Miksi Suomen ruokakaupoista ei löydy ________________ ? (täytä tuohon itse mitä olet hakemassa muttet ole löytänyt)
Mistä saisi maissiöljyä?
Tarvitsisin leivontaan ja aasialaiseen salaattikastikkeeseen.
Kommentit (948)
Vierailija kirjoitti:
Miksi suklaamanna vanukkaat poistettiin kaupoista? :( nyt löytyy vain vanilja
Ehkä siksi kun sitä on niin helppo tehdä itse. Me ainakin tehtiin kotona aina tavallisesta mannapuurosta suklaaversiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtoteetä, missä ei ole mitään ylimääräisiä aromeja. Siis tavallista mustaa teetä on aika hankalaa saada, muuten kuin pusseissa.
Tätä olen ihmetellyt minäkin. Luulisi nyt irtoteetä löytyvän, kun muutenkin jatkuvasti ekoasioista vouhotetaan. Pidän irtoteen pakkaustapaa ekologisempana, mutta ilmeisesti teepussien lirutus tuottaa kuitenkin valmistajille suuremmat katteet.
Earl Greyta saa irtona, mutta enpä ole meidänkään perusmarketissa täysin maustamatonta, mustaa irtoteetä enää aikoihin nähnyt. Joskus oli Twiningsin English Breakfastia, mutta ei ole enää näkynyt.
Nordqvist English Breakfast 800g
Clipper Luomu Reilun Kaupan Assam tee 125g
Twinings 200g English Breakfast paketti
Clipper Luomu Reilun kaupan English Breakfast tee 125g
Forsman Tea Chamraj TGFOP Reilun kaupan musta maustamaton tee
Näitä löytyy ainakin täältä Prisman tai Citymarketin valikoimasta, kannattaa tiedustella jos omaan kauppaan voisi tilata jos valikoimaan ei tällä hetkellä kuulu.
Onko nuo Clipperit oikeasti irtoteetä?
Itse olen nähnyt Clippereitä vain pussiteenä.
Kuka muistaa Princessin mangoteen? Suomeen ei enää tuoda sitä, mutta oli parasta mangoteetä mitä ikinä on ollut. Se oli vielä sopivan pienessä pakkauksessa sinkkutalouteen. Sekin voi olla syy, miksi poistui. Isoissa marketeissa suositaan isoja pakkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa Princessin mangoteen? Suomeen ei enää tuoda sitä, mutta oli parasta mangoteetä mitä ikinä on ollut. Se oli vielä sopivan pienessä pakkauksessa sinkkutalouteen. Sekin voi olla syy, miksi poistui. Isoissa marketeissa suositaan isoja pakkauksia.
Kannelmäen Prismasta näyttää löytyvän. Normaalikokoisessa pakkauksessa.
https://www.foodie.fi/entry/princess-15-pss-mango-reilun-kaupan-tee/871…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtoteetä, missä ei ole mitään ylimääräisiä aromeja. Siis tavallista mustaa teetä on aika hankalaa saada, muuten kuin pusseissa.
Tätä olen ihmetellyt minäkin. Luulisi nyt irtoteetä löytyvän, kun muutenkin jatkuvasti ekoasioista vouhotetaan. Pidän irtoteen pakkaustapaa ekologisempana, mutta ilmeisesti teepussien lirutus tuottaa kuitenkin valmistajille suuremmat katteet.
Earl Greyta saa irtona, mutta enpä ole meidänkään perusmarketissa täysin maustamatonta, mustaa irtoteetä enää aikoihin nähnyt. Joskus oli Twiningsin English Breakfastia, mutta ei ole enää näkynyt.
Kyllä mä olen nähnyt melkein joka kaupassa Liptonin mustaa irtoteetä, sitä Yellow Labeliä. Prismassa on myös Greenfield Golden Ceylon -teetä irtona ja Forsmanin musta tee, taisi olla Tibet. Myös Taylors of Harrogate Assam-teetä.
Jos nuo eivät kelpaa ja haluat edullista mustaa teetä ilman makua, irtona, kokeile etnokauppoja. Varsinkin arabikaupoista löytyy.
Mustaa teetä on niin monia laatuja että sun pitää tietää mitä haluat: Assam, Keemun, Darjeeling, Ceylon, Lapsang Suchong jne... Noita saa kunnon teekaupoista irtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apetit-jauhelihapizzoja ei saa mistään kaupasta, vaikka niitä edelleen valmistetaan Pudasjärvellä. En tiedä, minne ne menee (hyviä ovat, olen joskus saanut maistaa), mutta Suomen kauppoihin niitä ei tilata. Ainoastaan kinkku-ananaspizzaa on saatavilla, jauhelihapizzaa ei pidä mikään kauppa valikoimissaan.
Tätä löytyy ainakin Ison omenan Prismasta Espoosta, luulisi että on muidenkin prismojen valikoimissa? Kyseessä Apetit Bolognese twin eli 2 pizzaa yhdessä lootassa.
Ei ole Tampereen Prismoissa näkynyt. En tosin ole enää aikoihin etsinytkään, menetin jo toivoni. Voisihan noita pizzoja pienempiinkin kauppoihin tilata. Mutta jokainen pieni kauppa tilaa vain sitä kinkku-ananasta, ikään kuin sitä makua ei olisi muillakin valmistajilla jo. Jauhelihapizza on harvinaisempi.
On sitä twin jauhelihapaprika-pizzaa vaikka missä kaupoissa pakastealtaassa. (Cittari, Prisma ja Halpahalli) Mutta mihin hävisi Billy's kebabpizza? Jauhelihapizzaakaan en ole nähnyt muualla kuin Cittarissa. Vähärasvaista naudanlihamakkaraa kaipaisin valikoimiin. Viskaalin on parasta mutta sitä saa vaan Pohjois-Suomesta:(
'
Onko Tampereella Halpahalli? Tietääkseni ei.
Jos taas puhuit jostain muusta paikasta kuin Tampereesta, niin se ei paljon lohduta. En minä nyt pakastepizzaa lähde kovin kaukaa hakemaan.
No voi sori että jäi huomaamatta että olet Tampereelta. Kalevan Prismasta näyttää löytyvän, katsoin Foodiesta. You welcome, äkäpussi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ulkomailla ole kunnon ruokakauppoja?? Menepä johonkin Espanjaan, ruokakaupasta saa pelkkiä keksejä ja säilykkeitä. Täällä on sentäs kunnon kaupat! Paska ketju on tämä.
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimäkakut ja piimäpullat! Viro löytyy ihan vierestä mutta etpä saa nauttia täällä Suomen puolella ellet mene sitten ihan virolaiseen erikoiskauppaan.
Ei-venäläinen KIMCHI on kanssa joku saakelin yksisarvinen.
Muakin ihmetyttää, että Viron herkkujen saatavuus on huono tai olematon. Mutta ainakin S-ryhmä ostaa niin suuria eriä, ettei Virosta ehkä pystyttäisi toimittamaan. Kun jotenkin kai S-ryhmässä on ajatuksena, että kaikissa kaupoissa pitäisi sitten olla sama valikoima.
Tarkoitatko venäläisellä kimchillä Venäjällä tehtyä kimchiä? Sehän on korealainen ruoka.
Monet kimchit (esim. S-market) on tehty Puolassa, ehkä ap sitä tarkoitti "Venäjällä"?
Viron herkkuja monesta paikasta, tässä lista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apetit-jauhelihapizzoja ei saa mistään kaupasta, vaikka niitä edelleen valmistetaan Pudasjärvellä. En tiedä, minne ne menee (hyviä ovat, olen joskus saanut maistaa), mutta Suomen kauppoihin niitä ei tilata. Ainoastaan kinkku-ananaspizzaa on saatavilla, jauhelihapizzaa ei pidä mikään kauppa valikoimissaan.
Tätä löytyy ainakin Ison omenan Prismasta Espoosta, luulisi että on muidenkin prismojen valikoimissa? Kyseessä Apetit Bolognese twin eli 2 pizzaa yhdessä lootassa.
Ei ole Tampereen Prismoissa näkynyt. En tosin ole enää aikoihin etsinytkään, menetin jo toivoni. Voisihan noita pizzoja pienempiinkin kauppoihin tilata. Mutta jokainen pieni kauppa tilaa vain sitä kinkku-ananasta, ikään kuin sitä makua ei olisi muillakin valmistajilla jo. Jauhelihapizza on harvinaisempi.
On sitä twin jauhelihapaprika-pizzaa vaikka missä kaupoissa pakastealtaassa. (Cittari, Prisma ja Halpahalli) Mutta mihin hävisi Billy's kebabpizza? Jauhelihapizzaakaan en ole nähnyt muualla kuin Cittarissa. Vähärasvaista naudanlihamakkaraa kaipaisin valikoimiin. Viskaalin on parasta mutta sitä saa vaan Pohjois-Suomesta:(
'
Onko Tampereella Halpahalli? Tietääkseni ei.
Jos taas puhuit jostain muusta paikasta kuin Tampereesta, niin se ei paljon lohduta. En minä nyt pakastepizzaa lähde kovin kaukaa hakemaan.
No voi sori että jäi huomaamatta että olet Tampereelta. Kalevan Prismasta näyttää löytyvän, katsoin Foodiesta. You welcome, äkäpussi.
En minä ole tai ollut äkäinen, tuo "tietääkseni ei" oli vain sitä, että en tosiaan ollut varma.
Kiitos tiedosta. En kyllä kovin usein automarketeissa käy, kun ei ole autoa. Täytyy antaa omille lähikaupoille palautetta, että jos hieman vaihtelisi valikoimaansa. Kaikissa on aina samat pizzat, niin kuin olisi ihan pakko kilpailla samoilla tuotteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen nähnyt melkein joka kaupassa Liptonin mustaa irtoteetä, sitä Yellow Labeliä. Prismassa on myös Greenfield Golden Ceylon -teetä irtona ja Forsmanin musta tee, taisi olla Tibet. Myös Taylors of Harrogate Assam-teetä.
Jos nuo eivät kelpaa ja haluat edullista mustaa teetä ilman makua, irtona, kokeile etnokauppoja. Varsinkin arabikaupoista löytyy.
Mustaa teetä on niin monia laatuja että sun pitää tietää mitä haluat: Assam, Keemun, Darjeeling, Ceylon, Lapsang Suchong jne... Noita saa kunnon teekaupoista irtona.
En ole se teenkyselijä, mutta tähänkin: Missä Prismassa? Varmaan pk-seudun Prismoista löytyykin kaikenlaista, mitä ei muualla ole.
Vierailija kirjoitti:
En selannut koko ketjua, niin en tiedä onko jo mainittu, mutta banaanijäätelö. Siis ihan perus banaani, ei ees mitään suklaabanaania. Ben & Jerrysillä oli Chunky monkey, mutta seki poistui. Siinä oli toki täkyjä mukana, mutta itse jäätelö oli banaanikermajäätelöä.
Chunky Monkeysta on tullut maidoton versio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muskottikukka- maustetta. HUOM! EI siis muskottipähkinää, vaan nimenomaan - kukkaa.
Eipä kyllä muskottipähkinääkään Suomesta saa - kokonaisena. Jokuhan voisi pössytellä sitä, ja sehän olisi aivan kauheaa, aivan kauheaa. Joten: mausteet kiellettävä!
Kokonaista muskottiakin löytyy (esim. http://ruovedenherkku.fi/shop/product_details.php?p=125). Molempia löytyy myös etnisten kauppojen valikoimasta, lähimarkettien valikoimaan ei tosiaan kuulu.
Ahaa, sisämarkkinoiden seurauksena on ollut pakko antaa tuoda maahan tuote, joka on jo muualla sisämarkkinoilla. Ennen EU-aikaa Suomeen ei saanut tuoda kokonaista muskottipähkinää.
Kyseessähän on siis vaarallinen huume, jonka seurauksena ihminen lopulta piikittää itseensä heroiinia ja varastaa vanhempiensa kotoa arvoesineet ja myy itseään :-D
Muskottipähkinän yliannostuksesta saa myrkytyksen. Varmaan on pelätty tätä. Se, että siitä tulee hallusinaatioita lienee toisarvoinen seikka. Muskottipähkinäähän voi vahingossa tipauttaa pullaan tai leivoksiin liikaa, sellaisiin siis joita tarjotaan lapsille tai mummoille.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen kiitospäivän tyyliin jamssista, mutta olen käsittänyt että sitä ei juuri ole Suomessa saatavilla. Korjatkaa jos olen väärässä
Kun amerikkalainen puhuu yam(s)ista, se tarkoittaa yleensä bataattia (sweet potato). Eli sillä ei tarkoiteta afrikkalaisperäistä jamssia. Kiitospäivänä syödään siis bataattia, ei afrikkalaista jamssia.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollista konjakkia. Ruuanlaittoon, tietysti.
Tämä on helppo: käytä ruokaa sitä samaa konjakkia, jota haluat juoda sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muskottikukka- maustetta. HUOM! EI siis muskottipähkinää, vaan nimenomaan - kukkaa.
Eipä kyllä muskottipähkinääkään Suomesta saa - kokonaisena. Jokuhan voisi pössytellä sitä, ja sehän olisi aivan kauheaa, aivan kauheaa. Joten: mausteet kiellettävä!
Kokonaista muskottiakin löytyy (esim. http://ruovedenherkku.fi/shop/product_details.php?p=125). Molempia löytyy myös etnisten kauppojen valikoimasta, lähimarkettien valikoimaan ei tosiaan kuulu.
Ahaa, sisämarkkinoiden seurauksena on ollut pakko antaa tuoda maahan tuote, joka on jo muualla sisämarkkinoilla. Ennen EU-aikaa Suomeen ei saanut tuoda kokonaista muskottipähkinää.
Kyseessähän on siis vaarallinen huume, jonka seurauksena ihminen lopulta piikittää itseensä heroiinia ja varastaa vanhempiensa kotoa arvoesineet ja myy itseään :-D
Muskottipähkinän yliannostuksesta saa myrkytyksen. Varmaan on pelätty tätä. Se, että siitä tulee hallusinaatioita lienee toisarvoinen seikka. Muskottipähkinäähän voi vahingossa tipauttaa pullaan tai leivoksiin liikaa, sellaisiin siis joita tarjotaan lapsille tai mummoille.
Ilmankos mun lasagne on niin suosittua. Sillä lähtee viikonloppu hyvin käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei löydy pieniä pakkauksia. Itsekin ostin mangoteetä joskus. Nyt löytyy vaan irtona:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ulkomailla ole kunnon ruokakauppoja?? Menepä johonkin Espanjaan, ruokakaupasta saa pelkkiä keksejä ja säilykkeitä. Täällä on sentäs kunnon kaupat! Paska ketju on tämä.
Jep.
Niinpä. Espanjassa ostetaan tyhmästä torilta tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, sitten kalat ja lihat tuoreina kauppahalleista tai satamasta. Hirveetä.
Onneksi suomalainen saa mennä markettiin hankkimaan lihansa muovipakkauksessa, kalansa valmiiksi halpaan rasvaan ja vehnään upotettuna ja vihanneksensa purkissa kaikenmaailman lisäaineiden kera ja hedelmänsä sokeroituina purkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se teenkyselijä, mutta tähänkin: Missä Prismassa? Varmaan pk-seudun Prismoista löytyykin kaikenlaista, mitä ei muualla ole.
Totta. Mutta luulisi että yksi perustavallinen musta irtotee olisi joka Prisman valikoimissa. Jos haluaa jotain muuta, voi ostaa matkoilta tai tilata netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Niinpä. Espanjassa ostetaan tyhmästä torilta tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, sitten kalat ja lihat tuoreina kauppahalleista tai satamasta. Hirveetä.
Onneksi suomalainen saa mennä markettiin hankkimaan lihansa muovipakkauksessa, kalansa valmiiksi halpaan rasvaan ja vehnään upotettuna ja vihanneksensa purkissa kaikenmaailman lisäaineiden kera ja hedelmänsä sokeroituina purkeissa.
Eihän siitä muuten niin kauan ole, muutama vuosikymmen, kun Suomessakin oli erikseen lihakaupat ja leipäkaupat.
Näin vähän aika sitten dokumentin suomalaisista elintarvikkeista 50-luvulla Yle Areenasta, ja minut yllätti silloisen tarjonnan laatu ja monipuolisuus. Lisäksi kaikilla elintarvikkeiden tuotantoon osallistuvilla tuntui olevan valtava ylpeys ammatistaan ja tuotteistaan. Dokkarissa näytettiin makkaroiden savustamista, kananmunien hiomista ja pakkaamista, helsinkiläisen ravintolan äyriäisiä, Kauppatoria jne.
Sitten tapahtui jotakin. Ehkä työvoiman hinta kasvoi liian korkeaksi, tai yritykset halusivat alkaa tehdä suurempia voittoja. Leipäteollisuus keskittyi voimakkaasti ja lopullisesti 90-luvulla, kun Vaasan osti pieniä leipomoita alta pois. Antoi niiden toimia hetken aikaa, ja antoi sitten kuoliniskun. Kerran juttelin pitkään baarissa erään Vaasan-pomon kanssa. Hän kertoi aivan avoimesti Vaasanin strategian, ja oli jopa ylpeä matkustaessaan ympäri Suomea jahtaamassa lahdattavia pikkuleipoimoita. Keskittäminen ja suuruus oli hänen tavoitteensa, koska siitä hän saisi bonuksia.
Jossain vaiheessa Vaasan siirsi tuotantoaan Viroonkin, mutta siitä suomalaiset jo älähtivät (ikävä kyllä, sillä virolaiset leivätkin on laadukkaampia kuin suomalaiset, oman kokemukseni mukaan. Jäin kaipaamaan etenkin ihanaa paahtoleipää.)
Valitettavasti ei vain elintarviketeollisuus vaan myös suomalaiset kuluttajat arvostavat halpaa hintaa, tehokkuutta ja mukavuutta. Hinta ja tehokkuus ovat laadun este (oikeasti hyvää leipäähän nostatetaan monta kertaa ja sen tekemiseen menee monta päivää), ja suomalainen mukavuudenhalu varmistaa sen, ettei haluta asioida monessa pienessä erikoismyymälässä, vaan hakea kaikki muovitettuna Prismasta.
Laatu ja maku ei ole koskaan ollut suomalaiselle ykköskriteeri. Niin suuri osa palkastamme on aina mennyt ruokaan, ettei makunautintoja ole ollut varaa korostaa.
Jotenkin hupaisaa, että samaan aikaan kun muovista vouhotetaan ja siitä on tullut kaiken pahan symboli, niin juustoja ei kuitenkaan saa vahakuorisena, tai palvelutiskissä vahapaperiin käärittynä. Kotimaassa ei enää vahakuorista juustoa taideta valmistaakaan, mutta ulkomailta löytyisi.
Muovia ei tietysti voi kaikissa tuotteissa korvata jollain muulla, mutta joissakin voisi. Miksi niin ei tehdä?