Liikkeet eivät ymmärrä, että jos ihmisellä on vessapassi hänet täytyy laskea vessaan !!
Turhautunut olo . Vessapassin idea kun on, että sen omistavan henkilön voi laskea henkilökunnan vessaan mutta tätähän eivät myyjät ymmärrä, vaikka paskat housussa oleva asiakas miten koettaa vääntää ratakiskosta.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Konsulentti kirjoitti:
Ideanahan tuollainen vessapassi on hieno.
Mutta koska elämme epätäydellisestä maailmassa, ei se mene niin että joku ryhmä itsenäisesti luo jonkun järjestelmän johon yksipuolisella sopimuksella liitetään ulkopuolisia tahoja.
Järki käteen ja valoja päälle nyt..
Et näytä ymmärtävän mistä tässä on kyse. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa liikkeenharjoittajia tarjoamaan palveluja niin että laki toteutuu. Se tietenkin miten juuri tämä vessa-asia pitää toteuttaa, siihen laki ei anna täsmällistä tietoja. Jos joku vammainen tekisi asiasta virallisen kantelun, voisimme saada selvyyden siihen miten lakia tässä tapauksessa sovelletaan. Mutta eiköhän jo inhimillisyys edellytä että se otetaan huomioon.
Kyseessä ei ole siis mikään "yksipuolinen sopimus" kuten kuvittelet. Eli valot päälle itse ja ota selvää miten yhteiskuntamme toimii. Ehkä myös käytöstavat ja toisten huomioonottaminen ovat asioita, joissa tarvitset oppia.
Juuri näin.
Eli jos yhdelle ryhmälle annetaan vessapassin avulla oikeus käyttää yrityksen WC tiloja, tulee tilat saattaa käyttöön myös mm. autoliiton, plussakortin ja kirjastokortin omaaville. Ettei ketään syrjitä. Heilläkin voi olla pakottava vessahätä.
Vierailija kirjoitti:
Konsulentti kirjoitti:
Mutta koska elämme epätäydellisestä maailmassa, ei se mene niin että joku ryhmä itsenäisesti luo jonkun järjestelmän johon yksipuolisella sopimuksella liitetään ulkopuolisia tahoja.
Et näytä ymmärtävän mistä tässä on kyse. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa liikkeenharjoittajia tarjoamaan palveluja niin että laki toteutuu. Se tietenkin miten juuri tämä vessa-asia pitää toteuttaa, siihen laki ei anna täsmällistä tietoja. Jos joku vammainen tekisi asiasta virallisen kantelun, voisimme saada selvyyden siihen miten lakia tässä tapauksessa sovelletaan. Mutta eiköhän jo inhimillisyys edellytä että se otetaan huomioon.
Kyseessä ei ole siis mikään "yksipuolinen sopimus" kuten kuvittelet. Eli valot päälle itse ja ota selvää miten yhteiskuntamme toimii. Ehkä myös käytöstavat ja toisten huomioonottaminen ovat asioita, joissa tarvitset oppia.
On ihan yhdenvertaista että pienen liikkeen takahuoneeseen ei pääse yksikään asiakas, ei vessaan eikä juomaan, eikä lepäämään taukotilaan.
Vierailija kirjoitti:
Monikin on ehdottanut tässä ketjussa vaipan käyttöä. Riippuen vähän sairauden laadusta, siitä on valitettavan vähän apua. Yleensä suolistosairauksissa uloste on limaista ripulia ja sitä tulee huomattavan paljon kerrallaan (0,5l- 1l, jopa enemmänkin) ja kovalla paineella.
Ei ole keksitty imumateriaalia, joka imisi limaisen ripulin. Kroonikkovaipaa imee helposti litrankin verran pissiä tai ihan vesiripulia, mutta tähän limaan se ei pysty. Toki ajan kanssa siitäkin osa imeytyy.
Valitettavasti tätä aikaa ei ole, kun ripulia tulee iso määrä kerrallaan ja kovalla paineella (ei siis voi päästää suolesta pikkuhiljaa, kuten monet virtsan karkailusta kärsivät tekee tai kokonaan pidätyskyvyttömiltä virtsaa valuu lähes koko ajan pisara kerrallaan tai pieniä liruina sitä myötä kuin rakko täyttyy).
Vaipoissa olevat vuotosuojat auttaa vähän, mutta vielä ei ole löytynyt vaippamallia, jonka vuotosuojien väliin mahtuisi edes ½l ulostetta. Lisäksi vuotosuojat pitävät vain kun vaippa on tietyssä asennossa eli jos vaipassa on tavaraa, niin on liikuttava hyvin hitaasti pienin askelin, ja silti yleensä muutaman askeleen jälkeen jostain raosta alkaa tursua. Istumaan ei luonnollisestikaan pysty, niin että kakka pysyisi vuotosuojien sisällä.
Näin ollen vaippa ei suurimmalle osalle tulehduksillista suolistosairauksista kärsivälle ole mikään ratkaisu tai edes osa sitä. Parempi apu on tiukkalahkeiset alushousut, joiden sisällä uloste pysyy edes hetken vahingon jälkeen ja sinä aikana ehtii toivon mukaan poistua ulos kaupasta tms.
Ikävää jos vaipat ei ratkaise ongelmaa, mutta se ongelma täytyy ratkaista jotenkin muuten kuin vessapassilla, jonka saa yhdistyksen jäseneksi liittymällä. Vessapassinhan voi hankkia kuka tahansa, joka tahtoo päästä urkkimaan henkilökunnan tiloja, etuilemaan vessajonoissa ja välttyä maksamasta vessoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on olemattoman kokoinen takahuone ja vessa toimii myös meidän pukuhuoneena ja säilytetään siellä henkilökohtaista omaisuutta. En todellakaan laske sinne ketään vierasta.
Kuulosta kamalalta. Että sun vaatteet ynnä muut tavarat on vessassa, siellä haisussa. Luulisi että joka paikassa on edes lukittavat kaapit tai laatikot, jonne säilöä tavaransa.
Lisäksi voihan joku sun työkavereista olla varas ja viedä sun kamaa. Tai sitten sinä olet varas, joka näpistelee työkaverin arvoesineitä. Toivottavsti teillä on edes valvontakamerat noissa tiloissa.
Mutta jos työntekijät eivät osaa vaatia, sitten heitä kohdellaan kuin älytöntä karjaa. Itse en suostuisi olemaan töissä noissa oloissa.
On ihan normaalia että asunnossakin vessa on samalla suihkuhuone ja pyykkihuone. Siis itselläni ihan peruskaksio jossa kaikki nämä samassa. Ei haise paskalle pyykkikone, pyyhkeet, meikit tai muutkaan tavarat. Haiseeko sinulla?
Kyse ei ole hajusta vaan myös hiukkasista. Kun kantta ei lasketa vedettäessä ulostepartikkeleita leviää ilmaan.
Kotona sitä siivoaa vessan itse ja käyttää itse. Osaan laskea kannen alas ennen kuin vedän. Lisäksi fiksut ihmiset osaavat pitää hammasharjat ja meikit yms. kaapissa, eikä vessassa levällään, joten niihin ei tule ulostehiukkasia ilmasta.
Työpaikalla et pysty valvomaan miten muut vessaa käyttävät, joten kyllä sun tavarat ovat saastuneita, varsinkin jos vessaan tullessa huomaat, että kansi on auki. Silloinhan sitä ei ole suljettu asioinnin jälkeen vaan ilmassa lilluu hiukkasia.
Toisaalta jos olet kotonakin huolimaton, olet varmaan tottunut tuollaiseen, niin ehkä et huomaa sitä työpaikallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Konsulentti kirjoitti:
Mitä yhdenvertaista siinä on, että tietyn yhdistyksen jäsenet pääsee vessaan mutta muut ei? Tai että tietyn yhdistyksen jäsenet pääsee vessaan ilmaiseksi ja jonojen ohi, kun muut joutuu maksamaan ja jonottamaan?
Kohta lakiin tulee määräys, että kaikkien myymälöiden pitää tarjota asiakkaille wc ja tämän myötä 80 % myymälöistä lakkaa, koska tilat ei annan sellaiselle myöden. Miettikää nyt jotain r-kioskeja, pikkualepoita ja pieniä kivijalkaliikkeitä.
Minä nappasin kerran pienessä kaupassa leipämaistiaisen, jossa luki gluteeniton. Keliaakikon vatsani kuitenkin sekosi tästä, joten vilautin vessapassiani kassalla ja pyysin päästä hotelli helpotukseen. Kassa ei kuitenkaan päästänyt minua henkilökunnan vessaan! Ajoin läheiseen heseen vessaan, mutta ribaleet ehti tulla jo autossa. Siellä hesen vessassa sitten ripuloin 3 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaikeista suolistosairauksista kärsivät käytä vaippoja? Ymmärrän että sellainen sairaus voi olla tosi kamala ja elämää rajoittava, mutta on silti röyhkeää kuvitella, että se oikeuttaisi käyttämään muiden omistamia ja ylläpitämiä vessoja ja kaiken lisäksi ilmaiseksi.
Oletko tosissasi? Mieti miltä tuntuu nuoresta ihmisestä kulkea vaippa housussa. Kyllä kai nyt jokainen mieluummin pönttöön p*skoo kuin päällensä.
Vierailija kirjoitti:
Minä nappasin kerran pienessä kaupassa leipämaistiaisen, jossa luki gluteeniton. Keliaakikon vatsani kuitenkin sekosi tästä, joten vilautin vessapassiani kassalla ja pyysin päästä hotelli helpotukseen. Kassa ei kuitenkaan päästänyt minua henkilökunnan vessaan! Ajoin läheiseen heseen vessaan, mutta ribaleet ehti tulla jo autossa. Siellä hesen vessassa sitten ripuloin 3 tuntia.
Yksikään noin herkkä keliaakikko ei ota maistiaisia kaupassa. Tietäähän sen että maistiaispalat ei ole takuuvarmasti olleet eristettynä kaikesta gluteenipitoisesta (veitsi, leikkuulauta jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaikeista suolistosairauksista kärsivät käytä vaippoja? Ymmärrän että sellainen sairaus voi olla tosi kamala ja elämää rajoittava, mutta on silti röyhkeää kuvitella, että se oikeuttaisi käyttämään muiden omistamia ja ylläpitämiä vessoja ja kaiken lisäksi ilmaiseksi.
Oletko tosissasi? Mieti miltä tuntuu nuoresta ihmisestä kulkea vaippa housussa. Kyllä kai nyt jokainen mieluummin pönttöön p*skoo kuin päällensä.
Ehkä sitä sitten kulkee mieluummin vaippa housussa kuin potta käsiveskassa tai paskat lahkeessa....
Täytyy kyllä sanoa, että enpä ole yhteenkään vessapassiin törmännyt, mutta senkin edestä niihin, jotka kummeksuvat kun en voi päästää sinne meidän henkilökunnan vessaan, koska takatiloihin ei kenellekään ulkopuolisella ole asiaa. Vessapassi toki muuttaisi asian ja sitten pääsisi, mutta ilman sitä ei - jos ei asiakastilassa ole vessaa niin sitten sitä ei ole, rakentaminenkaan ei ole mahdollista, toimiva WC kun tarvitsee muutakin kuin pelkän pöntön.
Nyt tiedoksi. Vessapassista kuulin ensimmäistä kertaa vasta eilen, vaikka olen tietoinen kaikenmaailman vatsaongelmista jne. niistä itsekin kärsien. Tuo on asia, josta nyt uutisoitiin ja josta nyt taas kourallinen enemmän ihmisiä ymmärtää asiaa. Jos olisi itse töissä paikassa, jossa vessapassin mainostetaan olevan käytössä, niin kaipa siellä on kaikelle henkilökunnalle myös kerrottu mistä on kyse??
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään noin herkkä keliaakikko ei ota maistiaisia kaupassa. Tietäähän sen että maistiaispalat ei ole takuuvarmasti olleet eristettynä kaikesta gluteenipitoisesta (veitsi, leikkuulauta jne).
Jos käyttää sanaa gluteeniton, se on harhaan johtavaa ja hengenvaarallista. Sama kuin sanoisi nutellaa pähkinättömäksi, ja joku menettäisi henkensä sen takia. Tekisi mieli tehdä rikosilmoitus! Tuollaisesta teosta ei voi päästä kuin koira veräjästä.
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikolla ei yleensä ole vessapassia.
Plus niihin maistiaisten gluteenittomuuteen ei todellakaan pidä luottaa. Vähän omaa hölmöyttä, jos itse päättää ottaa riskin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä syy, miksi suolistovaivaisia haluta sinne pikkuliikkeen henkilökunnan ainokaiseen vessaan. Henkilökunta ei pääse vessaan laisinkaa. Jos ripaskat olleet housussa jo pöntölle mennessä, niin minkälaisessa kunnossa vessa on tuon kolmen tunnin ripuloinnin jälkeen? Entä mitä jos vessapassilainen tulee varttia vaille sulkemisen? Siinä sit odotella kolme tuntia, että yksi saa tarpeensa tehtyä. Työnantaja tuskin tuollaisesta maksaa ylityökorvauksia, ja vapaa-ajallaan olisi ehkä parempaakin tekemistä...
Miksi vessapassilla pitäisi päästä maksulliseen yleisövessaan ilmaiseksi? Eihän muillakaan ole oikeutta käydä vessassa muiden kustannuksella, vaikka vessareissulle olisi pakottava tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikolla ei yleensä ole vessapassia.
Plus niihin maistiaisten gluteenittomuuteen ei todellakaan pidä luottaa. Vähän omaa hölmöyttä, jos itse päättää ottaa riskin.
Kärsin myös ärhentelevän suolen oireyhtymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitä sitten kulkee mieluummin vaippa housussa kuin potta käsiveskassa tai paskat lahkeessa....
Ei kulje,en minä ainakaan. Kuten joku yllä sanoi,ei ne vaipat edes pidä. Lisäksi epähygieenisiä ja epämukavia,näkyvät läpi vaatteista jne.
Minä kuten varmasti moni muukin suolistosairas välttää viimeiseen asti asiointia liikkeissä missä ei ole asiakaswc.tä. Me ennakoimme,välttelemme ja näämme hel*etisti vaivaa pärjätäksemme. Silti joskus voi tulla tilanne,että hätä iskee siellä missä ei pitäisi. Se on kurjaa kaikille osapuolille. Onneksi jotkut liikkeet päästävät henkilökunnan wc.hen, pysyn heidän uskollisena asiakkaana ja mainostan myös muille hyvää palveluaan.
Tuota avannetta ja vaippaa aina tyrkytetään keskustelupalstoilla kuin jotain graalin maljaa. Vaipan ongelmat jo selitettiin ja nuorena ihmisenä tuskin kukaan haluaa vaippaa käyttää. Avannetta taas suomessa ei saa paitsi silloin jos siihen on terveydellinen syy ja ripsat housuissa ei moinen ole. Toteavat vain että sen kanssa nyt pitää vaan elää. T.ibs kärsivä nainen
"Meillä on wc-tiloissa kameravalvonta, ei kai se haittaa?"
Ihmeesti loppuu kiinnostus henkilökunnan tiloihin.
Lain mukaan työnantaja ei saa kameraa noin asentaa, mutta moniko sitä älyää edes kysyä.