Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti. Kuinka päästä yli siitä?

Vierailija
20.05.2018 |

Mua on 3 vuotta jo vaivannut, surettanut yksi asia... Nimittäin abortti.

Tulin raskaaksi syksyllä 2015. Olin aivan todella innoissani uutisesta! Suoraan sanoen olin myös kauhuissani, mutta enemmänkin onnellinen. Elämässäni tapahtui silloin paljon niin hyviä kuin huonojakin asioita... Enemmän huonoja. Ystäväni eivät tukeneet minua ollenkaan kun kerroin heille että olen raskaana. Kaikki kokoajan sanoivat minulle "Älä pilaa nuoruuttasi", "Et ole valmis, ajattele nuoruuttasi.", "Lapset pilaavat elämäsi", "Sinusta ei ole äidiksi" yms. Ajattelin silloin että ehkä he ovat oikeassa. Ehkä minusta ei todellakaan ole äidiksi. Kävin varhaisultrassa viikolla 8. Ultrassa näkyi vain ruskiaispussi, alkiosta ei merkkiäkään. Ultraaja kertoi että "odotan" tuulimunaa. Lasta ei koskaan syntyisikään ja että minun ikäiselle parempi myös niin...

Aikaa meni muutama viikko, kohtuni ei vieläkään ollut tyhjentynyt.. Kävin uudestaan lääkärissä ja päädyimmekin lääkkeelliseen tyhjennykseen. Samalla viikolla olin jo taysissa. Tähän aikaan olin jo unohtanut vauva haaveet ja kaiken muun. Olivathan läheiseni jo kertoneet minulle ettei minusta koskaan ole äidiksi...
Minut ultrattiin vielä tayssissa. Ultrauksessa näkyi tällä kertaa myös sikiö. Olinkin vasta viikolla 9.. Taas sydämeni täytti suuri onnellisuus ja ilo mutta tällä kertaa myös muistin mitä minulle kerrottiin, etten sovi äidiksi. Kerroin lääkäreille että haluan abortin. Kohdun tyhjennykseenhän olin tullutkin. Lääkärit kysyivät vielä monta kertaa uudestaan ja uudestaan haluanko varmasti abortin vai voimmeko odottaa vielä viikon päätöstäni. Minä kuitenkin sanoin että abortin haluan. Sen minä myös tein. Otin ensimmäisen pillerin suunkautta ja samantien alkoi kaduttamaan. Sain myös pillereitä kotiin mukaan, ne pitikin työntää syvälle alapäähän..
Sen tein. Meni päivä. Meni viikko. Meni kuukausia minua kadutti joka päivä päätökseni enemmän ja enemmän.. Aloin tehdä typeriä asioita elämässä....

Nyt 3 vuotta jälkeenpäin mietin miten kaikki ihmiset pystyivätkin manipuloimaan ja vähättelemään minua. Nään edelleen painajaisia asiasta. Välillä näen myös unia jossa olen synnyttämässä tai olen viemässä lastani päiväkotiin. Uneni miltein aina liittyvät tuohon aborttiin... Painajaisia painajaisen perään....

Mietin vain että loppuuko tämä ikinä? Tämä suru. Voinkohan ikinä enään saada lapsia ja jos saankin voinko koskaan olla ajattelematta että lapsellani olisi sisarus? Mietin joka päivä kuinka typerä olenkaan ollut. Miksi koskaan nielasin sen typerän pillerin. Voiko tästä päästä koskaan yli? Helpottaako suru...

Anteeksi sekavasta tekstistä, en osaa ajatella tapahtunutta järkevästi..

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ymmärtävät raskauden onnen vasta itse raskautuessaan. Luulen että näin käy myös ystävillesi.Silloin ymmärtävät miten julmaa on arvostella äitiä ja lasta.

Vierailija
2/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ap että surisi helpottaa. Olen myös tehnyt nuoruudessani abortin. Voin kertoa että kun saat uuden mahdollisuuden ja kun saat ns. Seuraavan lapsen syliisi pääset eroon aikaisemmasta surusta. Minulle kävi niin. Ajattelin että jos asiat eivät olisi näin en olisi koskaan saanut sitä täydellistä lasta syliini.

Tsemppiä ap sinulle! ❤❤❤

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä miksi lapsen isä ei ollut tukemassa sinua??

Vierailija
4/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän surusi, mutta en  oikein tiedä, miten voisin lohduttaa sinua. Olet tehnyt vaikean ratkaisun sen tietämyksen ja tuntemuksen perusteella, mikä sinulla oli sillä hetkellä. Nyt sinua kaduttaa abortti. Luulen, että katuminen kuuluu suruprosessiin. On tärkeä antaa itselleen lupa surra, jotta voit jatkaa elämässäsi eteenpäin. 

Oletko puhunut tuntemuksistasi kenellekään? Ystävillesi? Vanhemmillesi? Lapsen isälle? Ammattiauttajalle? Luulen, että parhaiten sinua osaisi suhtautua ammattiauttaja. Voisit kertoa hänelle tunteistasi ja ajatuksistasi ja hän voisi auttaa sinua. 

Voimia ja rohkeutta sinulle.

Vierailija
5/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman helvetin läpi käyneenä ymmärrän surusi. Olen samaa mieltä kuin 3/4. Surusi varmasti helpottaa kun saat jonain päivänä oman pienen käärön syliisi. ♡

Vierailija
6/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit tulla uudelleen raskaaksi.

Mutta sinuna en harkitsisi sitä vielä niin kauan kuin olet noin epävarma itsestäsi ja helposti ylipuhuttavissa asioihin, joita et halua.

Ja kova jahkailemaan valintojasi jälkikäteen. Onko sinulla kenties masennus tai OCD? 

Kypsä, aikuismainen ihminen miettii ensin, tekee sitten harkitun päätöksen ja osaa elää sen kanssa, eikä ala katua. "Kaatunutta maitoa ei kannata itkeä" eli peruuttamattomien ratkaisujen katuminen vie energiasi, eikä hyödytä mitään.

Yritä päästä eroon ihmisistä, jotka painostavat sinua. Tee heille selväksi, että sinä teet ratkaisun, etkä halua kuunnella jyräämistä. Mielipiteensä lähimmät ihmiset saavat sanoa, mutta rakentavasti, ja heidän pitää kunnioittaa integriteettiäsi eli antaa sinun loppukädessä päättää.

Vierailija
7/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä taas jumalattoman typeriä ihmisiä kommentoimassa!!

Ap, älä heistä välitä. Suru helpottaa kyllä!

Vierailija
8/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ratkaisu oli oikea, kun et selkeästi pysty tekemään omia päätöksiä ja huolehtimaan edes itsestäsi saatika että sinulla olisi toinen ihminen vastuullasi.

Vierailija
9/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan olet nuori, olit nuori tapahtuneen aikaan ja olet nuori vielä.

Äidiksi tuleminen vaatii paljon. Olen varma että olet kokoajan lähempänä äidiksi tulemisen valmiutta. Kokemuksesi myötä tiedät mitä äitiys saattaa olla. Se on surua, onnea, itkua mutta ennenkaikkea pelottavaa.

Tsemppiä ap sinulle ❤ Toivon että sinulla ei ole tuollaisia ystäviä enää.

Vierailija
10/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusit abortin ja sait. Turha enää nyyhkyttää.

Taidat olla aikamoinen kusipää. 🤔

Vierailija
11/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatpa tämänkin palstan ihmiset empatiakyvyttömiä. Ap on varmasti aivan kuka tahansa muukin nuori, hän toimi paineen alaisena. Kuinkakohan moni nuori on pitänyt lapsen jos ei ole yhtään ketään joka kannustaisi ja tukisi asiassa.

Vierailija
12/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan juttelua ammattiauttajan kanssa. Kaikki järjestyy kyllä. Jos jotain hyvää tästä täytyy hakea niin ainakin sinä varmasti olet oppinut että et kuuntele niin sokeana toisia. Etkä tee aborttia enää. Toivon sinulla kaikkea hyvää jatkossa, sekä onnea tulevaan! 🌷

Vierailija
13/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa oikein mitään.. Olen pahoillani.

14/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tein nuorena abortin ja olen katunut sitä. Minulla katumus ei tullut yhtä nopeasti abortin jälkeen kuin sinulla ilmeisesti, vaan vasta myöhemmin. Ahdistusta aloin kokea pian abortin jälkeen, mutta en tiedostanut, että sen yhtenä merkittävänä syynä oli abortti. Elämässäni oli paljon suuria, ahdistusta aiheuttavia asioita siihen aikaan.

Vuosia myöhemmin tulin uskoon. Abortti oli keskeisessä osassa siinä prosessissa. Tunnustin Jumalalle abortin syntinä ja sain sen Häneltä anteeksi. Vapauduin ahdistuksesta. Tällä en tarkoita, ettenkö enää sen jälkeen olisi kertaakaan ajatellut aborttia tai jollain tavalla surrutkin sitä, vaan sitä, että en enää ole kokenut ahdistusta sen takia. 

Sinulla oli paljon ns. inhimillisiä tekijöitä vaikuttamassa tapahtumiin ja valintoihin: ei tukea läheisiltä, lyttäämistä ja suoranaista kannustusta aborttiin... Minun tilanteessani oli saman kaltaisia tekijöitä. Abortti oli kuitenkin oma valintani, kurjasta tilanteesta huolimatta. Sen takia katumuskin on ymmärrettävissä.

Sen myötä, että tunnustin abortin synniksi ja sain sen Jumalalta anteeksi, tavallaan siirryin "samalle puolelle" lapseni ja Jumalan kanssa. Sain Jumalalta myös jälleennäkemisen toivon: lapseni on Taivaassa ja uskoni kautta olen itsekin sinne menossa.

Vierailija
15/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vetää kyllä sanattomaksi. Olen niin pahoillani puolestasi. Toivon kaikkea hyvää ja että lapsen kun saat surusi viimein helpottaa.

Vierailija
16/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sama lapsi kyllä syntyy sinulle vielä kun aika on oikea.

Vierailija
17/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Minäkin tein nuorena abortin ja olen katunut sitä. Minulla katumus ei tullut yhtä nopeasti abortin jälkeen kuin sinulla ilmeisesti, vaan vasta myöhemmin. Ahdistusta aloin kokea pian abortin jälkeen, mutta en tiedostanut, että sen yhtenä merkittävänä syynä oli abortti. Elämässäni oli paljon suuria, ahdistusta aiheuttavia asioita siihen aikaan.

Vuosia myöhemmin tulin uskoon. Abortti oli keskeisessä osassa siinä prosessissa. Tunnustin Jumalalle abortin syntinä ja sain sen Häneltä anteeksi. Vapauduin ahdistuksesta. Tällä en tarkoita, ettenkö enää sen jälkeen olisi kertaakaan ajatellut aborttia tai jollain tavalla surrutkin sitä, vaan sitä, että en enää ole kokenut ahdistusta sen takia. 

Sinulla oli paljon ns. inhimillisiä tekijöitä vaikuttamassa tapahtumiin ja valintoihin: ei tukea läheisiltä, lyttäämistä ja suoranaista kannustusta aborttiin... Minun tilanteessani oli saman kaltaisia tekijöitä. Abortti oli kuitenkin oma valintani, kurjasta tilanteesta huolimatta. Sen takia katumuskin on ymmärrettävissä.

Sen myötä, että tunnustin abortin synniksi ja sain sen Jumalalta anteeksi, tavallaan siirryin "samalle puolelle" lapseni ja Jumalan kanssa. Sain Jumalalta myös jälleennäkemisen toivon: lapseni on Taivaassa ja uskoni kautta olen itsekin sinne menossa.

❤❤

Vierailija
18/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja miettikääpäs miten paljon mun ÄITI on pystynyt manipuloimaan minua, etten ole arvokas ihminen, enkä hyvä tytär, jos ystävät opettavat aloittajalle, ettei tästä ole äidiksi. Aivan turhaa siis syyttä minua siitä, että olen sen takia vähän ilkeä toisia kohtaan. En minä haluaisi olla, mutta kun opetetaan, etten ole arvostettava enkä arvokas. Onneksi olen sittemmin tajunnut, että se olikin vain äitini mielipide, ei totuus, mutta 25 vuotta siinä meni.

t.kristallikissa

Vierailija
19/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani manipuloivat minua myös. Syy miksi minä tein abortin aikoinaan. Olen onnellinen että heitä en enää tapaa.

Vierailija
20/34 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi pahoillani puolestasi.

Mulla oli myös samankaltainen tilanne, jossa olin tekemässä aborttia muiden takia. Edellisten lasten kohdalla ei paljon onnitteluja tullut, kysyttiin vaan että olihan tää viimeinen. Kun sitten yksi ilmoitti vielä tulostaan, yritin pakottaa itseni aborttiin.

Lääkäri laittoi mut onneksi soittamaan tukipuhelimeen, jota kautta kuulin että usea aborttiin päätyvä saattaa jälkeenpäin tuntea negatiivisia tunteita, jopa masentua. Mulle vaikeinta oli ajatella sitä pillerin nielaisemista, mitä jos tuleekin pakokauhu eikä sitä enää takaisin saa. Siihen hetkeen liittyi niin paljon ahdistusta, että abortti jäi tekemättä ja nyt meillä on nämä ihanat lapset. Monen mielestä liikaa.

En halua kääntää veistä haavassa, vaan kertoa että tiedän mitä kamalaa olet joutunut pohtimaan ja ympäristön painostamana myös tekemään. En tietenkään tiedä miltä tuskasi tuntuu nyt, mutta toivon sulle kaikkea hyvää ja paljon rakkautta elämääsi. Saat vielä sen lapsen syliisi jos niin päätät.

www.ituprojekti.net on hyvä tukisivu. Sieltä saat myös numeron jonne soittaa ja paljon tietoa ja apua. Myös vertaisryhmistä kannattaa kysellä, se on niin hyvä tukimuoto monelle.

<3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä