Työtön, kerro taloudellisesta tilanteestasi!
Mitä tukia saat? Tuletko toimeen niillä? Saatko säästettyä? Onko sinulla joskus varaa ostaa jotakin kalliimpaa, esim. uusi TV?
Kommentit (25)
Saan pelkkää työttömyyskorvausta siis se alun perin 32,40 euroa päivässä, jota on nyt aktiivimallin vuoksi leikattu. Taloudellinen tilanteeni on katastrofaalinen, vaikka minulla ei olekaan yhtään velkaa ja luottotiedotkin ovat puhtaat. Yhtään säästöjä tai omaisuutta minulla ei ole. Toivoa paremmasta ei ole, enkä voi tehdä elämälläni oikeastaan mitään. Joudun asumaan vanhempani luona lapsuudenkodissani ja ikää minulla on 34. En ole koskaan pystynyt muuttamaan omilleni ja työttömyyttä on takana nyt jo yli 6 vuotta.
Tuloja n 40 000e viime vuonna ja toistaiseksi 50 000e tänä vuonna, joten periaatteessa pärjään ihan hyvin. Silti rahaa menee sitä tahtia kuin tuleekin, vaikken käytännössä edes ostele mitään. Kai tilanne voisi olla kuitenkin huonompikin.
Aikaisemmin olin tiukilla kun sain vain työmarkkinatukea 32,40 per päivä plus asumistuki. Se oli tiukkaa menoa.
sit olin töissä ja pääsin ansiosidonnaiselle, jota saan nyt 90 tassuun päivässä ja tähän päälle teen osapäivätyötä 300 euroa kuussa, jonka työtön saa tienata. eli päiväsaldo on n.100 euroa käteen. Tätä on luvassa 400 päivää ja sen jälkeen tipun työmarkkinatuelle.
Olen yksinasuva. Saan tt-tukea noin 460 euroa ja asumistukea noin 300 euroa. Vuokra on noin 400 euroaja linkkikorttiin menee noin 80 euroa. Opintolainan lyhennysta pitää maksaa noin 120 euroa, pakollisia laskuja (sähkö, vesi, lämmitys, vakuutus ja puhelin) vie noin 120 euroa. Loput rahat käytän ruokaan. Tietokonetta en omista, televisiota en omista, pesukonetta en omista, imuria en omista ja uusia vaatteita ostin kiroparilta viimeksi toissavuonna. Puhelin on jo 5 vuottavanha ja hoidan Kela ja pankkiasiat pääasiassa sillä, koska lähellä ei ole kirjastoa.
Ansiosidonnaisella pärjäsin ihan mukavasti, kun oli edullinen vuokra. Pystyin myös huolehtimaan avopuolisoni elämiskuluista, kun hänellä ei ollut lainkaan tuloja Suomeen muutettuaan. Nyt työmarkkinatuella onkin huomattavasti tiukempaa ja muutimme myös suurempaan asuntoon, jolloin asumismenot kasvoivat 2,5-kertaisiksi. Puolisoni palkkatulojen vuoksi en saa asumistukea, mutta onneksi hän maksaa suuremman osan vuokrasta.
Yksin eläessäni pystyin ansiosidonnaisella ylläpitämään samaa elämäntyyliä kuin aiemminkin, ainoastaan säästämisen tahti hidastui. Nykyisin ei jää mitään säästöön ja menonsa joutuu suunnittelemaan todella tarkkaan. En käy ulkona syömässä ja juhlimassa kuten ennen ja vuosittaiset kaukomatkat ovat historiaa.
Tilanteeseen on onneksi tulossa helpotus, kun sain kesätöitä! Mukavaa olla puolisosta taloudellisesti riippumaton ja saada hieman rahaa säästöön pitkästä aikaa.
Löysät pois ja hanskat tiskin. Tämä tyttö painelee töihin ja jättää muut makoilemaan.
Saan n 500 e kk työmarkkinatukea, olen vajaakuntoinen. Ei todellakaan varaa ostella mitään telkkareita, ihan naurattaa ajatus. Vaikken edes tällä hetkellä maksa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva. Saan tt-tukea noin 460 euroa ja asumistukea noin 300 euroa. Vuokra on noin 400 euroaja linkkikorttiin menee noin 80 euroa. Opintolainan lyhennysta pitää maksaa noin 120 euroa, pakollisia laskuja (sähkö, vesi, lämmitys, vakuutus ja puhelin) vie noin 120 euroa. Loput rahat käytän ruokaan. Tietokonetta en omista, televisiota en omista, pesukonetta en omista, imuria en omista ja uusia vaatteita ostin kiroparilta viimeksi toissavuonna. Puhelin on jo 5 vuottavanha ja hoidan Kela ja pankkiasiat pääasiassa sillä, koska lähellä ei ole kirjastoa.
Ei sun tarvi sähkölaskua itse maksaa, jos saat tt-tukea.
Saan tukia noin noin 1200e kuussa, eli asumistukea 500, työkkärin massit 520 ja loput sossusta loppuun vuokraan, lääkkeisiin, sähköön ja kotivakuutukseen.
Joskus saan harkinnanvaraista dösälippuun, jos on työkeikkoja. Silloin teen keikkaa siihen 300:aan asti etten menetä mitään tukia.
Eli mun "oikean" työn nettopalkka pitää olla noin 1400, jotta "tienaan" paremmin kuin tällä "työskentelyllä.
Ihan turha siis koittaa saada mua kokopäiväduuniin alta 2000€:n brutolla.
Mieluummin teen kolme-neljä yövuoroa eräässä laitoksessa kuussa ja pidän loppukuun leediä.
Päiväduuniin 8h päivä 200-33lla sadalla egellä tän nykysydeemin päälle? juu ei.
Hyvää yötä orjatyöläiset.
Tätähän sää Sipi lä ajat sun aktiivimallillas...
Vierailija kirjoitti:
Saan tukia noin noin 1200e kuussa, eli asumistukea 500, työkkärin massit 520 ja loput sossusta loppuun vuokraan, lääkkeisiin, sähköön ja kotivakuutukseen.
Joskus saan harkinnanvaraista dösälippuun, jos on työkeikkoja. Silloin teen keikkaa siihen 300:aan asti etten menetä mitään tukia.
Eli mun "oikean" työn nettopalkka pitää olla noin 1400, jotta "tienaan" paremmin kuin tällä "työskentelyllä.
Ihan turha siis koittaa saada mua kokopäiväduuniin alta 2000€:n brutolla.
Mieluummin teen kolme-neljä yövuoroa eräässä laitoksessa kuussa ja pidän loppukuun leediä.
Päiväduuniin 8h päivä 200-33lla sadalla egellä tän nykysydeemin päälle? juu ei.
Hyvää yötä orjatyöläiset.
Tätähän sää Sipi lä ajat sun aktiivimallillas...
Paitsi että tt tukea saa vain jos tilillä ei ole rahaa, säästöjä, muutakaan omaisuutta jne. Joten jos tienaat 300 e, et saa tt tukea. Lisäksi tt tukea saa vain jos tulot on alle 490 e/kk, joten 1020 katsottaisiin kyllä riittävän menoihin- mitä tahansa vuokraa sossu eikä Kelakaan maksa, vaan kehottaa muuttamaan halvempaan.
https://www.talouselama.fi/uutiset/nain-tienaa-eri-ammattien-palkkaelii…
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opettajat 6329
Yliopisto- ja korkeakouluopettajat 6326
Yliopettajat (AMK) 6237
Opettajat ja muut opetusalan erityisasiantuntijat 5488
Lukion ja peruskoulun yläluokkien opettajat 4924
Muut peruskoulun yläluokkien ja lukion opettajat 4924
Erityisopettajat 4662
Aineenopettajat (peruskoulun alaluokat) 4557
Peruskoulun alaluokkien opettajat ja lastentarhanopettajat 4370
Ammatillisen koulutuksen opettajat 4234
Peruskoulun alaluokkien opettajat 3982
Luokanopettajat 3759'
Muut musiikin opettajat 3702
Työtön duunari täällä morjensta. Saan työttömyystukea sen vajaa 500 kuukaudessa ja odotan nyt meneekö asumistukihakemus läpi, siitä tulisi 170 e/kk lisää. Sitten jo helpottaisi vähän. Jouduin ostamaan autoon uudet kesärenkaat ja jouduin venyttämään pankin joustoluottoa siihen. Maksellaan sitä hissuksiin takaisin. Telkkaria en pahemmin harrasta, jos se hajoaisi niin en ostaisi uutta. Muuten olen ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen, mutta kun nuo työttömyyspäivärahat eivät tule vakituisesti kuukauden tiettynä päivänä, niin pitää aina vähän miettiä mitä pystyy tekemään milloinkin. Se vähän harmittaa, että en voi ostaa sellaista ruokaa kuin tahtoisin ja niin paljon kuin haluaisin. Ruoasta tinkiminen on vähän mälsää, mutta eipä voi oikeastaan valittaa kun saa valtiolta rahaa parilla napin painalluksella.
Olin 8kk ansiosidonnaisella. Ei tuntunut missään. Sain nettona 1700 ja tokihan se vähemmän on kuin palkka, mutta ehdin toisaalta autella miestä työasioissa enemmän ja muutenkin nauttia vapaa-ajasta. Sellainen sapattivapaahan se oli pl. takaraivossa ahdistus omasta tulevaisuudesta.
Ihan kivasti menee. Saan n. 350 euroa nettona työmarkkinatukea ja n. 350 euroa kht+lapsilisää kuukaudessa koska hoidan myös lasta toistaiseksi kotona. Eli tuet n. 700 euroa kuussa. Kuulun kassaan mutta muutama viikko jää vajaaksi etten saa ansiosidonnaista mutta tulen näilläkin tuilla toimeen. Niillä maksan minun osuuteni (ei miehen mukaan tarvitsisi maksaa mutta haluan) vastikkeesta, vedestä, sähköstä ja oman asuntolainani eli yhteensä 300e. Puhelinlasku 20e ja lapsen kuukausittainen rahastomerkintä 30e.
Pakolliset menot siis 350e ja 350e jää humputteluun. Omalla tilillä reilut tonni ylimääräistä, miehen kanssa yhteisillä tileillä n. 8000e (koska puskuri). Lainaa on minulla vielä reilut 25te, ja osake/rahastosalkussa on 5000e mutta olenkin vasta 1,5 vuotta sitten aloittanut sijoittamisen. Syksyllä alkaa vihdoin (vaki)duuni.
Liitosta aktiivinmallin leikkurin jälkeen 745 euroa plus asumistuki jotain ~200 euroa, menee suoraan vuokranantajalle niin ei muista tarkkaa summaa. Kuitenkin kun maksan oman osuuteni vuokrasta jäljelle jää just se 490 euroa, josta maksan opintolainan lyhennyksen, puhelin + netti laskun, lääkkeet, bussikortin, vakuutukset ja sähkölaskun. Kyllä sillä pärjää, mutta säästöön ei saa mitään ja koko ajan pieni pelko persiissä että jotain hajoaa tai tulee muuta isompaa menoa.
Pärjäsin työttömyysjakson sillä "kultaisella kädenpuristuksella" (20 000€), jonka sain edellisestä työpaikasta. Luojan kiitos sain töitä ennen kuin ne rahat loppui.
500e kuussa jää vuokran jälkeen. Ansiosidonnaista saan 650, asumistukea 410 ja toimeentulotukea 100.
Tuosta viidestä sadasta maksan puhelimen ja netin ja matkakortin yht. 80.
Lopuilla elän jotenkin.
Mitään kallista ei voi ostaa tietenkään.
Ruokaa, pesuaineita, hygieniatuotteita. Siinäpä se.
En käy koskaan ravintolassa tai leffassa tms. Kampaajasta puhumattakaan. Tai matkustelusta.
Ihan riittävän hyvin menee, on kivaa kun elämä on vapaata ja ilmaista. (Kyllä, tuo oli tahallista kettuilua.) En mitään telkkareita tarvitse, läppäri on ihan riittävä. Pitääkin pikkuhiljaa alkaa säästää uutta varten, ei tule tuottamaan ongelmia.
Minulla ei elämä kyllä ole kivaa, seinät kaatuu päälle eikä ole varaa tehdä kenenkään kanssa mitään. Viimeksi kun näin tuttavaa, oli tämä järkännyt jonkun 20 e maksavan jutun ja kiristelin hampaitani.
Ei mitään ongelmaa taloudellisesti. Omassa talossa asun ja säästöjä on tarpeeksi elämiseen vaikkei tulisi rahaa mistään pariin vuoteen. Telkkaria en omista.
Mitenkä sinulla?