Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni mies vaatii naisia syömään pillereitä että itse pääsevät helpommalla eikä tarttisi käyttää kumia?

Vierailija
22.05.2018 |

Miehet yrittää kontrolloida naisia ja päästä pukille

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on tunnosta. Kumi päällä menee paras tunto pois. Koitapa itse räplätä alapäätäsi muovipussin läpi. Mutta kai se on liian vaikeaa edes yrittää miettiä toisen kannalta.

Täällä on ollut jo aika monta kommenttia pillereiden aiheuttamasta haluttomuudesta ja tunnottomuudesta mytta sinulle oli liian vaikeaa edes lukea ketjua ennen kuin kiirehdit huutamaan omaa kantaasi. Et ole tainnut käyttää lainkaan aikaa miettimään muiden kantoja tai niitä pillereitä vaa vain itseäsi.

Vierailija
102/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät kerro tarpeeksi hormonaalisen ehkäisyn haitoista ja vaivoista. Itsekin yritin kysyä nuorena tyttönä lääkäriltä jotain, mutta hän vain huiskautti kädellään ja totesi moisten höpötysten olevam neurootikkojen puhetta. Sain sitten sivuvaikutuksena keuhkoveritulpan. Pilipalitohtoreita maa tulvillaan...

Riippuu lääkäristä. Minä joudun käymään joka vuosi pillerireseptin uusinnan yhteydessä lääkärillä missä tehdään kaiken maailman testit, kysellään elämäntavat, suvun sairaudet yms. ja lisäksi joudun käymään papakokeessa joka toinen vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiistä hormonien voivan vaikuttaa mielialaan, ja aivan varmasti on ihmisiä, joille ne eivät sovi. Ennen kuin kuitenkaan syytätte pillereistä kaikkea pahaa elämässänne, niin tässä oma kokemukseni:

Otin pillerit "vasta" 25-vuotiaana. Olin siis jo sinut itseni kanssa. Ennen pillereitä olin aivan yhtä itkuherkkä, masenteleva, ailahteleva, vähähaluinen, jne jne, kuin pillereiden kanssa.

Ette voi yksiselitteisesti sanoa, että nuoruutenne ja luonteenne olisi ollut erilainen (villi, kiimainen, iloinen, parempi) ilman teini-iässä aloitettuja pillereitä. Sinänsä se on kyllä sairasta syöttää liian nuorille.

Vierailija
104/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on tunnosta. Kumi päällä menee paras tunto pois. Koitapa itse räplätä alapäätäsi muovipussin läpi. Mutta kai se on liian vaikeaa edes yrittää miettiä toisen kannalta.

Täällä on ollut jo aika monta kommenttia pillereiden aiheuttamasta haluttomuudesta ja tunnottomuudesta mytta sinulle oli liian vaikeaa edes lukea ketjua ennen kuin kiirehdit huutamaan omaa kantaasi. Et ole tainnut käyttää lainkaan aikaa miettimään muiden kantoja tai niitä pillereitä vaa vain itseäsi.

Niin, ja samalla tavalla myös se kumin käyttöön painostaminen aiheuttaa haluttomuutta, vaikka se tuntuu naisille olevan vaikeaa ymmärtää. Minä naisena menetän kyllä haluni siinä kohtaa, kun käydään kaivamaan kumia esiin ja siksi mieluummin pillerit, koska minulle ne sopii. Olen pahoillani niiden puolesta, joille ei sovi, mutta täytyyhän teidän ymmärtää myös miesten kannalta tämä asia. Eikun hetkinen, täällähän ainoastaan naisella on oikeuksia.

Vierailija
105/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisitkö itse hierojalla toppatakissa? Niinpä, samasta syystä en suostu miehenä alistumaan kondomin käyttöön. Se ehkäisee, joka tulee raskaaksi.

Nainenhan ei tule raskaaksi minkään muun tyyppisestä seksistä kuin yhdynnästä, ja aika monelle naiselle moni muu juttu onkin tyydyttävämpää. Joten jos mies ei suostu kondomiin, oletan ettei hän ole tarpeeksi kypsä yhdyntään ja tuotetaan toisillemme nautintoa muilla tavoin. Tosin silloin jää epäilys onko tarpeeksi kypsä myöskin olemaan tauditon, että voisi jäädä muutenkin sikseen...

Vastaavalla logiikalla, jos nainen ei ole valmis ehkäisemään itse, ei hän ole kypsä ja aito heteronainen joka haluaa Peniksen sisäänsä. Hänelle kelpaa muovisäkitetty dildo ja nuolemishommat joten lähes sama vaikka olisi lesbian. Miksi niin moni nainen oikeasti väittää olevansa 100% hetero mutta sitten miehuuden ruumiillistuma eli suonikas lämmin penis ei ole sisään haluttu asia?

Seksuaali-identiteetti saatu jotenkin mukaan! Merkkaan bingokorttiin...

Vierailija
106/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät kerro tarpeeksi hormonaalisen ehkäisyn haitoista ja vaivoista. Itsekin yritin kysyä nuorena tyttönä lääkäriltä jotain, mutta hän vain huiskautti kädellään ja totesi moisten höpötysten olevam neurootikkojen puhetta. Sain sitten sivuvaikutuksena keuhkoveritulpan. Pilipalitohtoreita maa tulvillaan...

Sama! Kun olin 17 ja kärsin aknesta, lääkäri määräsi mulle pillerit sen vuoksi. No, toki niistä oli apua, mutta hirveän kiukkuinenkin musta sitten tuli. Oikein etsin kohdetta, jota lyödä. Kun menin uusimaan reseptiä ja sanoin tästä aggressiivisuudestani, lääkäri vain vähätteli:”Luonnekysymys tuokin.” No ei ole, olen normaalisti todella rauhallinen. Määräsi kuitenkin uudet pillerit.

Nämä taas veivät halut nollaan. Olin täysin haluton, poikaystävä turhautui. Mulle seksi oli aivan turhaa. Vaihdoin uuteen merkkiin, jonka lääkäri tuhahdellen kirjoitti. Sanoi, että tuollainen on kuvittelua.

Uusista pillereistä pamahti akne ja lisäksi tulin todella alakuloiseksi. Masennuin suorastaan. En ikinä ollut ollut itsetuhoinen, vaan iloinen ja positiivinen ihminen.

Viimeisin merkki sopi sitten jokseenkin. Halut todella laimeat, mutta akne pysyi poissa. Jätin senkin, koska halusimme lapsen. Kylläpäs muuten olikin ihmeellinen tunne, kun oli ilman hormoneita! Olin iloinen, kiimainen ja hyväntuulinen! Muutkin sen huomasivat.

Lapsen jälkeen en ole enää pillereihin palannut. Mies käyttää kumia, mutta valittaa juurikin tuosta tunnottomuudesta. No, on hänen vuoronsa kokea sitä, minä olin haluttomana/masentunut/aggressiivinen vieraiden hormonien vuoksi vuosia. Eipä kiinnosta enää olla.

Ja lisäksi se pitkä lista muista sivuvaikutuksista: migreeni, mustelmat, veritulpat...

Vierailija
107/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi mutta toivon, koska seksi vaan yksinkertaisesti tuntuu paljon paremmalta ilman kumia. Tää tietty vaan parisuhteessa, yhden yön juttuja en harrasta mutta jos harrastaisin niin tautiriskin takia olis tottakai kortsu käytössä.

M28

Vierailija
108/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin :D partiarkaattinen kulttuuri kehittänyt peniksen ja pillun yhteensopiviksi. Naisen kanssa voit sekstata kaikkea muuta, mutta et penis-emätin-yhdyntää.

Biologia on tehnyt ne yhteensopiviksi (no, ainakin keskivertotapauksissa) lisääntymisen vuoksi. Ja kun tässä ketjussa nimenomaan on kysymys seksin harrastamisesta muista syistä, kun kerran ehkäisystä puhutaan, niin se osuus biologiasta voidaan sivuuttaa. Mietitään seuraavaksi mikä kaikki tuottaa nautintoa. Enemmänkin kuin yhdyntä.

Vierailija
109/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja samalla tavalla myös se kumin käyttöön painostaminen aiheuttaa haluttomuutta, vaikka se tuntuu naisille olevan vaikeaa ymmärtää. Minä naisena menetän kyllä haluni siinä kohtaa, kun käydään kaivamaan kumia esiin ja siksi mieluummin pillerit, koska minulle ne sopii. Olen pahoillani niiden puolesta, joille ei sovi, mutta täytyyhän teidän ymmärtää myös miesten kannalta tämä asia. Eikun hetkinen, täällähän ainoastaan naisella on oikeuksia.

Ei sitten kiinnostanut kirjoittaa tuota viestiä aikaisemmin kun miehet eivät nähneet muuta kuin omansa tai edes silloin kun tuo yksi mies alkoi syyttää siitä samalla sivuuttaen täysin naisten kannan.

Vierailija
110/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää kondomin kanssa säätämisestä (olen nainen) ja pillerit helpottavat menkkakipuja. Ilman pillereitä menkkakivut ovat niin kamalat (särkylääkkeistä ei mitään hyötyä), etten edes miettisi pillereiden lopettamista. En ymmärrä naisia, jotka syyllistävät toisia naisia pillereiden käytöstä, eikö se ole jokaisen oma valinta?

En syyllistä, haluaisin vain että kaikki tajuaisivat, miten voi mennä sitten kun pillerit lopettaa. Itse käytin pillereitä viisi vuotta, tekivät kivuliaiasta kuukautisista helpommat, auttoivat iho-ongelmiin eivätkä omalla kohdalla aiheuttaneet haluttomuutta. Vaan pikkuhiljaa (koko ajan sama tuote käytössä) migreenit menivät pahemmiksi ja pahemmiksi. Kun lopetin, kuusi kuukautta meni ja sitten kukki seuraavan vuoden iho, hiukset oheni, kuukautiskivut pahemmat kuin ennen pillereiden aloitusta, vieläkään ei kierto säännöllinen. Muut oireet alkavat olla onneksi ohi, mutta jos olisin tiennyt nämä asiat kun aikanaan olin aloittamassa yhdistelmäehkäisypillerien käytön, se olisi jäänyt kokonaan.

Samoin ne, jotka ovat niin uskomattoman onnekkaita että heille ei tule mitään negatiivisia sivuvaikutuksia pillereistä (itse en tunne henk.koht. ketään, jolla olisi näin, haluttomuusongelmat ystävien joukossa yleisin sivuvaikutus), voisivat tajuta ettei heidän tuurinsa mitenkään poista sitä tosiasiaa että keskimäärin jotain negatiivisia vaikutuksia tulee.

Vierailija
111/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) En usko, että monikaan mies VAATII naista syömään pillereitä. Eiköhän kyseessä ole enemmänkin keskustelu ja toiveen ilmaiseminen. Tuollaisen asian vaatiminen olisi jo huonoa käytöstä.

b) Kondomit ovat hyvin epäluotettavia raskauden suhteen. Menevät rikki herkästi ja vaikka homma ei olisi rikkoutumisen aikana vielä lopussa, se touhutippakin voi päästä jo "läpi".

c) Suurin osa miehistä kokee kondomit erittäin epämiellyttävinä. Ne poistavat luonnollisen iho- ja limakalvokontaktin oikeasti nautinnollisesta yhteisestä asiasta. Vastaava asia olisi syödä herkullinen ruoka letkun kautta suoraan mahaan osumatta makuhermoihin. Noin masentavan asian ajattelu kumia päälle vedettäessä laskee tunnelmaa ja erektiokin kärsii.

d) Monet naiset sanovat täysin samaa kuin kohdassa c. Myös naiset kaipaavat tuota ihokontaktia.

e) Kondomi vähentää spontaaniutta, joka on usein olennainen osa nautintoa seksissä. Homma ikään kuin keskeytyy siihen kumisähellykseen.

f) Kondomit aiheuttavat iho- ja limakalvoärsytystä sekä kutinaa jälkikäteen. Sekä miehille että naisille. Joitain materiaaleja suositellaan siksi enemmän kuin toisia, mutta oman kokemuksen mukaan ei ole paljoa eroa. Sen polton ja kutinan ajattelu ei kannusta seksihetkiin.

Allekirjoitan noin muuten, en minäkään kumista naisena erityisemmin pidä, se nyt vaan on ainoa ehkäisykeino joka tässä kohtaa on meille sopiva. Mutta näitä lukiessa kyllä ihmettelen eikö kortsuja oikeasti osata käyttää. Useampi vuosi nyt ilman mitään ongelmia, siis niiden toimimisen kannalta. Ei ne mene rikki jos niitä osaa käyttää. Jos on liikaa kitkaa ja menee siitä rikki niin vinkvink yleensä ei nainenkaan enää kauheasti tykkää menosta silloin.

Vierailija
112/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kiistä hormonien voivan vaikuttaa mielialaan, ja aivan varmasti on ihmisiä, joille ne eivät sovi. Ennen kuin kuitenkaan syytätte pillereistä kaikkea pahaa elämässänne, niin tässä oma kokemukseni:

Otin pillerit "vasta" 25-vuotiaana. Olin siis jo sinut itseni kanssa. Ennen pillereitä olin aivan yhtä itkuherkkä, masenteleva, ailahteleva, vähähaluinen, jne jne, kuin pillereiden kanssa.

Ette voi yksiselitteisesti sanoa, että nuoruutenne ja luonteenne olisi ollut erilainen (villi, kiimainen, iloinen, parempi) ilman teini-iässä aloitettuja pillereitä. Sinänsä se on kyllä sairasta syöttää liian nuorille.

Minä aloitin 26-vuotiaana ja vieläpä minipillerit ja mm. itkuherkkyys, yhdyntäkivut ja kuivuminen alkoivat siitä. Itkuherkkyyttä oli aiemmin vain menkkojen aikaan, pillereitten kanssa koko ajan. Yhdyntäkipuja ja limakalvojen kuivumista ei koskaan aikaisemmin. Moni kehuu minipillereitä, kapseleita ja hormonikierukoita varmaan siksi, että on aiemmin käyttänyt yhdistelmäehkäisyä ja siihen verrattuna voivat olla parempia, mutta verrattuna hormonittomaan elämään... yhtä helvettiä.

Vierailija
113/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vuoden verran ehkäisyrengasta silloin kun se tuli markkinoille. Sen vuoden aikana sairastuin paniikkihäiriöön, väsyin elämääni, ja psyykkinen vointi oli muutenkin huono. Lääkärini kanssa ihmettelimme tätä, kunnes hän epäuskoisena ja vähän naureskellen ehdotti olemaan käyttämättä rengasta muutamaan kuukautteen. Tuon muutaman kuukauden aikana elämäni parani huomattavasti, paniikkikohtaukset jäivät pois ja elämä alkoi taas maistua. Teimme tästä yhdessä lääkärin kanssa ihan haittailmoituksenkin. Toiset vain ovat todella herkkiä sille että omia hormoneja muunnellaan keinotekoisesti. Minulla on yksi lapsi joka oli 4 vuotias tuohon aikaan, nykyään jo 18v. 

En siis voi käyttää hormoniehkäisyä, enkä anna tunkea sisälleni mitään laitteita pelkästään sen takia että miehen ei tarvitsisi kantaa ehkäisystä huolta. Ei tässä ole kenellekään miehelle ollut mitään ongelmaa koskaan.. Nykyisen mieheni kanssa olen ollut n. 3v. Hänelläkin on jo lapset tehtynä, ja hänen exänsä kävikin sterilisaatiossa toisen lapsen jälkeen. Olemme keskustelleet aiasta, ja olen sanonut että vain kuolleen ruumiini yli minut leikellään, kun se miehelle on niin paljon helpompi ja pieniriskisempi toimenpide. Mieheni kavahti vasektomiaa, ja sanoi ettei sellaiseen ikinä suostuisi. Niinpäniin, olimme siis samaa mieltä molemmat että jokainen päättäköön kehostaan itse.

Viimeisen parin kuukauden aikana mieheni on alkanut tulemaan tosiin ajatuksiin. Mietiskelee miten helppoa olisikaan jos ei olisi enää raskaudenpelkoa. Nyt hän on jo sopinut ajan lääkärin kanssa keksusteluun.

Vierailija
114/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisitkö itse hierojalla toppatakissa? Niinpä, samasta syystä en suostu miehenä alistumaan kondomin käyttöön. Se ehkäisee, joka tulee raskaaksi.

Nainenhan ei tule raskaaksi minkään muun tyyppisestä seksistä kuin yhdynnästä, ja aika monelle naiselle moni muu juttu onkin tyydyttävämpää. Joten jos mies ei suostu kondomiin, oletan ettei hän ole tarpeeksi kypsä yhdyntään ja tuotetaan toisillemme nautintoa muilla tavoin. Tosin silloin jää epäilys onko tarpeeksi kypsä myöskin olemaan tauditon, että voisi jäädä muutenkin sikseen...

Vastaavalla logiikalla, jos nainen ei ole valmis ehkäisemään itse, ei hän ole kypsä ja aito heteronainen joka haluaa Peniksen sisäänsä. Hänelle kelpaa muovisäkitetty dildo ja nuolemishommat joten lähes sama vaikka olisi lesbian. Miksi niin moni nainen oikeasti väittää olevansa 100% hetero mutta sitten miehuuden ruumiillistuma eli suonikas lämmin penis ei ole sisään haluttu asia?

Ei se ole mikään jumalallinen tai luonnon määräämä "totuus", että PIV-seksi olisi keskeisintä heteroseksissä. Ei sen tarvitse olla, se on vaan historiallisesti patriarkaattisessa kulttuurissa muodostunut sellaiseksi.

Niinpä niin :D partiarkaattinen kulttuuri kehittänyt peniksen ja pillun yhteensopiviksi. Naisen kanssa voit sekstata kaikkea muuta, mutta et penis-emätin-yhdyntää.

No pointtihan oli juuri se, että moni nainen ei sitä niin hirveästi kaipaa.

Seksi on kuitenkin suurin asia mikä erottaa parisuhteen muista suhteista. Ja jos et aio yhdyntää haluta vaan klitoriksen hinkkaamista niin siihen käy naisetkin. Turhaa siis väittää heteronainen.

Vierailija
115/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta mainitsemastasi syystä varmaan vaativat ja saahan sitä tietty vaatia vaikka mitä, mutta vaatimuksiin ei ole pakko suostua, jos ei halua.

Vierailija
116/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkemmin sanoen miehen kannalta. Miehelle katsos pitää riittää, että saa pillua. Ihan sama miten ja millaista pillua, ei ole naisen tehtävä tehdä seksistä miehelle hyvää!

Vierailija
117/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan käsittämätöntä, että mies haluaa nauttia maksimaalisesti seksistä. Ei vaan voi ymmärtää. Ja eri tilanne tietysti, jos nainen todella saa pahoja sivuvaikutuksia eikä siksi voi pillereitä käyttää

Vierailija
118/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää kondomin kanssa säätämisestä (olen nainen) ja pillerit helpottavat menkkakipuja. Ilman pillereitä menkkakivut ovat niin kamalat (särkylääkkeistä ei mitään hyötyä), etten edes miettisi pillereiden lopettamista. En ymmärrä naisia, jotka syyllistävät toisia naisia pillereiden käytöstä, eikö se ole jokaisen oma valinta?

En syyllistä, haluaisin vain että kaikki tajuaisivat, miten voi mennä sitten kun pillerit lopettaa. Itse käytin pillereitä viisi vuotta, tekivät kivuliaiasta kuukautisista helpommat, auttoivat iho-ongelmiin eivätkä omalla kohdalla aiheuttaneet haluttomuutta. Vaan pikkuhiljaa (koko ajan sama tuote käytössä) migreenit menivät pahemmiksi ja pahemmiksi. Kun lopetin, kuusi kuukautta meni ja sitten kukki seuraavan vuoden iho, hiukset oheni, kuukautiskivut pahemmat kuin ennen pillereiden aloitusta, vieläkään ei kierto säännöllinen. Muut oireet alkavat olla onneksi ohi, mutta jos olisin tiennyt nämä asiat kun aikanaan olin aloittamassa yhdistelmäehkäisypillerien käytön, se olisi jäänyt kokonaan.

Samoin ne, jotka ovat niin uskomattoman onnekkaita että heille ei tule mitään negatiivisia sivuvaikutuksia pillereistä (itse en tunne henk.koht. ketään, jolla olisi näin, haluttomuusongelmat ystävien joukossa yleisin sivuvaikutus), voisivat tajuta ettei heidän tuurinsa mitenkään poista sitä tosiasiaa että keskimäärin jotain negatiivisia vaikutuksia tulee.

Juuri tämä! Mulla meni ihan OK itse pillerit, mutta kun lopetin ne, iski ihmeelliset iho-ongelmat ja hiukset tippui päästä. Kuukautiskierto oli mitä sattuu, tosi inhottavaa arvailla, tuntuuko nyt siltä että menkat alkaa...en meinannut edes saada lasta, vuosia yritettiin. Sääriinkin ilmaantui suonikohjuja. Hemmetin pillerit.

Vierailija
119/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin 26-vuotiaana ja vieläpä minipillerit ja mm. itkuherkkyys, yhdyntäkivut ja kuivuminen alkoivat siitä. Itkuherkkyyttä oli aiemmin vain menkkojen aikaan, pillereitten kanssa koko ajan. Yhdyntäkipuja ja limakalvojen kuivumista ei koskaan aikaisemmin. Moni kehuu minipillereitä, kapseleita ja hormonikierukoita varmaan siksi, että on aiemmin käyttänyt yhdistelmäehkäisyä ja siihen verrattuna voivat olla parempia, mutta verrattuna hormonittomaan elämään... yhtä helvettiä.

Tuo on täysin mahdollista. Sinun tilassasi minäkin olisin lopettanut. Viestini oli lähinnä heille, jotka katuvat elämäänsä ja kokevat, etteivät saaneet elää nuoruuttaan "omina itseinään" aloitettuaan pillerit hyvin nuorina. Ei voi niin kovin varmana sanoa. Mulla oli kaikki klassiset oireet ihan luomuna.

Vierailija
120/122 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... Miksi puhutaan vain hormonipillereistä naisten ehkäisynä kun hormoonittomiakin keinoja (tav. kierukka ym.) olisi? Ja miksi täällä suurin osa naisista huutaa ainoana totuutena hormonaalisten ehkäisymenetelmien haittavaikutuksista, vaikka ne todistetusta vaikuttavat eri yksilöihin eri tavoin?

Vaimoni on käyttänyt aina (lukuunottamatta ihan suhteemme alkuaikoja ja raskauksien toiveaikoja) joko pillereitä tai myöhemmin hormonikierukkaa. Hän kärsi erityisesti nuorena ennen pillereitä voimakkaista mielialavaihteluista kuukautisten aikaan. Siis kärsi itsekin, eikä vain läheiset. Hormoniehkäisy poisti vaihtelut kokonaan ja tasoitti mielialat. Eikä hänelle ole ollut niistä mitään haittavaikutuksia ja hän on ollut ehkäisyyn tosi tyytyväinen. Nyt vaimo on vaihdevuosi-iässä ja minä sanoin, että "tarvitseeko noita käyttää, kun et varmaan enää raskaaksi tule?". Vaimoni sanoi, että hänelle ne ovat tehneet niin hyvää, ettei hän niistä luovu ennen kuin lääkäri pakottaa.