjat ja-sivustot eli vapaata itseopiskelua kiinnostavista aiheista.
Onko joku ruuanlaittojuttu jossa kiinnostaisi kehittyä, esim. leivän leipominen?
Olihan tuossa pari ehdotusta kesäpäivän viettoon, itse ajattelin, että ap haluaisi olla muualla kuin kotona opiskelemassa kokkausta tms :)
No juu, laitoin niitä sillä mielellä että jos ei ole varaa/mahdollisuuksia lähteä oikein minnekään niin olisi jotain ideoita kotipäiviinkin.
Ei millään pahalla, mutta me työttömät ja yksinäiset ihmiset tehdään varmaan jo aika montaa noista mainitsemistasi asioista. Ei me nyt ihan niin saamattomia olla, vaikka täällä anonyyminä tehdäänkin tunnustuksia.
Vähän sama juttu mulla. Mä asun Helsingissä ja täällä olisi paikkoja ja tekemistä, mutta en enää saa aikaiseksi lähteä.
Tänään kävin kaupassa ja Kelassa. Aamupäivällä vielä ajattelin, että lähden vaikka Kaivariin istuskelemaan, mutta tilillä 68s. Kännykkälipun voisi ostaa, mutta se taas nostaa puhelinlaskua, eli en lähtenyt.
Helsinkiläisille vinkiksi : Hety ry on nykyään Katajanokalla. Siinä Maailmanpyörän kupeessa. Lounas jäsenille 3e, muille 4e. Kahvi 60 sentti, tee 20 senttiä. Vuoden jäsenyys maksaa 6e.
Siellä on terassilta hienot näköalat, vaikka se sisustus ei kovin häävi ole. Mutta kahvikupposen kanssa siinä mukava istuskella. Vesi ilmainen. Vain käteinen käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin näin pitkäaikaistyöttömänä kaikki päivät sisällä. Viiden jälkeen kehtaa mennä ulos. Sitä ennen häpeä omasta epäonnistumisesta ja huonoudesta ihmisenä on niin suuri, että ei vaan kehtaa. Toisaalta ihan hyvä näin aurinkoisena aikana vältellä ulkona oloa, jotta ei saa mitään ihotauteja.
Höpöhöpö! Ulkona on kaikenlaisia ja kaikenikäisiä ihmisiä liikkeellä, kukaan ei ole kiinnostunut juuri sinusta.
Eivät olekaan, paitsi ehkä puolitutut, joille pitää sitten valehdella miksi oon keskellä päivää vain istumassa penkillä. Eniten kiinnostunut olen minä itse. En kykene sietämään itseäni ja siksi on parempi vain olla omassa kolossaan yksin.
Tutuilla, puolitutuilla tai tuntemattomilla ei nyt ole mitään oleellista merkitystä, koska sinulla on aivan yhtä suuri oikeus nauttia kesästä ja elämästä kuin kaikilla muillakin. Voit kysyä näiltä uteliaita puolitutuilta, että mikseivät itse ole töissä kesäpäivänä, vaan haahuilevat ulkona! Jos elämässä pyrkii saavuttamaan kaiken maailman puolituttujen ja tuntemattomien hyväksynnän, niin voin kertoa, että se projekti ei tule ikinä valmiiksi.
Arvosta itseäsi, harrasta mielekkäitä asioita ja pyri kehittämään itseäsi. Älä anna muiden lannistaa itseäsi. Luulen, että sopiva työpaikkakin löytyy tätä kautta paremmin, koska olet paremmassa tasapainossa.
Parasta kesän jatkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rannalle?
Puistoon, vaikka kirjan ja eväiden kanssa.
Katso onko jotain ilmaisohjelmaa, esim. joihinkin museoihin pääsee kerran viikossa jonain tiettynä aikana ilmaiseksi (esim. kansallismuseoon perjantaisin 16-18)
Kiinnostaako opetella tuntemaan esim. kasveja ja hyönteisiä? Kirjastosta saa oppaita ja netissä on niitä myös. Villivihannekset voisivat olla kiinnostava kohde myös ruokamielessä.
Tanssia, jumppaa, joogaa jne youtuben avulla?
Duolingo-sivustolla terästää kielitaitoa.
Käsityöt, piirtäminen, maalaaminen?
Dokumentit, tietokirjat ja-sivustot eli vapaata itseopiskelua kiinnostavista aiheista.
Onko joku ruuanlaittojuttu jossa kiinnostaisi kehittyä, esim. leivän leipominen?
Olihan tuossa pari ehdotusta kesäpäivän viettoon, itse ajattelin, että ap haluaisi olla muualla kuin kotona opiskelemassa kokkausta tms :)
No juu, laitoin niitä sillä mielellä että jos ei ole varaa/mahdollisuuksia lähteä oikein minnekään niin olisi jotain ideoita kotipäiviinkin.
Ei millään pahalla, mutta me työttömät ja yksinäiset ihmiset tehdään varmaan jo aika montaa noista mainitsemistasi asioista. Ei me nyt ihan niin saamattomia olla, vaikka täällä anonyyminä tehdäänkin tunnustuksia.
En olettanutkaan että vain istuisi peukaloita pyöritellen, kokemusta on itselläkin pidemmästä työttömyydestä. Välillä sitä silti jumahti omiin kaavoihinsa, ja itselle esim. se duolingo oli juttu jonka löysin vaan koska joku sen sattui vinkkaamaan.
Jos haluat olla ulkona ja hiljaisuudessa ja pelkäät, että joku tuttu näkee sinut, niin mene eväiden ja kirjan kanssa hautausmaalle. Siellä saat olla rauhassa, näet ja koet luonnon. Voit katsella kesäkukkia. Jos haluat olla hyödyksi, tuikkaa nääntyneille orvokeille vettä ohi mennessäsi. Kaikki eivät pysty käymään haudoilla kastelemassa kukkia joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin näin pitkäaikaistyöttömänä kaikki päivät sisällä. Viiden jälkeen kehtaa mennä ulos. Sitä ennen häpeä omasta epäonnistumisesta ja huonoudesta ihmisenä on niin suuri, että ei vaan kehtaa. Toisaalta ihan hyvä näin aurinkoisena aikana vältellä ulkona oloa, jotta ei saa mitään ihotauteja.
Höpöhöpö! Ulkona on kaikenlaisia ja kaikenikäisiä ihmisiä liikkeellä, kukaan ei ole kiinnostunut juuri sinusta.
Eivät olekaan, paitsi ehkä puolitutut, joille pitää sitten valehdella miksi oon keskellä päivää vain istumassa penkillä. Eniten kiinnostunut olen minä itse. En kykene sietämään itseäni ja siksi on parempi vain olla omassa kolossaan yksin.
Tutuilla, puolitutuilla tai tuntemattomilla ei nyt ole mitään oleellista merkitystä, koska sinulla on aivan yhtä suuri oikeus nauttia kesästä ja elämästä kuin kaikilla muillakin. Voit kysyä näiltä uteliaita puolitutuilta, että mikseivät itse ole töissä kesäpäivänä, vaan haahuilevat ulkona! Jos elämässä pyrkii saavuttamaan kaiken maailman puolituttujen ja tuntemattomien hyväksynnän, niin voin kertoa, että se projekti ei tule ikinä valmiiksi.
Arvosta itseäsi, harrasta mielekkäitä asioita ja pyri kehittämään itseäsi. Älä anna muiden lannistaa itseäsi. Luulen, että sopiva työpaikkakin löytyy tätä kautta paremmin, koska olet paremmassa tasapainossa.
Parasta kesän jatkoa!
Kiitos ja samaa sinne.
Kun on ollut tarpeeksi kauan poissa työelämästä ja yhteiskunnan elättinä, huonona ihmisenä niin sitä alkaa rankaisemaan itseään. En koe ansaitsevani onnea, vapautta tai normaalia elämää ennen kuin olen taas tuottava yhteiskunnan jäsen. Tästäkin syystä olen mieluummin vain kotona ja ehkä sitten illan pimeydessä käyn hieman kävelemässä.
Mä tykkään käydä kävelemässä. Välillä vähän mölöä kun ei ole ketään kenen kanssa jakaa jos näkee jotain hauskaa, mutta oon kyllä itse aika viihdyttävää seuraa itselleni. Onko sillä väliä, jos joku näkee sut jossain? Se on niiden ongelma jos ne ei kestä työttömiä silmissään. Sitäpaitsi mitä ne ITSE tekee siellä puistossa klo 13.45 arkipäivänä! Hmmmm!
Missä asut? Ainakin täällä Heisingissä on vaikka mitä tekemistä ja katsomista ilmaiseksi. Bussilipulla voi seikkailla missä vaan. Lippua pidän kun kuitenkin liikun paljon ja asiointijuttujakin on sen verran että tulee halvemmaksi näin. Jos vaan on rahaa niin osta museokortti. Sillä pääsee koluamaan kaikki museot ja näyttelyt. Meren rannalle tai Suokkiin ym. En häpeä työttönyyttä, ei se minun vikani ole jos firmassa laitetaan 150 ihmistä pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi mitä ne ITSE tekee siellä puistossa klo 13.45 arkipäivänä! Hmmmm!
Syövät lounasta, tekevät etätyötä, ovat matkalla neuvotteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla näin, mutta kaikki varmaan tekevät omia juttujaan, eivätkä kuuluste muilta mitä siellä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala. Eihän yksinäisyys ja työttömyys mikään vankila ole, muuta kun teidän mielessä. Nyt ulos ja nauttimaan vehreästä luonnosta ja lintujen laulusta.
Tylsää nauttia yksin luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin tärkeiltä aktiviteeteilta, että joo tosiaan, työttömät ovat heihin verrattuna arvottomia ja vähemmän oikeutettuja viettämään aikaansa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän elämä on ankea. Parisuhteeseen ei pääse, koska kukaan ei halua jakaa työttömän elämää.
Mun kokemuksen mukaan töissä olemisella ei ole tässä asiassa mitään väliä. Ei paranna osakkeita mitenkään.
M35
Osta vaikka ranneke Linnanmäkeen ja vietä ystävien kanssa päivä siellä, illalla menette ravintolaan, sitten yökerholle ja aamulla tähtitorninmäelle nauttimaan autingonnoususta. Aamulla sitten aamiaselle kahvilaan ja loppupäiväksi kotia lepäämään.
Ehkä niille tulee antamisesta hyvä mieli. Harmi jos se on sinulle vieras ajatus.