Kalastus itse asiassa pilasi elämäni
Hei. Olen anonyymi mieshenkilö ja olen kalastusholisti.
En muista ihan tarkasti mistä se sai alkunsa. Kalastusharrastus. Ehkä siitä kun joskus pikkuskidinä juoppo isäni vei minut kalaan saadakseen itse ryypätä.
Sain onkia iskän ongella ja oli mahtava fiilis kun sain sillä kalan.
Myöhemmin rakensin onkeni itse. Siiman sain iskän virvelistä ja koukun taittelin hakaneulasta. Vavaksi kelpasi pitkä ja ohut haapapuun runko. Paino muotoiltiin lyijymöntistä ja kupu tehtiin iskän dokaaman viinipullon korkista. Tämänkaltaisilla ongilla sitten ongittiin kavereiden kanssa. Oli jännää rakentaa itse omat kalastusvälineet ja vielä jännempää kun niillä sai kalaa.
Myöhemmin sain oman rottinkisen ongen ja oman virvelin. Niillä sitten kalastelin välillä yksin ja välillä kavereiden kanssa. Melkein joka päivä. Koulun jälkeen tein hätäisesti läksyt ja sitten kalaan. Myöhemmin en ehkä aina tehnyt niitä läksyjäkään. Viikonloppuna mentiin jo aamusta kalaan.
Talvisin mentiin pilkille heti kun jaksoin porata jäähän reiän. Vähän myöhemmin kuvioihin tulivat pilkkikilpailut.
Iltaisin ahmin eräkirjallisuutta.
Vartuin ja sain käyttöoikeuden iskän veneeseen. Nyt harrastus saikin jo mukavasti buustia ja välinemäärä ja saaliit alkoivat kasvaa.
Selvitin koulun jotenkuten loppuun ja pääsin töihin. Kalassa käytiin milloin ennätti.
Tottakai vietin myös ihan tavallista nuorukaisen elämääkin. Hengailin kavereiden kanssa ja olin kiinnostunut tytöistä. Opeteltiin ryyppäämään.
Kalastus kuitenkin pysyi ykkösharrastuksena, tosin käynnit vähän vähenivät.
Armeija teki ison loven harrastukseen mutta heti sen jälkeen into palasi suurempana takaisin. Kierreltiin kaikenlaisissa kalakisoissa. Saalistus- ja kilpailuvietin yhdistelmä oli huumaava tunne.
Perustin perheen ja sain myös lapsia. Kalastus väheni luonnollisesti.
Olin mielestäni hyvä isä lapsilleni ja vietin niiden kanssa aikaa. Mutta en aina. Kun en päässyt lastenhoidon takia kalaan aloin nikkaroida kaikkea kalastukseen liittyvää kotona. Tein perhoja, uistimia, rakseja houkutuslevyjä, pilkkejä, värikoukkuja, morreja ja oikeastaan ihan kaikkea kalastukseen liittyvää. You name it.
Vuosia on kulunut ja lapsetkin jo isoja.
Olen tajunnut että tämä harrastus on ihan mihin tahansa riippuvuuteen verrattavissa. Tämän tiedon myötä olen vähän rauhoittunut näiden nikkarointien ja kisaamisten suhteen. En oikeastaan halua kauheasti puhua kalansaaliistani kenellekään ja pidän matalaa profiilia harrastuksestani.
Mietin myös sitä miten paljon tähän on kulunut rahaa vuosien varrella. Varmastikin kymmeniä tuhansia euroja on mennyt laitteisiin, välineisiin, bensoihin, osallistumismaksuihin, jäsenmaksuihin etc.
Onhan tämä mukavakin harrastus.Tulee oltua ulkona ja saa kavereita ja joskus saalistakin. Liika on kuitenkin liikaa. Nykyisin olen koettanut harrastaa myös jotain muutakin kalastuksen lisäksi. Liikuntaa ja lukemista esimerkiksi.
Joskus mietin mihin olisin joutunut ilman tätä harrastusta.Olisinko käynyt kouluni paremmin ja tehnyt läksyni huolellisemmin, saanut paremman ammatin ja päässyt elämässäni pidemmälle. Vai olisinko alkanut isäni lailla juomaan. Olenhan selkeästi addiktoituvaa tyyppiä.
Nyt on nurkat täynnä kalavehkeitä. Ostettuja ja itse tehtyjä. Jotain olen myynyt ja heittänyt menemäänkin. Tuossa olisi pari vaappua jotka kaipaisi maalaamista. En taida vielä koskea niihin.
Monia varmaan kiinnostaa miten mun avioliiton kävi. Erohan siitä tuli, mutta syy tuskin on mun harrastuksessa. Ehkä enempi siinä mitä vaimo puuhasi minun ollessa kalassa :))
Nyt on uusi nainen joka käy joskus jopa mukanani kalassa.
Viikonloppuna menen seuraavan kerran kalaan. Näyttäisi tulevan hyvä sää.
Kommentit (8)
Anna niiden kuhien olla vielä rauhassa, anna niille kuturauha. Itse asiassa kalastus ei täytä siinä mielessä addiktion merkkejä, ettei se estä sinua elämästä normaalia elämääsi. Muutenhan voisi sanoa työnkin olevan vastaava. Addiktioiksi, muutenkin nimetään monia harrastuksia liian herkästi. Joskun muinoin oli Aake Kallialan vitsi hiihto-addiktiosta jossain 80 luvun huumoripläjäyksessä, kuinka salaa otti eteisestä sukset heti kun vanhemmat oli poissa ja hiihteli pelkästään.
Mulla on tuohon lääke porttiteorian hengessä. Käy kalassa Porsanginvuonolla. Sen jälkeen kalastus muualla ei enää tunnu miltään.
En koe olevani kovin paha kalastusholisti, mutta yhden parisuhteen olen tällä pilannut ja uusinta koeteltiin rankasti viime viikonloppuna lahnaverkoilla.
Haluan viettää kaikki Vapaa-aikani mökillä kalastellen, lomakohteeni on aina Pohjois-Norja upeine kalastusmahdollisuuksineen.
Onneksi uusi mies on sentään kokki. Vaikka järvellä oloni välillä aiheuttaa kränää, arvostaa hän aina tuomaani kalansaalista.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot että elämäsi on pilalla, mutta et sitä millätavalla se on pilalla. Onko uusi nainen joka käy joskus myös kalassa kanssasi pilannut elämäsi?
Anteeksi että vastaukseni kesti. Maalasin kuitenkin ne vaaput.
Otsikkoni oli vähän yliampuva ja virne suunpielessä tehty heitto.
Tuossa oli heti yksi esimerkki. Prioriteetti on mennyt niin että ensin kalastus ja kalavehkeet ja sitten vasta muut. Olisin tuonkin ajan voinut käyttää esimerkiksi pyörän kumin korjaamiseen. Kotityöt on saaneet jäädä taustalle ja rempalleen, tärkeintä on aina kalastus kalastus ja vain kalastus.
Olisinko ollut parempi oppilas koulussa jos päässä olisi pyörinyt muutakin kuin se miten kalan saa pois vedestä? Olisiko se vaikuttanut tulevaan uraani ja elämääni. Ei se kiinnostanut silloin yhtään. Olisinko ollut parempi isä lapsilleni jos olisin keskittynyt niihin enkä kalastukseen? Olisiko liittoni kestänyt? (ei)Olisinko voinut sijoittaa tuon kaiken rahan johonkin järkevämpään? Tuskin kukaan tietää.
Uusi nainen ei ole pilannut elämääni, päinvastoin. Miksi sellaisen kanssa olisin?
Liikuttava kertomus... Jotenkin iski todella kovaa. Itsekin kalastajan lapsena samaistun. Kireitä siimoja, jos niikseen!
Taas vettä tulee taivahalta
Hymy irtoo tonkijalta!
Madon kaivajalta!
Ei mato lopu onkijalta!
Tuolta taitavalta!
Hymy irtoo paistajalta!
Kalan maistajalta!
Kun jäin työttömäksi vuonna 2012 niin mietin mistäs sais ylimääräistä rahaa. Sitten 2014 ostin enolta veneen jota se ei tarvinnut. Aloin kalastamaan ja huomasin että kalaa tulee etenkin ahvenia paljon. Siikaakin sain. Ostin kalaverkkoja. virveleitä ja aloin kalastamaan. Ahvenia sain kuukaudessa paljon ja mietin voiko niitä myydä. Enoni tunsi porukkaa joka ostaisi ahven fileitä ja ahvenia sekä siikaa. Aloin sitten kalastamaan ja olen kalastanut tähän päivään saakka. Aluksi seoli pieni muotoista bisnestä että sain hiukan bensarahaa. Nykyään saan kalastuksella 600-1000 euroa kuukaudessa vaikka on pelkkä harrastus. Kun muuta työtä ei saa niin kalastan 5 kertaa viikossa. Perkaan ahvenet fileeksi ja pistän vakuumi pakkaukseen ja pakastimeen. Sitten myyn kalat vakiintuneille ihmisille jotka syö kalaa paljon. Myyn 50% halvemmalla mitä kaupassa joten kauppa käy.
Kerrot että elämäsi on pilalla, mutta et sitä millätavalla se on pilalla. Onko uusi nainen joka käy joskus myös kalassa kanssasi pilannut elämäsi?