Puhelinmyyjä soitti äskön ja kysy EMÄNTÄÄ puhelimeen
Nuori heleä ääninen nainen soitti, jaaritteli aluksi mistä lehdestä on ja mikä hänen nimensä on, aurinkoisesta päivästä ja sitten kysyi onko emäntä kotona.
Olenko nyt ihan tyhmä, jos loukkaannnuin tuosta emäntä sanasta. Monen polven helsinkiläinen, jonka mielestä emännät ovat kunnon maatiloilla. Laiton luurin korvaan puhelinmyyjälle, kun jotenkin menin sanattomaksi ja siis yksinkertaisesti loukkaannuin tuosta emäntä sanasta.
Kommentit (16)
emäntiä ole! Aina sanonkin, että täällä ei ole emäntää/isäntää, ja laitan luurin kiinni.
Hankkikaapas nyt jo oikeita ongelmia.
Emäntä on hieno nimitys naiselle. " Emäntä " on talon naisista se, jolla on eniten vaikutusvaltaa. Mitä te sitten tahdotte olla, jos ette emäntiä? Piikoja? Mietikkääs jo vähän.
ja kysyi onko äiti kotona. Sanoin ettei ole. ei kyllä uudestaankaan soittanut, onneksi. Mielestäni minulla ei mikään lapselta kuullostava ääni ole neljäkymppisenä.
alkoi ihan sikana naurattaa, eikä tullut kauppoja.
Mun mies on sanonut mua emännäksi siitä saakka, kun yhteen muutettiin. Siis kavereilleen ja sukulaisilleen lähinnä puhuu " emännästä" , mua kutsuu ihan etunimellä kotona. Mun mielestä ihan sopiva lempinimi, koska tosiaan huushollaan sen verran vauhtiin päästyäni ;)
Vierailija:
Hankkikaapas nyt jo oikeita ongelmia.Emäntä on hieno nimitys naiselle. " Emäntä " on talon naisista se, jolla on eniten vaikutusvaltaa. Mitä te sitten tahdotte olla, jos ette emäntiä? Piikoja? Mietikkääs jo vähän.
EMÄNTÄ:
directress noun Standard English
host noun Standard English
hostess noun Standard English
housekeeper noun Standard English
housewife noun Standard English
lady of the house noun Standard English
landlady noun Stan dard English
manager noun Standard English
matron noun Standard English
mistress noun Standard English
wife noun Standard English
Eli englanniksi ainakin tarkoittaa myöskin vaimoa :)
Mä olen korkeintaan koirani emäntä.
En nyt koko listaa laita tähän, mutta sieltä löytyi myös:
emäntä substantiivi yleiskieli
Nimittäin tuskin te rinsessat oikeasti ikinä jaksaisitte tehdä sitä työmäärää, jonka minä emäntänä ihan oikeasti teen ;)
maatilan EMÄNTÄ. Mukava se on kun mies kutuu emännäksi, ei sentään nimittele läskiperseeksi, huoraksi tai idiootiksi kuten te kaupunkilaismammat usein täällä kerrotte miehenne teitä kutsuvan.
Vierailija:
Nimittäin tuskin te rinsessat oikeasti ikinä jaksaisitte tehdä sitä työmäärää, jonka minä emäntänä ihan oikeasti teen ;)
Jotenkin minulla tulee aina mummo mieleen, hän on ihan oikea emäntä, siis oli.
Seurustelin yhden miehen kanssa joka kutsui aina emännäksi, vaikka kielsin. Eipä siitä yllättäen mitään tullut...
Kaupunkilaiselle tuo on loukkaava sana, maalaiset on vaan tyytyväisiä kun ukko kutsuu emännäksi.
Nämä on näitä paikkakuntakohtaisia eroja....
Sama kuin joidenkin mielestä neekeri ei ole millään tavalla loukkaava, tai lesta, tai homo..... jne.
Enpä tosin kypsempää kommenttia odottanutkaan, kun itse menin rinsessaksi sanomaan.. ottaa vain niin päähän, kun ihmiset jaksavat ja kehtaavat suuttua tämmöisistä asioista.
Alatyylisiä ilmaisuja molemmat. Kielivät puhujansa statuksesta karua kieltä.
ällöttävät äijät saattaa kysyä, että " mitäs pikku emännälle kuuluu????" Hyi helvetti!!!